Zijn mijn benen niet sterk genoeg??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:26

Romkabouter schreef:
Nee, dan ben je gebaat bij een goed gecooridnnerd been.
Met kracht heeft goed africhten niets te maken.


*amen* Schijnheilig

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:56

vraag is: is een sterk been een voordeel met paardrijden?

mijn antwoord: in theorie hoeft het niet uit te maken, echter in de praktijk is een doortastend been af en toe nodig, ondersteunt met een zweephulp bv (leerproces), bij de voorbeelden die ik eerder noemde. we werken wel naar het doel toe zo weinig mogelijk die kracht te gebruiken.

coordinatie is een heel ander onderwerp. natuurlijk moet het been ook gecoordineerd zijn.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 11-04-03 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:01

Het is een voordeel bij een "afgestompt" paard, niet bij paardrijden op zich.
Afgestompt is bewust tussen aanhalingstekens.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:15

Ik zou het verdomd handig vinden als ik een hoop extra kracht in mijn benen had, zou me een hoop vermoeienis schelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:56

SuperPepeijn schreef:
vraag is: is een sterk been een voordeel met paardrijden?

mijn antwoord: in theorie hoeft het niet uit te maken, echter in de praktijk is een doortastend been af en toe nodig, ondersteunt met een zweephulp bv (leerproces), bij de voorbeelden die ik eerder noemde.


Ik zie Edward Gal regelmatig in de training, dat is nou niet bepaald het voorbeeld van een krachtpatser. Toch rijdt hij op een dag met gemak 8 tot 10 paarden en dan vnl hengsten. Als hij dat op kracht zou doen dan had hij absoluut een ander postuur gehad. Hij heeft nu weg van een maraton loper.
Kracht heb je niet nodig. Snelle reflexen van de ruiter zijn wel vereist. Direct corrigeren wanneer dat nodig is, dat heet consequent zijn. Daar heb je geen kracht voor nodig, wel veel ruitergevoel.
Ik begrijp echt niet waar jullie die kracht voor willen geruiken. Ik kan me alleen voorstellen dat dat misschien eens nodig is op verreden en onopgevoede paarden.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:14

het is verkeerd als jullie denken dat ik verwacht dat elke ruiter een krachtpatser moet zijn. nogmaals postuur heeft niets met kracht te maken, of kennen jullie bruce lee nog niet?

verder; in sommige situaties waarbij het aandacht van het paard gevraagd wordt, is een reactie nodig. krijg je die in 1e instantie niet met een normale beenhulp, dan moet je een schrikreactie krijgen. sommige paarden krijgen dat met een druk van 1 kg, sommige met 3 kg. dat heeft NIETS met afgestompdheid te maken, maar alles met doorkomen. je kan pas spreken van afgestompdheid als de zware hulpen herhaaldelijk gegeven moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 10:31

Volgens mij heeft Bruce Lee een heeeeel ander postuur dan ruiters/amazones als Edward of Anky

Kracht heb je nodig als je iets uit een paard probeert te persen wat hij eigenlijk niet kan of niet wil. Sommige paarden kun je met kracht wel iets boven hun eigen kunnen laten presteren. Niet mijn manier van rijden overigens

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 10:57

Maar als ik jullie nou allemaal goed begrijp: hoef ik niet sterker te worden maar moet ik een meer gecoördineerd been krijgen. Wat houdt dat dan precies in? En train je dat vanzelf als je langer rijdt? Ik weet wel dat ik het nog moeilijk vind om mijn benen aan het paard te houden. Doe ik dat wel, dan reageert het paard wel beter. Behalve dan bij het halthouden, ik krijg hem gewoon niet vierkant! Na een uur ermee oefenen gaat het wel steeds beter, maar nog nét niet helemaal. Nou ben ik ook niet zo snel tevreden over mezelf, alles kan wel stukken beter, maar goed, ik kan niet alles gelijk perfect. Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:15

Coördinatie en uithoudingsvermogen (zowel metaal als fysiek), dát is noodzakelijk bij dressuur. Kracht komt dan van binnenuit...

Ik heb zelf ervaren dat coördinatie met de jaren komt. Zeker nu ik de piaffe en passage oefen, merk ik dat de hulpen steeds fijner worden en dus ook tijdig moet reageren om mijn paard voor te zijn en de hulpen verfijnder kan geven.
Maar juist deze verfijnde hulpen pas ik nu ook toe bij mijn jonge paard. Het is voor hem natuurlijk moeilijk om dit aan te leren, maar dat is juist de kunst.
Coördinatie komt dus oa. door goede begeleiding, maar met name door ervaring...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:29

coordinatie kan je ook trainen hoor, dat heeft namelijk ook alles met spieren te maken. doe maar eens een dik elastiek aan de deurknop, het andere einde aan je been en maak zo een langzame draaibeweging. stop plots en draai de andere kant uit. zo kan je allerlei oefeningen verzinnen. advies van mijn fysio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:28

Het enigste waar kracht in je benen wel eens makkelijk is, is wanneer ze er flink bokkend van tussen piepen.
Dan kun je je misschien iets langer in het zadel houden. Lachen

Maar voor gewoon rijden, moet je juist op zo min mogelijk been rijden.
Als je drijft moet je paard daar gewoon meteen op reageren.
Dat is natuurlijk minder simpel dan dat het zo geschreven staat, maar dat is wel waar je hard aan moet werken.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:35

maar om een paard gecoördineerd en in balans te laten lopen moet je hem voordat hij op lichte beenhulpen reageert toch wel eens erdoorheen duwen en daar kun je wel iets van kracht bij gebruiken.

ik merk namelijk nu bij Shadow dat als hij aarzelt ik flink met mijn binnenbeen erdoorheen moet duwen.

het is idd. niet de bedoeling dat je continu met kracht moet werken. dat is onbegonnen werk.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:42

Okkie1 schreef:
maar om een paard gecoördineerd en in balans te laten lopen moet je hem voordat hij op lichte beenhulpen reageert toch wel eens erdoorheen duwen en daar kun je wel iets van kracht bij gebruiken.


Of een spoortje Verward

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:44

Loolapelooza"]
[quote="Okkie1 schreef:
maar om een paard gecoördineerd en in balans te laten lopen moet je hem voordat hij op lichte beenhulpen reageert toch wel eens erdoorheen duwen en daar kun je wel iets van kracht bij gebruiken.


Of een spoortje Verward
[/quote]

ja hebben we gedaan maar daar reageert hij wat gevoelig op en hij is net een paar keer onder het zadel duhsj dat is ook niet zo'n optie maar over het algemeen gaat het super op deze manier.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 14:37

lieve mensen,
dit is een ontzettend interessante discussie, maar ik geloof dat het perspectief van degene die de vraag stelde een beetje uit het oog verloren is.
het gaat hier namelijk om een manegepaard. afgestompt of niet, het blijft niet te vergelijken met een jippie of kawa, die consequent ontzettend goed gereden wordt en daardoor heel licht aan de hulpen staat en bovendien meedenkt met de ruiter, met wie hij ook een hechte vertrouwensband heeft op kunnen bouwen na zoveel jaar.
en om een manegeruiter, waarvan ik uit het verhaaltje opmaak dat zij nog niet eens zo heel lang rijdt, maar die wel in die korte tijd onwijs vooruit is gegaan. petje af daarvoor!
maar misschien suuz, and you can correct me if i'm wrong, moet je je eens afvragen of je niet TE snel vooruitgang boekt en daardoor niet lang genoeg stil hebt kunnen staan bij een aantal primaire dingen van de basis van het paardrijden. dit kwam in mij op naar aanleiding van wat je zelf vertelt, namelijk eerst een heel verhaal over hoe gericht je bezig bent met hoe het paard loopt en daarna vertelt dat je bij jezelf merkt dat je moeite hebt om je been goed aan het paard te houden.
dat is namelijk een veel gemaakte fout, en ik heb het er zelf ook vaak wat moeilijk mee: te veel bezig te zijn met hoe het paard erbij loopt en te weinig met hoe je er zelf op zit (en hoe je daarmee je paard weer beinvloedt). uiteindelijk merk je dat je je paard daarmee hindert en loop je vast. dus dan kan je alsnog terug naar de basis. (ik spreek uit ervaring)
ik denk dat het voor jou zaak is om vaak bij jezelf na te gaan hoe je erop zit en dergelijke, vraag ook misschien aan je instructeur of ie daar extra op wil letten. verder zou ik me niet al te druk maken om hoe je paard erbij loopt, een zeker verantwoordelijkheidsgevoel over hoe dat paard gereden is kan later zeker als je een bijrijdpaard krijgt een grote rol gaan spelen, maar die manegelessen volg je in principe meer voor jezelf dan voor dat paard. en natuurlijk hoort de manier waarop jij je paard kan laten lopen daar ook bij, maar het is, totdat jij zit en houding goed onder de knie krijgt en zelfs daarna nog, zeker niet het allerbelangrijkste. (het is vaak sowieso heel moeilijk om een ideale combinatie te vormen met een manegepaard, dus het is een goed streven maar reken er niet te veel op).

dan nu even terug naar dat been.
als je paard niet goed voorwaarts op je been is zal hij ook niet goed nageeflijk lopen. dus waarschijnlijk trek je hem nu alleen maar in de krul en loopt hij veel te veel op de voorhand. tips om je paard beter aan het been te krijgen zijn al genoemd: overgangen, tempowisselingen, geen reactie is meteen een tik erbij.
in principe klopt het inderdaad dat je geen sterk been nodig hebt om goed paard te kunnen rijden en ik denk ook eerlijk gezegd niet dat dat bij jou het probleem zal zijn (of je moet wel echt heel belachelijk weinig spierkracht hebben).
dat wil echter niet zeggen dat een sterk been een handicap is of iets wat je ten strengste moet vermijden. het hebben van een sterk been kan namelijk op zich geen kwaad als je het op de normale manier gebruikt. en mocht je een paard tegenkomen dat niet zo lichtgevoelig is als jippie of kawa, of een die je gewoon zwaar in de maling loopt te nemen, ben je als je het zelf nodig vindt in ieder geval in staat om een (weliswaar erg onorthodoxe) rotschop uit te delen. dus je moet gewoon zelf kijken hoe noodzakelijk je het vindt om dat been te trainen. afgaande op je verhaal zou ikzelf voor dit paard in ieder geval gewoon kiezen om het met overgangen en dergelijke op te lossen.
en... naarmate je langer rijdt wordt je been sowieso wel wat sterker, dus bij de meeste mensen die misschien wel wat zwak in hun spieren zitten komt het vanzelf.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 14:59

Hoi Sophie,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Ik denk ook dat je gelijk hebt. Ik was daar gisteren tijdens het rijden erg mee bezig en de instructeur wil dus inderdaad dat ik dat paard in de krul trek omdat hij vindt dat dat paard dan vanzelf nageeflijk gaat lopen. ALS je maar goed je benen erbij houdt. Op een gegeven moment liep hij in stap wel goed en licht op de hand, maar zodra we gingen draven gooide hij zijn hoofd in de lucht. Nou zegt diezelfde instructeur altijd: kopzorgen zijn beenzorgen. Dus meer benen eraan houden. Ik stelde toen voor om weer even een tijdje met wat langere teugel te rijden zodat dat paard zijn hoofd meer neerwaarts ging houden. Dat vond hij dus niet nodig, zolang ik mijn benen maar gebruik. Zucht, ik heb het uiteindelijk wel gedaan en ben tempowisselingen gaan rijden. ik hoorde (jaja, ik hoor wel erg veel..) dat je als je tempowisselngen gaat rijden, dat dat dan ook explosief moet gaan, dus korte stukjes snel en korte stukjes langzaam, en dat dan snel achter elkaar. Nou, dat is dus nog niet helemaal gelukt. Lachen maar goed, dan ga ik daar maar eens meer mee aan de slag en dan laat ik dat aan de teugel even zitten. Die paarden daar lopen al zo stroef, dus het zou wel héél knap van mij zijn als het me lukt, en inderdaad, ik rij nog maar 2,5 jaar.

Wat ik me wel afvraag Sophie: waar maak jij uit op dan dat ik zo snel in korte tijd vooruit ben gegaan? Gewoon benieuwd.

Doei!!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 15:20

hahaha, nou toen ik 2,5 jaar reed (dan moet ik er wel even bij zeggen dat ik toen 10 was ofzo en op een manege reed die ik niemand echt kan aanraden, ik had toen ook nog geen verzorgpaarden en dergelijke)...
toen was ik echt nog niet bezig met of mn paard wel vierkant stond als ik halthield en of ie wel goed aan de teugel liep en dat ie stijf was op 1 kant... ik kon toen net op het goeie been lichtrijden zo'n beetje en als ie onderdoor naar zn buik probeerde te kijken vond ik dat ie aan de teugel liep zeg maar Knipoog en voor de rest was ik vooral erg trots als ik er niet afgelazerd was dat uur (niet dat ik bang was, het gebeurde me toen alleen vrij vaak).
nou overdrijf ik het misschien een beetje, en sowieso is mijn verhaal misschien wel een beetje het andere uiterste, maar ik denk dat als je 2.5 jaar rijdt en je bent al zo serieus met dressuurvaardigheden aan het werk dat je dan op zich wel vrij goed bezig bent (behalve dat je misschien dingen verkeerd hebt aangeleerd, zoals dat in de krul trekken).
even alle extremen (de meisjes die op hun 9e al M dressuur rijden met hun C-ponytje of juist de mensen die na 20 jaar nog steeds als een zoutzak aan het passagieren zijn) buiten beschouwing gelaten dan.

ik zou trouwens als ik jou was misschien wel op zoek gaan naar een andere manege met een wat betere instructeur en misschien wat meer paarden (en daardoor meer diversiteit).

maar sowieso nog succes Lachen

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:05

SuperPepeijn schreef:
coordinatie kan je ook trainen hoor, dat heeft namelijk ook alles met spieren te maken. doe maar eens een dik elastiek aan de deurknop, het andere einde aan je been en maak zo een langzame draaibeweging. stop plots en draai de andere kant uit. zo kan je allerlei oefeningen verzinnen. advies van mijn fysio.


Dit betreft dan eerder spierbeheersing dan spierkracht...

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 16:18

Ik rij nu op deze manege anderhalf jaar en ik heb er echt ontzettend veel van geleerd. Hiervoor is het alweer behoorlijk wat jaren geleden toen ik mijn eerste jaar leste. Ik was denk een jaar of 15. Op die manege heb ik echt hele simpele basistechnieken niet eens aangeleerd! Zoals dat je in stap niet met twee benen tegelijk moet aandrijven enzo. Of wat je doet met je teugels tijdens het stelling vragen in voltes. Dat deed ik daar dus allemaal verkeerd. Dus ik ben absluut niet ontevreden met wat ik nu leer op deze manege. En juist omdat ze zo weinig paarden hebben kun je redelijk vaak op hetzelfde paard rijden. En zo niet: dan kan ik altijd nog wel elke week voor 9 weken lang op een ander paard rijden. Dus ik denk niet dat de manege slecht is ofzo.

Ik rij sinds een paar maanden in een wat meer gevorderden uur, die mensen rijden daar minimaal 7 jaar. Niet dat je het automatisch goed kan als je langer rijdt, maar toch. Maar misschien dat ik om die reden snel met dit soort dingen bezig ben? Maar ook weer niet iedereen uit die groep krijgt instructies om zijn paard meer nageeflijk te rijden.. Verward
Nou ja, ik blijf gewoon lekker de verhalen op Bokt lezen en daar steek ik ook een heleboel van op. Nu alleen nog mezelf in houden om direct alles te willen uitproberen! *LOL*

Groetjes!

lecoco
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:19

nou ik heb ook niet zoveel kracht in me bene Boos!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 16:25

He Sophie ik lees in je profiel dat je gereden hebt op de Riouw rijschool! Ik ben er pasgeleden wezen kijken voor een bijrijdpaard. Dat is uiteindelijk niks geworden maar inderdaad zien die lessen er maar vreemd uit. Een hele kleine bak, veel paarden erin en allemaal in colonne. Ivm de ruimte. Dat lijkt mij dus niks. We mogen op mijn manege gewoon voor ons zelf rijden, en zelf bepalen welke gang je rijdt. ( tot op zekere hoogte dan he Knipoog )

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:15

hahaha ja, de riouw is heeeelemaal niks. vervelende mensen ook, dus niet eens gezellig ofzo. ik rijd nu op stal wittebrug en dat bevalt me stukken beter. ik weet niet of je uit den haag of omstreken komt, maar als je ooit op zoek naar iets anders gaat kan ik je dat zeker aanraden. ook niet erg groot (13 manegepaarden) en de lessen zijn behoorlijk op niveau.
een vast paard is vaak inderdaad wel prettig, het enige wat ik er altijd vrij frustrerend aan vind als je dat paard maar eens in de week rijdt is dat je de volgende keer bijna helemaal overnieuw kan beginnen. zeker als het een vrij lastig paard is had ik dan vaak het idee dat ik hem meer aan het bijbrengen was dan dat ik er zelf iets van leerde, wat op zich een hele leuke en goeie ervaring is om op te doen, maar als je zelf dressuurmatig nog veel moet en wil leren is het leuk om ook af en toe eens op een paard te rijden waar alle knopjes al op zitten zodat je die oefening eerst zelf goed onder de knie hebt en weet waar je naartoe werkt, alvorens het te proberen op het iets moeilijkere/jongere paard.
daar is een zekere diversiteit in paarden binnen een manege fijn voor. maar als die in jouw ogen voldoende aanwezig is: prima! en van iedere instructeur leer je weer andere dingen, dus zolang je je hier vermaakt en het idee hebt dat je nog "groeit" is het eigenlijk best ok. dat je van je instructeur je paard in de krul moet trekken vond ik een beetje vreemd, maar ik heb op zich in mijn riouw tijd denk ik nog wel veel raardere dingen naar mijn hoofd gesmeten gekregen Knipoog...

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 18:04

Sterker nog: ik woon ín Den Haag. Ik rijd op manege de Eendenkooi. Die heeft dus 9 paarden, dus 4 minder dan de Wittebrug. Ik ken Wittebrug verder helemaal niet, ik weet alleen dat hij bestaat. Haha!
Heb jij weleens gehoord van de Eendenkooi?

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 18:14

ik pb je wel even, want we zitten nu wel erg offtopic. dan kan de rest leuk verder bekvechten over het nut van een sterk been Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:06

sophie18 schreef:
ik pb je wel even, want we zitten nu wel erg offtopic. dan kan de rest leuk verder bekvechten over het nut van een sterk been Knipoog


Het eerste klopt wel Knipoog. Wat het tweede betreft, de discussie kan wat mij betreft verder mag gaan waar die gebleven is.