Drijven naar halthouden (of overgangen terug)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Drijven naar halthouden (of overgangen terug)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:25

Ik lees hier veel in topics (en zeg het zelf ook) dat het paard onvoorwaardelijk op het been moet reageren, dus voorwaarts of zijwaarts. Op het moment dat je wil gaan halthouden, of een gang terug wil rijden wordt er ook gezegd dat je moet drijven of iig been erbij houden, maar als ik het goed begrijp heb je dus ervoor gezorgd dat been voorwaarts is (en eenzijdige kuitdruk zijwaarts).
Op het moment dat ik dus been geef als ik terug wil rijden in een gang of naar het halthouden en ik leg mijn been erbij aan, merk ik dat het paard daar voorwaarts op gaat en dus niet terugkomt...
Ik zal het waarschijnlijk wel verkeerd begrepen hebben ofzo, maar ik zit hier toch al een poosje over te denken...

En voor de duidelijkheid, ik heb al een poosje (2 maanden ofzo) niet erg serieus gereden, dus echt recente ervaring heb ik er niet mee...
Laatst bijgewerkt door Jacksel op 15-04-03 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:29

je moet inderdaad bij elke overgang je been eraan houden. zodat de achterhand actief blijft. met je zit terug nemen en met je been de achterhand actief houden. je handen moeten de bewegingen van je paard blijven volgen. op die manier kan je paard niet uit de overgang 'vallen'.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:48

Het waarom snap ik op zich ook wel, maar de uitvoering ervan vind ik lastiger, omdat de paarden bij mij iig voorwaarts gaan zodra ik mijn been er op die manier aanleg...
Dat was ook meer de vraag...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 20:50

ooh sorry verkeerd begrepen... nou terug gaan zitten. dus goed op je kont en je benen lang maken een (halve) ophouding maken en tegelijk je benen eraan meteen weer geven.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:57

met overgang naar stap of halthouden,hou ik ook me been eraan,maar ik drijf eigenlijk niet maar hou hem erbij,want mijn pony is ook erg actief op het been dus ik krijg haar dan niet zo terug,maar hou het gewoon erbij Lachen

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:03

Ik speel meestal vals, op het moment dat ik echt de overgang maak hou ik mijn been eraf, omdat ik ze anders echt op mijn hand terug moet rijden en dat wil ik dus niet...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:03

Als je niet gewend bent met je been terug te rijden van bv draf naar halt of stap naar halt ofzo, zal het in het begin erg moeilijk zijn... Probeer het dus steeds een beetje op te bouwen.. Leg eerst je been eraan met de overgang terug... Reageert ze daar goed op, ga dan een stapje verder enz enz.. net zo lang totdat jij je pony hebt waar je hem wilt hebben.. het moet dus absoluut niet zo zijn dat je pony voor jou been gaat weglopen (wat hij in het begin best wel zal doen), drijf tegen je hand op.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:07

Je houdt je benen erbij, zodat je eigenlijk het gevoel moet krijgen dat je tijdens de overgang elk moment weer naar voren zou kunnen gaan (benen), maar ook weer terug (zit). Bij het vertrekken krijg je dan het idee dat de achterbenen als eerste gaan lopen. Zo vertrekt hij vanuit de achterhand. Idem met het terugkomen: de achterhand moet tot de laatste pas aktief blijven (aktief wil niet zeggen hard in tempo, maar een dusdanige aktiviteit dat je de passen kan verkleinen, zonder dat hij langzamer zou gaan). Zo krijg je dan weer het gevoel dat je elk moment kan vertrekken en kan je oefenen met schakelen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:22

Ik snap de theorie erachter wel, het erbij houden van de achterhand enzo (dat is namelijk precies het verhaal wat ik ook hier neer zou zetten Haha! ) Maar toen ik het (half jaar terug ofzo) bij Jacky, die ik echt lekker aan mijn been had staan, probeerde kreeg ik haar niet terug met been erbij tenzij ik heel veel hand gebruikte, bij Amadeus, die ik uiteindelijk ook redelijk aan mijn been had, lukte dat ook niet, omdat ik dan of heel veel hand nodig heb (wat niet mijn bedoeling is) of ik gewoon niet stil kom te staan...
Om het even zo te zeggen de theorie erachter snap ik wel, maar in de praktijk, bij een paard dat voorwaarts op been reageert, zie ik het niet zitten om met een echt actief been terug te rijden...
Of is het de bedoeling dat het been wakend aanligt, dus niet een actief drijvend been om het maar zo te zeggen Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:26

Het ligt ook maar net aan de manier van aanleren. Een paard die dit niet kent, moet het eerst LEREN. Het is ook een kwestie van afwikken hoeveel been je geeft. Dus niet klakkeloos je been aanleggen en klaar. Het is over het algemeen: hoe verzamelder je paard is, hoe meer je je been kan sluiten om zijn achterhand eronder te krijgen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:36

Hmmm fijn om te weten dat het niet helemaal aan mij ligt Haha!
Maar als ik het goed begrijp wordt dit dus beter naar mate je verder komt in de dressuur... Tjiez ik voel me weer beginner...
Maar stel (en nee dat ben ik nog niet van plan) je rijdt een jong paard in... Leer je m dan meteen met been erbij terugkomen, of komt dat pas later in de training erbij, oftewel vanaf welk niveau zou je dat dan moeten gaan toepassen?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 22:40

Normaalgesproken kan een jong paard natuurlijk nog niet zo goed verzamelen. In principe gaat de aktiviteit eerst voor. Daarna kan je je gaan voorbereiden op het korter en ruimer lopen van het paard. Dit gaat meestal spelenderwijs. Je kan beginnen met verruimen en uit deze verruiming weer terugkomen naar arbeidsdraf. Daarna kan je terugrijden naar de stap. De overgang hiertussen kan je beetje bij beetje laten verkleinen en gaat het uiteindelijk steeds makkelijker.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 22:46

Hmmmm bij het verruimen en terugrijden was ik al, alleen terugrijden dus zonder been. Grrr waarom heb ik nooit fatsoenlijk leren rijden op die manege... Nu moet ik al die foute dingen afleren en de goede weer aanleren... Was zoveel makkelijker geweest om het in een keer goed te leren...

Ach, ik weet iig hoe het zou moeten, nu nog toepassen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 23:24

Vroeger leerde ik ook bij iedere overgang te blijven drijven. Drijven is impuls en die wil je niet verliezen was de theorie daar achter.

Bij mijn huidige instructrice leerde ik het principe van been=GO hand=HO. Nu drijf ik dus niet tijdens een overgang maar moet ik mijn paard zo voorwaarts houden dat hji van zichzelf die impuls behoud. Daardoor geef ik niet iedere pas been en zeker niet in een overgang terug. Verder werk ik veel met mijn zit. Mijn paard komt terug op mijn zit en gaat ook naar voren op mijn zit. Als hij niet snel genoeg vertrekt krijgt hij been en dan vliegt hij wel eventjes Lachen Op dat moment weet hij weer dat hij zelf het tempo en de impuls moet onderhouden.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 00:07

W ij hadden toendertijd een paard en die snapte nog niet echt wat ik bedoelde met mijn hulpen.
Ik gaf toch duidelijk aan dat ik wou dat die doorliep maar tegelijkertijd hield ik hem tegen Verward
Arm beest Haha!

In het begin van die oefeningen heb ik dus gewoon als ik in draf zat en ik wou terug naar stap die hulpen gegeven en tegelijkertijd stap erbij gezegt.
Omdat ze heel erg goed naar stem luisterde ging ze dus idd stappen en bleef lekker doorstappen.

Na een paar keer oefenen lag ze vanzelf de link en hoefde ik dus mijn stem niet meer te gebruiken alleen nog maar mijn handjes om haar uitbundig te belonen Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 00:08

dr_jacksel schreef:
Hmmmm bij het verruimen en terugrijden was ik al, alleen terugrijden dus zonder been. Grrr waarom heb ik nooit fatsoenlijk leren rijden op die manege... Nu moet ik al die foute dingen afleren en de goede weer aanleren... Was zoveel makkelijker geweest om het in een keer goed te leren...

Ach, ik weet iig hoe het zou moeten, nu nog toepassen Tong uitsteken


de fouten die je hebt gemaakt leer je van. hoe meer fouten hoe meer je leert Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-03 20:20

Jippie schreef:
Vroeger leerde ik ook bij iedere overgang te blijven drijven. Drijven is impuls en die wil je niet verliezen was de theorie daar achter.

Bij mijn huidige instructrice leerde ik het principe van been=GO hand=HO.


Dat laatste had ik ook geleerd, maar zoals ik het hier begrijp is het been met ruimte van voren is naar voren gaan en been waarbij je van voren begrenst/tegenhoud (van voren is natuurlijk van voren en met zit) is terugkomen?

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 22:13

Ik heb geleerd zonder hand terug te gaan, dus geen halve ophouding. En...ja pas op , in principe zonder been. Ik gebruik mijn stem om een overgang terug te rijden. Op het moment dat het paard zijn eerste pas van de nieuwe gang maakt geef ik iets been. Als ik nl in de overgang nog moet drijven voor het achterbeen is er al iets mis voordat ik een overgang ga maken. Het paard moet vanzelf genoeg naar voren denken, als ik terug ga. En omdat ik geen hand gebruik geef ik het achterbeen de ruimte om door te treden in de overgang. Op een moment dat ik mijn hand gebruik in de overgang dan heeft het achterbeen geen schijn van kans meer.

De overgang naar het halthouden ligt iets anders. Die wordt wel met de hand gereden, maar zonder been.

Jippie je moet me 's uitleggen hoe jij dat doet met je zit, daar snap ik geen hout van. Geen kritiek hoor, gewoon nieuwsgierig Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 07:56

dr_jacksel"]
[quote="Jippie schreef:
Vroeger leerde ik ook bij iedere overgang te blijven drijven. Drijven is impuls en die wil je niet verliezen was de theorie daar achter.

Bij mijn huidige instructrice leerde ik het principe van been=GO hand=HO.


Dat laatste had ik ook geleerd, maar zoals ik het hier begrijp is het been met ruimte van voren is naar voren gaan en been waarbij je van voren begrenst/tegenhoud (van voren is natuurlijk van voren en met zit) is terugkomen?
[/quote]
Nope naar voren is puur naar voren op een been. Daarbij begrens je niet maar open je je hand. Bij het terugkomen vang je alleen op van voren en geef je geen been. Heel simpel eigenlijk, je gaat toch ook niet gas geven en remmen tegelijk?

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:00

itty schreef:
. Ik gebruik mijn stem om een overgang terug te rijden. Lachen


Hoe doe je dat dan op wedstrijden, waar stemhulpen verboden zijn Verward

fokfanaat

Berichten: 20212
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 08:34

[quote="Jippie"]

Bij mijn huidige instructrice leerde ik het principe van been=GO hand=HO. [quote]

Zo heb ik het ook geleerd, Je geeft in een auto ook geen gas als je wilt stoppen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:25

Drijven naar halthouden is natuurlijk van de gekke,
het is onmogelijk om Gas te geven terwijl je de Rem er op hebt zitten (Jep, zelfde soort instructie als Jippie Haha!).

Als je voelt dat hij er achter niet genoeg bij is rijd je gewoon weer weg, net zo lang tot hij er achter wèl bij is.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:44

Ook voor mij geld: teugels in stoppen/langzamer, been is voorwaarts. Anders ga je inderdaad gas geven met de rem er op, geen paard dat dan nog goed op je been reargeerd.
Als ik merk dat ze op haar voorhand valt in de overgang terug rij ik direct weer voorwaarts, en rij hem daar na nog een keer.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 09:51

Bij een verzameling geef ik daadwerkelijk been, maar op zo'n manier dat ik zwaar ga zitten en been waakzaam hou, voor het geval dat mijn paard achter de aktiviteit kruipt. Mijn paard moet t.a.t. drang naar voren houden. Ook tijdens de overgang terug. Anders krijg je het geval dat je paard gaat vertragen/ uit elkaar valt/ op de voorhand valt/ niet meer sluit, met als gevolg dat het paard niet scherp meer is op het been en dus geen drang naar voren aanhoud. Gisteren nog uitgebreid geoefend bij mijn trainster, naar het verfijnen van draf naar piaffe: je paard moet hierdoor verkleinen in zijn pas: hij moet hetzelfde ritme aanhouden in de arbeids/verzamelde draf en zó verkleinen dat hij uiteindelijk hetzelfde op de plaats dit uitoefend. Mijn paard vind dit moeilijk en gaat bij het terugkomen alleen maar vergroten en dus vertragen, met bovenvermelde gevolgen van dien...

itty
Berichten: 83
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 21:51

Fitzroy"]
[quote="itty schreef:
. Ik gebruik mijn stem om een overgang terug te rijden. Lachen


Hoe doe je dat dan op wedstrijden, waar stemhulpen verboden zijn Verward
[/quote]

Ik zit niet te schreeuwen ofzo. Gewoon zachtjes. Haha!