Protest tegen buiging/kantelen wil halstrekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:05

die longeer ik eenmaal in de week, de rest rijd ik m , ik ben dol op probleempaarden! en die longeer ik dan met een halsverlenger.in het begin van deze topic ging het over een paard dat niet goed naar aan kant wilde buigen, dan heb je niet zoveel aan die hals verlenger .ik weet zeker dat ik zo'n beestje gauw weer goed heb .ook rug inmasseren met cole's liniment zal verbetering geven.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:28

ik longeer hem en rij hem; kan je wat duidelijker zijn?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:29

???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:30

Ik bedoel: leg uit hoe je longeert en rijdt... Ben ik wel serieus benieuwd naar... Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:45

ohww okej jah longeren dus met een halsverlenger, weet je wat dat is?vast wel.maar die stimuleerd het paard iig om lekker voorwaarts neerwaarts te lopen,want okej dan loopt ie misschien in eerste instantie op de voorhand, maar die rug MOET eerst ontspannen zijn , anders heeft het totaal geen nut die 8erhand te activeren.met rijden zou ik beginnen met een grote 8 te rijden in de bak,of veel slangenvoltes, de eerste week zou ik hem lekker laag houden in de hoofd hals houding,ik zou veel overgangen rijden en veel tempowisselingen , als ik voel dat ie steeds losser word in die rug dan zou ik hem met tussenpozen wat meer gaan oprichten om die achterhand er weer wat meer onder te krijgen.maar tvalt nie mee om het allemaal theoretisch zo te vertellen,het hangt van het paard en van het moment af,meestal kun je het dan ook niet geheel theoretisch uitleggen , want als je echt volgens het "boekje" rijd, dan moet je dus geen probleempaarden gaan rijden , lol.

ff wat anders, een van mijn paarden,die is een klein beetje overbouwd en dus best wel op de voorhand gebouwd,toen ik d'r net had is ze ontzettend lastig geweest maar dat is nu allang opgelost, ik heb haar in het begin dus erg veel voorwaarts neerwaarts gereden, maar ook af en toe opgericht.sinds ik met haar ben gaan crossen, ben ik haar veel meer op gaan richten, ik moest wel want als een paard tijdens de cross op de voorhand gallopeerd dan rijd je heel die voorbenen naar de kl*te en je hebt de kans dat ie over de kop vliegt , in bijvoorbeeld modder of bij een afsprong.
dus ze loopt nu al een tijdje wat meer opgericht.dat ging eik heel goed, maar sinds een tijdje pullt ze de hele tijd,ze heeft wel een tijdje last gehad van haar eierstokken, want mevrouw is een pismerrie .
dus dat loopt dan niet echt makkelijk voor haar.
maar hoe zou jij dit oplossen ?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 22:02

Allereerst zou ik er iemand bij laten halen (bv een acupuncturist), die verstand heeft van het bewegingsmechanisme van het paard. Wellicht dat er andere problemen zijn, waardoor deze klacht is ontstaan. Rugproblemen moeten een oorzaak hebben en hoe goed mensen ook kunnen rijden, het kan niet altijd door de ruiter gecorrigeerd worden.
Ligt het alleen maar aan incorrect rijden, dan zou ik eerst in stap het paard leren aan het been te zijn (omdat er in de stap een minder zware belasting ontstaat) en hem daardoor zijn rug te laten gebruiken/ontspannen. Afhankelijk van hoe dit paard het oppakt, zou ik nog een klein stukje draf eruit rijden. Dit bouw ik op totdat er steeds langer gedraaft kan worden. Tussentijds zou ik hem met 2 longeerlijnen longeren, om de rug zoveel mogelijk te ontlasten en toch te trainen. Wellicht aangevuld met cavaletti. Zodra ik verbetering zie, ga ik meer nadruk leggen op de galop, omdat in deze gang de rug het meest (natuurlijk)wordt gebruikt. Immers, hoe stijver de rug, des te vlakker en korter de galop is. Ook dit zou ik opbouwen zoals ik in stap en tijdens het longeren zou doen.
Tussentijds uiteraard ALTIJD de spieren warmhouden, Kan zoals je zegt met linement, maar een solarium is altijd prettig. Verder opletten bij het voer, of er geen suplementen zijn (zoals MSM bij artrose, om maar een voorbeeld te noemen), om de (rug) spieren te laten ontspannen.

En geregeld (preventief) laten nakijken door een DA en/of homeopaat/acupuncturist.

Maar dit is uiteraard per paard verschillend...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:14

ik ben niet altijd een voorstander van een alternatief genezer.ik heb vel paarden ook slechter zien worden naderhand, een paard is zelfs nooit meer op het oude niveau (van springen) terug gekomen, dus Ik zou dat nooit doen.maar ik keur het ook niet af als iemand anders het wel zou doen.ik heb tot nu toe alle paarden die ik onder me kont kreeg (ik heb 10 jaar id paarden gewerkt ) weer helemaal goed gekregen.okej ik moet toegeven , ik kan me 2 gevallen herinneren die ik niet naar me zin heb gekregen, maar beide waren nicht richtig im kopf, zoals ze in duitsland zeggen.karakter speelt ook heel vaak mee!!misschien wel een van de grotere factoren!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:16

juist dat karakter kan ervoor zorgen dat het probleem pas later aan het licht komt... Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:26

hehe we hebben vrede !

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:27

nooit oorlog geweest toch??? Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:36

nee okej maar misschien d88 de meelezers dat wel??ik kijk al uit naar de volgende strijd Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:14

LOL Haha!
Ik zat dit topic gisteren al met lol te bekijken en vroeg dus hoe het paardje dat ik aangaf gelongeerd zou moeten worden.
Uiteindelijk geven jullie nu allebei antwoord op longeren en rijden en ik moet eerlijk zeggen dat Tyrza wist van het probleem van dit paardje.Ze heeft hem nog nooit gezien dus een voorsprong heeft ze niet,maar...........
Tromgeroffel................Zij heeft wel de goede uitleg!!! Haha!
Geen halsverlenger aan dit paard,maar een dubbele longe!
Geen duizende overgangen maken,maar eerst eens beginnen met een rustige stap en een juiste overgang naar de draf.Dit kan hij al niet meer.Ik heb gisteren een half uur gereden en ben alleen maar bezig geweest om dit paard rustig te krijgen omdat het helemaal in paniek raakte als ik ontspande! Dan kan je toch niet even verwachten dat ik al verzamel dingen en al ga doen en enorm veel verruimingen en overgangen.Crossmonster toch,ik laat mijn paard niet graag bij jou.
Hoe jij het uitlegd is zo''n beetje de manier waarop het met dit paard juist zo fout is gegaan.Als maar die oefeningen doen,terwijl de basis er niet eens was.
De enige juiste manier is die van Tyrza.Daar ben ik nu hard mee bezig en het duurd nog wel een tijdje voordat dit paardje weer goed is en durft te bewegen.Dus alsjeblieft kijk goed naar de paarden want elk paard is anders en dus niet ieder paard is geholpen met de zelfde manier van oplossen!!!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:50

Laat ik vooropstellen dat ik van het algemeen ben uitgegaan. Ik nam een paard dat bij ons in training staat als voorbeeld.

En nogmaals, zo zou ik het aanpakken. Als anderen een andere methode hebben die ook werkt, prima. Als het maar ten goede van het paard komt en niet van de ruiter alleen...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:14

en nogmaals, het is vanaf een verhaaltje niet te zien hoe het paard werkelijk is,ik ben iemand van de praktijk, ik hou niet van rijden volgens het boekje.en paardenmensen zijn eigenwijs en hebben allemaal zo hun eigen manier van rijden.zo kan het tussen paard en ruiter klikken of botsen , net als met lesgeven ,jij en je instructeur of jij en je leerling moeten bij elkaar passen als dat niet het geval is dan kun je er beter mee stoppen want dan zul je niet veel leren in de les.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:14

oh ja en halverwege dit topic ging het over een ander (fictief)paard,beetje verwarrend met de antwoorden dus

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:20

crossmonster schreef:
en nogmaals, het is vanaf een verhaaltje niet te zien hoe het paard werkelijk is,ik ben iemand van de praktijk, ik hou niet van rijden volgens het boekje.en paardenmensen zijn eigenwijs en hebben allemaal zo hun eigen manier van rijden.zo kan het tussen paard en ruiter klikken of botsen , net als met lesgeven ,jij en je instructeur of jij en je leerling moeten bij elkaar passen als dat niet het geval is dan kun je er beter mee stoppen want dan zul je niet veel leren in de les.


Er zijn natuurlijk bepaalde richtlijnen waar je altijd wel mee begint... Vervolgens pas ik me aan aan het paard en de omstandigheden.

Ik neem aan dat Crosmonster dat ook doet op haar manier... Knipoog

Verder heb je gelijk in dat het moet klikken. Goed punt!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:44

thank you.... Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:21

Laten we er inderdaad maar over ophouden.
Ik heb geen zin om ruzie te zitten maken en het is ook nergens voor nodig.
Ik vond je antwoord hier boven over het longeren iets of wat verkeerd uitgelegd.Kan gebeuren toch,maar zoals je een stukje naar beneden jezelf anders verwoord ben ik het met je eens dat een paard nooit volgens het boekje te rijden is en dat les altijd kan helpen als het klikt.