rukjes geven met hoofd.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

rukjes geven met hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 22:23

Als ik mijn pony buiten de bak even aan het werk wil zetten, is hij het daar niet zo mee eens. Normaal lukte het altijd wel na een tijdje, maar hij heeft een nieuw trucje. Hij geeft een soort rukjes met zijn hoofd.
Ik heb altijd geleerd om dan been te geven of een tikje. Maar dat ziet hij weer als sneller gaan, en laat dat nou zijn doel zijn, snel naar huis.
Ik ga er vanuit dat het niet medisch is want in bak of op een weiland doet hij het niet, hij heeft gewoon toegang tot een grote trucendoos.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:54

Als hij er aan gewend is ben je daar heel lang mee bezig meid! Consequent blijven is heel belangrijk. Hand stil zetten (tegenhouden), wachten tot je pony echt los laat en zich ontspant en dan pas kun jij weer ontspannen. je pony moet dan in dezelfde houding blijven lopen doet ie dit niet begin je weer opnieuw. En dat het hele uur herhalen... succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 23:00

oplossen met je zit. rijd hem iets dieper en laat hem ontspannen, zodra je aanvoelt dat hij wilt gaan trekken duw je hem naar voren en maak je hem er even op attent dat dit niet de bedoeling is. neem hem DIRECT weer terug. elke keer consequent opnieuw hem 'erdoorheen rijden' want anders gaat hij dit ook in de bak proberen aangezien een paard een gewoontedier is en nu denkt oh zo kom ik onder het werk uit en dit steeds meer gaat proberen. hij zoekt nu de grens.
groetjes, succes

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:15

En ik denk ook , niet teveel op focussen; goed aan het werk zetten; hand stil en in de juiste dosering drijven, zodat hij wel wat loslaat aan de voorkant/ meer gaat ontspannen, maar niet harder gaat. Als jij je aandacht ergens anders op richt (bv. veel overgangen maken, veel figuren) is het 'grapje'er ook snel af en zal hij beseffen dat wat hij ook verzint, hij toch aan het werk moet. En niet vergeten van achteren naar voren te rijden; door het paard meer op het achterbeen te krijgen, vloeit de druk aan de voorkant ook af en wordt hij lichter in de hand (na veeel oefenen).

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 12:24

inderdaad veel vanuit achteren laten werken. je moet het idee dat het paard voor je loopt en niet in je handen hangt. succes!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:15

de mijne doet het als ze mag uitstappen. heel haar vader. tanden op elkaar en heel de tijd hoofd op en neer. en die lippen op elkaar laten vallen. lekker gek geluid Haha!. ze heeft het nog nooit gedaan tijdens het rijden. dus heb ik er geen last van

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 17:12

haike heeft ongeveer iets vergelijksbaar gedaan. Veel van achteren rijden, voor diep instellen en niks van aantrekken. Ze lokt uit zodat jij boos wordt en ze dus weer een smoesje heeft om weg te lopen. Gewoon negeren en rustig doorrijden. Als dat niet werkt kan je altijd een keer wat harder doorkomen met je handen, maar alleen als het echt niet werkt!!!! Dat kan je het beste doen door als ze begint te schudden je handen goed stil te houden en niet meegeven, klinkt zielig maar goed been blijven geven en op tijd ontspannen!

Succes!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 19:53

Andrew moet ik nu ook van achter sneller maken en er echt doorheen rijden. Hij protesteerd ook door rukjes te geven, en soms zelfs door achterwarts te gaan, als hij maar niet los hoeft te laten. Ik ben lang te lief geweest volgens mijn instructeur (wel een goede hoor) en heb hem verwend. Nu moet hij echt aan het werk en probeert hij op deze manier (met dit pissige gedrag) indruk te maken en zijn zin door te drammen. Tuurlijk zal hij het ook wel voelen in zijn spieren, maar hij probeert het zich zo makkelijk mogelijk te maken. Ik moet rustig en consequent doorvragen, totdat hij nageeft (niet nageven voor hij dat doet.) Wel proberen mijn arm en schouder ontspannen te houden (ik heb de neiging die te verkrampen als hij zo zit te knoeien) en hem van achter snel proberen te houden, dus actief.