Hoe komt het dat als...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Hoe komt het dat als...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-03 17:07

een paard meer gaat bewegen zijn ruggegraad er meer uitkomt.
Ik lease nu sinds januari een fjord van een stal genoot.Ik rij hem ong 4 keer per week en zij rijdt hem ook nog 1 dag.
Nou viel het mij van de week op dat die ruggegraad steeds meer 'omhoog'komt. Toen ik net begon met rohan huren liep hij hoog uit 3 keer per week en zag hij er mooi rond uit zoals het hoort bij een fjord.
Ik heb dit ook tegen de eigenaar gezegt en die heeft het erover dat hij meer voer moet hebben dan gaat het wel weer weg. Zelf heb ik het idee dat het ergens anders aan ligt,maar heb alleen geen idee.
Ik heb nog nooit een eigen paard gehad wel veel verzorgt maar dit nog nooit gezien.
Wie weet hoe dit komt er wat er aangedaan moet worden?

Wodan en ik onderweg in de M2


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:09

Is het niet zo dat ie eerst veel te dik was (hoort niet bij fjorden, maar zie je helaas wel vaak), en nu gewoon mooi gaat afvallen?
Het lijkt mij niet zo ernstig hoor. 'Mooi rond' bij fjorden is meestal niet mooi, maar gewoon veel te dik!
Kun je de ribben zien? Kun je ze wel voelen?
Je moet ze kunnen voelen, maar niet zien. Dan is het goed.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 17:21

waarschijnlijk omdat je paardje nu meer beweging krijgt dan voorheen verbrand hij meer vet. dit vet moet omgezet worden in spieren, net zoals bij de mens. als hij nog evenveel voer krijgt als toen hij maar 3x in de week liep, is het inderdaad verstandig hem wat hoger in het voer te zetten.

succes. groetjes

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:18

Ben het met Okkie eens, maar bouw het wel langzaam op.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-03 19:58

Nee hij is niet veels te dik en ook nooit geweest.
Hij heeft wel meer voer gekregen sinds ik hem rij.
Ik hoop dat jullie gelijk hebben, dat hij z'n vet op zijn rug kwijt is en het nu spieren moeten worden.

Wodan en ik onderweg in de M2

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 15:07

Ik zou ook zeggen dat hij zijn spieren in de rug moet gaan ontwikkelen en het vet er "vanaf gebrand" is.
Heel theoretisch gezien:
Als een paard zijn achterbenen er meer onderzet, duwt hij a.h.w. de ruggegraat omhoog. Misschien doet hij dit nou beter en dan in combinatie met het vet verbranden krijg je dat je de ruggegraat zo goed ziet. Maar het kan zeker niet de bedoeling zijn. Dus toch een beetje meer (of anders) voeren

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 13:38

we hebben het er al eens over gehad, maar die witte haren op de rug verklaren dat het zadel niet past.
Als het zadel niet past drukt het aan de zijkant van de schoft de spieren/weefsel "dood".
Als paard weer een passend zadel krijgt, een tijdje rust om het onderhuidse weefsel te laten genezen dan zal het me niks verbazen als de rug weer voller wordt.

ps voor de andere: de fjord is in prima conditie en heeft geen grammetje vet te veel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers