rijden zonder zadel

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Manuella23

rijden zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 09:20

ik wil zonder zadel rijden maar ik span me dan veel te veel op en daan gaat Zazou enkel sneller ik an me niet ontspannen, moet ik oefenen met zadel of gewoon niet zonder zadel rijden? zelfs op een shetter heb ik dat Verdrietig

0

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 09:39

Mijn eertse vraag is: Waarom wil je zonder zadel rijden?
Zo te lezen is het voor jou niet comfortabel en dus voor je paard al helemaal niet. Waarom leg je er dan geen zadel op? Die dingen zijn niet voor niets uitgevonden.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:15

Ik ben het wel met Jippie eens. Ik heb hetzelfde probleem als jou dat ik helemaal gespannen ga zitten als ik zonder zadel rijd. In stap gaat alles goed, maar als we dan gaan draven... Vandaar dat ik toch gewoon het zadel blijf gebruiken. Veel comfortabeler Haha!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 10:22

je kan bv ook eens proberen met het dekje er nog op. dan heb je een steviger gevoel. leuk als overgang. eenmaal je het rijden zonder zadel gewoon bent, gaat het gewoon super.

Enya - Daya :-)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 11:18

Gewoon met zadel. Beter ontspannen met als gespannen zonder.
Of bijvoorbeeld les nemen bij een freestyle-instruteur. Hierbij wordt veel zonder zadel gereden, maar er komen wel een hoop andere dingen bij.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 12:39

je kan beter met zadel rijden. als jij gespannen zit gaat het paard gespannen lopen. als hij gespannen loopt zal hij waarschijnlijk vast komen te zitten. áls je toch persé zonder zadel wilt rijden. oefen dan zonder beugels mét zadel eerst en als je zo rustig kunt blijven zitten zonder het paard te hinderen kun je een dekje opleggen zonder zadel met een longeersingel. dan ga je aan de longe en kun je je hier aan vast houden eventueel. de persoon die longeert kan je dan ook wijzen op eventuele fouten die je vervolgens weer kunt corrigeren.
succes.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 18:26

ik vind het gewoon leuk om eens zonder zadel te rijden. Het hoeft niet echt maar vind dat gewoon tof en dacht: als ik het veel doe krijg ik ook meer vertrouwen, zonder zadel heb ik al gereden, stappen lukt maar het is vooral raf en galop, met zadel zonder beugels lukt het heel goed maar als ik me dan pspan speelt dat geen rol he...

0

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 19:00

het is heerlijk al kan je goed zonder zadel rijden.. ik rijd netter zonder dan met zadel.. vreemd? nee denk het niet. kan je je paard beter voelen etc. ik rijd echt nog zelden met zadl, alleen op paarden met een erg hoog gelegen ruggengraad, en op paarden die ik niet ken, rijd ik met zadel.
het hangt er ook wel vanaf of het wel leuk is, dat het niet erg pijn gaat doen ofzo.. dan ga je je ook spannen..

toen ik voor het eerst zonder ging, was omdat het paard waar ik toen op reed problemen had met zn schoft, wat wonden geloof ik.. maar sinds dien rijd ik practies altijd zonder, een echte aanrader.

echter, als het is zoal jij nu zou rijden, gespannen wordt het niks idd...
ik weet niet waarom je je gaat spannen, misschien moet je daar eens over nadenken. pijn, angst, wantrouwen??
je moet er gewoon niet teveel bij nadenken.. niet teveel denken van oohh nu ga ik vallen.. nee gewoon oh daar ging ik bijna en dan weer door gaan.. als draf wat meoilijker gaat.. tja galop zit toch wat steviger trouwens.. misschien moet je beginnen met wat meer galopperen.. of gewoon blijven oefenen in die draf.. moet toch een keer goed gaan..

nou suc6 ermee.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-03 19:13

nou de vorige keer was ik zonder zadel op een shetter geklommen dat ging goed maar ik durfde geen galop (we waren toen wel op een lang pad) maar mijn paard is 1.50m en heeft een uitstekende schoft en ik heb een beetje angst denkik. met zadel gaat alles goe, sringen, dressuur,... maar eens zonder zadel lukt het niet meer.

0

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 21:30

Veel stappen. Gewoon lange ritten in stap maken. Daarbij je pony laten werken en lekker de rug laten gebruiken. Dan zit het gelijk in draf een stuk fijner.

Moonlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:48

Ik heb een tijdje op Roos zonder zadel gereden omdat ze drachtig is, ik vind het veel fijner rijden omdat Roos dan makkelijker en lekkerder aan de teugel gaat lopen, en ik dan veel beter kan blijven zitten.. als je paard lekker ontspannen loopt, ga je meestal ook sneller zelf ontspannen. Het heeft er denk ook wel mee te maken, of je op een paard rijdt die heel erg stuitert zodat je gewoon niet lekker kan zitten..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 08:55

Lieke schreef:
Veel stappen. Gewoon lange ritten in stap maken. Daarbij je pony laten werken en lekker de rug laten gebruiken. Dan zit het gelijk in draf een stuk fijner.

Iid, dit doe ik nu ook met Dien. Die past haar zadel niet meer omdat ze drachtig is(en dus erg dik). Maar vind het nog wel leuk om rustig aan wat gereden te worden. Dus dan maar zonder zadel. Maar in draf dit het ook alleen lekker als ze haar rug gebruikt(anders is het net te doen maar niet prettig).

Benno: dressuur M+11, vaardigheid Z+14 en Sport-AA ☆ Deedee: dressuur L+18, vaardigheid M-1 en prestatie sport-B
http://www.staldenci.nl

*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie