schuin springen...???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

schuin springen...???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:16

Als ik spring,dan mag ik m'n pony nog zo recht ervoor zetten als ik wil,ze springt ALTIJD naar rechts.De enige manier om ervoor te zorgen dat we niet tegen de paal knallen is enkele meters voor de sprong ineens heel erg naar links te sturen.Dan springt ze min of meer recht,maar dan is vaak onnauwkeurig met de afzet en vliegt de balk eraf.Aan de hoogte ligt het niet,want voor ze schuin is beginnen springen deed ik zonder al te veel moeite 90 met haar,en nu doe ik 50-60.Ik denk ook niet dat het aan mij ligt,want met andere pony's kan ik wel springen.Ik kan wegens omstandigheden geen springles nemen,dus ben ik op zoek naar tips en goede raad om wat verder te geraken...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:19

allereerst laten onderzoeken natuurlijk. het lijkt wat aan de rug.
je kan de hindernis tegen de rechtwand zetten, zodat ze wel naar links moet achteraf. maar het lijkt me iets heel geks als ze uit zichzelf tegen een paal zou gaan springen...

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:22

Probeer balkjes of pionnen of personen zo neer te zetten dat ze wel recht er over moet en gwn blijven oefenen. En na de hindernis vaker naar links zodat ze niet denkt dat ze altijd na de hindernis naar rechts moet.
Hoe kan het dat ze eerst netjes 90 sprong en dat je nu moeite hebt met 50-60

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:27

Ik heb d'r al laten onderzoeken,en er was blijkbaar niets.Ze springt ook niet altijd tegen de paal,maar het is altijd wel akelig dicht.En ik kan de hindernis niet tegen de wand zetten,om de simpele reden dat die er niet is.er is gewoon een soort berm van een 3 cm hoog,en daar springt ze ook vrolijk overheen.

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 20:47

heb ik bij mijn paard ook. Die springt te veel naar rechts. om ze wat naar links te houden moet ik boven de sprong mijn linkerteugel aantrekken en dan land ze min of meer recht, niet altijd maar beter. ze springt ook meestal naar rechts als ze traag springt, op parcours dus niet.

succes!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 20:51

LianneJantje schreef:
Hoe kan het dat ze eerst netjes 90 sprong en dat je nu moeite hebt met 50-60


Ik weet het niet,de ene dag sprong ze nog recht,toen heb ik een weekje niet gesprongen en toen was ik compleet verrast toen ik plots op de grond lag met een hindernis bovenop me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:01

Heel veel kruisjes springen
ook bij een oxer, de eerste balken ervan een kruisje

Een paard zal van nature het laagste wilen springen

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:18

En wat als je paard (pony in mijn geval), ook bij een kruisje naar links springt? Jordy probeert niet uit te breken, en weigert ook niet, maar springt gewoon heel enthousiast langs de linkerkant als ik hem niet goed rechtstel.

Ik moet echt zorgen dat ik hem recht heb voor de hindernis, dus op twee teugels en twee benen, dan gaan we er keurig recht overheen. Mijn probleem is alleen dat ik voor de sprong de neiging heb om te veel te geven, en dan gaan we dus alsnog scheef.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:21

Volgens mij heb je zelf de oplossing al Supertje *LOL* als ik die van mij loslaat gaat hij ook scheef, maar als ik contact houd springt hij netjes recht Knipoog (is elk paard niet een beetje scheef van nature Verward )

Voor guanacotje ga ik trouwens helemaal met Kawa mee

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:33

Voor één enkele hindernis is het idd de oplossing, maar in een parcours is het moeilijker, omdat het nogal tijd kost om hem recht krijgen.
En Jordy is erg scheef, zijn rechterkant is veel meer ontwikkeld dan zijn linkerkant.

En ik probeer ook hem niet los te gooien voor de hindernis, probleem is alleen dan ik bang ben hem te hinderen tijdens de sprong, als ik dat namelijk wel doe, breken we na de landing het baanrecord hier... (zelfs mijn instructeur was er verbaasd over dat een Tinker zo hard kon gaan *LOL* )

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:40

Leg een balk "verticaal" op de bovenste balk van je hindernis, de onderkant evenwijdig aan de voet van de standaard, de bovenkant van de balk wijst naar 't midden.Dus voor jou, als je naar de hindernis rijdt, van rechts naar het midden wijzend. Begin hier gewoon laag mee, en laat het hem zelf een beetje uitzoeken. Je kunt de balk ook een beetje boven de hindernis uit laten steken

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 22:41

En toch niet losgooien voor de sprong *LOL* (meegaan moet je ook leren Knipoog )

Dat scheve kun je niet oplossen met trucjes, daar zul je toch echt voor moeten dressuren...Dan wordt dat scheef springen vanzelf minder. En tot die tijd doe je dus gewoon iets langer over je parcours *LOL*

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:04

Ik sluit me aan bij Kawa en Schoentje, dat bespaart me een hoop typwerk. En heel veel dressuurtraining en werken aan recht richten.

Ovatie4ever
Berichten: 21
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: son en breugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:12

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en ben het met Gomir eens.
Ik ben rechtshandig en rechts dus automatisch sterker. Ik had dus altijd net iets meer druk op mijn rechter teugel dan op mijn linker. je moet proberen concequent twee handen aan de kop te houden met evenveel druk. Je kan je paard wel foppen met een balkje maar zo gauw je deze weghaald zal hij weer net zo scheef springen.
Concenreer je een keer op de druk in je handen en begin gewoon heel laag, dan hoef je nergens anders op te letten. Als hij naar rechts loopt niet aan je linker teugel gaan hangen maar met je benen corrigeren (een soort van wijken voor het been) en vanuit daar de gelijke druk in je hand rijden
Klink heel simpel.....is het niet hoor!!
veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:35

Citaat:
En wat als je paard (pony in mijn geval), ook bij een kruisje naar links springt?

Springt hij zo hoog als de staander dan Lachen

Ik heb er 1 gereden die bleef ook naar links springen, maar die sprong dan simpel ff over de staander Haha!

Dus met andere woorden je kruisje hoger maken.
Desnoods zet je je staander wat verder in de breedte als je het midden anders te hoog vind.

En uiteraard, dresuur is het belangrijkste
zo is het bij dat bovengenoemde paard van mij ook beter geworden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 14:10

je kan ook een schuin kruis leggen. dus de onderkant van de balken naar voor leggen. dan moeten ze toch in het midden springen, en tegelijkertijd een breedte overwinnen. dus gewoon een kruisje maken, en de onderkant van de balken naar voor leggen.