Overhaast lopen??!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Overhaast lopen??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 15:54

1 van de paarden die ik rijd moet ik heel erg voorwaarts rijden, anders gaat ie etteren. Het probleem is dat wanneer ik hem lekker voorwaarts heb hij overhaast gaat lopen. Dit is alleen in draf het geval.
Als ik hem dan weer iets rustiger laat draven krijgt hij weer de tijd om te gaan klieren. Hij valt dan vaak door mijn binnenbeen, gooit zijn hoofd in de lucht, enz.
Wie weet hier een oplossing voor?


MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:15

Ik zie het probleem niet in het overhaaste lopen, maar in het etteren van het paard. Maar ik vind wel dat je het juist oplost met het voorwaartsrijden. Alleen blijf niet voorwaarts rijden, ga ook weer terug naar een rustige draf. Wanneer hij dan weer wil gaan klieren drijf dan weer naar voren! (van hey, dat mag niet!) dus blijf steeds tempo wisselingen rijden, ook in de draf zelf. Etterende paarden moet je ook zeker bezig houden, dus zet m aan t werk! En niet alleen met een meer voorwaartse draf, misschien ettert ie juist wanneer ie langzaam moet draven omdat dat m te lastig wordt ofzo.
Dus ga figuren rijden, overgangen rijden, tempo wisselingen, hou m aan t werk, zodat ie niet kan etteren, daar geen tijd meer voor heeft, en niet alleen met het voorwaarts rijden, ook rustig, maar aan t werk!

Groetjes
Laura

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 16:33

Het probleem met het overhaast lopen is dat hij dan niet wil ontspannen en nageven. Ik weet dat ik nu eerst aan dat etteren moet werken, maar dat zit ook gewoon in zijn karakter.
De eigenaresse heeft zelf altijd lesgegeven en zegt dat ik minder zithulpen moet geven, dus stiller zitten. Dit vind ik alleen zoooooo moeilijk. Dan ga ik heel erg gespannen zitten.

Ook bekend als Kim20!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:33

Ik ben het dus helemaal met Laura eens. Als hij boven zijn tempo gaat lopen, neem hem dan met je zit terug. Gaat hij lopen klieren, drijf hem dan direct weer naar voren. En houd hem bezig, dat is het belangrijkste, veel afwisseling. Bijvoorbeeld niet 10 rondjes aan 1 stuk galloperen, maar 2 rondjes en een stukje draf, weer gallop, vier rondjes en stappen, 1 rondje gallop en weer terug. Dit is slechts een voorbeeld, er zijn er veel meer te bedenken. Veel succes ermee.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 16:35

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen!

Ook bekend als Kim20!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:39

Hoi Kim,
Hij ettert dus niet bij het overhaast lopen, omdat hij dan niet hoeft te ontspannen en nageven, dat vind hij wel fijn zo en lekker makkelijk. probeer dus de nageefelijkheid ook bij een iets hoger tempo voor elkaar te krijgen, dus misschien iets meer druk op de teugels te geven en natuurlijk weer te ontspannen als hij iets nageeft.. Dit kun je onder andere voor elkaar krijgen door tempo en overgangswisselingen.

Veel succes ermee!

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 00:09

ik ken het probleem wij zijn nu een paardje zadelmak aan het maken die ook dat probleem heeft. hij gaat heel heftig ja knikken. ik moet hem dan elke keer (net dat juiste moment zoeken) dat ik aanvoel dat hij begint met mijn binnenbeen naar voren duwen. en meteen weer terug nemen. zodra hij het toch door kan zetten even een klein beetje mijn stem verheffen: HÉ..en weer doorijden alsof er nix aan de hand is. verder hem veel bezig houden en idd. mikkie veel afwisseling. slangenvoltes, gewone voltes. deze is pas net zadelmak dus kan nog niet echt lengtebuiging goed aannemen. maar bij jou paardje kun je er nog veel overgangen bij rijden (wel terugwaartse omdat hij onder je uit neigt te lopen) dus draf-stao-halt-stap-draf. de ene na de andere. bijvoorbeeld in een slangenvolte met 5 bogen na elke boog stap dan op het midden halt, wegstappen draven en zo in elke boog. denk er wel aan dat de overgangen netjes blijven.bij elke terug waartse overgang met een zware maar let wel zachte stem mmm.... zeggen dat hij weet bij dat geluid moet ik langzamer. als hij dan nog eens overeilt loopt doe je mmm...en gaat hij vanzelf wel rustiger. doe dit geluid wel heel consequent. terugnemen+mm... dit kun je ook erin krijgen door ook op de fiets/scooter/brommer/auto/moter ofzo mmm...te zeggen tegen jezelf zodra je remt of langzamer gaat. klinkt gek maar helpt!!

groetjes succes en hoop iets te horen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-03 09:34

Probeer eens het volgende:

Maak je paard in het gewone arbeidstempo wat dieper, in die zin, dat je paard makkelijker door de kaak komt. Heb je dit voor elkaar, rij hem dan, met het gevoel dat je hem van achter naar het bit toe, een paar passen laat verruimen. Dus leg de nadruk met je zit en hou het gevoel dat hij van achter vertrekt. Dit zal waarschijnlijk maar een paar passen duren, omdat hij vervolgens zal gaan "krabbelen"' (kort lopen). Neem hem dan vervolgens terug (weer met de nadruk op de achterhand en je zit Gebruik desnoods je stem), waarbij je het geoel moet houden dat hij achter blijft lopen. Zo bouw je de korte stukjes steeds verder op.
Wissel dit ook eens af met stap of galop, zodat de alertheid er bij je paard in blijft zitten. Maar hou tijdens deze oefeningen het gevoel dat hij door de kaak is. Desnoods ietsjes meer dan gewoonlijk, zodat hij er iets meer doorheen is.
Maar denk bij deze oefeningen OOK aan jezelf en je houding; Ga diep zitten als je een overgang rijdt, hou je handen laag en al niet voorover met je bovenlichaam. Probeer zelf verder koel te blijven als het niet gaat, zodat je je paard wel DUIDELIJKE hulpen geeft. Wordt het je even teveel: ga dan even stappen en tel tot 100...

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:02

hoi kim20, dit probleem ken ik.Mijn merrie heeft dat ook gehad. Als het haar moeilijk werd pakte ze het bit vast en ging ze rennen en klieren. Het is heel erg belangrijk dat je haar er goed bij rijdt, dus netjes ontspannen en nagefelijk. En zeker als ze gaat klieren extra buiging vragen en extra ronding vragen. Als ze sneller wil draven niets met de teugel doen, maar zelf heel langzaam licht rijden, en haar zo op een rustig tempo houden. Je moet haar zodanig aan het werk zetten zodat hi jgeen tijd heeft om te klieren. veel succes

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-03 15:35

Het probleem is niet zo zeer dat hij te snel loopt. Hij is juist sloom, als ik hem dan meer voorwaarts rijd begint ie overhaast te lopen. Hij maakt te korte passen zeg maar.
Nu mijn volgende vraag: Hoe krijg ik ruimer?
Toch bedankt voor de tips.

Ook bekend als Kim20!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 20:27

zie boven...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers