moeite met aandraven aan de teugel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

moeite met aandraven aan de teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 21:54

Mijn pony wil niet aan de teugel wegdraven, terwijl hij toch goed verzameld is en helemaal losgereden. Als hij eenmaal in draf zit komt hij wel. In galop enzo geen problemen en zijn rug masseren helpt niet (dat doe ik al; dagelijks) kunnen jullie me helpen? Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:03

probeer hem eerst smakelijk in zijn mond te hebben. Als hij eenmaal fijn aanvoelt, zet dan iets je handen naar voren. Zorg ervoor dat hij nog steeds goed aanvoelt in zijn mond. Blijft hij eenmaal aan de teugel, probeer dan eens meer been te geven, blijf wel stappen. Kijk dan eens of hij reageert (dus dat hij met zijn hoofd omhoog komt. Als dit het geval is, moet je hem nog meer door de kaak krijgen). Zo niet, dan verhoog je je beengebruik totdat hij gaat aandraven. Je moet ervoor zorgen dat je hem wel rond houdt, maar net niet te vast, zodat hij naar voren weg kan. Tussentijds wel blijven "spelen" met je vingers, zodat je gevoel houdt in zijn mond...
En draaft hij netjes aan, beloon hem dan met je stem of een klopje. Herhaal deze oefening een paar keer...

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 22:11

Hey Fellor!
Misschien kun je meer overgangen gaan rijden.. stap-draf draf-stap oefening baart kunst.. maar een aantal tips die je misschien kunt proberen (bij ieder paard werkt het anders, kijk wat het beste bij jullie werkt):
1) in stap goed naar beneden (aan de teugel) werken, tot hij daar helemaal ontspannen loopt, dan heel rustig aandraven, als hij het goed doet, belonen en even verder draven voordat je het nogmaals doet. Als je pony t niet doet, dus meteen weer zn hoofd omhoog doet, meteen weer stappen! dan weer overnieuw beginnen, dus laag werken en dan pas weer rustig aandraven..
Blijf hier wel heel cosequent in! zodat hij leert dat naar beneden in draf gaan de juiste manier is en verder mag. Dus veel belonen als hij het goed doet! en niet meteen het perfecte willen, maar ieder stukje dat hij omlaag houdt al belonen, niet meteen de perfecte ontspanning aan de teugel willen, maar zolang hij niet helemaal zn hoofd naar boven doet! En zoals ik zei, veel oefenen! En zeker voor t been houden!
2) probeer bij het aandraven je hand iets tegen te houden (niet vast zetten!) maar ik bedoel nog even wat druk houden zodat hij zn hoofd beneden houdt bij het aandraven en dan weer ontspanning, dus alleen de eerste 2 passen ofzo iets tegenhouden. (dus vanuit t been naar je hand).

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips, verder wil ik zeggen wees geduldig en beloon m wanneer hij t goed doet en wees consequent!!!

Groetjes
Laura

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:30

Ik wilde ook zeggen dat het kunt proberen op te lossen door veel overgangen te rijden. Als je pony graag wilt draven, kun je het volgende doen. Draaf je aan echt gaat zijn koppie omhoog, dan ga meteen weer stappen, je stapt hem bij elkaar en draaft weer aan, gaat zijn koppie weer omhoog, dan weer stappen. Als hij zijn koppie mooi houd en je de juiste aanleuning blijft houden, dan blijf je langer draven. Je moet heel concequent zijn. Het zal niet meteen lukken, blijf er ook niet mee bezig (een uur stappen, draven, stappen, draven is ook niks) Bouw de oefening wel regelmatig in. In het begin moet je met de minste verbetering al tevreden zijn.
Probeer ook de overgang goed te rijden, een drijvende zit en goede beenhulpen zijn belangrijd, misschien druk hij bij deze overgang zijn rug wel weg. Dus blijven rijden.....Heel veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:12

bedankt voor de tips, maar hij blijft dus wel naar beneden met harder stappen en galloperen enzo. het zal wel een kwestie zijn van consequent blijven, want hij rijdt al 4 keer per week redeijk lang dressuur. is mij aangeraden omdat het een redelijk heethoofdje is en iets te enthousiast. Verder heb ik ook nog springles en buitenrijden en rust en longeren moieten er natuurlijk ook bijblijven!!!!!!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 18:52

Zorg dat je pony lekker rond en er doorheen is in stap, controleer dit door je hand te ontspannen wanneer jij denk dat hij er doorheen is. Hij moet in dezelfde houding blijvn lopen wanneer jij je ontspant. ALs jij je hand onstpant geef hem dan wat been (net zoals tyrza zegt) en kijk of hij in dezelfde houding blijft lopen.
Het is heel belangrijk dat je je goed voorbereid voor zo'n overgang. Elke overgang weer. draaf niet zomaar weg maar zorg eerst dat je pony lekker onstpannen stapt, desnoods stap je wel 10 rondjes, als je maar wacht tot je pony er doorheen is.
Blijf dit steeds herhalen en blijf zeer concsequent.

Anne_GTI

Berichten: 18202
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:11

pony eerst lekker rond instellen en voor je aandraaft iets schouder-voor rijden. Echt laten wegdraven vanuit het binnen-achterbeen en blijven begrenzen met je buitenteugel. Vriendelijk blijven in de binnenhand. Pas aandraven als ie echt lekker ontspannen is in de stap en heel veel rustig blijven oefenen. Heeft vaak wel wat tijd nodig bij een lekkere heethoofd....

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:13

een goede aanleuning doet wonderen.

zorg dat je paard lekker soepel in de mond is. dat hij het bit dus goed aan neemt. zorg dan voor de juiste aanleuning. hij moet dus impuls hebben. door de ruiter opgewekte drang naar voren die opgevangen word in de zit waardoor je paard 'van achter' werkt. bij de aanleuning maak je gebruik van de impuls door hem vanuit de achterhand, over de rug, door de hals en de mond naar de ruiter die het paard weer vanuit de achterhand naar voren rijdt. hierdoor ontstaat een cirkel die het paard soepel en ontspannen met een correcte aanleuning laat lopen.

als de aanleuning goed is maak je hem klaar voor de draf, hou goed je benen eraan zodat de aanleuning niet weg valt. dit zal niet makkelijk zijn. als je paard dan zijn hoofd omhoog brengt stel je hem wat dieper in maar niet langzamer. volg zijn bewegingen met je hand en zit. ga ontspannen zitten. ga eerst wat schouderbinnenwaarts stappen linksom en rechtsom en bij het terugstellen in het schouderbinnenwaarts voor een hoek stel je hem als wat dieper in en zodra je voelt dat hij er klaar voor is en het uitkomt laat je hem aandraven, blijf oefenen en bewaar je geduld.

groetjes, succes