bokken, zonder zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiso

bokken, zonder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 17:50

hallo,
ik reed vandaag mijn haflinger weer is zonder zadel.
maar dan gaat hij heel erg bokken en wegspringen.
en hij is dan ( wat lijkt) voor heel veel dingen bang.
er hoeft maar iets heel zachtjes te kraken of te schuiven en begint hij als een dolle te bokken of te crossen.
in stap gaat het heel goed en doet van daar uit vrij weinig alleen hij dan wel heel allert op dingen.
maar zodra we in draf of gallop gaan dan is het bokken of overal voor weg schieten.

heeft iemand tips voor dit probleem of kennen jullie dit en wat hebben jullie gedaan?

onder het zadel is hij super braaf, en geeft dan eigenlijk geen kik.

xTralala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:08

Ìk ken het, mijn haflinger doet het soms ook. :x
Het komt denk ik omdat ze weet dat ze me zonder zadel er af kan bokken.
Ben benieuwd naar tips!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:10

Misschien toch enige pijn?

Kuggur

Re: bokken, zonder zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:13

Gebruik gewoon altijd een zadel. Daar zijn in tegenstelling tot zadelloos rijden goede redenen voor (drukverdeling).

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:11

Hee, mjn verzorg knol doet dat ook dan heeft hij er geen zin in en heeftd an veel energie ik laat ga hem dan eerst aan hetw erk zetten: LOSGOOIEN EN OPJAGEN! hij gaat dan keihard in galop en dan gwn een paar rondjes laten sjezen dan f fstappen weer laten sjezen je gaat erweer op en hji si zo mak als een lammetje;) HELP JE MIJ OOK?? HAHA

[RT-P] zou ik al gaan of nog 2 weekjes wachten??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:24

De mijne deed het toen ik de eerste keer zonder zadel en in galop rondje om de wereld deed. Ze wist niet wat haar overkwam.

Maar even serieus, het kan zijn dat ze je gewicht zonder zadel storend vind omdat de druk veel minder goed verdeeld wordt, het kan zijn dat ze last heeft van haar rug en dat zonder zadel beter voelt (kan je beter zo achter komen dan als ze straks ook met zadel last krijgt), kan zijn dat ze het gebonk op haar rug niet fijn vind (zonder zadel, zeker als je het niet met enige regelmaat doet ga je al vrij snel per ongeluk bonken). Veel mensen die zonder zadel rijden houden zich toch onbewust een beetje vast aan de teugels... Er zijn echt talloze mogelijkheden voor.

Mischien kan je eens een filmpje neerzetten waarin ze dat doet, mischien dat dat wat duidelijkheid geeft.

Wat soms wel helpt is een halstertouw of beugelriem om de hals doen, zodat je iets makkelijker je evenwicht kan bewaren en minder op de teugels hoeft te hangen. Bovendien kan je dan een boksessie meestal iets makkelijker uitzitten.

Kuggur, ben het met je eens dat met zadel rijden beter is voor het paard, maar voor je eigen zit is het af en toe zonder rijden ook wel heel erg goed. Je pikt in de ring zo diegenen eruit die wel eens zonder zadel of op een bareback-pad rijden, en diegenen die alleen maar met hun dressuurzadel rijden. Zolang je niet dagelijks of met te grote regelmaat zonder zadel rijdt is er niets mis mee. Een keer per maand of zo kan echt wel zonder problemen.

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:48

laat hem een keer in de zoveel tijd na checken en is verder niks met zijn rug.

kan best mischien wezen dat die het niet meer zo fijn vind in draf en gallop zonder zadel.
doe het ook echt niet vaak.
maar ben mischien toch mij everwicht beetje verloren sinds mijn blesure met mijn knie.
iemand hier tips voor?

en mischien ook beetje hoe zijn bui is.
de ene keer kun je alles met hem en de ander keer begint die flink te bokken of te racen en te doen.
en als die begint kan ik ook echt niks meer doen om hem te stoppen.

vroeger kon ik wel met halster rijden, maar dat zit er nu ook niet echt meer in alleen als iemand hem aan de lijn heeft?
kan dit mischien ook iets te maken hebben met dat mijn oude verzorgers zo met hem hebben gereden dat die een soort van ''trauma'' er mee op heeft gelopen.

hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:16

niet meer mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:20

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 20:35

met zadel heb ik er geen last van alleen zonder.
maar denk dat het mischien zonder zadel andersom is.
dat ik dan iets meer aan één kant zit omdat ik aan die kant niet veel kracht en en druk kan uit oefenen als de andere kant
iemand tips voor een betere everwicht?

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 02:14

Wanneer paarden wat ouder worden wil de schoft en de ruggegraad nog weleens gevoeliger worden en hoger komen te liggen (eigenlijk zakken ze net als mensen gewoon een bietje uit). Daardoor kan het voor je paard toch echt heel vervelend voelen om jou zonder drukverdeling maar direct op de ruggengraad te hebben zitten. Het onevenredige evenwicht zou voor je paard op zijn leeftijd geen reden meer horen te zijn om er als een gek vandoor te sjezen. Een beter evenwicht bereik je overigens door regelmatig op een kruk o.i.d. te gaan zitten met je voeten van de grond terwijl je net als vroeger toen je begon met paardrijden (zo ging het tenminste in mijn tijd lol), met je armen gaat draaien (naar voren en achteren).

Tiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 18:17

oke, ga het is proberen en even kijken hoe het gaat.
ja en heb er zo eigenlijk nooit aangedacht.

Marsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:47

Toevallig is mijn dochter vanmiddag van haar super brave tinker afgevallen.....Ze hadden een uursles en gingen met zijn allen dus zonder zadel. veel stappen,wat draven en een mini-galopje.
T uur is voorbij....ze zijn aan t uitstappen (in binnenbak,dus geen beessies) en ineens gaat ie op zijn plaats als een rodeo-paard te keer,echt zo gekkk.(Ze was wel voorzichtig aan t kijken hoe nat der zitvlak van haar broek was geworden,misschien dat dat em niet lekker zat?)

loves_donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:22

sabina1998 schreef:
Hee, mjn verzorg knol doet dat ook dan heeft hij er geen zin in en heeftd an veel energie ik laat ga hem dan eerst aan hetw erk zetten: LOSGOOIEN EN OPJAGEN! hij gaat dan keihard in galop en dan gwn een paar rondjes laten sjezen dan f fstappen weer laten sjezen je gaat erweer op en hji si zo mak als een lammetje;)

Ja. dat zal zeker helpen, lekker opjagen !
Lekkere oplossing zeg :n

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:55

Op jagen heeft idd niet veel zin, dat is nutteloos en erg dom.

Hoe is jou zit, misschien dat je geen balans hebt zonder zadel en te veel gaat klemmen, probeer eens heel ontspannen zonder druk van je benen te gaan zitten en blijf ook uit de rug zitten.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:59

Jeetje Joy! En dat van die rustige Timon.
Zou het idd niet met jou balans te maken kunnen hebben? Zoals Midgie zegt dat je meer klemt als je zonder zadelt rijd en dat Tiem dat niet zo fijn vind?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:04

Misschien dat je onbewust inderdaad meer gaat klemmen omdat je wat meer gespannen zit?

Laat iemand je paard aan de longe lopen en jij zonder zadel erop zodat je echt even goed ontspannen kunt leren zitten en je balans leert te vinden :)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:11

ik denk dat veel paarden het eng vinden om ineens de ruiter in close contact te voelen. is toch iets anders dan met een zadel. een zadel gaat de rol van een buffer overnemen, waardoor het paard eigenlijk is afgeschermd van het lichaam van de ruiter. Komt dat ineens op hem, voelt hij andere dingen, namelijk elke beweging, elke spanning, elke spier. kan best raar zijn, en sommige paarden zullen hiervoor té gevoelig zijn. Een haf kan nu wel iets aan qua druk, maar mss is hij idd gevoelig aan de rug en krijgt hij te veel druk op een specifieke plaats. Als het zo is, zou ik gewoon met zadel rijden, of tenminste een barepack of goed boomloos zadel.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 14:32

loves_donja schreef:
sabina1998 schreef:
Hee, mjn verzorg knol doet dat ook dan heeft hij er geen zin in en heeftd an veel energie ik laat ga hem dan eerst aan hetw erk zetten: LOSGOOIEN EN OPJAGEN! hij gaat dan keihard in galop en dan gwn een paar rondjes laten sjezen dan f fstappen weer laten sjezen je gaat erweer op en hji si zo mak als een lammetje;)

Ja. dat zal zeker helpen, lekker opjagen !
Lekkere oplossing zeg :n

Nou, als blacky soms wat hyper is merk ik dat al in de stal. en hij is helemaal gezond. en dat helpt wel dat lees je , toch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:36

Even goed laten rennen voor die tijd kan wel helpen, er zijn paarden die dat echt even nodig hebben :) En zo kom je als ruiter ook snel van de onbewuste spanning af.

Lucalicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:13

misschien vind ze het niet prettig dat jij zonder zadel op haar zit. Ik ken ook paarden die daar niet van houden omdat ze het gewoon weg niet prettig vinden. het snelle schrikkken zonder zadel geeft aan dat ze kleine dingetjes opzoekt om een goede reden te gaan hebben om te gaan bokken ;)

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:34

Weet je zeker dat je zelf niet gespannen gaat zitten in draf?
Aangezien het paard dus ook gaat schrikken als je in draf zit en niet in stap. In stap heb je altijd meer rust in je en is het paard beter te volgen maar in draf kan dat nog wel eens wat moeilijker zijn en dat paard voelt alles snel aan.
Een paard moet het kunnen hebben als jij op zijn rug zit zonder zadel. Misschien dat hij het niet zo leuk vind maar dat hij ook schrikkerig word klinkt in mijn oren een beetje als spanningen.

Jolla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:00

Ze voelen zich vaak wat vrijer in draf, zonder zadel. Maar het is wel vervelend. probeer ontspannen te blijven zitten, verder zou ik het niet weten.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:43

Welshcobfan schreef:
Even goed laten rennen voor die tijd kan wel helpen, er zijn paarden die dat echt even nodig hebben :) En zo kom je als ruiter ook snel van de onbewuste spanning af.

Klopt! ;)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:39

Ik heb het ook een keer geprobeerd...ik zat nog niet of lag er al weer naast. Dakota maakte de rug heel hol en gaf toch een bok hahaha. Terwijl mijn bijrijder er gewoon op kan rijden zonder zadel. Die keer dat ik erop wilde ging het ook niet zo heel handig. Kreeg geen goed voetje waardoor ik beetje op haar rug hing. Kan me wel voorstellen dat ze er genoeg van had en ging bokken.