Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:10

Ik zoek hier even echte paarden mensen omdat we met onze handen in ons haar zitten met een paard van klanten. Paard is een kleine 3 maanden geleden hier aangekomen met als doel verkopen. Heeft als 3 jarige gruwelijk veel geld gekost en kan heerlijk lopen (los in de wei!) is een goedgekeurde hengst geweest en pas op 5 jarige leeftijd gecastreerd. Paard was lichamelijk niet in orde, inmiddels wel 100% recht, soepel en pijnvrij (voor zo ver we kunnen zien) We hebben hem alle kansen van de wereld gegeven, 100% in orde gemaakt fysiek, mag elke dag de wei op, heeft een passend zadel, hoofdstel, tanden zijn gedaan etc.

Maar nu het probleem van af het begin af aan stapt hij niet door aan de hand je moet hem overal mee heen 'sleuren' tenzij er iemand met n zweepje achter loopt. Zelfs buiten in het bos!
Aan de longe is het slome duikelaar, wil niet voorwaarts een tik werkt averrechts, positief lief leuk en aardig blijven werkt iets dan wilt ie nog een beetje meewerken maar netjes voorwaarts krijg je m nooit. Al neemt ie in de galop wel een sprintje als ie denkt dat ie iets hoord.
Onder het zadel is een ramp, niet voorwaarts enkel een tuf stap, tuftuf draf en galop waar ie telkens uit terug valt, blijft aan je been klemmen en tik je m dan bij gaat ie steil overeind, sla je hem dan laat ie zich vallen. Wat nu werkt is zodra ie begint te klemmen eraf springen aan de longe klikken en vooruit sturen, belonen opstappen en weer verder. (doen we al 2 maanden en geen verbetering) Ook als er iemand bij staat met een longeerzweep is ie nog steeds sloom klemt ie nog steeds maar gaat ie niet omhoog.

En dan zet je hem na het rijden in de wei en dan trekt ie gezellig al bokkend een sprintje naar achter, zit er een geweldige galop in waarin ie heel mooi kan schakelen, heeft ie een uitgestrekte draf om u tegen te zeggen en kan ie spontaan wel doorstappen.

Paard is op dit moment gewoon nog steeds niet verkoopbaar, zit 0 progressie in en zit echt aan z'n laatste kans. We hebben al bedacht om hem eventueel als menpaard te laten beleren maar vinden het eigenlijk te link als ie voor de kar zo steil omhoog komt verongeluk je er mee.
Wij denken dat ie gewoon kapot geslagen is, hij wil gewoon echt niet mee werken, vind het niet leuk, maakt niet uit wat we er mee doen, buitenpiste, binnenpiste, weide, bos, strand blijft allemaal het zelfde hij wil niet werken....

Iemand nog enig idee?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:17

Ik heb ooit een meisje een paar maanden lesgegeven met een paard dat dit type gedrag vertoonde, en die reageerde ook nergens positief op.
Ook een kwestie van te grof, te veel en te vroeg, en een paard dat letterlijk 'afgehaakt' was.

Wat is de gezichtsuitdrukking van dit paard als je met hem bezig bent? trekt hij van die 'kleine oogjes', kijkt hij naar jullie of lijkt het of hij altijd van je wegkijkt?
Probeert hij ook 'door jullie heen' te lopen, of houdt hij wel afstand?

Dit klinkt als een paard dat het letterlijk heeft opgegeven met mensen, en als dat zo is, dan kun je misschien beter een plekje voor hem zoeken waar ze heel veel tijd in hem willen steken...

Romy18

Re: Niet te rijden paard (geen penny's aub)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:21

Gezichtuitdrukking en oren spel is wel heel duidelijk op ons gericht heeft ook respect voor de mens, houd afstand en is verder netjes opgevoed zonder bang te zijn. In de omgang is het verder een leuk paard zolang ie maar niet hoeft te bewegen op de wasplaats trucjes doen voor een wortel vind ie geweldig maar voedsel beloning in combinatie met werk werkt dan ook weer niet...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:24

Als je buiten in het bos rijdt, maakt het dan verschil of je met anderen rijdt, of niet?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:25

nee de andere mag volle galop vertrekken als hij geen zin heeft tuft ie als je geluk hebt verder en anders draait ie om

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:27

Straalbeentje in orde? Paarden met heftige HKO kunnen soms ook zo geweldig zijn op de wei en totaal niets onder het zadel.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:32

Ik veronderstel dat er reeds verschillende ruiters op gezeten hebben, en dat er dan geen verschil te zien is bij het paard?

Wat doet hij als je hem drafbalkjes laat lopen, of een kruisje laat springen? Blijft hij dan even sloom?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:37

Hij is helemaal door de mallemolen geweest en mankeert op de rx niets!

Met balkjes hebben we nog nooit iets gedaan kunnen we nog wel eens doen.
Hebben idd al verschillende ruiters opgezeten, bij iemand die heel lief leuk aardig en positief bezig blijft gaat ie niet omhoog maar das dan ook het enige verschil, die gene moet wel niet proberen om hem te corrigeren dmv een por of een tik want dan staat ie alsnog recht omhoog.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:37

hey

het paard waar ik op rijd was juist hetzelfde, tot 4 jaar hengst geweest, niet normaal bijten stampen omhoog gaan bij het minste met zadelmaken (toen nog hengst) was hij levensgevaarlijk omhoog en liet zich letterlijk vallen en bleef gewoon liggen....
uiteindelijk is er paar keer op gereden met martigaal omdat hij trok en omhoog ging en beetje bosritten gedaan.

toen is die gecastreerd en daarna 2 maanden wei gehad door omstandigheden niks meer meegedaan.

nu sinds feb. ging ik er terug meebeginnen, en ja hij was superbraaf zo braaf zelfs dat hij geen meter wou lopen. draf was zo sloom galop ging niet 1 meter en viel eruit en stap viel die in slaap. benen werkt averrechts dan stopt die bij de zweep nog erger stilstaan tot volledig blokkeren.

nu zijn we ondertussen mei en hij begint SUPER te lopen, hij reageerd op de benen ik kan al schakelen hij doet al een leuke galop is heel liergierig geworden en doet alles wat ik vraag.

wat we gedaan hebben, gewoon elke dag gaan wandelen en daar een stukje wei uitgezocht waar we met 2 beetje dressuur gingen oefenen. de volgende dag gewoon wandelen en dan een dagje logeren. dan weer wandelen 2 dagen rust en weer opnieuw dit bijna 4-5 weken lang en je zag hem openbloeien in het wandelen en nu vind hij bakwerk niet meer erg.
hij is echt super aan het worden en we gaan nog steeds een wandelen en daar oefenen maar zelfs lesnemen gaat nu goed zeer goed zelfs.
en ik heb ook met mijn handen in het haar gezeten omdat hij zo sloom was en niks hielp.

hij is zelf op wedstrijd geweest en heeft zich keurig gedragen enkel in de ring was hij niet te schakelen omdat hij de witte hekken van de ring te eng vond.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:39

balkjes had bij mij niet veel effect, er kwan gene galop in wat je ook deed. hoe meer moeite je deed hoe meer hij blokkeerde.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:42

Onder het zadel geraken we niet eens echt het bos is hij draait na 50 meter gewoon om op z'n achterste benen, aan de hand vind ie het bos ook geen zak waard en kan je hem de hele weg vooruit 'sleuren' onder het zadel en iemand m aan de hand nemen gaat ie niet omhoog maar is het weer het bos door 'sleuren' Alles behalve leuk maar als je chagi aan hem begint kan je hem beter laten staan want dan word t helemaal niets...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:43

Kan hij misschien een tijdje op rust in de wei. Even aan niks denken en doen wat hij zelf wil. En dan na een paar maandjes weer opnieuw proberen?
Kost wel tijd, maar misschien knapt hij er van op?

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:45

Voor hij bij ons kwam heeft ie de hele winter op de wei gestaan 4 maanden in een kudde jonge hengsten waar ie de baas was en zich goed in z'n vel voelde, dus denk niet dat dat de oplossing is...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:45

Tja, ik zit in de richting van de laatste opmerking van Vero83 te denken: totaal geen druk op het paard uitoefenen en kijken wat er dan gebeurt.

Alleen is dat heel moeilijk te zeggen zonder hem gezien te hebben en te weten wat voor type paard het verder is, dit is iets dat kán werken, maar dan moet het wel bij het paard passen en je moet tijd nemen.

Voor een heel dominant type is dit niet zo geschikt.

Jammer dat hij niet achter andere paarden aanplakt, dat kan je een hoop werk uit handen nemen.
Als je hem in de trailer naar vreemd terrein brengt, zou hij dan ook op zichzelf gericht blijven?

Of is er geen merrie waar hij bij in de weide kan, zodat hij daar op kan leunen en misschien wel bij haar wil blijven, zodat hij weer kan leren voorwaarts lopen.

Dat hij omdraait wil toch meestal wel zeggen dat hij niet voldoende op mensen vertrouwt of op zichzelf om van huis te durven gaan.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:46

rij het paard een keer in de weide. Aangezien hij daar wel een sprintje kan trekken.
En wellicht niet te zien op de rx maar een fysiotherapeut o.i.d. kan kijken naar zenuwen/spierbeklemmingen in zijn rug als er een zadel op ligt. Dit kan een storing geven eventueel naar zijn hersenen waardoor er een blokade kan ontstaan. Wel vervelend dat hij het in de weide laat zien en onder het zadel niet.
succes

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:47

Klinkt inderdaad als totale verzet en afkeer tegen het principe ruiter.
Misschien toch eens experimenteren met de lange lijnen richting aanspanning al denk ik eigenlijk dat het niet veel verschil maakt.
Kun je hem wel aan de hand laten werken of is hij dan ook zo verdoofd?

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:47

Is het mogelijk om het paard gewoon even een tijdje met rust te laten? Daarmee bedoel ik hem in de wei laten, aandacht geven door hem te poetsen of gewoon met hem bezig zijn maar tijdelijk even niet met hem te werken.
Misschien is hij gewoon zo afgestompt dat hij er helemaal geen zin meer in heeft. Een rustperiode waarin hij wel aandacht krijgt zonder te moeten werken kan hem misschien weer meer vertrouwen geven waardoor hij daarna weer wel wat werklust krijgt.

edit: ik zie dat de optie volledige rust al gegeven is. Ik zou het paard niet volledig met rust laten maar hem toch een vorm van aandacht geven zodat hij mensen leuk gaat vinden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:49

juleke schreef:
Is het mogelijk om het paard gewoon even een tijdje met rust te laten? Daarmee bedoel ik hem in de wei laten, aandacht geven door hem te poetsen of gewoon met hem bezig zijn maar tijdelijk even niet met hem te werken.
Misschien is hij gewoon zo afgestompt dat hij er helemaal geen zin meer in heeft. Een rustperiode waarin hij wel aandacht krijgt zonder te moeten werken kan hem misschien weer meer vertrouwen geven waardoor hij daarna weer wel wat werklust krijgt.

Dit helpt zelden. Paarden vergeten niet.
Als een paard goed gereden is kun je rustig na 6 jaar zonder problemen wegrijden, maar omgekeerd werkt dat helaas ook.

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:53

randalinpony schreef:
Of is er geen merrie waar hij bij in de weide kan, zodat hij daar op kan leunen en misschien wel bij haar wil blijven, zodat hij weer kan leren voorwaarts lopen.

Goede opmerking dit, aangezien hij lang hengst geweest is, zal een merrie zeker trekken.
Of het zal helpen is de vraag, maar het valt te proberen!

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:55

ik zou zeggen: Stop eens een hele poos met rijden, kan lastig zijn aangezien het paard voor de verkoop is, en laat hem eens paard zijn, ga grondwerk doen en kijk op die mannier of hij ergens enthosiast van wordt, ga spelletjes doen, voetballen, zeiltjes lopen. gewoon grondwerk in de richting van de klassieke dressuur misschien. Succes !!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:57

Ik herken mijn paard hier wel in. Zodra je hem "beledigt" weigert hij letterlijk, met alle kunstjes erbij, om ook nog maar iets te doen, verder is hij ook het type van liever veeeeeeeel te lui dan een klein beetje moe.

We hebben heel lang geprobeerd om hem voorwaarts te krijgen, tot we les van iemand kregen die ons juist adviseerde om hem te verzamelen. Niet meer voorwaarts geschopt, maar juist terug gereden. Zodra hij een truukje deed, lekker meegaan en daarna iets anders bedenken. Ging hij achterwaarts ipv wijken, prima, hulpen voor achterwaarts, daarna voorwaarts, schoudervoor etc. Hij raakte een beetje in de war en merkte dat zijn truukjes tegen hem gebruikt werden.
Het heeft heel goed geholpen. Doordat hij helemaal is gaan zitten, is hij nu ook makkelijker vooruit te krijgen, ook met naast lopen. Natuurlijk zal hij nooit de gemakkelijkste worden met voorwaarts rijden, maar het echte slome is eraf.
Wandelen doe ik met een zweep erbij, kleine tikjes geven onder zijn buik en voldoende ruimte voor hem over laten. (of eigenlijk voor mezelf, mocht hij bedenken om met z'n voorbenen te zwaaien..)

Verwacht niet dat dit je gaat lukken in een week!! Wij zijn er een aantal jaar mee bezig geweest, je gaat 2 stappen vooruit en een stap achteruit. Uiteindelijk komt het wel. Wij hebben er een lief, betrouwbaar paard aan overgehouden, die makkelijk te schakelen is.
Je moet echt kijken naar het paard en waarom hij sukkelt. Bij mijn paard was het dat hij zich beledigt voelde, ik moet hem vragen en niet eisen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 21:57

Hij is heel dominant in de omgang maar alleen bij onzelfzekere mensen. Samen op de wei gaat haast niet omdat ie ook heel dominant is in de wei, met die jonge hengsten ging t goed nadat ie ze allemaal op hun plek heeft gezet, maar een ruin maakt ie ben ik bang af als ie erbij kan en een merrie dekt ie, daarnaast heb ik ook geen paarden staan die een stootje kunnen hebben, zijn of sportpaarden of dragende merrie's of ggk hengsten beetje spannend dus. Plus het is een paard van een ander ga niet onze paarden risico laten lopen!
Met z'n stalvriendje naar buiten werkt ook niet terwijl ie daar op stal wel aan 'hangt' staat te hinneken als je z'n vriendje weg haalt.

Even ter verduidelijking wij zijn paarden kliniek paard staat dus onder constante begeleiding van dierenartsen en onder behandeling van een fysiotherpeut, krijgt accupunctuur behandeling en regionale behandeling wanneer nodig.

Hij heeft gewoon een afkeer van werken opzich; aan de hand, aan de longe, aan de dubbele longe, onder het zadel maakt niets uit alleen op de wasplaats met poetsen wil ie 'spelen/meedenken' zodra er beweging bij aan te pas komt gaat er een knop om en doet ie niets meer. Hij is heel slim, commando's zitten er perfect in alleen het voorwaartse zit er niet in. Ho = ho stap = stap draf=draf galop=galop binnen 3 sec alleen allemaal met zo min mogelijk energie.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:01

juleke schreef:

Dit was ook mijn eerste gedachte. Zo te horen lijkt het erop dat het paard het werk totaal niet leuk vind, er totaal geen zin in heeft (meesleuren etc.). Weet je hoe het beleren is gegaan, op welke manier en met welke reactie van het paard? Ik maak tenminste uit jouw verhaal op dat ie al beleerd was voor hij bij jullie kwam? Snapt hij wel wat allemaal de bedoeling is? Hebben de knopjes er ooit al op gezeten, snapte hij het allemaal?
Ik vind het wel een beetje klinken als mijn 3 jarige. Die lijkt soms ook doof, apathisch zelfs. Ik ben er nu achter dat dit komt omdat hij niet erg snugger is en niet goed snapt wat je bedoeld (nog niet onder het zadel btw) en zich dan af gaat sluiten. Bij hem resulteren correcties in maaien met zn voorbeen en stijgeren als het erger wordt. Puur omdat hij je gewoon nog niet begrijpt. Als je te lang met hem bezig bent gaat hij zich dus afsluiten, dan wordt het hem teveel. Dan is het dus ook zo'n passief dier die je mee moet slepen. Zou dat bij deze ook niet mogelijk kunnen zijn? Dat hij het toch allemaal niet zo goed doorheeft en daardoor in protest komt als je corrigeert? En dat hier geen rekening mee is gehouden waardoor hij in deze passieve modus is blijven staan?

Wat de oorzaak ook is, zo te horen moet hij voornamelijk de lol in het werk terug krijgen. Misschien dat het echte werk even achterwege moet blijven en dat je moet ontdekken wat hij leuk vind. Gewoon in de wei erbij zitten en eens lekker poetsen en verder niks doen kan misschien wel helpen? Zo te horen moet hij de lol in werk en mensen terug krijgen. Even weinig doen en vooral spelen/leuke dingen doen (lastig te vinden met zo eentje!) lijkt mij het proberen waard. Hier moet je wel de tijd voor hebben natuurlijk!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:05

Lastig parket hoor. Bij 'beginnende' protest-luie paarden wil het nog wel eens helpen om dealtjes te sluiten. Zo heb ik bij een ruintje dat pertinent weigerde de bak in te gaan (echt volledig in verzet tegen het principe bak=werk) hem uiteindelijk zo ver weten te krijgen dat hij nu volledig voorwaards meeloopt door hem de link te laten leggen dat hij na het rijden in de bak even mag rollen in het zand (dat is zijn grootste hobby). Het voor wat-hoort wat principe.
Om een paard dat helemaal het plezier verloren heeft zo ver te krijgen zal het niet meevallen om zulke vormen van beloning te vinden. Ik zie dat echter wel als een machtige middel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:07

Sizzle schreef:
juleke schreef:

Dit helpt zelden. Paarden vergeten niet.
Als een paard goed gereden is kun je rustig na 6 jaar zonder problemen wegrijden, maar omgekeerd werkt dat helaas ook.

Dat is ook mijn ervaring met echt verreden paarden. Tussen de oren verandert er weinig aan de ingesleten reacties door een poosje vakantie, daar moet je echt actief mee aan de slag.

En aangezien dit paard al door de molen is geweest, zelfs in de molen staat...

Ik snap dat je eigen paarden niet aan hem wilt wagen, zeker als hij geen makkelijke jongen is. Jammer.
Ik denk dat het toch van belang is iets te vinden dat hem uitdaagt, springen en dan liefst veel gymnastische lijntjes, vindt hij dat niets?
Desnoods laat je hem aan een trailruiter over, zodat hij puzzels krijgt voor zijn slimme koppie...

Ik denk dat zolang hij in zijn hoofd niet de knop omgezet heeft, dat werken de moeite waard is, dat iedere rijkunstige benadering zal stuklopen op zijn weigerlust.

Mm, verder ben ik ook uitgedacht, succes met hem.