Paard schakelt ongevraagd over naar R-galop...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eroy

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Hoogerheide

Paard schakelt ongevraagd over naar R-galop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 09:52

Paard schakelt uit zichzelf in linkergalop over naar rechtergalop waar dat niet nodig is.

Het nieuwe paard dat ik in de manege rijd heeft een probleem met het aanhouden van de linkergalop. Vanaf dat hij in een bocht ! komt, verandert hij en schakelt over naar de rechtergalop. Het gebeurt minder als ik hem niet naar binnen laat kijken in die bochten en de linkerteugel gewoon losjes laat hangen. Ook als je op het lange stuk van de hoefslag blijft galopperen durft hij al eens stiekem overschakelen. Als ik dan even roep van hey! Weet hij al hoe laat het is en schakelt terug om, maar als hij de kans ziet doet hij het weer. Op de rechterhand geeft hij geen enkel probleem. Hij heeft ook geen probleem met zijn benen, ik dacht dat hij misschien een kneuzing had of zo.
Weet iemand hier raad mee?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 11:01

Lijkt me gewoon een probleem van, dat hij het makkelijker vind galopperen door trainen dus, opletten in de bochten probeer hem voor te blijven, waarschijnlijk rechts wat sterker als links, lijkt me niet iest om je druk over te maken, succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:31

Ik denk ook dat hij de linkergalop gewoon moeilijk vind. Ik zou net zoals Shaneen zeggen: blijf hem voor. Als je weet dat hij wilt gaan omspringen, houd dan goed je buitenbeen achter de singel. Blijven oefenen is het beste.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 14:34

je paard probeert altijd ergens onderuit te komen zodra hij een makkelijkere optie ziet. voor hem is het in dit geval dus dat hij omspringt. je moet beter je benen eraan houden. recht blijven zitten (ik bedoel niet anders gaan zitten in de galop maar-->niet meer je gewicht naar links/rechts verplaatsen) verder een beetje meer stelling vragen en zorgen voor een goede lengtebuiging. hou ook 2 teugels gelijk. en ga met je handen mee met de bewegingen van het paard. maar denk aan je benen. succes! groejtes

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:13

probeer met meer stelling en meer buiging te rijden, houdt daarnaast je rechterbeen er zoveel mogelijk vanaf en veel linker been.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 15:21

eroy schreef:
Paard schakelt uit zichzelf in linkergalop over naar rechtergalop waar dat niet nodig is.

Het nieuwe paard dat ik in de manege rijd heeft een probleem met het aanhouden van de linkergalop. Vanaf dat hij in een bocht ! komt, verandert hij en schakelt over naar de rechtergalop. Het gebeurt minder als ik hem niet naar binnen laat kijken in die bochten en de linkerteugel gewoon losjes laat hangen. Ook als je op het lange stuk van de hoefslag blijft galopperen durft hij al eens stiekem overschakelen. Als ik dan even roep van hey! Weet hij al hoe laat het is en schakelt terug om, maar als hij de kans ziet doet hij het weer. Op de rechterhand geeft hij geen enkel probleem. Hij heeft ook geen probleem met zijn benen, ik dacht dat hij misschien een kneuzing had of zo.
Weet iemand hier raad mee?


Ik denk dat het komt omdat de binnenteugel te vast wordt gehouden, waardoor het paard niet goed kan doortreden en hierdoor zijn balans verliest. Klopt dit?
Als je correcte hulpen geeft, zit ik meer te denken aan een rugprobleem, welke hij wil ontzien door in de andere galop aan te springen. Hij weet nml donders goed wat je bedoeld.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 16:37

misschien is je pony stijf en kan daardoor niet goed door de bochten...omdat hij stijf is zou hij dan makkelijker kunnen galopperen in de andere galop en daarom overspringen.......

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:44

Tyrza"]
[quote="eroy schreef:
Paard schakelt uit zichzelf in linkergalop over naar rechtergalop waar dat niet nodig is.

Het nieuwe paard dat ik in de manege rijd heeft een probleem met het aanhouden van de linkergalop. Vanaf dat hij in een bocht ! komt, verandert hij en schakelt over naar de rechtergalop. Het gebeurt minder als ik hem niet naar binnen laat kijken in die bochten en de linkerteugel gewoon losjes laat hangen. Ook als je op het lange stuk van de hoefslag blijft galopperen durft hij al eens stiekem overschakelen. Als ik dan even roep van hey! Weet hij al hoe laat het is en schakelt terug om, maar als hij de kans ziet doet hij het weer. Op de rechterhand geeft hij geen enkel probleem. Hij heeft ook geen probleem met zijn benen, ik dacht dat hij misschien een kneuzing had of zo.
Weet iemand hier raad mee?


Ik denk dat het komt omdat de binnenteugel te vast wordt gehouden, waardoor het paard niet goed kan doortreden en hierdoor zijn balans verliest. Klopt dit?
Als je correcte hulpen geeft, zit ik meer te denken aan een rugprobleem, welke hij wil ontzien door in de andere galop aan te springen. Hij weet nml donders goed wat je bedoeld.
[/quote]

Juist niet dus, of ben ik nu verkeerd Haha!?Als ze de linkerteugel los laat hangen op de linkerhand, dan is dat toch de binnenteugel?

Doet hij dit alleen bij jou of ook bij anderen? Anders ga je misschien zelf(vooral in de bochten) verzitten, zodat dat paard wisselt?
Anders gewoon proberen zo recht mogelijk te rijden, tussen je benen en teugels 'opsluiten', dus evenveel druk op beide kanten.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:58

angelke"]
[quote="Tyrza"][quote="eroy schreef:
Paard schakelt uit zichzelf in linkergalop over naar rechtergalop waar dat niet nodig is.

Het nieuwe paard dat ik in de manege rijd heeft een probleem met het aanhouden van de linkergalop. Vanaf dat hij in een bocht ! komt, verandert hij en schakelt over naar de rechtergalop. Het gebeurt minder als ik hem niet naar binnen laat kijken in die bochten en de linkerteugel gewoon losjes laat hangen. Ook als je op het lange stuk van de hoefslag blijft galopperen durft hij al eens stiekem overschakelen. Als ik dan even roep van hey! Weet hij al hoe laat het is en schakelt terug om, maar als hij de kans ziet doet hij het weer. Op de rechterhand geeft hij geen enkel probleem. Hij heeft ook geen probleem met zijn benen, ik dacht dat hij misschien een kneuzing had of zo.
Weet iemand hier raad mee?


Ik denk dat het komt omdat de binnenteugel te vast wordt gehouden, waardoor het paard niet goed kan doortreden en hierdoor zijn balans verliest. Klopt dit?
Als je correcte hulpen geeft, zit ik meer te denken aan een rugprobleem, welke hij wil ontzien door in de andere galop aan te springen. Hij weet nml donders goed wat je bedoeld.
[/quote]

Juist niet dus, of ben ik nu verkeerd Haha!?Als ze de linkerteugel los laat hangen op de linkerhand, dan is dat toch de binnenteugel?

Doet hij dit alleen bij jou of ook bij anderen? Anders ga je misschien zelf(vooral in de bochten) verzitten, zodat dat paard wisselt?
Anders gewoon proberen zo recht mogelijk te rijden, tussen je benen en teugels 'opsluiten', dus evenveel druk op beide kanten.
[/quote]

Ik begrijp uit haar woorden, dat als ze de binnenteugel LOS laat, het paard correct blijft galopperen. Dat wil dus zeggen dat als hij omspringt, dit meestal gebeurd als de binnenteugel te vast gehouden wordt en zo dus niet kan doortreden.

eroy

Berichten: 4
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Hoogerheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-03 11:53

De linkerteugel is idd dan de binnenteugel. Als ik die laat los hangen in de bocht blijft hij gemakkelijker in de linkergalop. Misschien is hij inderdaad wat stijf of vraag ik te veel stelling naar links in de bocht. Het paard doet dit ook bij andere ruiters.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 12:04

Probeer dan naar verhouding de binnenteugel minder te blokkeren, zonder dat deze losgegooid wordt. Ga wat meer mee met je hand.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 66 bezoekers