Schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-01 13:31

als ik schouderbinnenwaarts aan het oefen ben gaat het in de wending op de korte zijde het beste, zodra ik op de lange zijde dat doe loopt hij gewoon rechtdoor. Het maakt niet uit of ik een ophouding maak of hem terug duw met mijn benen, hij loopt gewoon schuin rechtdoor, en dat is niet echt de bedoeling. Iemand een tip, het is een beetje erg irritant..

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 14:14

ik sluit ze altijd met mijn binnenhand en binnenbeen helemaal op. Voor dan, 't is niet oz rijtechnishc, maar ze gaan dan wel gewoon netjes. Dus binnenhand ertegenaan en been er ook tegenaan. Tja, verder heb ik de makkelijkste paardjes van de wereld. Vol en Joop doen het gewoon zó, alleen eht aangalopperen van Vol is niet zo geweldig, vooral rechtsom (gister weer een kwartier lopen pippen (nieuw woord!)..

Laudie
PS: ik ga vanmiddag met Jopie wel ff kijken hoe ik het met hem oplos, dan tik ik wel weer een stukje, kan eht me nu niet zo goed voor de geest halen eerlijk gezegd.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-01 14:39

okeej, ik zal het proberen.Ga straks even oefenen.Hetis toch TE mistroostig om buiten te rijden...

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 15:15

Hij loopt gewoon door je hulpen heen dus?
Ik zet de schouderbinnenwaarts in vanuit een hoek doe alsof ik dus afwend en met een ophouding hou ik 'm dan op de plek als het ware. het gaat zelden mis maar als het mis gaat loopt ie dus door mijn zithulp en ophouding heen.
Ik trek meteen de noodrem erop ho is nog altijd ho Hij doet het dus maar zelden maar soms als er een ander paard de bak in komt. soms wil het niet maar dan heb ik 'm niet goed voor elkaar zet dan meteen een volte 10 mtr in en ga weer opnieuw beginnen..wat zegt je instructeur?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 15:18

Prima manier om het duidelijker te maken voor je paard: als je vanuit de wending komt, draai je meteen een volte halve baan. Dan vanuit de volte schouderbinnenwaarts, niet langer dan ongeveer 7 meter, dan weer volte halve baan, schouderbinnenwaarts, volte etc etc. Daarna de lengte van het schouderbinnenwaarts gaan steeds verder uit gaan bouwen.
Waar je wat later ook tegenaan zult gaan lopen, is dat het paard het "op de automatische piloot" zal gaan proberen (als het een beetje een meedenker is tenminste). Wissel dan af met travers.
Gaat het paard in het schouderbinnenwaarts te laks, rijdt dan ineens een diagonaaltje op en strek uit.
Succes ermee!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 15:31

Probeer anders eens om hem een keer om te stellen in het schouderbinnenwaarts, dus ipv stelling naar binnen stelling naar buiten. Daar moet de oefening een stuk zwaarder van (nl renvers) maar dan moet je dus goed inkomen met je binnenbeen. Verder inderdaad wat Sonja zegt, volte afwisselen met schouderbinnenwaarts, eventueel travers, appuyeren, wijken (ik weet niet of jij en je paard al deze oefeningen kennen). Maar waar het vooral om gaat is dat hij respect voor je been moet krijgen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-01 17:40

Ja, die oefeningen ken we allebei wel al. hij heeft een tijdje gehad dat hij te goed op mijn been reageerde.Nu rijdt ik met knopspoortjes ( 20mm) en daar reageerde hij in het begin heel goed op. nu al iets minder, nu moet ik zelfs met zweep rijden omdat hij soms helemaal geen respect voor mijn been heeft. Ik heb juist ( volgens mijn instructrice dan) een hele stille beenligging, dus hij kan niet afgestompt zijn volgens mij. als ik hem een tik net achter mijn kuit geef met de zweep reageert hij wel weer even goed op miijn been...

Groetjes ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 19:18

Kee, wat ik daarstraks tikte was een beetje vaag. Heb inmiddels dus buiten gereden (thanx, veel water op mijn kop). En ik doe gewoon vrolijkjes nog een poging...

Wat er volgens mij aan de hand is: het paard wil of kan niet wat jij hem vraagt. Als het willen is zou je een heftigere reactie verwachten, verzet heet dat... Hij loopt er gewoon doorheen. Dat duidt volgens mij op onwetenheid of onvermogen. Onwetenheid: hij kent de hulpen niet, of hij begrijpt ze niet. Onvermogen: hij kán zijn binnenachterbeen er niet onder brengen. Dan krijg je ook vaak een heftigere reactie. Hij wil wel maar kan niet.
Jopie heeft op de linkerhand ook vaak dat probleem. Hij heeft veel moeite met in galop voltes sluiten, rechtsom doet hij dat heel gemakkelijk, maar linksom komt hij helemaal niet zo ver. Zijn rechterachterbeen komt ook makkelijker onder de massa. Als je een zijwaartse beweging inzet, dan vraag je het paard nóg meer dat been eronder te stoppen, dat doen ze dan niet, of heel moeilijk.
Wat ik niet helemaal begrijp is dat hij het wel in de bochten doet. Aan de ene kant denk ik: dat kun je toch helemaal niet zien? Of dat kan toch helemaal niet? Paard is al rond in de bochten (stelling), hoe kan die dan in godsnaam schouderbinnen doen? En als het kan, dan kom ik met iets wat ik Anky eens heb horen zeggen: NOOIT doen. Dat soort mensen (mijn instructeur ook, dus zo ben ik 'opgevoed') zeggen dat je een paard in de bochten stelling moet vragen, maar de achterbenen in het spoor van de voorbenen moet laten, of te wel 'recht'. Het kan wel dat als je uit de bocht komt dat je de stelling van in de bocht behoud en je paard langs het hek laat lopen, dus in een rechte lijn. Dat het paard een bocht maakt is ook wel logisch dan, want je vraag in principe gewoon een bocht, maar dan rechtuit.
Waar je op moet letten is je eigen houding. Ooit geleerd (en ook uitgeprobeerd) wat er gebeurd als je zelf in een 'bochthouding' blijft zitten. DWZ, je houdt je lichaam gedraaid ten opzichte van het paardenlijf. Dan loopt het paard (je hebt dan ook je benen anders, je handen niet als het goed is) dus een bocht. Als je gewoon recht blijft zitten, maar alleen je hoofd draait, dan gaat het vaak al een stuk beter. Dus je schouders blijven hetzelfde als wanneer het paard rechtdoor gaat, en je hoofd kijkt waar je heen gaat (in zijwaartse gangen als wijken en appuyeren). Op die manier houd je je handen automatisch goed (werd mij verteld, en het werkte, kon ik opeens appuyeren...).
Iets wat je anders kan proberen is bijv travers en wijken oefenen. Daarbij houdt het paard zijn lijf 'recht' (wel gesteld) en loopt in een andere richting dan normaal. Bij travers leert het paard zijn achterhand naar binnen te houden en toch rechtdoor te gaan. Bij die oefening moet je je binnenhand eraan houden (zat ff met mijn hoofd er niet bij daarstraks) en met je buitenbeen drijven, en je binnenbeen eraan houden en daaromheen het paard rondhouden. Neem aan dat je de hulpen wel kent, maar toch, liever iets te compleet dan dat ik weer wat mis. Met de binnenhand begrens je dan het naar binnenkomen van de voorhand. Bij schouderbinnen probeer je juist met de buitenhand de voorhand op z'n plek te houden, en met het binnenbeen ook nog eens te begrenzen. En als je met je binnenhand begrenst moet je zorgen dat die aan de hals is, anders loopt het paard het bekende bochtje.

Er staat trouwens in een oude Bit nog een heel artikel van één van de jonge dressuursterretjes (Marlies van Balen? of Imke Bartels?) die uitleggen hoe je je paard rechtstelt, denk dat je daar ook een heleboel bruikbare tips uit kunt halen. Ik heb dat allemaal geprobeerd, en het werkte echt wel aardig, was wel moeilijk af en toe, maar wel heel begrijpelijk en logisch.

Zo heb ik het dus allemaal geleerd, en ik weet dat er een heleboel mensen zijn die het compleet anders doen, je moet dus voor jezelf maar een weg vinden. Waar ik zelf heel erg veel moeite mee heb/had is dat ik mijn buitenhand er niet netjes aanhoud. Dan verlies je die druk, en met een ophoudinkje wil het dan ook niet allemaal lukken. Dan gaan er trouwens wel meer dingen absoluut niet volgens het boekje...
En laat je nog even horen of het gelukt is? Wat ik me trouwens ook nog afvroeg, ging dit over Bram? Want die is toch al een 'oudje', dan zou hij dat soort dingen óf moeten kennen, of er schort iets aan zijn opvoeding...

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-01 19:21

oh dat spoor verhaal... Ik heb een tijd zonder sporen gereden omdat Joop ook niet meer deed wat ik wilde. Sindsdien rijd ik ook met zweep, en mijn sporen gebruik ik echt alleen waar nodig (hoop ik). Ik zit verder heel netjes, alleen mijn benen mogen stiller... Maar goed, af en toe zonder, af en toe met, zonder zweep, met zweep. Afwisselen..

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-01 01:38

hoi, dankje voor je grote uitleg. Het ging inderdaad over bram.Bram heeft M gelopen en kan het allemaal makkkeeeliijk,maar hij is een Tikkeltje ( met een grooottee T) eigenwijs. In de bocht loopt ie makkelijk omdat hij dan met zijn kont op de hoefslag kan, t klinkt heel stom,maar dan wil hij het ineens wel. Ik heb soms wel eens de neiging om me benen te ver op te trekken omdat ik een stuk onder bram uitkom.Daardoor ga ik scheef zitten (denk ik) bij onderwerp WIJKEN ( bij paardenpraat) staat een foto van mij op bram als we ee poging doen tot wijken.Dan zie je wat ik verkeerde doe. Ik trek mijn been te ver op waardoor allen zijn achterkant wijkt. misschien is dat ook wel mijn fout bij schouderbinnenwaarts

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 10:25

wat zegt je instructeur dan???

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 11:15

gewoon blijven proberen. Als hij het kan is het dus ook wel een beetje narrigheid. En dat hij dan geen verzet toont is misschien wel omdat hij er geoefend in is. Naja, da's wel vervelend...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-01 11:50

je schrijft dat het schouderbinnenwaarts op de korte zijde wel gaat maar op de lange zijde niet omdat hij dat gewoon af gaat wenden. [dat heb ik begrepen]
Het is echt heel erg moeilijk te beoordelen vanaf de computer maar ik denk dat het volgende aan de hand is. Bij een goede schouder binnenwaarts spoort je paard over 3 lijnen. Waarschijnlijk loopt dit paard op de korte zijde een grote volte met iets meer stelling naar binnen. Op de lange zijde ondervind je meteen het probleem, je paard is niet recht gericht en het binnenachterbeen treedt niet onder. Weer terug naar de basis dus. Volte openen en verkleinen kan een nuttige oefening zijn.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-01 14:04

Kim, mijn instructrice zei dat hij inderdaad aan het narren is. Gewoon mij aan het uitproberen. Nu moet ik gaan oefenen op een volte, en dan vanuit die volte openen. In stap doet hij schouderbinnenwaarts als een zwaar geoefend paard.Ech super, maar in de draf drukt hij alles weg en probeert hij eronder uit te komen.Net als met aan de teugel lopen. Ik ben eerst een half uur aan het vechten en dan pas doet hij het..
Bedankt allemaal voor de reactie's..

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 16:16

Jippie en Laudine hebben het al uitgelegd, ik heb nog een extra tipje.
Op de lange zijde kun je ook wijken met de voorhand naar binnen. je paard loopt dan in 30 gr. of meer tov de hoefslag, hij spoort dan op 4 lijnen. Het is dus geen schouderbinnenwaarts maar juist iets meer. Dit kan je helpen om hem los te maken van je binnenteugel en hem meer aan je buitenteugel en binnenbee te zetten. Omdat je 'alleen' maar aan het wijken bent neem je minder buiging en kun je je paard als hij rechtuit weg wil gewoon op 2 handen middels een ophouding weer terug nemen. Even 'ho' zeggen met 2 handen.
Je kunt deze oefening op verschillende manieren inzetten. vanaf de hoefslag door een wending in te zetten en met je binnen been opzij te zetten = schouder binnenwaarts achtig, maar je draait meer door. Of vanaf de tweede hoefslag met je buiten teugel en binnen been de achterhand eerst opzij zetten direct uit de wending van de hoek en hem dan meenemen. Hopelijk is het wat duidelijk geworden. Succes!
Oh ja vanuit stap aandraven in schouderbinnenwaarts kun je ook een proberen. En als de sbw lukt, niet teveel passen vragen he.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-01 19:02

Als het zo is dat hij gewoon afwendt....lopt ie dus dwars door je binnenbeen in. het enige wat je hoeft te doen is hem aan je binnebeen zetten. Dus, als ie dat doet inderdaad met dat voltetje, of gewoon met de zweep effies duidelijk maken dat het de bedoeling is dat hij luistert.
Even een paar keer wijken (en dan vind ik zigzag het fijnste werken) om hem aan je been te zetten. Dan moet het lukken. gewoon streng zijn lijkt mij, als je zeker weet dat hij het kan....

grtx, Rieja

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-01 21:34

Citaat:
Op 2001-02-18 18:02, schreef Rieja:
Als het zo is dat hij gewoon afwendt....lopt ie dus dwars door je binnenbeen in. het enige wat je hoeft te doen is hem aan je binnebeen zetten. Dus, als ie dat doet inderdaad met dat voltetje, of gewoon met de zweep effies duidelijk maken dat het de bedoeling is dat hij luistert.
Even een paar keer wijken (en dan vind ik zigzag het fijnste werken) om hem aan je been te zetten. Dan moet het lukken. gewoon streng zijn lijkt mij, als je zeker weet dat hij het kan....

grtx, Rieja


Dankjewel, ik weet namelijk 10000% zeker dat hij het kan, heb het namelijk al heel veel gedaan met hem en het ging altijd prima. Maar nu heeft ie dus iets errug leuks gevonden, het krengetje }> ik ga het eens proberen

liefs ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 21:37

Ik zet hem in vanaf een volte 10 meter bij K, dan enkele passen, bij B weer een volte 10 meter en weer enkele passen, bij C afwenden en tot G of X weer. Soms wil hij ook rechtdoor gaan na een paar passen, kunst is om hem voor die tijd zelf recht te richten, dus niet teveel in 1 x willen. Maril gaat ook heel goed bij: volte 1o meter bij K, tot B schouderbinnenwaarts, E-B afwenden tot M arbeidsdraf, M volte 10 meter, schouderbinnenwaarts tot B, B/K uitgestrekte draf.
En ook dus de andere hand pakken...

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 13:28

Citaat:
Op 2001-02-25 20:37, schreef suzanne:
Ik zet hem in vanaf een volte 10 meter bij K, dan enkele passen, bij B weer een volte 10 meter en weer enkele passen, bij C afwenden en tot G of X weer. Soms wil hij ook rechtdoor gaan na een paar passen, kunst is om hem voor die tijd zelf recht te richten, dus niet teveel in 1 x willen. Maril gaat ook heel goed bij: volte 1o meter bij K, tot B schouderbinnenwaarts, E-B afwenden tot M arbeidsdraf, M volte 10 meter, schouderbinnenwaarts tot B, B/K uitgestrekte draf.
En ook dus de andere hand pakken...


Precies dezelfde oefening doe ik dus ook......van wie heb jij les als ik vragen mag?? Of is dit iets algemeen bekends?
grtx, Rieja

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-01 13:52

Nou, deze oefeningen heb ik uit het boek:'Dressuur, ruiter & paard in perfecte balans' an Jennie Loriston-Clarke ( Dutch Courage). Er staan heel veel goede oefeningen in en ook oplossingen voor algemene dingen die fout gaan. Ik heb les van Gerard vd Berg, maar die behandeld de schouderbinnenwaarts vanuit een hoek, iets meer binnenstelling, binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar acheren en 'eraf', buitenteugel begrenzen en kijken waar je heen gaat. Dat laatste gedeelte is nou eenmaal de hulp, maar ik vind het zelf prettiger werken vanuit voltes 10 meter en kleine stukjes, ook omdat ie de oefening nog maar net kent. Op de figuren uit dat boek pakte hij het allemaal heel makkelijk op. Vrijdag heb ik voor het eerst ergens anders les: bij Vivian v Tiel..anderhalf uur heen, anderhalf uur terug, maar dat heb ik er wel voor over.

Groetjes Suzanne

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-01 13:30

Hai Suzanne,

Mijn intstructrice tipte mij deze oefening toen het bij mij echt niet ging een maand of twee geleden, ik had echt een volledige dip. Door die oefening kwamen we er weer uit, als ik die tien keer gedaan had, was ze gewoon echt lod en kon ik lekker gaan rijden.

Zij had het weer van haar instructrice - ik dacht dat die het zelf bedacht had.....
maarja.

grtx, Rieja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers