tips gevraagd voor stijf paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

tips gevraagd voor stijf paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 22:05

hallo allemaal.

mijn paard houdt op rechts heel erg vast. als ik iets druk vraag op de teugel trekt zij als het ware terug. Lips are sealed
volgens mij betekend dit dat ze juist op links erg vastzit omdat ik links helemaal niks in te brengen heb omdat rechts zo sterk is.
ze is wel goed voorwaarts op het been. maar nageven wil de laatste tijd ook helemaal niet meer.
hoe krijg ik haar op de linkerhand wat soepeler???

kan ik bijvoorbeeld op de rechterhand contrastelling naar links vragen??? weten jullie nog meer oefeningen die goed zouden zijn voor mijn stijve paardje.

ps. de veearts is erbij geweest en ze heeft geen mega medische problemen. het enige wat er aan de hand is is dat ze in haar bekken heel iets scheef is.
hebben jullie daar ook nog wat tips voor om dat wat te verbeteren. ( en ja ik weet dat ik niet dat lichaam recht kan zetten) maar qua rijtechnisch bedoel ik...

groetjes joyce Clown

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:21

Je kan op de volte rijden aan de kant waar hij vast zit. Dus rechtsom. Op die volte kan je licht wat naar buiten wijken. Hierdoor onstaat lengtebuiging, zonder dat je al te veel aan zijn mond zit. Let erop dat je wel licht stelling houdt, ga je hand niet blokkeren. let erop dat hij niet met zijn buitenschouder naar buiten valt, hou hem dus onder je.
Is dit probleem al lang aan de gang? Hoe oud is hij? Heb je de tandarts al eens laten kijken naar zijn gebit?

Wat betreft de scheve bekken: deze kan je licht corrigeren door hem iets meer schoudervoor te houden. Hij zal waarschijnlijk scheef lopen.

Maar denk eraan dat dit slechts theoretisch is. Per paard is er natuulijk altijd wel wat anders aan de hand.

succes ermee

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:29

hoi,

mijn verzorgpaard houdt ook op rechts heel erg vast en links eb k geen druk. k moet rechts loslaten en veel rechts inbuige. Ook moet k veel volte sluite en opene.
me vz zet ook links achter buite de massa, doordat ze op rechts vast houdt. Door deze er onder te rijde gaat het al een stuk beter.
Succes ermee!

groetjes.

Shiloh

Berichten: 19773
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 08:25

Dundee de pony waar ik elke week op rijd die heeft ook wel eens last van een stijve linkerkant. Mijn instructeur zei dat ik dan de rechterteugel gewoon normaal vast moest houden, zonder er echt druk op te leggen. En dan met mijn linkerteugel de hele tijd kneepjes geven, dus stevig knijpen en weer ontspannen, dus druk geven en weer loslaten. Als het goed is zal je paard zijn nek wat meer los laten en soepeler lopen, daarnaast heel veel figuren rijden. Hij zal zijn nek gespannen hebben of zo, waardoor als jij druk geeft het voor hem moeilijk word deze druk zeg maar te volgen, en hij "terug gaat trekken" als hij dit de hele tijd moet doen bij die kneepjes, dan zal hij op een gegeven moment zijn nek iets loslaten...

Dit werkt bij Dundee tenminste wel...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:05

als je paard op recht vast houd betekend dat hij links hol is en rechts bol. Hij houd rechts vast omdat hij zijn rechterachterbeen niet onder de massa wil zetten. Je kan dit oplossen door inderdaad de vaste bollekant met losse ophoudingen los te vragen. zou je hem vast houden waar je eigenlijk wel geneigt toe bent omdat hij ook aan jou trekt dat blokkeer je alleen maar het achterbeen. op de losse holle kant je paard juisd niet te veel inbuigen. verder veel voltes draaien en schoudervoor/binnenwaards rijden. verder goed op twee teugels twee benen rijden en heel veel gedult hebben...succes!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:12

musje schreef:
als je paard op recht vast houd betekend dat hij links hol is en rechts bol. Hij houd rechts vast omdat hij zijn rechterachterbeen niet onder de massa wil zetten. Je kan dit oplossen door inderdaad de vaste bollekant met losse ophoudingen los te vragen.

** ben ik het niet mee eens, zie onder


zou je hem vast houden waar je eigenlijk wel geneigt toe bent omdat hij ook aan jou trekt dat blokkeer je alleen maar het achterbeen. op de losse holle kant je paard juisd niet te veel inbuigen. verder veel voltes draaien en schoudervoor/binnenwaards rijden. verder goed op twee teugels twee benen rijden en heel veel gedult hebben...succes!!


Je zegt zelf: dat hij het binnenachterbeen niet onder massa komt. Dan ga je het toch niet eerst van voren oplossen? Het is dan noodzaak om dit achterbeen er weer onder te krijgen door hem eerst licht schoudervoor te houden of licht te wijken. Let erop dat de schouders recht blijven. Het stuk tussen de schouders en het hoofd kan uiteindelijk, als het schoudervoor prima gaat, uit zichzelf meer buiging gaan aannemen, omdat deze wordt gecreƫerd door de lengtebuiging (welke door de schoudervoor weer is opgewekt), pas daarna kan je meer stelling vragen. Maar let er wel op dat de buitenteugel waakzaam blijft, anders valt de schouder naar buiten (binnenteugel van de hals, buitenteugel tegen de hals)

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 19:24

Hij wil het rechterachterbeen niet onder de massa zetten, daardoor valt het gewicht als het ware meer op het rechtervoorbeen waardoor hij aan die kant zich sterk maakt. Het linkerachterbeen zwaait als het ware uit, die zet hij niet meer onder de massa, maar als het ware ernaast, hierdoor neemt hij daar ook geen gewicht meer op dus draagt zichzelf daar niet echt meer mee. De rechterkant zal gespierder worden dan de linkerkant waardoor de ruiter als het ware naar links wordt gegooid. Dit zal de ruiter proberen te corrigeren door naar rechts te zitten en vaak houdt hij dan de rechterhand ook wat hoger/verder naar achteren dan de linkerhand. Hierdoor wordt het paard echter alleen maar verder scheefgemaakt, wan je houdt dan immers alleen dat achterbeen maar verder tegen!

Zorg dus dat het rechterbeen geactiveerd wordt! En contrastelling op de rechterhand, schouderbinnenwaarts op de linkerhand, voltes e.d. rijden.
Pas wel heel erg op dus dat je zelf niet gaat terugtrekken/vastzetten op de kant waar je paard zich sterk maakt. Ik weet het, het gaat soms haast automatisch, maar dit zal het probleem alleen verergeren.

Druk druk druk... Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 9 bezoekers