Hoe leer ik mijn paard gedoseerd galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Hoe leer ik mijn paard gedoseerd galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:48

Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden oplossen.

Ik heb 2 maanden geleden een Tinker ruin van bijna 5 jaar oud gekocht.
Het is een schat! Grote knuffel, erg mensgericht. Braaf met buitenrijden en braaf (maar redelijk lui) in de bak. Freestyle vind hij het einde en hij loopt dan als een hondje met me mee. Het vertrouwen is dus al redelijk opgebouwd.
Kortom, voor mij echt een super paard.
Nu heeft zijn vorige bazin hem voornamelijk gebruikt om les te geven aan kinderen. Deze kinderen waren zo rond de 7 a 8 jaar oud heb ik me laten vertellen en reden alleen rondjes in stap en draf.
Galloperen onder het zadel heeft hij dus nooit geleerd.
Toen ik een proefrit met hem maakte in de bak heb ik hem in galop gezet en hij crosste de hele bak door en telkens als hij in de hoek kwam ging de rem erop.

Sinds ik hem hem heb ik eigenlijk nog steeds niet gegallopeerd onder het zadel. Wel aan de longe. Dit doet hij redelijk maar hij schiet er nog wel eens vandoor.

Nu ben ik niet echt een angsthaas en galop vind ik nog steeds de lekkerste gang om te rijden maar inmiddels wat ouder geworden merk ik toch dat ik wat voorzichtiger ben .
Ik heb een erg zwakke rug en ben toch bang dat als ik een harde klapper maak dat het mis gaat met mijn rug. Overigens ben ik nog nooit van een paard afgevallen (afkloppen) dus ik weet ook niet hoe dat is.

Hoe zouden jullie dit oplossen? toch maar gewoon in de bak in galop aanspringen en kijken wat er gebeurd? Of voorlopig eerst verder werken aan de longe tot hij het wat meer kan doseren?

Ik had ook het idee om een keer naar het strand te gaan zodat het een recht stuk is en hem dan maar gewoon laten gaan en gaan staan in de stijgbeugels. Kan er volgens mij niet veel gebeuren ..

Nou ben benieuwd!
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:51

Ik zou als het kan inderdaad eerst rechtuit proberen te galloperen, er van uitgaande dat je hem buiten wel onder controle kan houden ;)
Meestal is hard gaan een teken van moeite met het houden van het evenwicht als er iemand op zit. Rechtuit is dan uiteraard makkelijker dan door de bocht. Als het met rechte stukken beter gaat kan je het ook in de bak proberen.
Je kan het ook gelijk in de bak proberen, maar dan wel geduld hebben en beseffen dat hij het niet doet om je te pesten ;)

edit: ik denk dat aan de longe werken wel helpt, maar als dat al rustig gaat heeft het niet heel veel zin meer. Hij raakt waarschijnlijk uit evenwicht omdat jij erop zit, dus dan heeft het niet veel zin om zonder jou erop te oefenen ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:55

Ja het jammere is dat ik hier op buitenrit niet zoveel mogelijkheden heb om rechtuit te gaan zonder veel verkeer om me heen.
Op zich is hij heel verkeersmak maar omdat ik niet weet wat hij doet in galop durf ik het niet te riskeren.
Dus zat ik te denken aan het strand maar dan moet ik daar wel met een trailer naar toe en iemand regelen met het goede rijbewijs.
Het is uiteraard wel mogelijk maar mocht ik nog een andere tip krijgen dan hou ik me aanbevolen ;)

Jitske

Re: Hoe leer ik mijn paard gedoseerd galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:04

ik zou als ik jou was niet meteen het strand op gaan als je hem daar nog niet helemaal kent. sommige paarden denken dan juist "jeeeeeeeeej ruimteeee!!!!" en gaan juist hard..
aan de longe helpt ook zeker, dus ik zou het combineren. in de bak gewoon galloperen, en dan rustig gaan zitten en doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. dus rustig meezitten (juist niet in verlichte zit, dan kán hij harder en went hij nog niet aan het constante gewicht op zijn rug) en rustig aan het bit spelen om hem onder controlle te krijgen. door laten galloperen totdat hij zich 'overgeeft'/braaf gallopeert en dan meteen terug naar draf/stap en belonen

(oja ik tem even, dit mag natuurlijk bij praktijkproblemen ;))

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:12

Hoi Duchambre,

Jij denkt dat het beter is om toch gewoon in de bak te galloperen?
Ik rij bitloos dus spelen met het bit is er niet bij ;)

Tja dan zal ik er toch aan moeten geloven en hopen dat hij me niet over de bakrand lanceert :+
Dus niet teveel vragen en als hij het braaf doet , terug gaan naar draf en belonen?
Ik probeer zoveel mogelijk op stem te rijden en daar reageert hij heel goed op.
Ik weet alleen niet hoe mijn stem klinkt als ik door de bak wordt gesjeest :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:31

Ik zou ook niet naar buiten gaan voor je controle hebt...

Aan de longe en met losgooien in de bak kan je denk ik al een stuk basiscontrole krijgen. Bovendien krijgt het paard hier ook meer controle over zijn lijf.
Heel rustig galloperen zal in het begin toch niet gaan, dat kost veel kracht en controle voor zowel paard als jij.

De eerste galopjes zou ik doen met iemand op de grond die het tempo gelijk kan houden, en dan een paar rondjes doen voor je terugneemt. Jij geeft samen met je hulp de galophulpen, vervolgens ga jij hem uitzitten terwijl je hulp hem probeert in een constante galop rondjes te laten lopen.
Aan de longe is dat het makkelijkst, maar maak de cirkel dan zo groot je kunt. Kunst is om hem soepel de hoeken door te laten lopen, en dat betekent vaak dat je hem juist aan het lopen moet houden daar. Tempo niet te druk om maken, eerder hem wat aanmoedigen dan teveel afwachten.

Doet hij dit goed kan je eens kijken of je kan aangaloperen en hem na een half rondje weer terug kan rijden naar draf.

Vervolgens sturen in galop, begin met simpel oversteken.
Als je kan remmen en sturen kan je dat weer gaan uitbreiden met harder en zachter in galop en grotere en kleinere wendingen in galop.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:37

-->RT-P

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 20:47

Dank je wel Kelly-ann,

Dit ga ik zeker op deze manier uitproberen.

Je hebt het heel duidelijk uitgelegd , hier kan ik echt wat mee.
:D

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:51

ja zo ben ik het mijn pony ook aan het leren, en moet zeggen dat het super gaat. overigens heb ik zelf ook een tijd bitloos gereden (op een rijbaar kaptoom) en op de neus is ook te spelen ;) alles om de ontspanning te krijgen.
wanneer mn pon al 1 voor mijn gevoel goede galopsprong maakt ben ik gelukkig en wordt hij beloond.. en het helpt echt moet ik zeggen :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 01:23

Maak hem lekker sterk aan de longe: veel overgangen en schijovergangen, laat hem ook veel niet-progressieve overgangen maken. Daarna zou ik hem bijgezet aan het werk zetten, of aan de dubbele longe,en het zelfde werk doen, maar dan meer verzameld, en de cirkel geregeld verkleinen en vergroten.

Als hij dan een beetje fatsoenlijk kan galopperen: over de rug, bij elkaar, en op een cirkel van 11m diameter, is hij zeker klaar voor jouw gewicht. Afhankelijk van wat jou het meeste vertrouwen geeft, oefen je aan of zonder longe. Zorg ervoor dat je iig ruimte hebt om een cirkel van 15m diameter te maken. Daarna goed voorbereiden, vanuit de rust op de stemhump aangalopperen, en goed blijven zitten. Houd hem op een grote volte, zodat hij niet plots voor een bocht op de rem moet. Binnenbeen eraan houden en gelijk proberen om hem ook wat ronder te houden: beter van de eerste keer een paar passen goed galopperen, dan hem hele stukken te laten rennen als een kip zonder kop.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:04

Onwijs bedankt tot nu toe voor jullie advies, ook per pb.
Ik heb nu weer een plan van aanpak en daar ben ik heel blij mee.

De afgelopen twee maanden, sinds hij bij mij is, hebben we samen al zoveel geleerd en is er al veel vertrouwen opgebouwd.
Ik wil niks overhaasten en ik wil hem niet verpesten door hem te overvragen of het hem verkeerd aan te leren.
Een stappenplan werkt perfect voor ons . We kunnen nu de aankomende maanden weer lekker aan de slag en tussendoor lekker relaxed op buitenrit (zonder galop vooralsnog) ;)

Thanx :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:06

En dat is geen schande hoor :) Lekker op je eigen tempo, vanuit vertrouwen :j

de oude meesters gingen pas onder het zadel galopperen als het paard al een correcte sb kon laten zien in draf.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 14:57

Ja poes, ik neem ook lekker de tijd.

Ik zet liever in alle rust alle knoppen op de goede plaats zodat we nog jaren plezier van elkaar kunnen hebben dan dat ik overhaast te werk ga en we beiden gestresst in een circel belanden waar we zonder hulp niet meer uitkomen.

Ik zie om me heen zoveel geflipte paarden.... en ik heb de tijd. Hij is nog erg jong en hij kan nu al zoveel ander dingen :D
T is echt een super paard :D

Knollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:44

Oefen in de bak vooral op overgangen, tempowisselingen en figuren zodat het paard beter gaat dragen. Ook aan de longe wat doorwerken en galloppeer buiten eens een paar keer. Daar zijn minder bochten dus is het makkelijker voor een onervaren galoppeur.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:11

Zoals je al aangeeft kan je paard het wel al aan de longe, en gaat dit ook goed. Misschien is het een optie om hem te blijven longeren en er iemand op te zetten. Er lopen altijd wel van die kleine lefkikkertjes rond op stallen, dus kies er 1 uit die niet bang is om te vallen en verder trainen aan de longe.

In het begin zelf met je stem de hulpen maken om aan te galopperen, gaat dit goed kun je de volgende stap maken door met je stem de hulp te geven samen met de ruiter die hem aan laat springen in galop. Als dit ook goed gaat (uiteraard een tijdje blijven doen) vervolgens alleen de ruiter de hulp te laten geven.

Het lijkt namelijk alsof hij de hulp voor het aanspringen wel snapt, want anders springt hij niet aan, maar dat hij nog een beetje twijfelt. Als je zegt dat het aan de longe goed gaat zou ik vanaf hier uitbouwen, aangezien hij dit wel al snapt.

Succes ermee :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:20

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 7 jarige kruizing draver, hij kon het wel maar had zn balans niet in de galop... ik heb hem nu ongeveer 1,5 maand en het gaat steeds beter.

Ik heb hem in het begin aan de longe gehad (ondertussen rijd is wel af en toen maar niet elke dag), hij vond de galop erg moeilijk, en hij rende echt keihard aan de longe, ook onder het zadel ging hij hard, ook aan de longe onder het zadel ging hij crossend... Omdat ik zelf het gevoel had (omdat hij een bok gaf bij het aanspringen, en ik er al 1 keer vanaf gevallen was door mijn eigenschuld) dat hij alleen maar slechter ervan werd heb ik nu sinds een week of twee een pessoa/longeerhulpteugel gekocht, dit zorgt ervoor dat zijn onderhand onder zn lichaam getrokken wordt wanneer hij tegen de touwtjes loopt (kop naar voren steekt).. hierbdoor wordt hij rond in zijn rug en gaat mooi lopen... Ik heb twee weken lang gelongeerd, en maar een paar keer gereden, onder het zadel geen galop geoefend, alleen aan de longe zonder iemand erop geoefend en met de pessoa... wat ik in die tijd heb gemerkt is dat hij steeds rustiger werdt tijdens de galop (wel springt hij over naar kruislinks maar dat is een zorg voor later).. Nu heb ik hem vandaag weer eens gereden, van mij instructrice moest ik de noodrem oefenen en veel voltes rijden en stelling naar binnen vragen, dit was ik aan het oefenen en toen begon hij (mdat hij wat vaart maakt) ineens in galop te lopen, ik merkte dat hij heel rustig ging, heb hem toen natuurlijk weer meteen terug gehaald naar de stop (dit was onze oefening -> harder lopen of gek doen = stoppen en achterwaards).. daarna (omdat ik eigenlijk niet lekker op het zadel vindt en daardoor niet echt een lekker gfevoel heb in galop) heb ik het toch maar geprobeerd... En jahwel hoor, het ging echt super!!, hij ging nog voorwaards maar ik kon hem makkelijk in de volte houden in galop (wat toen ik erop zat absoluut niet mogelijk was) en ik kon hem makkelijk terug nemen!! Ik was echt super trots en heb beide kanten 2 keer geprobeerd!! Ik was echt super blij en ben daarna gestopt, mede omdat hij het moeilijk vind en ook omdat het bloedwarm was...

Conclusie; misschien een pessoa kopen en dat een tijdje proberen, dan vindt hij zijn balans en kan daarna onder het zadel verder gereden worden

Sorry voor mn lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. En ik meen het, het is echt t proberen waard!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:22

Zorg ook dat je hem bijvoorbeeld op je stem laat reageren, wanneer ik ''jog'' zegt gaat hij automatisch draven, zo krijg je hem wat makkelijker terug, en je heb er echt veel aan onder het zadel, zo weet hij wat hij moet doen, bij de hulpen die je hem geeft..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:26

Ook aan de longe wat doorwerken en galloppeer buiten eens een paar keer. Daar zijn minder bochten dus is het makkelijker voor een onervaren galoppeur.[/quote]

Ja dat was juist mijn probleem een beetje. Op buitenrit is hij heel braaf maar nog niet gegaloppeerd. Alle routes die ik kan rijden vanaf stal zijn routes met veel verkeer langs de weg , dus ik kan niet zomaar gaan galloperen omdat ik bang ben dat als er iets gebeurd, hij de weg opschiet.
En aan die gevolgen wil ik niet denken.

Vanmorgen heb ik flink gelongeerd en alleen maar met stem gangen gewisseld. Na 2 ronden galop alweer terug naar draf en stap en draf en galop enz enz.
Hij was heel braaf dus ik denk dat ik volgende week of zo gewoon maar in de bak in galop ga aanspringen en hem idd goed door de hoeken stuur ....

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:30

ch_ntii123 schreef:
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn 7 jarige kruizing draver, hij kon het wel maar had zn balans niet in de galop... ik heb hem nu ongeveer 1,5 maand en het gaat steeds beter.

Ik heb hem in het begin aan de longe gehad (ondertussen rijd is wel af en toen maar niet elke dag), hij vond de galop erg moeilijk, en hij rende echt keihard aan de longe, ook onder het zadel ging hij hard, ook aan de longe onder het zadel ging hij crossend... Omdat ik zelf het gevoel had (omdat hij een bok gaf bij het aanspringen, en ik er al 1 keer vanaf gevallen was door mijn eigenschuld) dat hij alleen maar slechter ervan werd heb ik nu sinds een week of twee een pessoa/longeerhulpteugel gekocht, dit zorgt ervoor dat zijn onderhand onder zn lichaam getrokken wordt wanneer hij tegen de touwtjes loopt (kop naar voren steekt).. hierbdoor wordt hij rond in zijn rug en gaat mooi lopen... Ik heb twee weken lang gelongeerd, en maar een paar keer gereden, onder het zadel geen galop geoefend, alleen aan de longe zonder iemand erop geoefend en met de pessoa... wat ik in die tijd heb gemerkt is dat hij steeds rustiger werdt tijdens de galop (wel springt hij over naar kruislinks maar dat is een zorg voor later).. Nu heb ik hem vandaag weer eens gereden, van mij instructrice moest ik de noodrem oefenen en veel voltes rijden en stelling naar binnen vragen, dit was ik aan het oefenen en toen begon hij (mdat hij wat vaart maakt) ineens in galop te lopen, ik merkte dat hij heel rustig ging, heb hem toen natuurlijk weer meteen terug gehaald naar de stop (dit was onze oefening -> harder lopen of gek doen = stoppen en achterwaards).. daarna (omdat ik eigenlijk niet lekker op het zadel vindt en daardoor niet echt een lekker gfevoel heb in galop) heb ik het toch maar geprobeerd... En jahwel hoor, het ging echt super!!, hij ging nog voorwaards maar ik kon hem makkelijk in de volte houden in galop (wat toen ik erop zat absoluut niet mogelijk was) en ik kon hem makkelijk terug nemen!! Ik was echt super trots en heb beide kanten 2 keer geprobeerd!! Ik was echt super blij en ben daarna gestopt, mede omdat hij het moeilijk vind en ook omdat het bloedwarm was...

Conclusie; misschien een pessoa kopen en dat een tijdje proberen, dan vindt hij zijn balans en kan daarna onder het zadel verder gereden worden

Sorry voor mn lange verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. En ik meen het, het is echt t proberen waard!

Bedankt voor je lange verhaal ;)
ik heb het met veel in interesse gelezen.. volgens mij kan ik ook een lijntje aan de achterkant doen en aan de longeersingel vastmaken.......
Vanmorgen heb ik met bijzetteugels gelongeerd. Natuurlijk niet strak gedaan of zo want daar vind ik hem nog te jong voor maar hij ging wel veel rustiger galloperen dus dat was heel prettig.
Eigenlijk heeft hij het vanmorgen echt super gedaan ! :D

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:32

ch_ntii123 schreef:
Zorg ook dat je hem bijvoorbeeld op je stem laat reageren, wanneer ik ''jog'' zegt gaat hij automatisch draven, zo krijg je hem wat makkelijker terug, en je heb er echt veel aan onder het zadel, zo weet hij wat hij moet doen, bij de hulpen die je hem geeft..

Op stem reageer hij juist al heel goed, hij kan links, rechts, halthouden, stap en draf op stem.....daar ben ik de afgelopen twee maanden veel mee bezig geweest.....
Nu nog de galop :+

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 14:34

[quote="Assiej"]Zoals je al aangeeft kan je paard het wel al aan de longe, en gaat dit ook goed. Misschien is het een optie om hem te blijven longeren en er iemand op te zetten. Er lopen altijd wel van die kleine lefkikkertjes rond op stallen, dus kies er 1 uit die niet bang is om te vallen en verder trainen aan de longe.

Ja daar zat ik ook al aan te denken maar mijn paard staat bij mij thuis dus helaas geen lefkikkertjes in de buurt. Ik heb wel een dochter maar die is niet zo stoer haha !

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:23

p_extensions schreef:
Assiej schreef:
Zoals je al aangeeft kan je paard het wel al aan de longe, en gaat dit ook goed. Misschien is het een optie om hem te blijven longeren en er iemand op te zetten. Er lopen altijd wel van die kleine lefkikkertjes rond op stallen, dus kies er 1 uit die niet bang is om te vallen en verder trainen aan de longe.

Ja daar zat ik ook al aan te denken maar mijn paard staat bij mij thuis dus helaas geen lefkikkertjes in de buurt. Ik heb wel een dochter maar die is niet zo stoer haha !

als je in de buurt had gewoont had ik het wel gedaan voor je :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:28

is vaak puur een balansprobleem :)

geef hem wat steun door hem netjes op te sluiten tussen je handen, dan ga je wat dieper zitten en je knieen wat aansluiten. Let wel dat je hem niet tegen moet gaan houden met je hand, geef hem absoluut de ruimte en lucht :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:06

Ik heb hetzelfde probleem met mijn kwpn merrie, toen ik haar net had ging ze ook altijd heel hard op de lange zijde en dan met een nood bocht naar de volgende lange zijde. ik had ook problemen met haar op de hoefslag te houden. Nu ben ik al bijna een jaar lang alleen maar op de volte aan het galloperen en als dat goed gaat af en toe een stukje rechtdoor en dan weer op de volte, daarbij goede stelling houden om het zo makkelijk mogelijk te maken voor haar. Dit gaat voortaan hartstikke goed alleen heeft ze nog wat moeite met de overgangen (ze maakt altijd rare huppeltjes om in evenwicht te blijven). In het begin kreeg ik haar bijna niet in galop op de volte en waren de voltes ook niet bepaald rond en viel ze regelmatig terug in draf, maar uiteindelijk heeft het toch reuze geholpen. Bij mijn merrie helpt het ook als ik een klein beetje naar achter ga hangen met mn bovenlichaam.
Op een volte kan een paard zich minder sterk maken door de buiging in zijn lichaam dus als je hem goed tussen je handen/benen hebt zitten is de kans klein dat hij begint te rennen.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 18:31

Ja, ik denk dat ik de komende twee weken nog even goed oefen aan de longe en dat ik het dan gewoon zelf ga doen.
Ik ben dus nog nooit van een paard gevallen. Komt denk ik omdat ik vroeger veel zonder zadel reed en daar krijg je toch een goede balans van.
Maar naarmate ik ouder wordt zie ik wel meer de gevaren als je er af valt, waardoor je misschien weer te voorzichtig wordt. Vooral omdat mijn rug zo verrot is.
Ik moet gewoon aanzetten in galop. Lekker diep en rustig zitten (wat ik eigenlijk altijd al doe) en niet teveel spoken zien.

In ieder geval onwijs bedankt allemaal voor al jullie goede adviezen. Ik weet nu in ieder geval wel hoe ik het ga aanpakken hierdoor !

En ach... tegen mijn schoonmoeder zat ik laatst een hele preek af te steken dat ze lekker ontspannen moet gaan zitten en net zo onbevangen als een klein kind.
Zal ik mijn eigen goede raad dan ook maar opvolgen ? :D