Zonder hand, zonder been!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 13:17

pferdtje schreef:
En ik denk dat kaaskoppen nog wel heel veel kunnen leren van Portugezen.

Toch vreemd dat we daar in de wedstrijdring anders maar bar-weinig van terug zien Schijnheilig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:10

Ja, de Portugezen komen wat dat betreft niet verder als stofhappen achter Anky & Co. aan...

*LOL*

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:33

masja schreef:
GEWELDIG!! Ik kom net van stal af! De eigenaresse van mijn verzorgpaardje is LUsitano fokker. Zij is om haar stal uit te breiden in Portugal geweest, daar heeft ze een aantal stoeterijen bezocht! Natuurlijk een hoop foto's gemaakt Kwijl Kwijl , maar goed het rijden dat vond ik zó opmerkelijk!!

Ze leren de paarden daar eerst volledig stil te staan, als ze dat niet doen gaan ze er gewoon niet op. En dan leren ze ze door naar voren te leunen te versnellen, door naar achter te leunen vaart te minderen en links en rechts ook op gewicht! GEWELDIG!!! Ales zonder hand of been!! Wijken, schouderbinnenwaarts ALLES!!! Oh, ik vind dit zó fantastisch!

Daar kunnen wij Nederlanders met onze sporen, hulpteugels, ruk en trekwerk, etc. Nog wat van leren. Een paard wat verzameld loopt gaat vanzelf netjes omlaag lopen, maar omdat wij duffe kaaskoppen daar geen geduld voor hebben en alles het liefst gister al moet gebeuren stoten wij ons zelf tegen het hoofd!!

Wie rijdt er nog meer op deze manier?

Masja


ja, ik rijd ook op deze manier. Ben er net mee begonnen, trouwens. Om even op het eerste bericht terug te komen. Nu kan iedereen wel gaan beginnen over het verschil tussen spanjaarden en nederlanders en wat ze allemaal in de sport bereiken, etc,etc, maar daar gaat het niet echt om, volgens mij. Het valt mij ook op dat hier in nederland iedereen veel te veel met de teugels doet. En daarbij ook veel te hard is trouwens (natuurlijk niet allemaal) ik hoef jullie niet te herinneren aan een bepaald halthouden-topic laatst.....
Daarbij nog, mijn kwpn-er kan dit ook allemaal aanleren. dat heeft helemaal niets met het soort paard te maken.
Dit is trouwens een hele oude rijstijl uit spanje, en dus niet te vergelijken met dressuur-mensen uit spanje!!!
Dus inderdaad niet alle nederlanders en spanjaarden over een kam scheren....

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 15:35

als je er iets over wilt weten, moet je trouwens het boek van hempfling lezen. Het is voor sommigen een beetje zweefie (en confronterend...), maar echt de moeite waard.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:49

Jippie"]
[quote="pferdtje schreef:
En ik denk dat kaaskoppen nog wel heel veel kunnen leren van Portugezen.

Toch vreemd dat we daar in de wedstrijdring anders maar bar-weinig van terug zien Schijnheilig
[/quote]

Je hoeft toch niet perse iets te zien in een wedstrijd ring om er iets van te leren? Ik bedoel ik wil nou niet bepaald veel leren van de mensen die ik in een wedstrijd ring zie (een Anky een Coby enz enz)

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:53

Sjuimpje schreef:
Ja, de Portugezen komen wat dat betreft niet verder als stofhappen achter Anky & Co. aan...

*LOL*


Waarschijnlijk zijn portugezen niet zo gefixeerd op wedstrijden rijden als Anky en co en een groot gedeelte van Nederland

Maar lusitano's hebben zeker een grote potentie om hoog te komen in de dressuur sport (zie profiel bij Ionica of de website http://www.xs4all.nl/~smitzn/ )

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:55

sanne83 schreef:
als je er iets over wilt weten, moet je trouwens het boek van hempfling lezen. Het is voor sommigen een beetje zweefie (en confronterend...), maar echt de moeite waard.


Super de super de super boek (Catja bedankt voor het lenen) Echt heel erg goed daar kan je heel veel uit leren ook als je niet helemaal die manier wil gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:08

Pferdtje, dit topic lag al een tijdje stil. Als je wilt reageren, is dat best, maar probeer dan om dat liefst in 1 reactie te doen, als dat mogelijk is.