Paard snel afgeleid onder het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Paard snel afgeleid onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 13:57

Webster is ontzettend snel afgeleid. Als er iets buiten de bak gebeurd dan moet meneer dat allemaal even bekijken.
Ik probeer hem bezig te houden maar het maakt niet uit.
Ook heeft hij de gewoonte als er iets vlak langs de bak gebeurd om ervan te schrikken b.v. als er iemand langs de bak gaat staan, als er een jas hangt etc.

Hoe kan ik dat "alles willen zien" hem afleren.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:02

het zit meestal in het bloed. Dus het is niet af te leren. Gewoon lekker aan het werk zetten. En hem juist bij de "enge" dingen lekker wat stelling en buiging vragen of juist op die plekken een stukje schouderbinnenwaarts gaan rijden.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:05

heb ik nix aan toe te voegen...

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:26

Ik wilde precies hetzelfde antwoorden als Kyra.
Rijd hem bij de "enge plekken" een paar passen voorwaarts, of juist een paar passen onder zijn tempo. Schouderbinnenwaarts, wijken, overdreven stelling, net voor het enge afwenden en een figuur rijden. Of je kunt er al voltes-rijdend aan voorbij. DUs een volte halve baan en dan steeds een paar passen hoefslag en meteen weer een volte halve baan.
veel succes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:42

heey mik ik voeg me bij jou mening toe....veeel schouderbinnenwaarts onder het tempo langs de enge plekken rijden. je paard heeft op deze manier de aandacht bij jou en loopt toch langs de enge plek

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:55

Hoi Spokey

Ik herken je probleem erg goed. De oplossing is om te zorgen dat je je paard in de ontspanning gaat rijden. Als een paard laag rond en ontspannen loopt kan ie al niet meer zo snel zijn rug weg drukken en ergens naar gaan staan kijken. Maar dan moet je zelf als ruiter ook goed oplettend zijn. Daarnaast kun je je paard mocht ie ergens bang van zijn het beste in de buiging ergens langs rijden. Zoals hier al gezegd wordt bijv. in schouderbinnenwaarts. Als het paard laag diep, ontspannen in de buiging loopt kun je je paard veel beter controleren. En mocht het paard dan schrikken dan heb je je paard ook weer sneller in de hand.
Pas als je paard in de lage lijnen ontspannen is en je overal langs kunt rijden zonder dat ie schrikt, kun je je paard boven in gaan rijden. Het belangrijkste is dan dat je ook boven in de ontspanning bewaard en in het begin steeds nog met veel buiging rijd. Gaat dit goed dan kun je het met een steeds mindere buiging proberen.
Dit zonder dwang of te moeten vechten met het paard. Het belangrijkste bij deze paarden is dat je vooral niet kwaad wordt, maar gewoon rustig blijft daar bereik je het meeste mee.
Geduld is een schone zaak en vaak bij dit soort paarden ontzettend belangrijk!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 08:25

Ik heb hem zeg maar ontspannen en hij loopt laag ingesteld. Maar dan toch ziet hij alles. Het gebeurd altijd heel plotseling.
Laatst lag erineens een stuk hout op de hoefslag. Ik had het zelf nog niet gezien. We waren aan het draven en hij liep lekker. Plotseling ziet hij het hout neemt een sprong opzij en draaft weer rustig verder zijn hoofd is daar niet bij omhoog geweest.

Ook was ik een keer aan het draven op de volte hij liep netjes. Een meisje besloot haar paard buiten te zetten. Ineens ziet hij dat meisje met dat paard bij het hek. Hij wil een sprong opzij maken helaas ging er wat mis dus lagen we met zijn tweetjes op de grond.

Het is net alsof hij alles vanuit zijn ooghoeken bekijkt. Hij loopt dan netjes maar onderhand houd hij alles in de gaten.

Dus ik kan niet schouderbinnenwaarts gaan rijden want het gebeurd altijd heel plotseling.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:49

hoi,

ik ken dit probleem maar al te goed.
ik heb zelf ook zo'n schrikker. ziet alles. al die trucjes van schouderbinnenwaarts enz. helpen dus mooi niet.
binnen 1 seconde heeft hij je.
ik ben nu begonnen met een kruidenmengsel van de paardendrogist, werkt super hij wordt er meer relaxed van en in plaats van ontzettend te schrikken blaast hij even, kijkt ernaar en loopt dan weer vrolijk verder.
als ze eenmaal schrikkerig zijn krijg je dat er nooit helemaal uit.
wat ik gebruik heet easy going en is volledig op kruiden basis, gedroogde bloemetjes, hij vind het nog lekker ook.

die van mij ging vol op de rem als hij iets engs zag en giga hoog steigeren. dit is nu over, gelukkig dus ik blijf het nog een poosje gebruiken totdat hij inziet dat niet alles eng hoeft te zijn. het zal wel een tijdje duren maar dat zie ik dan wel weer.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 11:27

Het maffe is dus dat hij juist braaf is. Ik krijg dat ook vaak te horen.

Alleen hij wil alles in de gaten houden, het is echt een oudwijf en zodra er wat anders is kan hij daarvan schrikken.
Hij gaat niet steigeren ofzo doet meestal een paar passen opzij. Soms is de reactie van hem iets heftiger en dan lig ik er dus naast.

Het is super irritant je bent lekker aan het rijden niks aan de hand en dan ineens ligt erwat of hoort hij wat en jump/stop/opzij.
voorbeeld:
Ik had afgelopen zaterdag les bij de rijvereniging. De auto met trailers staan naast de bak. In een van de auto's zat iemand. Niks aan de hand kon er rustig langs draven. Het tweede rondje bewoog de man die in de auto zat zijn been. Dat is dus anders, meneer jumpt een halve meter opzij en draaft weer rustig verder.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 15:13

gijs schreef:
hoi,

ik ken dit probleem maar al te goed.
ik heb zelf ook zo'n schrikker. ziet alles. al die trucjes van schouderbinnenwaarts enz. helpen dus mooi niet.
binnen 1 seconde heeft hij je.
ik ben nu begonnen met een kruidenmengsel van de paardendrogist, werkt super hij wordt er meer relaxed van en in plaats van ontzettend te schrikken blaast hij even, kijkt ernaar en loopt dan weer vrolijk verder.
als ze eenmaal schrikkerig zijn krijg je dat er nooit helemaal uit.
wat ik gebruik heet easy going en is volledig op kruiden basis, gedroogde bloemetjes, hij vind het nog lekker ook.

die van mij ging vol op de rem als hij iets engs zag en giga hoog steigeren. dit is nu over, gelukkig dus ik blijf het nog een poosje gebruiken totdat hij inziet dat niet alles eng hoeft te zijn. het zal wel een tijdje duren maar dat zie ik dan wel weer.

heb je misschien de naam van dat kruidenmengsel voor mij? ik heb nl ongveer hetzelfde probleem als spokey (bijpassende naam trouwens.. spokey en een pony die spoken ziet Haha!).. heb een topic op bokt hierover.
op zich helpt het ook wel op haar beizg te houden onder het rijden, maar ik verlies vaak de controle over haar omdat ze of d'r hoofd omhoog doet, of het bit tussen de kiezen neemt.... misschien dat dat kruidenmengseltje bij mijn pony ook wel helpt

nirvanaS
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-08-02
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:04

het zit in de familie! Nirvana heeft dat ook zo erg,ze wil alles in de gaten houden hoe hard je haar ook aan het werk zet,ze ziet alles!
Hopelijk groeien ze daar dus over heen....

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 10:12

hoi sorry voor het wat late antwoord maar ik ben van het weekend op indoor brabant geweest en zit nu pas weer sinds vrijdag achter de pc
het spul heet easy going en is te koop bij www.paardendrogist.nl
hiervoor heb ik nervcontrol gebruikt maar dat hielp niet
hopelijk helpt het wel bij jou

groetjes marianne