Schreeuwen helpt.. of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:39

Als ik voel dat Lois gaat spannen in zijn lijf omdat hij zit te loeren roep ik ook wel eens UH of NEE. Net als wat Sjuim zegt, om hem mede te delen dat je hem door hebt Lachen
Ik vind het vreselijk wanneer mensen de meest vreselijke emotioneel geladen verwensingen gaan doen naar hun paard. Wanneer je je emotioneel laat leiden kun je niet meer doelgericht trainen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 20:29

ja die mensen die uit pure machterloosheid gaan schreeuwen, half hysterisch worde, gaan schreeuwen&huilen tegelijk, dan nog ff flink slaan&schoppen en het paard dan flink in zn mond trekken en dan weer verder gaanb met schreeuwen....zucht....die zijn er nogsteeds veel te veel!

ik schreeuw echt alleen als hij gemeen staakt, verder waarschuw ik hem met UHH of EEJ denk er aan, maar alleen als hij echt hoog steigert dan trek in mn mond een keer open, dat samen met been&zweep is het enige om hem weer voorwaarts te krijgen, maar dat emotionele schreeuwen uit onmacht zal ik nooit doen, als hij 10x na elkaar staakt zal je wel eens een vloek horen, maar ik kan mezelf altijd nog goed beheersen!

waar ik me ook aan stoor zijn die mensen die na hun proef hun paard in de losrijbak ff 'bijwerken' na een slechte proef....zo irritant!zielig voor het paard en storend voor de andere ruiters!als mn proef echt 10x nix was rijd ik hem alleen nog vwnw in draf&galop en ga dan uitstappen, maar hem zo bewerken als sommige mensen na hun proef doen....nee dan ben je niet gezond bezig!!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:51

een keer schreewen kan naar mijn idee geen kwaad, het kan zelfs wel eens nuttig zijn. Hetzelfde geld voor vloeken, het paard snapt er niks van en ik ben m'n frustratie kwijt.
Ik moet nu wel even kwijt dat ik echt niet de hele tijd aan het schreewen en vloeken ben, en wel rekening met anderen houd. Want als het schreewen een gewoonte word dan maakt het ook niet veel indruk meer op je paard.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:28

Kitty schreef:
Ik vind het trouwens wel erg vervelend als ik in de bak rijd en iemand anders begint tegen zijn paard te schreeuwen (ook trouwens als ze zitten te klikken met hun tong).

Inderdaad zeer irritant Boos!

Ik had vroeger zo iemand in de les, dan was je lekker rustig aan het rijden en van het een op het andere moment ontplofte ze gewoon. Schreeuwen tegen haar pony, niet normaal meer. Ze heeft het zelfs op wedstrijden tijdens(!) de proef gedaan. Zo dat wij met z'n allen stonden te kijken en zeiden "die kennen we niet".

Ik praat best veel met mijn paarden (inderdaad ook een keer "uhuh" of iets dergelijks), maar schreeuwen doe ik nooit. Vooral omdat ik het zo vervelend vind als andere mensen dat doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 16:12

Renske20 schreef:
ik schreeuw echt alleen als hij gemeen staakt, verder waarschuw ik hem met UHH of EEJ denk er aan, maar alleen als hij echt hoog steigert dan trek in mn mond een keer open, dat samen met been&zweep is het enige om hem weer voorwaarts te krijgen, maar dat emotionele schreeuwen uit onmacht zal ik nooit doen, als hij 10x na elkaar staakt zal je wel eens een vloek horen, maar ik kan mezelf altijd nog goed beheersen!


Dit is ook wat ik bedoelde hoor - gemeen bokken en steigeren, verder ben ik ook niet zo'n kletser te paard. Over dat andere: emotioneel schreeuwen uit onmacht; het is wel een beetje onmacht misschien, maar ik ben het helemaal met je eens dat je de controle over jezelf niet moet verliezen - dat is trouwens helemaal een slechte zaak, ik kijk altijd maar even de andere kant op als mensen hun zelfbeheersing verliezen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 23:23

Ik heb zelf een periode gehad dat mijn pony constant zat te etteren en me eraf probeerde te krijgen, en merkte dat een schreeuw, of "luidop mopperen" toch je een sterker gevoel kan geven en je angst er minder door kan worden, je kropt het nare gevoel namelijk niet op, maar uit het waardoor het niet zichzelf versterkt doordat je bijvoorbeeld verkramp, of je adem in gaat houden... Het hielp bij mij ook als een ander me op die manier oppepte als ik het erg moeilijk had op zo'n moment... Verder ben ik meestal erg stil onder het rijden. Jezelf op zo'n manier moed in praten/schreeuwen is wat anders dan buiten je zinnen krijsen en afreageren...

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:48

Mijn paardje is nogal voorwaarts en heeft soms ritten dat hij het nogal moeilijk vind om te stappen, hij gaat dan over in tolt. Omdat ik liever niet te veel in zijn mond zit ( die van beton is dus dan moet ik ook nogeens erg hard in zijn mond gaan zitten).
Zeg ik wel eens erg duidelijk HEE..! Dit moet kort en krachtig bij hem blijven. Als volledige zinnen tegen hem gaat scheeuwen wordt het enkel erger en schiet hij in de stress.

Ik zie mijn stem dus eigenlijk enkel als hulpmiddel, en vind het op bepaalde momenten fijner en prettiger dan de teugelhulpen. Wel ben ik me bewust van wat ik zeg, en doe dat niet uit onmacht.

Als je uit onmacht begint te bleren lijkt mij dat er nogal wat aandacht moet besteed gaan worden aan de relatie tussen paard en mens.

Succes er iedergeval mee..Lachen

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 10:14

Ik heb sonja nou net aan de lange lijnen aanhet werk en dan wil ze zich dus steeds omdraaien, als ik voel dat ze het gaat doen geef ik ook een brul en dan schrikt ze even maakt een huppeltje maar loopt wel mooi verder, zo heb ik haar wel in 2 dagen geleerd hoe ze netjes aan de lange lijnen hoort te lopen, zonder dat er ook maar 1 klap is gevallen. Ik geef liever even een brul dan dat ik haar een klap moet verkopen ofzo. Verder ben ik ook de hele tijd aan het praten hoor.

En net als Les_Fjal moet ik niet hele zinnen gaan schreeuwen, maar even duidelijk Nee of Hee roepen en dan is het over.
Het is trouwens aan de lange lijnen heel erg moeilijk om eht anders te doen, wil haar namelijk niet te veel in de mond zitten want daar is ze wel gevoelig in, en zo blijf ik haar uit haar mond, maar maak wel duidelijk dat dit niet de bedoeling is.

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:15

Ik doe hetzelfde als Jippie. Alleen als ik voel dat een paard wat van plan is of ervandoor schiet zet ik een zwaardere stem op en maak duidelijk dat dat niet mag. Maar ik zal nooit mijn frustratie op een paard richten door hem eens even voor van alles en nog wat uit te maken.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:19

Ik denk dat het ook geen zin heeft om hem voo rvan alles en nog wat uit te maken, hij snapt het toch niet. En als die van mij iets niet snapt wordt ze onzeker en gaat het allemaal nog veel gekker. Een waarschuwing is veel beter dan eenhele preek.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 16:13

SAKKIA schreef:
Ik denk dat het ook geen zin heeft om hem voo rvan alles en nog wat uit te maken, hij snapt het toch niet.


Volgens mij begrijpen ze het prima!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 19:14

Ik zeg nooit zo heel veel. Af en toe een braaf of een goed zo. Als een paard bij mij goed aan t bokken slaat heb ik t meestal te druk met zitten blijven om een brul te geven. Vlak daarvoor wil er nog wel eens een pas dr op uikomen, maar dat blijft daar eigenlijk wel bij.
Ik denk dat echt schreeuwen als machtsmiddel niet bijzonder goed werkt, je kan je energie beter in andere dingen steken...

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 20:31

nou schreeuwen helpt echt heel erg hoor rij nu op 2 paarden en als je daar een schreeuw tegen geeft is het over.... gelukkig... heb een hekel aan je paard slaan... doe het dus ook alleen in uiterste noodzaak

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 22:02

als ik ga schreeuwen raakt starlight helemaal in paniek, ik hoef dus alleen maar eeej of zo te roepen. Soms word ik wel echt kwaad, maar schreeuwen heeft dus geen zin bij mij. Ik ken wel paarden die zelfs van schreeuwen niks aantrekken, of die er wel naar luisteren. Het kan bij sommige paarden dus wel zin hebben..

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 09:29

Kendra"]
[quote="SAKKIA schreef:
Ik denk dat het ook geen zin heeft om hem voo rvan alles en nog wat uit te maken, hij snapt het toch niet.


Volgens mij begrijpen ze het prima!
[/quote]

Als jij een hele preek op het paard aan het houden zijn, dat jijwilt dat ze dat voortaan echt niet weer zal doen, en dat je haar dan geen lief paard meer vind, dat snappen ze echt niet hoor. Je kan veel beter, kort en krachtig op treden dan de hele tijd een beetje vloekend op eht paard zitten, want dan ben jij namelijk ook niet ontspannen en het paard evenmin. En doordat het paard dan gespannen is, gaat het maar door en maar door.
Krachtig optreden door een hard Nee of Euh ofzo snappen ze veel beter en zullen daar ook naar doen denk ik. Het resultaat is dat het paard en jij eerder weer ontspannen zulllen zien.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 10:13

jaahh je gaat niet heel de tijd lopen schreeuwen van *&^$# piep piep wat dan ook.. maar gewoon een hard nee..of heeee of de naam van het paard roepen..... maar niet heel de tijd gaan schreeuwen.. dan loopt ie niet echt lekker meer.. dan ga je nog meer schreeuwen en dan ben je weer bij het begin dat je begon te schreeuwen...dus gewoon 1 keer nee off hee of zijn naam heeft veel meer effect dan heel de tijd schreeuwen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 12:16

SAKKIA schreef:
Als jij een hele preek op het paard aan het houden zijn, dat jijwilt dat ze dat voortaan echt niet weer zal doen, en dat je haar dan geen lief paard meer vind, dat snappen ze echt niet hoor. Je kan veel beter, kort en krachtig op treden ..........


Tja, we hadden het natuurlijk niet over preken..... als je dit topic een beetje hebt gevolgd, zie je dat het juist gaat over kort en krachtig optreden - ik denk niet dat de meeste mensen dan gaan zeggen dat het geen lief paard meer is (net alsof je op dat moment ook maar een biet interesseert, dat stadium heb je dan echt wel even gehad!).
Het gaat natuurlijk ook meer om de toon dan om de inhoud - hoewel dat laatste voor event. mederuiters wel weer van groot belang is. Ik heb ooit een keer gezegd: "En anders verkoop ik je aan de manege". Nou, toen moest ik later toch nog wel even wat rechtbreien!

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 23:16

Nee maar ik zei dsat het weinig zin had om hem voor alles uit te maken en daar reageerde jij op. Zo bedoelde ik eht eigenlijk. Heb namelijk wel het hele topic gevolgd

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 09:19

gelukkig heb ik (bijna) nooit reden om kwaad te worden op mijn paard Haha! ik denk dat je met rust en geduld let wel én consequentie heel ver bent. maar voor ik weer iedereen over me heen krijg. elk paard en elke ruiter is anders.