Hoe goed moet je zijn om een jong paard te rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 01:27

Ik ben niet van mening dat als je weet ik hoe hoog rijdt je dan automatisch een paard in kunt rijden. Je hebt er op hoger niveau ook idioten tussen zitten. En aan de andere kant heb je mensen die nooit wedstrijden hebben gereden, maar heel goed uit de voeten kunnen.

Ik heb zelf nooit fanatiek wedstrijden gereden, maar wel een aantal paarden ingereden.
Het zadelmak maken is op zich niet zo'n kunst, het verder doorrijden is het moeilijke gedeelte. Ik heb dat dan ook met hulp, of in ieder geval onder een toeziend oog gedaan, 2 weten meer dan 1, zeker iemand met een heel aantal jaren meer ervaring dan ik. Ik ben van mening dat dat de beste manier is om het te leren.

Wat ik wel een aantal keer gezien heb is dat het zadelmak maken/ inrijden fout ging door een te bange ruiter of een ruiter met te weinig geduld. Je hoeft niet perfect te kunnen rijden voor de basis, maar je moet er wel gevoel voor hebben en een paard kunnen laten lopen zonder het te kunnen storen. Een paard dat in het begin een ruiter op zijn rug heeft die hem bij iedere beweging een ruk in zijn smoel geeft of niet mee kan gaan met onverwachte bewegingen krijgt een paard niet echt veel vertrouwen van.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:22

Hele belangrijke regel is NIET Bang zijn ...
Het paardje wat ik rijd is hiervoor *een ander meisje wat haar inreed* verpest Boos!
Zij sprong er telkens af wanneer ze ervan door ging ...
En ja dat weet ze dus nu natuurlijk ...
Ondertussen heb ik het er helemaal uitgekregen ... maar anmgst is een grote factor met inrijden .... en gevoelige handjes natuurlijk ...

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 12:31

En een beetje gestoord zijn helpt ook, he Chantal? Knipoog

Idd geen angst en handig zijn is volgens mij het belangrijkste. Inmiddels durf ik het niet meer, maar vroeger heb ik wel een aantal paarden ingereden, en ik ben verre van een superamazone.
En zo ken ik veel meer ruiters die paarden professioneel zadelmak maken, maar geen B-proef kunnen rijden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-03 13:36

gelukkig ben ik nooit bang, ook niet als ik er op zit.
Het enige waar ik soms moeite mee heb om mezelf met die korte pootjes op die knol te hijsen, en maar denken: ooo, alstie nu maar niet gaat rennen. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:44

Ik vind echt dat de ruiter gewoon handig moet zijn, makkelijk moet zitten en idd geen angst hebben. Marlies en ik zijn de beste combinatie. Marlies gaat erop en ik doe het grondwerk. Wij voelen elkaar perfect aan en dat is toch wel het allerbelangrijkste.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 16:21

Gheheheh Lis infderdaad, maar we hebben wel lol gehad ...
Nu eigenlijk meer lol nu ze lekker ontspannen is Lachen

Ghehehe

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 17:23

lis schreef:
En zo ken ik veel meer ruiters die paarden professioneel zadelmak maken, maar geen B-proef kunnen rijden.


Tja, er zijn ook een heleboel mensen die professioneel paarden zadelmak maken, waar ik m'n paard nooit naar toe zou brengen - dus dat zegt ook niet alles.

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 18:04

Het is maar een voorbeeld Kendra ...
Iedereen rijdt zijn of haar paarden anders in ...
Dit is een vraag waar je weer eens geen antwoord op kunt geven net zoals het topic : Wanneer kun je lesgeven of zoiets ....
Je kunt gewoonweg geen antwoord geven op dit soort vragen ...
het enige is wat ik zei en wat meerder zeggen ....
Heel belangrijk GEEN angst , Handigheid inderdaad *lis:)* en geen harde hand ...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 12:20

Chantall, helemaal eens - erg afhankelijk van je eigen ervaringen ook, van de eisen die je stelt, van je eigen handigheid. Ik wil nog wel iets aan jou belangrijke dingen toevoegen: en een onafhankelijke zit, als je dat niet hebt wordt het ook niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:01

nog geen B proef kunnen rijden
sorry, maar dat kan ik me niet voorstellen
een B proef is alleen maar wat grote lijnen en stap draf en een galopje

Nee idd, als ze dat nog niet kunnen, horen ze geen paarden in te rijden.
Maar dat zijn dan ook echt geen profecionals.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 13:21

Ik ga van de zomer m'n pony inrijden en zadelmak maken, met behulp van m'n kennis.

omdat ik zowiezo iemand nodig heb om te longeren, verder ken ik niet iemand waarvan ik denk dat die goed genoeg longeerd en graag wilt helpen.
en ten tweede het de eerste keer voor me is.

Ik heb er wel vertrouwen in. Ik ben niet bang om te vallen of als een pony ertussenuit gaat oid.
Ik heb vaker op pony's gereden die net onder het zadel waren.

En m'n kennis rijd al jááren paard en heeft veel pony's ingereden en hij helpt me graag Lachen
Het meeste ben ik van plan om zelf te doen, ik ga er iig zelf op.
Ik ben tevreden als Passion de hulpen kent en er plezier in heeft, dat lijkt me iig een goed begin.

Ach, ik zie wel wat het gaat worden, ik heb er iig heel veel zin in Lachen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:08

succes

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 18:29

Zadelmak maken is heel wat anders als een b-proef rijden runnigakwa ...
Maar zoals ik al duidelijk maakte Hier kun je geen antwoord op geven ...
Simpelweg Lachen
Het zijn je eigen ervaringen en als jij denkt dat jij het prima doet kan een ander vinden dat je een dieren beul bent ... even bij wijze van ...
En bovendien gaat dit niet over een B-proef ...
Dat was een voorbeeld ...
Dit gaat over een jong paard inrijden ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-03 20:34

sorry, maar als je geen B proef kunt rijden, kun je imo ook geen paard zadelmak maken.
Hoe wil je die in godsnaam dan hulpen leren als je zelf nog maar amper weet hoe het zit.

Okee je kunt er dan misschien op gaan zitten, maar dat heeft imo dan ook weer erg weinig zin. Want je moet een paard meteen al de juiste basis mee geven.

Maar goed, ik weet dat sommige die idd geen B proef kunnen rijden een paard toch zadelmak maken.
En heel veel van die paarden krijg je dan verkloot op een handelstal en mag je dan ff goed maken.
Maar geloof dat het zo toch niet hoort Lachen

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 03:01

Nee ok maar denk dat dat ook is wat ze ermee bedoelt ...

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:09

Vroeger toen ik ong 12 jaar was, heb ik mijn haflinger zelf ingereden, ik had er wel hulp bij, dat hielp.
Ik kon destijds echt niet goed rijden, maar door hem in te hebben gereden heb ik ontzettend veel erbij geleerd en nu tien jaar later loopt hij best goed:D .

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:14

ik heb mijn new-forrest ponietje als veulen gekregen toen ik 7,5 was ingereden toen ik 10,5 (met hulp) was en ben er z dressuur en l springen mee geworden

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:15

ik vond ook niet dat iemand zo of zus lang moet rijden. ik kan wel aan iemand zien of ik diegene wel of niet als eerste op het paard wil hebben, Dat heeft meer te maken met hoe diegene met mij klikt want wij moeten het samen doen, Ik die op de grond het paard gerust moet stellen en diegene die erop zit die mee moet zitten en het paard niet tegen moet werken. Dus handig en licht moet zitten, vertrouwen in mij moet hebben en vooral niet bang zijn

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:58

Ik heb de fries die ik nu berijd ingereden ... en ik vind *zonder ook maar ego te zijn* dat ik dat goed gedaan heb ...
Er zit een hele nette basis in , Ik rij nu lekker vaak met haar buiten *verkeersmak* + dat ze op haar eigen benen leert lopen ... en der evenwicht is nu ook perfect ...

Dus ben best trots op mezelf ...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:49

Steef schreef:
Ik denk dat er naderhand nog een hele hoop te corrigeren is, als je gaat denken dat je het allemaal verkeerd doet kun je net zo goed meteen stoppen met rijden en het aan de profs overlaten die ook wel eens een foutje maken. Als je fijn les hebt kom je altijd nog wel een heel eindje en van fouten moet je leren!

he steef! hier sluit ik me nou helemaal bij aan! Fouten maken hoort bij een leerproces, en als je geen fouten wilt maken moet je niets doen. MAar dan leer je ook niets!
Gewoon zelf doen als je maar met vertrouwen handelt en je gezonde verstand gebruikt. en dan les nemen zodra je denkt dat het paard het aan kan, al is het maar een half uurtje. fouten maak je toch al zo, ook op een heel goed opgeleid paard. En dan maak je OOK veel dingen ongedaan die de vorige ruiter er in heeft gebracht, zowel in positieve als in negatieve zin.