koppie er niet bij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

koppie er niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 20:21

het is geen echt probleem maar ik vroeg het me zo af laatst.
Mijn paard moet echt een half uur lopen voor ik er wat mee kan ze kijkt eerst naar de sterren en naa alles om haar heen.
Het is logsich dat een paard eerts warm moet stappen maar een half uur dr koppie er niet bij is dat normaal?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:25

Heeft alles te maken met africhting. Hoe kijkerig je paard ook is, als je consequent je paard laag houdt, ook al stap je los of tussendoor, zal hij op een gegeven moment ook netjes aan het bit staan.
Ik heb het dan niet over in de krul trekken, maar gewoon licht je (verlengde) teugels aanhouden, blijven spelen met je vingers tot hij lager komt, dan toestaan, dus hand naar voren. Zo creëer je een uitgestrekte stap, waarbij je paard toch los kan stappen, maar alsnog aan het bit is. Hij zal dan veel gehoorzamer zijn.
Het is de vraag: wil je dat wel? Kan je dat wel? Ik kan me voorstellen dat je af en toe zoiets hebt van: ahhh, zielig, nu maar even teugels lang. kan ik me ook in vinden. Daarom kan je ook de gulden middenweg vinden: teugels op maat = aan de teugel, niet sterrekijken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 21:36

Ik ben voor consequent, als ik aan het werk ben moet ze opletten dat is maar een uurtje per dag voor de rest van de dag mag ze helemaal zelf weten wat ze doet Lachen
Het punt is hoe krijg je je paard naar beneden zodra je erop zit?
Ik ben dan nog bezig om uberhaupt contact op 2 teugels te krijgen en haar te laten gehoorzamen op mijn been pas als datvoor elkaar is krijg ik haar licht nageeflijk we zijn namelijk alle 2 nog hard aan het leren.
Ik heb haar sinds oktober 2002 en ben zelf geen ster in rijden.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:41

theoretisch komt het op het volgende neer: je paakt eerst je teugels op, op zo'n manier dat je je paard aan de teugel krijgt (let wel: rond of in de krul is niet persé aan de teugel, dus laat ik zeggen: door de kaak). Op het moment dat je dat hebt, laat je je handen naar voren gaan. Als het ware dat je teugels 2 stokken zijn die je naar voren duwt, zodat hij zijn neus eruit duwt. Onderwijl blijf je natuurlijk met je vingers spelen om de mond "smakelijk"te houden. Uiteindelijk zal je deze hulpen moeten gaan verfijnen, zodat je paard steeds makkelijker reageert op je hulp. Maar dan moet je dus WEL consequent zijn. Dus OOK als je tussendoor even stapt, omdat je iemand spreekt...!

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:33

Het ligt er ook aan hoe je je paard loswerkt. Ik denk dat het heel belangrijk is dat je eerst ontspanning krijgt. Wat ik daarvoor doe is instappen aan de lange teugel. Puur op m'n zit (en een beetje kuit) laat ik d'r figuren stappen. Als ze lekker onder me naar beneden deint (m'n instructrice zegt altijd: alsof je op je ligbedje in het water ligt), pak ik de boel op, dwz ik neem de teugels op maat en draaf aan. Het prettige van deze methode vind ik dat je paard vanaf het allereerste begin allert moet zijn op je hulpen, maar toch alle vrijheid krijgt om lekker los rond te stappen.

Ik ben het trouwens niet eens met jouw methode Tyrza, een "smakelijke mond" leidt volgens mij veel te vaak tot zagen. Bovendien lijkt het alsof jij je bij het rijden vooral op je handen concentreert. Ik rijd liever met zit en kuit en zorg dat ik mijn hand stilhoud. Op het moment dat het paard nageeft, ontspan ik m'n hand.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:45

Het feit dat ik mij concentreer op de handen, komt alleen vanwege dat de meeste mensen geneigd zijn om teveel met de handen bezig te zijn. Daarom leg ik wat meer gedetailleerd uit hoe en waarom je je handen moet gebruiken. Uiteraard is de hulp aan het been het eerste wat goed moet zijn. Ik ben echter wel van mening dat het beengebruik tot een minimum beperkt moet worden. Dwz dat je niet CONSTANT me je been aan je paard moet zitten, zoals je net refereerde. Zoals Anky laatst ook zei in de Bit: je moet een regelende hulp hebben, geen constante begeleidende hulp.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:02

Bovendien sprak ik over theoretisch. Met "smakelijk" denk ik dat je me verkeerd begrijpt. Ik bedoel hiermee dat het paard vriendelijk aan het bit moet staan. Onder andere door te spelen met je vingers. Daarbij wil ik juist weer benadrukken dat ik hiermee bedoel dat de hand op de plaats wordt gehouden en alleen met de vingers een licht knedende/vibrerende beweging wordt gemaakt, puur en alleen om de mond van de druk te ontdoen. Veel mensen blokkeren vaak de handen door ze stil te zetten en juist met de onderarmen naar achteren te werken. Hierdoor ontstaat dan inderdaad de "zagende beweging".
Maar ik wil zeker benadrukken dat er eerst drang naar voren moet zijn, mbv zit en beenhulp, zodat er achter meer stuwing onstaat en van voren de druk van de mond vrijkomt....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers