KiVa schreef:Heb gevraagd of ik met kan gaan mennen.. maar het antwoord was: nu nee mits,niet zolang hij niet leert werken vanuit zijn achterhand.. VA vreest (en ik trouwens ook) dat hij veel te veel vooraan zal proberen te 'trekken' om zo zijn achterhand te sparen...(Zou 2span een optie zijn???)
Ok, als de dierenarts dat denkt, en die zal er wel goed zicht op hebben, dan zou ik het ook niet doen. Dat met trekken op de voorhand is eventueel wel op te lossen door héél erg licht te beginnen, iets licht slepen in de bak, en hem telkens goed te belonen bij correct achterhandgebruik. Maar nogmaals, als de DA het niet ziet zitten.. misschien toch beter geen risico's. Tweespan.. dan moet hij al ervaring hebben als 'eenspan', en dat is in principe even zwaar.
Een andere optie om onbelast wat aan de spieren te werken is hem meenemen als handpaard. Wat je dan nodig hebt is een rustig goed gehoorzaam leidpaard, en dan neem je hem aan een touw er langs. Het laat je toe om meer afstand te maken als te voet, en af en toe een drafje in te zetten. Nog veiliger is daar nog een stalgenoot bij, ook te paard.
Tot slot nog een laatste idee. Jaartje op een 'berg'weide in de Ardennen? Uiteraard wel een plek waar ze berijpen waar het over gaat en alles opgevolgd wordt.