haflinger -enge bocht.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

haflinger -enge bocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:09

100 m. van ons huis is een onoverzichtelijke s-bocht, waar ik mijn haf met heel veel moeite langs krijg....
van te voren begint ze al te dribbelen, scheef te lopen, wil omdraaien, te bokken als ik haar aandrijf, staat echt helemaal strak, zodat ze bij elk geluidje/papiertje weg kan stuiven....

we rijden al een tijdje minstens 1x per week er met haar langs, het is oiok wel logisch dat ze bang is, want de auto's rijden er best snel doorheen en zien ons dus niet aankomen. als er een auto langsrijdt, blijft ze nu midden op de weg staan en is er met geen mogelijkheid weer vanaf te krijgen. afstijgen en daarna er weer op gaat ook moeilijk.

vandaag reed de buurman met de trekker er keihard langs, dus zij weer midden op de weg, en in paniek. de buurman was toen zo vriendelijk de trekker af te zetten en haar eraan te laten snuffelen. ik rij nu steeds er een paar keer doorheen, maar na de bochjt is ze eiegnlijk nog nerveuzer en terug gaat ze het liefst in rengalop er doorheen.

vroeger woonde in het huis in de bnocht een blaffende hond die mee rende, ze kijkt ook altijd heel angstig naar die boerderij....

wie weet hier raad mee?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:33

Samen met een ander paard een aantal dagen de bocht oefenen. Als er een echte bikkel voorop loopt zal hij je paard automatisch meenemen. Het is natuurlijk niet zo gek dat ze nu bang is als er al meerdere keren wat is gebeurt in die bocht. In dit geval zou ik het niet raar vinden als je ernaast zou gaan lopen de eerste keren als je geen ander paard erbij kunt vinden. Een beetje brokjes kunnen een heleboel goed maken. Probeer je paardje als het kan gerust te stellen als ze erg bang wordt en neem zelf duidelijk de leidersrol op je. Gewoon met een zachte doch dringende hand meenemen en zelf er niet teveel aandacht aan besteden. En natuurlijk de hemel inprijzen als ze je normaal volgt zonder strubbelingen.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:48

Mijn haflinger is over het algemeen nergens bang voor, maar het geeft natuurlijk uitzonderingen. Haha!
Ik was eens op een brug en toen kwamen twee grote landbouwmachines vlak achter elkaar aangereden. Mijn haffi had echt zoiets van: "HELP".
Ik ben toen onmiddelijk afgestapt. En toen bleef hij gelukkig rustig op die brug. Zo zijn er ook wel andere gevallen. Een akelige vuilnisbak die langs de weg staat bijv. Soms krijg ik hem er niet langs. Af en toe geef ik hem een tik dat hij door moet lopen. Maar als deze vuilnisbak op een gevaarlijk punt staat bijv. langs een drukke weg, dan stap ik af en dan is niets meer aan de hand, dan loopt hij er fijn rustig aan voorbij. Dan stap ik daarna weer op en hij rijdt weer fijn verder Haha! .

Af en toe heb ik het gevoel, dat als je afstapt mijn haffi zich veel veiliger voelt als er iets engs is.

Misschien is dit met jouw haffi ook wel zo. Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 20:06

ja idd, als ik naast haar loop en haar meeneem is er niks aan de hand....
maar daarna laat ze me amper opstijgen (midden op de weg)

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:35

Nou, denk dat dat niet echt alleen een haflingerkwaal is hoor.... Mijn ene KWPN-er kruipt bij echt enge dingen het liefst in mijn binnenzak als dat zou kunnen.
Moet altijd wel om hem lachen... DE HELD.... Als je erop zit en er is iets engs (een wapperende plasticzak ofzo) voel je hem steeds kleiner worden, en als ie er dan toch na enige overreding van mij voorbij is gelopen moet ik zorgen dat ik goed stevig in het zadel zit want dan kan meneer als reactie op al die opgebouwde spanning soms behoorlijk bokken. Ik besteeed er altijd maar zo min mogelijk aandacht aan en het gaat steeds beter....

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:23

Ik zou idd een heel mak paard zoeken dat een paar keer voorop door die bocht wil. En er anders eerst een paar keer naast lopen, zodat ze haar angst kwijt raakt. Op deze manier doorgaan lijkt me heel gevaarlijk, voor jou, het paard en ook voor ander verkeer.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 21:50

Het liefst een makkelijk paard wat goed verkeersmak is mee nemen (met ruiter), die het ook niet erg vind als je haf met z'n neus in z'n kont zit. Als dat na een paar keer goed gaat ga je naast dat paard rijden, gaat dat goed, ga je voor, en als dat goed gaat ga je alleen. Gewoon niet teveel ineens willen, het is heel begrijpelijk dat je paardje niet van die bocht houd. Ik weet dat het moeilijk is, maar probeer zelf goed rustig te blijven, ik weet niet of je dat doet, maar als jij al denkt van: oh, daar komt die rotbocht weer, gaat ze vast weer moeilijk doen.Dat voelen ze haar fijn aan. Suc6!