Verzet, ik ben radeloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Verzet, ik ben radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 13:57

Hallo,
Ik heb een probleem met een paard waar ik nu al ruim een half jaar op rijd. Het is een moeilijke merrie (heel vaak willig) en binnenkort krijgt ze daarom ook een hormoonspuit om dat weer op orde te krijgen maar ik ben bang dat die spuit mijn probleem niet oplost want het wordt steeds erger! het zit als volgt, ik ben op haar gaan rijden omdat de eigenaresse er bang voor was, ik ga met haar naar les, rij regelmatig een buitenrit met een vriendin (alleen kan ik niet met haar buitenrijden), en verder oefen ik in de bak. Het ging heel goed tot de laatste weken. Het begon ermee dat ze niet wilde aangalloperen (bokken), ze wilde nog wel eens steigeren als ik iets aan haar vroeg wat ze niet wilde en nu is het zover dat ze me er al een keer afgegooid heeft en dat ik bang voor haar ben! Gister heb ik eerst gelongeerd met touwtjes (heel braaf was ze) en daarna gereden, ik kreeg haar niet in draf! Als ik been geef gaat ze stilstaan en bokt ze! (geen leuke bokjes), nou zou je zeggen dat ze misschien wel pijn heeft (de veearts komt binnenkort en zal ook even naar haar gebit kijken), maar de eigenaresse rijdt er ook op en die heeft geen problemen! Ik zal vanmiddag de Join up doen (Monty Roberts) en vrijdag heb ik weer les en daar heb ik echt geen zin in. Ik ben bang dat ze me er weer af wil gooien en weet even niet meer wat ik moet. Ik hoop dat iemand me helpen kan.
Alvast bedankt
Groetjes Janka

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"


jacobien

Berichten: 533
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:57

hallo janka, heeft je merrie wel eens last gehad van rugproblemen? als ik je verhaal zo lees krijg ik de indruk dat het ook uit de rug kan komen. omdat ze aan de longe wel braaf is. misschien ligt het zadel niet goed (meer). voor rugproblemen kunnen heel veel factoren de oorzaak zijn, het kan ook vanuit haar benen komen.
als de dierenarts niets bijzonders kan vinden kan je ook raad vragen aan een fysiotherapeut.
succes ermee
groetjes
jacobine

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 14:58

Kan je wat meer vertellen?
Hoe oud is de merrie? Is het opeens gekomen? Waarom is de eigenaar er bang voor?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 16:57

in je verhaal lees ik dat de eigenaresse er bang voor was (nu niet meer??) maar er toch zonder problemen mee kan rijden. Kan je dit nog een keer uitleggen?
Verder denk ik dat als er een ander zonder problemen mee kan rijden, en jij niet, dat het paard geen rugproblemen heeft, zij heeft gewoon door hoe ze jou eraf kan krijgen, en daarbij nog bang kan krijgen ook nog.
Probeer niet nog banger te worden, dat is ook niet goed voor jouw zelfvertrouwen en jouw rijden. Ben benieuwd of de eigenaresse er nu wel gewoon mee kan rijden, maar dat hoor ik nog wel.
Hoe is ze in de les? Heb je je instructeur er al een keer op laten rijden? en hoe is ze dan?

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:04

Heb je foto's waar je bent aan het rijden? Misschien, omdat de eigenaar er geen problemen mee heeft, zit je te gespannen. Of hou je teveel vast. Dit kan onbewust komen omdat je weet wanneer ze gaat bokken. Pak je automatisch vast op het moment voor het gaat gebeuren. Als anderen er geen problemen mee hebben. Ligt het probleem misschien bij jou. En anders zou ik inderdaad even de dierenarts raadplegen?!
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groetjes.

Ikzeidegek
Berichten: 37
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:38

Eigenaresse is er bang van maar heeft geen problemen met rijden? Verward

Die moet je nog eens uitleggen.

Verder schrijf je dat er een hormoonkuur moet worden toegediend om haar hengstigheid te beperken, is er al eens een echo gemaakt van de eierstokken? Het kan namelijk heel goed zijn dat er een paar kanjers van eieren aanhangen die groeien omdat ze niet loslaten. Dan krijgt het die een enorme hormonale stoornis... Vrouwen die tegen dat menstruatie aanzitten zijn ook vaak niet te genieten.

Misschien geef jij meer druk of op een andere plaats dat jij haar irriteert en een ander niet. Laat een echo maken en overweeg sterilisatie als die hormoonkuren niet afdoende zijn... je zult haar niet meer terug kennen als ze inderdaad een paar eieren van formaat aan haar stokken heeft hangen.

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 14:11

Ik zal nog even wat toelichten. De eigenaresse was er bang toen ik begon met rijden op Josta, en naarmate ik er langer op reed naarmate de eigenaresse ook meer durfde. Ik heb haar ook vaak geholpen door haar wat adviezen te geven als ze in de bak aan het rijden was, of even met haar meefietsen als ze een klein stukje de weg opging. Ikzelf was altijd heldhaftiger dan haar tot de laatste 2 weken, nu zijn de rollen omgedraaid! Het is niet zo dat de eigenaresse helemaal geen problemen heeft want ze geeft nog steeds verzet, maar bij mij is het verzet groter! In stap is ze braaf en zonder verzet, maar zodra ik aan wil draven gaat het hoofd omhoog en begint ze te schoppen. Ik probeer echt stil en ontspannen te zitten, maar ik ben stiekem toch wat angstig. Vanavond heb ik les, en mijn instructeur heeft er al eens op gereden maar dat ging heel slecht door het vele verzet. Ik doe altijd erg mijn best om haar naar de ontspanning te rijden en dat doe ik heel simpel, weinig druk en niet teveel been gebruiken. Daar reageerde ze goed op maar nu maakt dat niet meer uit. Ik ben bang dat het inderdaad wel aan haar eierstokken zou kunnen liggen, omdat ze gevoelig is en sikkeneurig (ongesteld zeg maar) Ze is 8 jaar en pas met haar 5e jaar beleerd en er is heel weini9g meegedaan tot ok met haar begon te rijden.

Bedankt voor alle antwoorden alvast!!!

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:01

misschien vraag jij meer dan de eigenaresse?

en doet ze daarom 'liever' bij de eigenaresse dan bij jou?
moeilijk om op te lossen via internet, maar tips kunnen we altijd geven!

en hopelijk helpen ze?!

daslie
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 23:24

misschien kan je aan de longeer gaan rijden met de eigenaaresse erbij,wie weet kan zij aangeven hoe zij bepaalde oefeningen vraagt en gaat het dan wel goed.Kan ook gewoon los in de bak hoor ,de longeer is bedoeld om bij jouw de angst wat weg te nemen zodat je wat ontspannender kan rijden

"brammie is the best"

Janka
Berichten: 85
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Raard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 13:58

Ik heb al een week niet meer op haar gereden en morgen ga ik het weer proberen, ik hoop dat het nu wel lukt maar ik heb er niet echt zin in. Vorige week ben ik met haar naar les geweest en het ging slecht (verzet bij het aandraven) mijn instructeur is er opgegaan en die kon er ook niks mee hij is er na 5 minuten afgestapt en raadde me aan eerst maar even op te houden omdat ze zo slecht reageert op zo ongeveer alle hulpen die ik geef. Mijn instructeur kan heel goed rijden als die al zoiets zegt dan is dat schrikken! Hij krijgt elk paard erdoorheen bij Josta wilde hij het niet eens langer proberen dan 5 minuten! Mijn volgende probleem is dat ze geen hormoonbehandeling krijgt omdat de eigenaresse ertegen is, ikzelf ben daar niet blij mee omdat ik denk dat veel problemen komen doordat haar hormoonhuishouding zo in de war is. En het is niet handig dat ze de hele jaar door willig is en dat voor langer als een week per keer! Als ze willig is geweest kan ik meestal weer helemaal overnieuw beginnen omdat ze dan bijna niks meer op wil pakken en veel verzet geeft. Tijdens haar willigheid is het net een olifant, geen hulp komt door en ze staat constant te plassen (leuk). Zucht het is een heel leuk paard maar als dit allemaal niet beter wordt houd ik er mee op, want ik word er nogal radeloos van.

Bedankt iedereen voor de goeie tips en steun

Groeten Janka

Wees jezelf er zijn al zoveel anderen

"Loesje"

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:42

ik heb ook heel lang zo'n merrie gereden. Ook last van haar hormonen, en het rijden ging ook met de dag slechter. Ik wil even met nadruk zeggen dat we een eierstok onderzoek gedaan hadden, en lichamelijk ook helemaal onder de loep genomen hadden.
Staken, bokken, stijgeren, 'pirouettes' draaien, weet ik veel wat dat beest in haar kop had om onder het rijden vandaan te komen. De longeerzweep moest er aan te pas komen. Ik zat erop, iemand anders met longeerzweep er achteraan. Diegene met longeerzweep liep er achteraan. Later stond ze in het midden met de zweep. Daarna zonder zweep, en uiteindelijk, na een half jaar kon ik weer alleen met die merrie door de bak heen rijden. Nu heb ik een eigen paard. Hoe het nu gaat met die merrie, weet ik niet. Je mag me altijd pb'en als je nog iets wil weten!

:){

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:18

Misschien is het toch het verstandigst om de eigenaresse over te halen om haar iig een keer door een VA te laten onderzoeken. Dit is voor jou niet leuk, maar voor het paard zeker ook niet.
Sterkte ermee.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 29 bezoekers