Scholingsbit of correctiebit ervaringen en werking??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sharontjee1

Scholingsbit of correctiebit ervaringen en werking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:20

Ik heb een vraagje.

Mijn paard is heel onregelmatig. Heeft altijd voor de wagen gelopen en we rijden nu ongeveer 4 maanden.
Hij wil steeds harder en op rechts zit hij ook best vast. Het is een fors paard dat te stoer is voor een makkelijk trensje. ( is ook altijd menbit gewend geweest).

Nu lees ik op bokt vele berichten over het schollingsbit of het correctiebit. Ik rijd momenteel met een dressuurstang maar ik heb het liefst een bit dat iets minder scherp is maar wel het gewenste effect hoopt te geven!
Iemand ervaringen met deze bitten?

MieLo

Re: Scholingsbit of correctiebit ervaringen en werking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:24

Ik rij heel soms met een correctiebitje
mijn paard reageert er goed op, heb hem in anderhalf jaar 2x gebruikt (allebei een weekje ong).
je moet het alleen niet constant gebruiken en ook zelf een stille hand hebben.

een kennis is ooit eens op mijn paard gestapt, wist niet dat dit bit erin hing en heeft de hele mond van mijn paard opengereden ;( let dus erg goed op dat je met dit bit niet te streng in de hand bent.
en weet vooral waar je mee bezig bent ;) dan is het geen probleem

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:49

Dit is geen bit probleem, maar een rechtrichtprobleem. Zoek een goede instructeur en ga het paard rechtrichten, dan kan hij beter ontspannen en over de rug gaan enzal hij de rechter teugel ook beter los laten. kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 22:23

ja, daar ben ik het mee eens. Rechtrichten is iets wat ook moet gebeuren., maar ik wil toch ook van de stang af, maar toch niet de gehele controle kwijt zijn..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:28

Rechtrichten begin je doorgaans aan de hand aan een kaptoom mee. Voilá, geen stang meer ;)

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 20:16

nou,, dat kan heeeeeeeeeeeeeeeeeel lang duren voordat een paard echt recht is.. ondertussen wou ik wel graag rijden, Ik neem ook geen officiele lessen ofzo.., ( kleine vorm van rechtrichten voer ik uit, oefeningen die ik zelfstandig kan doen zeg ma)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:19

Dan zit daar de oorzaak van het probleem, dat lijkt me wel duidelijk.

Het probleem is dat je liever matig rijdt op een paard wat eigenlijk nog niet in staat is de mens correct te dragen. Als je zonodig moet rijden voordat je paard er klaar voor is vind ik niet dat je mag zeuren over de bijkomstige problemen die daardoor veroorzaakt worden.

Vaak is een paar weken correct rechtrichten aan de hand al voldoende om (weer) in het zadel te kruipen en dan ook in het zadel de rechtgerichtheid te bevorderen. Als rijden echter zoveel belangrijker is dan de gezondheid van het paard zul je het niet in willen buigen op een kant gewoon op de koop toe moeten nemen. Heel cru, maar het is wel zo.

sharontjee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:27

Mag ik antwoord op mijn vragen ipv elke keer commentaar?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:40

Nou mijn ervaring is niet zo goed hiermee. Ik hem mijn paard nu ruim 7,5 jaar en ze heeft me er 1x letterlijk afgebokt. Dat was toen ik met een correctiebit reed... Lijkt mij genoeg zeggen.

Vind het dus absoluut geen vriendelijk bit, heb er nog spijt van dat ik het ooit geprobeerd heb, maar was op aanraden van mijn toenmalige instructrice. Mijn paard vond het moeilijk om stabiel te blijven en daarom raadde ze me dit aan. Mijn paard liep inderdaad keurig stabiel aan de teugel, maar dat was dus uit onmacht om iets anders te kunnen. Ik vind het erg dwingend werken en mijn paard gaf echt aan er pijn aan te hebben.

Heb hem er dus ook meteen weer uitgehaald en nooit meer zoiets gebruikt. Paard had gewoon de tijd nodig om stabiel te worden en dat is ze geworden op een simpel dubbelgebroken bitje.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:13

Misschien een keer een kneveltrens. Is zacht, maar geeft een bepaalde steun aan je paard.
Ik maak alle paarden er zadelmak mee en gebruik m oko vaak bij paarden die wat stug of sterk zijn. Gewoon verkrijgbaar in trens uitvoering...

PS: zoek een instructeur en ga ook op les. Ook als is het maar eens in de twee weken.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:22

mijn vorige paard heb ik een tijdje met een correctiebit gereden omdat ze het moeilijk vond om haar hals los te laten, door dit bitje liet ze wel haar hals los en liep er heerlijk nageeflijk op

maar ik denk dat dit bit in jouw situatie geen uitkomst brengt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:45

Je vraagt antwoord op je vraag, en je vind het antwoord van "Alicia" niet leuk om horen.
Ik moet je gelijk geven dat het idd heel cru geantwoord is, maar gelijk heeft ze in dit geval zeker en vast wel hoor.
En om zo'n koetspaard/trekpaard om te scholen naar een nageeflijk paard dit moet zeker wel kunnen maar niet door er even een ander bitje in te hangen.
Zelf denk ik dat het moet kunnen , gewoon even met diezelfde stang verder te rijden, maar dan wel op een andere manier, zorg dat je paard er nageeflijk op loopt en het dus niet meer in zijn hoofd haalt er soms eens aan te trekken, dan kan je met een los teugeltje rijden ( een nageeflijk paard dus ).
Zoiets is niet alleen belangrijk als je dresuurwedstrijden gaat rijden, das gewoon , heel gewoon paardrijden , en dat kan je zelf niet klaarkrijgen door in een boekje zo het één en het ander op te zoeken en op een forum als dit zo even een vraagje te stellen.
Les nemen is eigenlijk de enige oplossing. ( en dit wil niet zeggen dat k denk dat je niet kan rijden hoor, nee tot zelfs de hoogdte topruiters nemen zelf ook nog steeds les. Ikzelf volg ook nog steeds les. )

sharontjee1 schreef:
Mag ik antwoord op mijn vragen ipv elke keer commentaar?