Zodra ik op de rechter volte rijd probeert ze zich eruit te drukken en als ze het redden kan springt ze aan het einde omhoog en keert snel links om. Dit doet ze ook aan de longeerlijn, alleen dan steigert ze ook nog als een gek en probeert ze zich om te draaien. Met overtuigingskracht blijft ze wel op rechts maar elke ronde doet ze het weer.... Ze is geheel nagekeken, gekraakt, tandarts enz. Ik ben er al een aantal maanden mee bezig maar ze heeft in al die tijd nog geen enkele keer de rechter volte gelopen (onder het zadel evenmin als aan de longeerlijn) zonder het te proberen (lukt haar niet) maar wie heeft er tips haar te leren "normaal" de volte door te lopen?
mijn vorige paard deed dat ook en ik was er op voorbereid en opeens reed hij die volte...heb er daarna ook nooit meer last van gehad..maar kan helaas niet zeggen waar het nou aan lag....
Misschien er naast gaan lopen en het zo wat aanleren? Tis trouwens niet onlogisch, heel veel paarden hebben moeite met rechtsom, grootste gedeelte is links"benig" xD
ja de mijne heeft ook moeite met rechtom ( de andere weer linksom:P)
veel pasjes opzij/wijken,komt hij meer voor het rechterbeen en gaat ie meer buigen bij mij werkt dat iig;)
plientje91
Geplaatst: 06-03-09 23:39
Eén woord, rechtrichten. Ieder paard is naar een bepaalde kant gebogen. Jou paard is blijkbaar naar links gebogen (zie je paard als een banaan die naar links gebogen is).Je kunt dit oplossen, maar dit kan wel een tijdje duren. Rijd je paard op de rechterhand. Je probeert evenveel gewicht op beide teugels te krijgen, maar om dat te hebben moet je paard dus recht lopen. Laat je rechterteugel los, houd wel een contact. Je linkerteugel houd je gewoon normaal. Duw je paard nou naar binnen met je been. (hij mag natuurlijk niet op de één of andere manier daadwerkelijk naar binnen lopen!) Als het goed is kkan hij dat ook niet, omdat je alsnog druk op de buitenteugel hebt. Doe dit wel in draf! Je paard gaat namelijk langzamer lopen hierdoor. Probeer dit ook veel op de binnenhoefslag te doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik moet wel eerlijk zeggen dat het alweer ruim een jaar geleden is dat ik dit voor het laatst gedaan heb, als er dus iets niet klopt mogen jullie mij best verbeteren. Graag zelfs, dan is mijn geheugen ook weer een beetje opgefrist Heel veel sterkte ermee!
Rechtiten zou ik ook zeggen, maar dan zou ik aan de hand beginnen, zodat je kan zien wat er gebeurd met het lichaam en de benen, let ook erg op je eigen zit, ga als je op een volte rijd wat meer naar binnen zitten zodat het paard de ruimte krijgt om te buigen. Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl
ik begrijp dat je paardje over de schouder weg valt en probeert om te draaien. Ik zou een kort zweepje, springzweepje, in je buitenhand pakken (in dit geval rechter). Zodra hij probeert om te draaien tik je hem op de schouder. Ook moet je er voor zorgen dat je goed je buitenteugel er aan houd. Ook al klinkt dat niet logisch, maar als je alleen je linker teugel er aan hebt kan je paard makkelijk naar rechts draaien, over de schouder. Succes