tegen het been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

tegen het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:13

Hallo,
Ik zit vanaf oktober met een probleem.
Eind oktober begon mijn merrie ineens met bokken, daarvoor nog nooit gedaan.
Ik heb het een week aangekeken, maar ik lag er 11x naast en dus ik dacht dit is niet goed.
Veearts erbij, scan gemaakt, bleek ze een dikke darm ontsteking te hebben. Dus paar weken rust en antibiotica. Daarna ging alles weer goed. Tot ik er weer opging. Weer hetzelde.

Osteopaat erbij en alles in de rug was goed. Mooi los enz.
Zadel na laten kijken door de zadelmaker en deze was ook in orde en bevestigde dat deze perfect op het paard lag.
Ook tandarts erbij gehaald, en ook het gebit is in orde.

We zijn nu afgelopen maand weer begonnen de training op te pakken. Voorheen liep ze L niv.
Afgelopen week ben ik er weer opgestapt. De stap gaat prima, maar owee als ik mijn been aanleg.
Mijn instructrice zegt dat ik haar er gewoon door heen moet gaan rijden, maar zodra ik mijn been aanleg dan begint het rodeo weer als vanouds.
Ik snap er niets meer van. Tuurlijk kan het zo zijn hoor dat ze de buikpijn nog associeert met mijn been aanleggen, maar de ontsteking is nu al 3 maanden weg.
Ik vind het erg vervelend en weet me er ook even geen raad meer mee.
De een zegt dat ik haar er door heen moet rijden en de ander zegt rust en later weer oppakken.
Kortom ik heb nu alle medische gebieden uitgesloten en ook het zadel en alles is goed.

Wie o wie heeft hier de tip!!

piewie

Re: tegen het been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:34

ze is trouwens 11 jaar en is een barokke fries

Lovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:52

Je zou er weleens gelijk in kunnen hebben dat ze het aanleggen van het been associeert met de buikpijn van vroeger.
Toch denk ik dat je heel lichtjes je been er aan moet leggen (als dat nodig is natuurlijk).
Alleen krijg je dan die oude rodeo weer terug, van vroeger.
Straffen zou ik niet doen, maar haar dan weer rustig laten worden en steeds heel lichtjes proberen haar toch van je been af te laten lopen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-03-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinnen/zinsdelen te acctentueren.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:42

Lovess schreef:
Je zou er weleens gelijk in kunnen hebben dat ze het aanleggen van het been associeert met de buikpijn van vroeger.
Toch denk ik dat je heel lichtjes je been er aan moet leggen (als dat nodig is natuurlijk).
Straffen zou ik niet doen, maar haar dan weer rustig laten worden en steeds heel lichtjes proberen haar toch van je been af te laten lopen.

ben er mee eens,
alleen je avatar plaatje,is dat die fries die je bedoeld?
ik vind hem daar wel heel erg in de krul, of is dat door de verkleining van de foto?
ik vind het wel erg opgetrokken uit zien...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:59

Vind ie het ook vervelend tijdens het poetsen als je aan z'n buik zit? Want dan kan het gewoon zijn dat ie zich niet meer prettig voelt bij aanraking van de buik, wat goed te begrijpen is.
Als die het echt alleen maar onder het zadel doet, zou ik het gewoon rustig opbouwen, aai hem met je zweepje daar (geleidelijk begin bijvoorbeeld bij de borst zodat ie het aan voelt komen). Pas als ie daar helemaal rustig onder is (en dan heb ik het niet over dat ie niet bokt, maar het echt geen probleem vindt) kun je hetzelfde met je been gaan doen, eerst naar voren en dan zo naar z'n buik.

Zo kun je steeds de druk een beetje opbouwen, en steeds minder ver naar voren beginnen. En zo langzaam naar een normale hulp toewerken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:45

_Lotteke schreef:
Lovess schreef:

ben er mee eens,
alleen je avatar plaatje,is dat die fries die je bedoeld?
ik vind hem daar wel heel erg in de krul, of is dat door de verkleining van de foto?
ik vind het wel erg opgetrokken uit zien...

Nee dat is ze niet, dat paard at een snoepje uit mijn hand vandaar die foto zo.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:49

Sassol schreef:
Vind ie het ook vervelend tijdens het poetsen als je aan z'n buik zit? Want dan kan het gewoon zijn dat ie zich niet meer prettig voelt bij aanraking van de buik, wat goed te begrijpen is.
Als die het echt alleen maar onder het zadel doet, zou ik het gewoon rustig opbouwen, aai hem met je zweepje daar (geleidelijk begin bijvoorbeeld bij de borst zodat ie het aan voelt komen). Pas als ie daar helemaal rustig onder is (en dan heb ik het niet over dat ie niet bokt, maar het echt geen probleem vindt) kun je hetzelfde met je been gaan doen, eerst naar voren en dan zo naar z'n buik.

Zo kun je steeds de druk een beetje opbouwen, en steeds minder ver naar voren beginnen. En zo langzaam naar een normale hulp toewerken.

Hoop dat je er wat aan hebt!

Ze doet het echt alleen maar onder het zadel. tijdens het poetsen is er niets aan de hand. Tijdens het opzadelen, heeft ze een beetje singelneid, maar dit is altijd al geweest, maar is niet erger geworden.
ik ga het uitproberen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:52

heeft er iemand anders misschien nog tips??

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:57

misschien moet je even parrelli doen..
ee n paard van mij vriendin had het ook met dat bokken opeens.
Toen heeft ze gewoon met zo`n lange sweep rustig over het paard heen gegaan (ook waar je je been aanlegt)en dat een paar dagen volgehouden en het is een heeel stuk minder geworden!

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:58

het kan ook toeval zijn maar..
je kan het proberen toch?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:59

Daar ben ik vandaag ook mee begonnen en gaat goed want dan reageert ze niet. Dus ik wacht op andere tips, want zodra ze het been voelt is het mis. Ik rij overigens zonder spoor hoor

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:28

en als je ze vanuit je zit probeert naar voren te rijden?

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 17:55

Nou we zijn nu een paar weken verder en het begint beter te gaan.
Ik longeer haar nu eerst even flink voordat ik erop ga en dan gaat het meestal het eerste gedeelte (15min) even wat stug, naar mijn benen schoppen. Maar daarna ontspant ze redelijk en gaat het steeds beter. Daarna begint ze moe te worden en dan begint het weer.
Wat ik nu doe, zodra ze goed en lekker loopt, rij ik meestal nog even door en voordat ze weer begint met bokken, beloon ik haar goed en stap ik haar lekker uit.
Ik geloof dat ze het nu echt door krijgt dat ze met het bokken mij er niet afkrijgt en dat wanneer ze braaf haar best doet dat het leuker voor haar is.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:59

denk dat de knop gewoon om moet omdat ze denkt dat het pijn doet daar terwijl ze er wel vanaf is....dat duurt even.........

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:05

tylando dat denk ik ook. Dat ze alles daar nog mee assosieert. Wel jammer omdat het daarvoor zo goed ging, maar ach ik vind dit ook wel weer een uitdaging.
Ikzelf leer er ook een hoop van en hoop haar strax weer op het oude niv te hebben. Ook lijkt het nu alsof ze het plezier van het rijden weer terug krijgt.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 12:35

Kan je in de stap je been wel aanleggen zonder rodeo? Zo ja, ga dan in de stap veel tempowisselingen rijden en beloon haar steeds (met je stem, zelf enthousiast doen en dat proberen over te brengen naar je paard) zodra ze voorwaarts gaat voor je been.

Zo nee, vanuit het halthouden kan je wel je been aanleggen om naar stap te gaan neem ik aan? -> Heel veel halt-stap overgangen en belonen als ze voorwaarts gaat op je been. Zodra dit heel goed gaat, probeer je het weer uit te bouwen naar tempowisselingen in de stap. Als dat eenmaal beter gaat, kom je vanzelf aan de draf toe, enz.
Als jij steeds zo enthousiast en 'leuk' wordt als ze voorwaarts gaat, gaat ze het vanzelf ook veel leuker vinden.