paard te sterk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyanne

paard te sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:57

Hallo, ik heb een probleem met mijn paard: hij is erg sterk.

Ik heb heb in april een jaar en zijn al wel veel vooruit gegaan. Eerst schudde hij erg met zijn hoofd, stond scheef en was hij links oersterk. Na met een gock gereden te hebben, les gevolgd te hebben en hem laten rijden door een ervaren iemand was hij wel iets vooruit gegaan. Ook heb ik hem laten kraken en een nieuw zadel gekocht omdat mijn vorige zadel te strak op de schoft lag. Nu heb ik een nieuw zadel dat perfect op hem ligt (heb hem helemaal aan laten meten enz.) omdat hij een moeilijke schoft heeft.

Dan nu mijn probleem:
Als ik nu met hem ga rijden, buiten of binnen is de stap echt fantastisch! Hij laat netjes los en ontspant heel goed. Ook in zijn rug. Maar ga ik draven dan wordt hij zooo ontzettend sterk en omdat ik al last van mijn rug en nek heb is dat erg vervelend. Maar ik heb het idee dat hij steeds sterker wordt. Hij wil zijn eigen zin doordrijven. De galop is nog moeilijk voor hem en dat weet ik, maar de draf ging eerst ook goed. Als ik aandraaf rij ik eerst licht maar hij wilt dan zoo hard gaan dus moet ik door gaan zitten. En ik moet mijn hand wel vastzetten want als ik dat niet doe ben ik binnen 2 sec. aan de andere kant van de bak. Met doorzitten ga ik ook voltes rijden maar hij trekt zo hard dat dat ook moeilijk wordt.

Nu is mijn vraag, ligt het aan mij? Of ligt het aan hem?
Ik weet het echt niet meer!

Groetjes Joya

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:05

Het ligt maar zelden aan het paard. Heel triest maar het ligt dus waarschijnlijk bij jou. Dit is absoluut niet rot bedoelt, maar het paard neemt een loopje met je. Een van de basisvoorwaarden is toch wel tempocontrole en die heb je niet. Je handen vastzetten heeft ook niet het gewenste effect. Zet hem maar eens flink 'op de rem' en dan weer ontspannen, veel overgangen rijden en elke keer als hij loopt te drammen zet je hem sterk terug. Je probeert dan steeds weer een overgang te rijden met lichte hulp. doet ie het niet dan zet je hem weer op zijn plaats. Ho, is ho en niet anders. En belonen met bijvoorbeeld stemhulp als ie het goed doet. Veel herhalen, het is een kwestie van gehoorzaamheid. Dus niet gaan doorzitten omdat ie hard gaat, nee, je gaat zitten en neemt hem terug omdat het niet de bedoeling is dat hij hard gaat. Consequent zijn, anders wordt het van kwaad tot erger. Succes

Joyanne

Re: paard te sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:33

Bedankt voor je tips. Ik zal het morgen meteen proberen. Morgen kijkt er ook meteen een proffesioneel iemand mee.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:52

Heel veel succes, hoop voor je dat het goed gaat komen

Joyanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:59

dankjewel!:)

Joyanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 18:45

gister en vandaag ontzettend lekker gereden!
Veel overgangen en tempowisselingen in de draf.
Vandaag zelfs weer gegalopeert!
Heel erg bedankt voor je hulp!
Kan nu wel een slotje op xD

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:04

Fijn dat het beter gaat! Succes!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:21

Super!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:27

Houd je handen absoluut niet vast, maak ophoudingen!!!! Omdat jij je handen vast zet, wordt hij juist sterker en hij verliest zijn gevoel in de mond, als jij ophoudingen maakt kan hij het bit niet vast pakken en blijft zijn mond gevoelig zodat jij meer controle houd

Becky_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:57

Lezen is ook een vak weet niet maar TS heeft het al opgelost