Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 02:03

Hoi bokkers,

Mijn merrie van 5,5 vertoont de laatste twee maanden onuitstaanbaar gedrag onder het zadel. Het begint altijd wanneer je na goed losstappen wil aandraven. Ze reageert niet op been, staat stil, loopt achteruit, komt flink tegen de hand en been en blokkeert: ze weigert te vertrekken. Een flinke schop, een (blijkbaar te zachte) tik met de zweep komen niet bij haar aan: ze is niet onder de indruk. Na onderzoek door osteopaat, tandarts en zadelmaker blijkt er niets met haar aan de hand. Dit wordt ook bevestigd doordat ze aan de longe zowel met zadel op als met een longeersingel bijgezet dit gedrag helemaal niet vertoont. Mijn mening is dus dat ze eens een flink pak slaag moet hebben, ik ben er nl van overtuigd dat dit dominant gedrag is (het is ook een zeer dominante merrie). Dus ik zal haar een keer aan moeten pakken gewapend met bodyprotector en band om haar hals.... Maar nu mijn vraag: ik ben er bijna zeker van dat ze als eerste reactie op het pak slaag echt flink zal bokken (dit doet ze nl ook nogal graag, maar kan ik tot nu toe wel uitzitten). Ik verwacht dat ze met vier benen de lucht in gaat en dit is veel moeilijker uit te zitten. Hoe kan je je het best op de bokken voorbereiden? Kun je het beste achterover gaan zitten terwijl je je vasthoudt aan de band om haar hals of kun je de bokken het beste uitzitten wanneer je met korte beugels gaat staan in het zadel (ik heb een dressuurzadel) terwijl je je vasthoudt aan de band? Wie heeft hier ervaring mee? Een zeer ervaren iemand heeft aangeboden dit voor me te doen, maar ik ben van mening dat ik het zelf moet doen, omdat ik er niet van overtuigd ben dat ze dit gedrag dan niet meer bij mij zal vertonen.

Voor evt. bokkers die het zielig vinden: dit moet echt gebeuren, want het wordt van kwaad tot erger en het moet stoppen. Ze heeft onder het zadel blijkbaar niet zoveel respect voor mij als op de grond. Grondwerken doe ik al met haar, daar zijn de verhoudingen tussen haar en mij prima, ook met longeren heb ik haar respect wel. Ik heb het onder het zadel laten verslappen omdat ik dacht dat ze misschien pijn zou hebben of dat het zadel niet goed zou liggen. Dit is dus niet het geval.

Ik hoop op nuttige tips om dit varkentje te wassen....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 02:07

Bereid je maar voor op reacties waar je niet op zit te wachten. Ik houd verder mijn mond. :n

Carin79

Re: Merrie solliciteert naar flink pak slaag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 02:12

Dit gaat het volgende reltopic worden...

Ik snap niet wat je hiermee wil bereiken

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 02:13

GamblersCup schreef:
Bereid je maar voor op reacties waar je niet op zit te wachten. Ik houd verder mijn mond. :n

nou idd..

Precies de klachten die ik hier hoor heb ik ook met mijn merrie gehad, maar dan wel maar een minuut of twee :+ Je blokkeert haar denk ik gewoon zelf met je zit, duwen, teugels los-vast, vooruit proberen te schoppen enz.

Werkt niet.

Ik denk dat het gewoon je eigen schuld is.

Animalcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 03:18

Je moet gewoon rustig blijven anders ziet zei het als en spell, jij moet de leider voorstellen de baas lijd haar en laar haar jouw niet lijden, gaat ze stilstaan trek je haar om, ik had ook en paardje die dat deed daar heb ik na goed in stappen en klein stukje gegalopeerd en was het vaak weer goed, het is eigenlijk nieet goed voor et paard maar dat paardje was in topcoonditie..... groetejes

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 06:26

Misschien een idee dat iemand je vanaf de grond begeleid? Met een zweep in de hand om je paard voorwaarts te drijven.
Ik zou het niet met de hardste middelen gaan aanpakken.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 06:29

Carin79 schreef:
Dit gaat het volgende reltopic worden...

Ik snap niet wat je hiermee wil bereiken

waarschijnlijk dat ie weer vooruit loopt inplaats van achteruit.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 06:58

hm. ik weet niet of je hiermee de weg der wijzen gaat..mocht je nog tips van iemand willen hebben die je wellicht zal kunnen helpen dit op een andere manier op te lossen, mag je me pb stuuren. verder wijt ik me hier niet over uit.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:10

Tja om antwoord te geven op je graag;

Als ie bokt moet je achterover zitten, als ie steigerd juist voorover. En tips over bokken zijn er niet echt. Als ze bokt, hou der hoofd hoog, kan ze niet meer bokken

roanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:15

Pollux, ben je er 100% van overtuigt dat jouw merrie niets heeft wat haar dwars zit?
Mijn merrie wilde ook niet meer lopen en nageven, en los en aan de longe wel en die bleek na lang onderzoek kissing spines te hebben ;(
Ik ben niet zo'n penny die gaat schelden op iemand die zn paard wil aanpakken, maar wil je er wel op attenderen dat je er eerst 200 % zeker van moet zijn dat ze geen blokkades heeft waardoor ze dit gedrag vertoont.
:(:)

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:21

Jester_ schreef:
Tja om antwoord te geven op je graag;

Als ie bokt moet je achterover zitten, als ie steigerd juist voorover. En tips over bokken zijn er niet echt. Als ze bokt, hou der hoofd hoog, kan ze niet meer bokken

Daar ben ik het niet mee eens. Een paard kan wel bokken met z'n hoofd omhoog (kijk maar naar het Bokt logo) ;) . De mijne deed het ook met z'n hoofd omhoog, toen hij nog bokte :D.

Verder ben ik benieuwd of de TS les heeft. Want dan zou je nl. kunnen vragen of de instructrice (of instructeur) eens mee kan kijken. Misschien geef je onbedoeld tegenstrijdige signalen af, waardoor het beestje in de staak gaat. Maar misschien heb je dat al ook al geprobeerd.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:24

Eerst maar is een paar lesjes grondwerk misschien... voor allebei

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:32

Coentjuh schreef:
Eerst maar is een paar lesjes grondwerk misschien... voor allebei

Dat heeft ze al staat er toch...
Citaat:
Grondwerken doe ik al met haar, daar zijn de verhoudingen tussen haar en mij prima

Citaat:
de baas lijd
:') :') _O-.

TS, ik denk dat je zelf moet kijken hoe je het beste kunt zitten wanneer ze bokt, maar laat eerst even iemand kijken of je geen tegenstrijdige hulpen geeft.. anders straf je haar omdat ze jou niet begrijpt omdat jij je hulpen verkeerd geeft...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:37

Vraag eerst eens gewoon aan een echte ruiter om eens mee te kijken of eens te rijden.
Zorg dat ze aan het been wordt, doe voor mijn part grondwerk.

Ik snap het doel van dit topic echt niet, mensen ik ga mijn paard in elkaar slaan.... hoe kan ik dat het beste doen???

Ik tem even, gegen dummheid kann man nicht Kempfen, maar hopelijk wel stoppen.

Heeft iemand nog een link naar dat filmpje van die duitse dame die ook denkt dat in elkaar slaan helpt???

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:39

Je instructrice of iemand laten meekijken wat jij verkeerd doet.Er iemand anders opzetten zo weet jij ook gelijk of het echt aan de merrie ligt en niet aan jou. En anders toch nog maar een keer goed na laten kijken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:45

het beste is even een springzadel lenen, beugels twee gaten korter, band om haar hals om je goed vast te houden.......... en vergeet alsjeblieft niet iemand in het midden die haar vooruit helpt als jij het even niet meer kan...... ik vind zelf altijd licht staan in de beugels fijner, kunnen ze mooi onder je doorbokken :)

Dit soort merries is vaak een kwestie van een keer doorpakken, een keer de grens trekken en dan ben je er voor altijd vanaf.

Succes :)

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:47

verbeter eerst op de grond je leidersdchap, zet dit dan door op je paard. Met een flink pak slaag bereik je geen leiderschap, het mag dan in het wild soms gebeuren tussen hengsten... maar het grootste deel van leiderschap hangt af van respect, en dit bereikt je niet door slaan.

Kijk naar jezelf, naar je houding en je manier van rijden. Niet naar je merrie. Er zijn ook andere manieren om de leiding te nemen, ik heb zelf een dominante ruin, maar na heel veel ge-eikel gaat het ook steeds beter.
Ga van jezelf uit!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:52

Ik snap je gedachtengang! Het is wel zo dat je niet alles met een goed pak slaag op kunt lossen (spreek uit ervaring heb al 11 jaar een zeer dominante merrie die veel trucjes uit de kast haalt!)
Heeft deze merrie voorheen wel netjes de oefeningen gedaan die je van haar vroeg?
Zoja is er iets veranderd waardoor zij dit is gaan doen?

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:54

Die 2 maanden terug liep ze toen wel goed? zo ja, zou ik haar weer nalaten kijken door een osteopaat.
Niet op haar donder gaan geven, hier ga jij spijt van krijgen, ze doet dit niet voor niets, het is een teken dat er iets meer aan de hand is. Please wees geduldig! Sluit eerst alles uit voordat je haar iets aandoet waar je straks echt spijt van gaat krijgen is mijn advies.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:55

Neem gewoon en les en los het daar op.
Of die heel ervaren persoon die het voor je wil doen kan j e toch ook gewoon helpen.

pakslaag heb je niks aan.. Help je zeker een merrie goed mee over de zeik.

Soms heeft een paard wel even duidelijk heid nodig ! Maar niet met een pak slaag. Je hebt er niks aan als ie vooruit gaat en meteen gaat bokken.

Denk dat de enige zinnige goede oplossing is. Een goede trainer instrukteur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 07:57

Zorg dat als je het doet, er iemand op de grond aanwezig is die je paard voorwaarts helpt tijdens het bokken. Dan kan je ze vaak wel uitzitten, maar niet als ze stil gaan staan en dan bokken.
Verder een zadel pakken waar jij goed op kan zitten, desnoods beugels een gat korter.

Overigens is het niet de bedoeling om een paard af te ranselen lijkt mij, maar als er reactie is voorwaarts is het doel toch bereikt? Het is aan de merrie hoe lang dat dat duurt... en als er iemand op de grond aanwezig is met een lange zweep is dat zo gebeurd...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:01

vind het zeer onvriendelijk, respect verdien je en dat dwing je niet af zeker niet op zo'n manier!

waarschijnlijk werk je met haar zit haar tegen. misschien ligt het zadel niet goed of is je houding niet goed. doordat je verkeerd gaat zitten kan ze wel pijn krijgen wat ze niet heeft als je haar longeerd. vind het zoals je beschrijft wat je wil doen niet kunnen. maar iedereen heeft daar zijn eigen mening en opvattingen over.

wat betreft je vraag over het bokken.

zorg dat ze der hoofd hoog houd dus niet tussen der voorbenen plant dan ben je nog verder van huis, voor de rest proberen haar vooruit te krijgen in een "boksessie"

edit:

is het het paard uit je profiel? vergeet niet dat ze pas 4 is en dus nog heel veel moet leren!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:07

ben je zeker dat je tuig goed is(past)
en dat ze goed opgezadeld is,want vaak zie je de zadels op de schouderbladen zitten en niet netjes waar het hoort te zitten.
Plus het is een jong paard,heb je zelf ervaring genoeg om een paard door te rijden!

Ik geef ook wel eens een ferme tik of schop,maar je moet eerst wel zeker zijn dat het aan het paard ligt(puberen) of aan jou of tuig of paard zelf

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:09

Gaat het hier over wonique, je bent lief ! ?
als ik in je pofiel kijk en daar op foto's een heel braaf paard mooi zie lopen kan ik me niet voorstellen dat dat het varkentje is wat je moet gaan wassen. Hier ligt iets aan ten grondslag wat jij niet weet maar wat het paard wel uit. Zoek hulp van buitenaf, ik geloof niet in een flink pak slaag, of je moet sadistische neigingen hebben ?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:11

Ben je er zeker over dat alles goed zit, en er dus helemaal niks pijnlijk is aan tuig etc.?

Ik weet wel waar de fout zit: Bij de ruiter ;)

Zoek goede instructie en ga niet zelf aan het tobben.

Succes met oefenen :wave: