hoofdstel probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

hoofdstel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 23:28

nou heb ik weer een probleem met mijn verzorgpaard. ik krijg z'n hoofdstel erg lastig om. het bit gaat meestal goed, maar dan het kopstuk (heet toch zo Verward ) over de oren, drama! het eerste oor gaat goed, maar dan het tweede oor... hij gooit z'n hoofd alle kanten op, schud de hele tijd, gaat omhoog met z'n hoofd... 1 keer kwam hij toen, omdat hij als een idioot met z'n hoofd ging zitten schudden, tegen een balk aan! vandaag was t ook weer raak. ten eerste wou hij het bit al niet in, normaal wel maar vandaag dus niet. omdat hij weg wilde lopen dacht ik dan doe ik z'n halster om z'n hals heen. toen ging ik z'n bit indoen, hij wilde omhoog met z'n hoofd, maar hij zat dus vast, paniek! hij trekken, gaat hij op m'n tenen staan (AUW!). Boos! toen had ik eindelijk z'n bit in, toen de oren nog. het eerste oor ging goed, het tweede oor.... hij weer omhoog, dus kan ik er niet meer bij. toen had ik z'n oor er half doorheen, maar toen de rest nog. na een hele tijd lopen klungelen lukte het me eindelijk!
nou vraag ik me af of ik hem er niet mee verpest met dat geklooi? z'n baasje zegt van niet, dat ik gewoon moet blijven proberen en dat t dan vanzelf goed komt. maar ik ben bang dat hij nu een trauma krijgt ofzo?
Verward En heeft er iemand tips ofzo hoe ik dit anders kan doen?


cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:38

Zit er nix bij zijn oor? een paard waar ik een tijd op reed deed dit dus ook en bij nader onderzoek had hij een wondje achter zijn oor.... ik heb het toen een tijdje anders gedaan.
Bit aan 1 kan losmaken, hoofdstel over zijn oren dan het bit in zijn mond en weer vastmaken...
Dus misschien eerst even kijken of er nix is?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 23:39

hmm volgens mij niet hoor. maar zal eens kijken. maar misschien is dat bit losmaken een ideetje? tot hij over z'n trauma heen is? waar kan je dat losmaken dan?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 23:45

samantha23 schreef:
hmm volgens mij niet hoor. maar zal eens kijken. maar misschien is dat bit losmaken een ideetje? tot hij over z'n trauma heen is? waar kan je dat losmaken dan?


Nou gewoon je bit losmaken zodat die nog maar aan 1 bitring aan je hoofdstel hangt Verward

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 01:37

Je kunt ook beiden bakstukken 2 gaten langer zetten, dan gaat het hoofdstel veel makkelijker over zijn oren en dat kun je vrij snel doen. Als het zit, doe je de bakstukken weer waar ze horen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:46

Heeft hij niets aan zijn tanden, of een wondje in zijn mond oid.
Controleer dit eerst allemaal even goed.Heeft ze dit trouwens altijd gedaan, of deed ze vroeger wel normaal bij het hoofdstel in doen?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:40

overleg eens met de eigenaar of ga eens kijken als de eigenaar het zelf doet, misschien ontdek je wel iets waardoor het bij jou fout gaat

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:25

Mijn ervaring is dat meestal dan de frontriem te kort is. Deze zorgt voor knelling aan de achterkant van de oren en hierdoor kunnen ze een soort kopschuw worden voor het hoofdstel.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:12

Je hebt ook van die bitten waar je geen hoofdstel bij nodig hebt. dat is een leren bit met een riempje achter de kin door, daar blijft het bit dus aan hangen, misschien goed als tijdelijke oplossing, tot dat hij het vertrouwen weer een beetje terug heeft...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 10:05

KingMarco schreef:
Mijn ervaring is dat meestal dan de frontriem te kort is. Deze zorgt voor knelling aan de achterkant van de oren en hierdoor kunnen ze een soort kopschuw worden voor het hoofdstel.


Is mijn ervaring ook. Grotere frontriem heeft bij Jakkes ook geholpen. Hij hapt nu het bit gewoon zelf op *LOL*

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:57

is het al gelukt?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:34

Okkie1 schreef:
is het al gelukt?


Dat wilde ik dus ook even vragen Knipoog

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 18:54

ik denk niet dat hij daar een trauma van kan krijgen hoor!
zo 'breekbaar' zijn ze ook weer niet.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:10

idd eerst controleren of er geen wondjes zitten of dat de frontriem knelt...als die allemaal niet het geval is en het gewoon uit protest is (ken veel paarden die dat doen) gewoon arlangs blijven staan en je hand (waar je de frontriem mee vasthoud)op haar neus houden...dan kan ze nl haar hoofd niet omhoog gooien en lukt het zo...bij mij lukt het altijd. Maar let wel op dat het niet ergens anders aan ligt

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 07:46

waar je de frontriem mee vast houd?
Wat bedoel je hiermee? Die hou ik namelijk niet vast hoor.
Als ik een hoofdstel indoe hou ik beide bakstukken in een hand en in de andere hand het bit. Als het bit in de mond zit pak ik het bovenste gedeelte van het hoofdstel (dat dus achter de oren zit en kan knellen door een te korte frontriem) en doe deze op de plek.
De frontriem hang op het voorhoofd, maar als deze te kort is trekt het bij de riemen achter de oren.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 08:54

Lovely schreef:
Je kunt ook beiden bakstukken 2 gaten langer zetten, dan gaat het hoofdstel veel makkelijker over zijn oren en dat kun je vrij snel doen. Als het zit, doe je de bakstukken weer waar ze horen.


Ja zo deed ik het bij mijn merrie ook, die stond ook vaak op d'r achterste benen met hoofdstel aandoen, en das knap lastig! Op deze manier kan je idd snel het hoofdstel over de oren doen zonder al te veel moeite en daarna gewoon op maat maken.

Samantha_

Berichten: 10779
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-03 18:46

hallo allemaal, nou hier het vervolg van het hoofstel probleem! Haha! sorry voor de late reactie, had t een beetje druk!
ik heb t zondag geprobeerd met t bit loshalen, toen kreeg ik t kopstuk makkelijk over z'n oren, alleen ging t bit toen niet in! dus dat was ook geen optie. toen heb ik t geprobeerd door het halster er onder te laten zitten, zodat hij niet omhoog kan. dat ging wel beter, maar toen ging ik het halster er vantussen pielen, door t bit dus aan 1 kant los te maken, maar dat had hij meteen in de gaten, dus was t bit weer los... grrr erg zo'n paard! Boos!
na overleg met de eigenaar (die overigens van dit probleem geen last heeft, ze doet t zo snel in dat hij de kans niet krijgt, en ik ben te lang aan t klunzen) heb ik maandag een ander halster er onder gedaan, wat op 2 plaatsen los is te maken, en toen kon ik het er makkelijk vantussen halen! dus voorlopig doe ik t zo. maar erg handig is t niet. hij doet nog steeds moeilijk met de oren, maar het voordeel is dat hij niet omhoog kan omdat hij vast zit. maar ik ga zondag de tip met de bakstukken losser maken proberen!
ik heb gekeken of hij wondjes oid heeft, maar ik zag niks. en als ik hem op z'n hoofd aai, kan ik ook gewoon z'n oren aaien (als ik voorzichtig steeds iets omhoog ga) mar als ik plotseling aan z'n oren zit, vind hij t niks. volgens de eigenaar stelt hij zich gewoon aan als t om z'n oren gaat.

nog meer tips???? Scheve mond

groetjes samantha

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 21:58

KingMarco: sorry foutje...ik tiepte frontriem, maar bedoelde inderdaad de bakstukken...ik zat even niet goed op te letten

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 07:58

Maakt niet uit, de bedoelingen zijn toch goed.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:01

Als hij ook zonder dat je een hoofdstel bij de hand hebt een beetje moeilijk doet op zijn oren, denk ik toch dat daar het probleem zit. Ook als hij op het ene oor feller reageert dan het andere. Misschien heeft hij een oorontsteking of oormijt, dat zie je niet aan de buitenkant. Of misschien doe je hem pijn omdat je zijn oren te veel opfrommelt als je het hoofdstel aandoet, vooral als hij het bij zijn eigenaar niet doet lijkt dat logisch. Ik doe altijd mijn hand tegen de achterkant van het oor aan en duw dan het hele oor een kleine stukje naar voren. De meeste paarden vinden dat niet erg, maar ik zie ook wel eens mensen het oor beet pakken vanaf de voorkant en het dan compleet dubbelfrommelen om het onder het kopstuk door te krijgen. Dat pikt mijn eigen paard ook niet.
Als je echt zeker weet dat het paard geen pijn heeft zou ik het halster er gewoon onder laten zitten, ook met rijden. Een tijdje volhouden, tot de gewoonte om te protesteeren eruit is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Lanoca, Selima en 14 bezoekers