doorzitten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 01:49

dan doe je het steeds kleine stukjes en dan als het goed gaat steeds wat langer???

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:45

Probeer eens zonder beugeltjes overgangen stap/draf te maken. Of als hij dat wel rustiger doet, in galop oefenen. Zit meestal nog prettiger ook.

Inderdaad, probeer alleen korte, correcte stukjes te rijden. Dit kan maar 2 tellen zijn, maar dit zal op den duur steeds langer worden. Jullie moeten er allebei aan wennen. Dat wordt dus trainen geblazen!

Je zal het niet binnen 5 minuten leren, daar moet je realistisch in blijven

Oefening baart kunst!

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:21

Ik denk inderdaad dat je moet blijven oefenen, maar kleinere stukjes. Rijd je paard eerst lekker los en blijf ook niet bezig met proberen door te zitten. Wissel het af met dingen die al wel goed gaan, dan is het niet zo frustrerend voor jou en voor je paard. Ik zou proberen echt minimale stukjes te draven en door te zitten, en dan weer terug naar de stap. Al is het maar 3 passen! Je hebt meer aan een paar passen die goed gaan, dan aan een stuk dat goed begint maar dan steeds slechter wordt tot je niet meer kunt doorzitten.
Zonder beugels werkt heel goed, maar alleen als je dat niet eng vindt. Anders ga je juist meer spannen, en dan lukt het helemaal niet meer. Aan de longeerlijn is ook een goed idee, omdat jij dan nergens anders meer op hoeft te letten dan op je eigen zit. Ook dan zou ik met hele kleine stukjes beginnen.
Wat ook goed kan helpen, is stukjes met je ogen dicht doen. Je kunt je dan helemaal concentreren op wat je voelt, en als je de beweging eenmaal aanvoelt is het makkelijker. Misschien kan iemand je paard dan vasthouden, zodat je niet bang hoeft te zijn dat er iets verkeerd gaat.

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 11:35

Haha, ik heb er ook erg moeite mee om door te zitten. Zondag in de les geoefend. Ik moet meer vertrouwen krijgen denk ik. Ik wil ook teveel klemmen en spannen en dan ga je stuiteren. HEt is erg moeilijk, maar als je eenmaal doorhebt hoe het moet zit het héérlijk!!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 12:08

Als je het helemaal goed wilt doen (en dit is écht voor de die-hards!), moet je zonder beugels, met een (bamboe) stok achter je ellebogen oefenen....

Heb dit aan den lijve ondervonden bij Coby. Prettig is anders, maar je leert het wel!

Nachtmerries gehad van zonder beugels rijden....

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:42

Goed je buikspieren gebruiken bij het doorzitten zodat je bekken kantelt.
Verder moet je er opletten dat je je hakken niet naar binnen draait zo spannen namelijk je bilspieren aan en dan ga je stuiteren en kun je nooit lekker gaan zitten.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 19:28

bedankt allemaal voor de tips. ik heb t zaterdag geoefend, steeds iets langer, en zodra het niet meer ging (het doorzitten) weer een overgang naar stap. en het ging steeds een paar tellen langer, dus ik blijf oefenen! bedankt! en oja het rijden zonder beugels heb ik tijdens het uitstappen gedaan, jeetje wat zit dat lastig! kreeg na een paar minuten al spierpijn! hahaha dus dat moet ik ook wat vaker doen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 09:46

nou, ga zo door!

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 11:08

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien is dit een dubbele tip: Steef gaf hier op bokt ooit een tip die bij mij heel goed werkte: 3 passen lichtrijden, 3 passen doorzitten, uiteindelijk kun je dit wat uit gaan bouwen. Wel altijd een oneven aantal passen doorzitten, anders belandt je op het verkeerde been!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 13:44

Tyrza schreef:
Als je het helemaal goed wilt doen (en dit is écht voor de die-hards!), moet je zonder beugels, met een (bamboe) stok achter je ellebogen oefenen....

Heb dit aan den lijve ondervonden bij Coby. Prettig is anders, maar je leert het wel!

Nachtmerries gehad van zonder beugels rijden....



Hoe zit dat dan met de bamboestok en wat is het doel ervan?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-03 14:07

de stok horizontaal achter je ellebogen (tussen je rug en ellebogen), zodat je rug als het ware rechtgezet wordt, dan nog es zonder beugels en rijden maar!