Sterk worden bij het eronder rijden van achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 14:35

idd kyra zo zou ik het ook doen maar was wel benieuwd wat jacksel gaat doen Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 14:48

Ik moet nog een paar weken onder leiding van die eigenaresse rijden, zodra zij er tevreden over is ga ik hem zelfstandig doen en ook bij mijn gewone instructrice lessen... Dan ga ik hem idd op mijn manier rijden...

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:12

Het in de krul trekken en met bijtikken werkt vrijwel nooit en zorgt er alleen maar voor dat het paard zenuwachtig wordt en zijn rug wegdrukt. Hij wordt er dus niet beter van. Paarden worden door deze methode van rijden zo stijf als een plank en hebben problemen met oefeningen als halsstrekken. Ook maken ze door deze manier van rijden geen spieren aan op de plaatsen waar het moet.

Het op de achterhand krijgen werkt als volgt (zo heb ik het tenminste van een Grand Prix ruiter geleerd). Zorg eerst dat het paard op zijn eigen benen loopt en goed voorwaarts neerwaarts is, bij voorkeur op een grote volte. Dit is een beetje de Anky manier eigenlijk. Hierdoor krijgt hij onder andere meer rugspieren. Daarna ga je halve ophoudingen maken, ook op de volte. Zorg dat het paard op deze volte recht blijft! Als hij niet reageerd op de halve ophouding en dus doorloopt, maak je een hele ophouding. Dit alles met benen en zit en je handen heb je als je het goed doet nauwelijks nodig.

Een beetje een fatsoenlijke trainer in de arm nemen wil ook wel eens helpen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 18:47

Ik heb hem afgelopen keer (met eigenaresse erbij) op mijn manier gereden, dus veel minder druk aan beide kanten en met even wederzijds uitproberen hoe het precies in elkaar stak had ik m zowel hoger ingesteld als ook vwnw lekker over zijn rug aan het lopen.
Gewoon iets binnenbeen als het nodig is, halve ophouding in mijn buitenteugel en hij geeft na en komt heerlijk over zijn rug, geeft me wel wat gewicht in mijn hand, maar niet heel veel ofzo.
Ik denk dat we de rest samen moeten leren, vanaf volgende week woensdag ga ik om de week met hem lessen.