paard lijkt hulpen niet meer te begrijpen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Armany

paard lijkt hulpen niet meer te begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:13

Hallo bokkers!

enkele maanden geleden ben ik (mét hulp) begonnen met het beleren en inrijden van mijn driejarige ruin (geldersxtuigpaard). Het was een blij en vrolijke slungel die enorm snel leerde en nergens van onder de indruk was....

Inmiddels is er veel veranderd: zodra ik opstap (iemand heeft hem aan de longe dan), lijkt hij niets meer te begrijpen. Aanstappen en een volte maken (rechtdoor en sturen ook) blijken onmogelijk. En dan bedoel ik écht onmogelijk: hij verzet geen stap. Niet op stemhulp (kon hij erg goed) niet op beenhulp (kende hij ook, dit heeft hij meerdere malen laten zien) en niet op aanwijzing van de longeur. Eerder had hij aan het einde van het rijden wel eens zo'n 'stilstaan' moment. Maar nu vind er gewoon geen rijden meer plaats! Ik heb Het lief geprobeerd: aanmoedigen, longeur liep voor hem uit etc. En minder lief: streng toespreken, meer beenhulp, tikje met zweep. Niets lijkt te helpen. Het rare is nu dat hij níet bokt/ rent/ trekt o.i.d. hij staat gewoon stil met zijn oortjes naar voren.
Ik merk nu dat ik een beetje radeloos word, en zelfs bang (vervelende ervaring met een paard dat ook niet vooruit te rijden was), ik heb ook geen plezier meer in het trainen. Met een ander op zijn rug vertoont hij dit gedrag overigens ook, alleen sta ik er zelf dan naast en wil hij nog wel reageren op mijn stemcommando.... Paard straalt rust uit, en absoluut geen pijn, dit gebeurde in een tijd van 2 á 3 x rijden.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen voorzien van wat suggesties...

Alvast bedankt!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:19

Aangezien je zegt dat hij erg snel leerde en nergens van onder de indruk was, is het beleren niet te snel gegaan? Dat hij nu domweg gewoon niet meer wil, omdat hij wat overvraagd is? Juist de paarden die erg makkelijk leren en ongeveer zadelmak geboren zijn, moet je tegen zichzelf beschermen.
Hoe vaak rijdt je nu in de week en hoe lang (al)? Heb je al geprobeerd om je paard eens een weekje vrij te geven? Hoe groot is hij? En is het nog steeds zo'n slungel?

Vudress

Re: paard lijkt hulpen niet meer te begrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:23

Zet hem bij een professional neer die hem even voor je doorrijdt.
Dit soort problemen moet je in de kiem smoren.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:23

Ik rijd 1x in de week: even los aan de longe of zo in de bak en dan max. 40 min. Met beleren heel veel aandacht besteed aan schriktraining, vertrouwen, wandelen etc. toen onveer 3x in de week met hem bezig geweest. Onlangs heeft hij (kon niet anders vanwege het winterweer en mijn gebroken teen :Y) ) twee weken rust gehad: alleen lekker poetsen en spelen. Om de bak niet alleen met rijden en leren te associeren, springt hij daar los (helemaal uit zichzelf!!) en speelt hij met de bal ook los in de bak. Ik vrees dat te snel beleren en te hard werken hier niet opgaat. Ben daar zelf ook erg op tegen.

@vudress: daar heb ik op dit moment de middelen niet voor, en ben erg zuinig op Armany. Ik wilde dat eerst wel doen, maar wat ik op div. stallen heb gezien stond mij niet echt aan... (en ben niet bang om hem zelf aan te pakken indien nodig)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:26

Mocht ie niet overwerkt zijn of teveel informatie tegelijk heeft gekregen om te verwerken dan zou je het volgende misschien kunnen proberen. Alleen maar erop gaat zitten en verder helemaal niks doen. Net alsof je 'bagage' bent. En degene die jou helpt neemt 'm mee om gewoon naast 'm te stappen (de bak rond, naar zijn box, ....). Mocht dit wel lukken dan langzaam een beetje meer afstand nemen... Geef niet op, de jonkies moeten nog een hoop leren, geef 'm de tijd.
Veel succes!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:26

Klinkt inderdaad alsof je niet te hard gegaan bent. Als je zeker bent dat je paard pijnvrij is, is het tijd dat hem even duidelijk gemaakt word dat hij gewoon moet lopen. Zweepje, longeur met zweep e.d. Duidelijk zijn en consequent.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:29

Armany schreef:
Ik rijd 1x in de week: even los aan de longe of zo in de bak en dan max. 40 min. Met beleren heel veel aandacht besteed aan schriktraining, vertrouwen, wandelen etc. toen onveer 3x in de week met hem bezig geweest. Onlangs heeft hij (kon niet anders vanwege het winterweer en mijn gebroken teen :Y) ) twee weken rust gehad: alleen lekker poetsen en spelen. Om de bak niet alleen met rijden en leren te associeren, springt hij daar los (helemaal uit zichzelf!!) en speelt hij met de bal ook los in de bak. Ik vrees dat te snel beleren en te hard werken hier niet opgaat. Ben daar zelf ook erg op tegen.

@vudress: daar heb ik op dit moment de middelen niet voor, en ben erg zuinig op Armany. Ik wilde dat eerst wel doen, maar wat ik op div. stallen heb gezien stond mij niet echt aan... (en ben niet bang om hem zelf aan te pakken indien nodig)

Pak hem dan ook aan. Slap gelul over teveel doen en dat hij het niet kan verwerken. Als hij zijn stal niet uit kan komen van de spierpijn dan heeft hij teveel gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:32

Tja, paard gaat je nu uitproberen, en daar moet je doorheen zien te komen. Ik ga met het advies mee om hem even uit handen te geven. Klinkt alsof hij al veel te lang zijn zin heeft gekregen.

(Voordat je hem wegbrengt, wel even checken of er niets is, zadel, rug, tanden)...

En een keer in de week 40 minuten is qua frequentie te weinig, en qua tijdsduur te lang. Je moet elke dag gaan rijden, en dan max een half uur.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:34

Een kwartier is voor een groen paard al heel erg lang, ga zelf maar eens een kwartier hardlopen vanuit het niets.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:34

@ Vudress Een paard kan ook geestelijk teveel doen, dus je slap gelul argument vind ik een beetje kort door de bocht. Wanneer een jong paard het werk super oppakt, het lichamelijk aankan, maar alle indrukken niet kan verwerken e.d. houd het snel op. Bij een mens kan er sprake zijn van het overtrainingssyndroom, inmiddels is het wetenschappelijk aangetoond dat een paard ook aan dit syndroom kan lijden. De voornamelijke oorzaak is te weinig rust, waardoor lichaam én geest te weinig tijd krijgen om te herstellen.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:34

even een toevoeging over consequent zijn: dit is de basis en die zit er méér dan in. Als ik zeg dat hij stilstaat, zal hij zich niet bewegen totdat ik hem een ander commando geef. Daarin ben ik ontzettend streng. Bij het inrijden heb ik hem de gelegenheid gegeven om te leren, maar zeker consequent geweest.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:38

Na een aantal keer te hebben gereden, ging mijn paard ook heel goed :) . Daarna echter, was hij niet meer vooruit te branden, en wou hij het liefst stil staan... Ongeveer 2 weken daarna werd hij erg ziek. Virus: koorts en koliek. Hij moest hiervoor ook naar Utrecht.. Ik denk niet dat het met jou paardje aan de hand is, maar toch? Mocht het echt niets medisch zijn dan kan je misschien het volgende doen.

Misschien een stapje terug doen. Alleen gaan longeren met zadel en hoofdstel, maar er niet op gaan. En verder een keer wat anders gaan doen, vrij springen, wandelen, freestylen.. En het over een paar weekjes nog eens proberen. Succes!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:48

@Armany volgens mij bestaat concequent uit meer dan leren stilstaan. Als je echt concequent was had je allang doorgezet.

Citaat:
Ik wilde dat eerst wel doen, maar wat ik op div. stallen heb gezien stond mij niet echt aan..

Lekker makkelijk, commentaar geven op de profs en er zelf ook niets van bakken. Bedenk je dan maar eens goed dat profs vrijwel nooit problemen met eigen paarden hebben maar altijd met paarden die in africhting komen. Dat soort paarden kunnen heel goed die van jou zijn.

@pytje ik ken maar weinig mensen die zo fanatiek trainen en zo aan een paard kunnen zitten dat ze echt overwerkt zijn. Dit is toch ook weer een duidelijk voorbeeld? 1 keer per week 40 minuten..... Dat is toch geen training?
Maak het voor jezelf en je paard fijner. Een paard leert van herhalen, dus begin met elke dag 10 minuten rijden, waar je later (als hij het gas heeft gevonden!) om de dag een kwartier van maakt. Stel jezelf per dag een doel. De eerste dag wil je het gas weer vinden. Als je dat hebt gevonden rijd je nog 5 minuutjes, beloon je hem en is hij klaar. De volgende dag herhaal je dat weer en zo ga je steeds verder.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 16:51

Vudress schreef:
@Armany volgens mij bestaat concequent uit meer dan leren stilstaan. Als je echt concequent was had je allang doorgezet.

ja.... zover was ikzelf natuurlijk ook :Y) het was uiteraard maar een voorbeeld en geld natuurlijk voor alles, stappen, draven, galloperen, achteruit, keren etc etc. ... dit is niet het eerste paard dat ik inrijd, wél de eerste keer dat dit voorkomt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:52

@Vudress nee, ik vind 1x per week 40 min ook te weinig, liever vaker en niet langer dan ongeveer een kwartier.
Ik doelde meer op het feit dat jij zei dat ze pas overwerkt zijn als ze van de spierpijn hun stal niet meer uit kunnen komen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:45

Ik vind dat er tegenwoordig erg snel word geroepen dat paarden overvraagd zijn en dat dingen "te snel" gaan en ik vind dat je daar erg mee op moet passen. Je moet een paard niet gaan vermenselijken. In dat opzicht ga ik met Vudress mee: als je hem echt overvraagd hebt komt ie van ellende z'n box niet meer uit, maar vertoond hij in elk geval niét het gedrag dat TS omschrijft.

Basistraining is fysiek en mentaal echt niet heel erg uitdagend voor een paard. Een pas naar voor, een pas opzij en stappen, draven en aangalloperen, daar raakt je paard echt niet van "overwerkt". Ik vind dat je daar bij jonge paarden ook niet al te moeilijk over moet doen. Je kunt beter wat vaker rijden, maar kort en stoppen als het paard het goed doet, dan maar 1 of 2 keer per week waarbij je hem ook nog eens in z'n lijf laat verzuren.

Ik heb uit je post ook de indruk dat je verre van consequent bent geweest. Volgens mij hoeft het niet heel moeilijk te zijn, je geeft immers aan dat je hulp vanaf de grond hebt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:59

Hoi Armany,

Ik heb zelf ook een gelderse merrie, en het karakter wat je beschrijft klinkt me heel bekend in de oren.
Het feit dat hij niet meer vooruit wilt lopen duidt toch op dat hij het niet leuk vind/te snel gegaan is (zeker als je het niet vaak genoeg herhaalt of niet terug naar de basis gaat).

Ik heb mijn gelderse ook zelf ingereden toen ze net 4 jaar was geworden. Eerste half jaar deed ze super! Aangezien ik zelf niet zo'n enorme dressuurfan ben, ben ik nooit verder gegaan dan wijken met haar, toch was ze enorm overvraagd.
Dit begon met minder zin om te lopen en breidde zich uit naar bokken als je ook maar iets vroeg (stappen bijv) en opgegeven moment stond ze daar maar gewoon te staan.
Ik hoorde later pas dat er nog wat dingen aan verbonden waren, toen paste het puzzelstukje (werd niet buitengezet en zo wel, stond ze alleen en nog veel meer van dat soort streken).

Heb je je wel eens verdiept in NH? Die kijken erg naar de signalen die een paard afgeeft die jij misschien niet ziet, ze zijn verder ook erg bezig met dat het paard er plezier in heeft, opstandige paarden komen dus ook niet voor (natuurlijk proberen ze wel de leider te bepalen, maar dat is iets heel anders).
Het is echt de moeite waard om een goeie NH-instructeur erbij te halen (let op dat je geen nepperd hebt)!

Succes ermee, het heeft mij en mijn paard erg goed geholpen.
En ik kan nu genieten van dat heerlijke Gelderse karakter:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:54

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 13:29

Cassidy schreef:
Voor de TS: misschien wel handig om onderstaand topic eens door te lezen. Dan snap je misschien wat je allemaal in petto moet hebben als je een paard wilt beleren...

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

bedankt voor de link, maar zoals al eerder gepost: ik heb div. paarden succesvol ingereden. Deze zelfs met profs (2) die me bijstonden. Het is niet het ínrijden, maar doorrijden waar het probleem ligt (zoals al beschreven reageerde paard aanvankelijk wél op hulpen namelijk).

Allemaal bedankt voor de tips en suggesties, ik ga er overmogen zeker enkele in praktijk brengen!

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:25

hej
mischien vind ze in de bak rijden gewoon niet leuk en heeft ze daarom geen zin om te lopen kan je niet met haar op een andere plek wat stappen en draven bijv. op de weg, in het weiland ( als het droog is) dan ziet ze wat meer en heeft ze ook wat meer afleiding.

suc6 verder

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 17:34

Ga eens een keer lekker met m naar het bos?..

of spring is een keer. Een paard heeft gewoon goede afwisseling nodig! wil hij fijn voor je blijven werken.

Keer longeren over balkjes.. over balkjes stappen en draven. En gewoon belangrijk ; Duidelijk zijn!!

Stappen is ook daadwerkelijk stappen, je loopt er nu lang genoeg mee te tobben hoor ik wel en nu is het spelletje klaar. Niet stappen? Geen hem een duidelijke tik! en laten stappen ook! hij hoeft er niet weg van te sprinten, hij mag daarbij best een paar pasjes draven maar moet doen wat jij wilt! dus terug nemen.. gaat ie weer stilstaan.. benen.. niet luisteren, tik! En niet een tikje van; kom liefje, doe is stappen.. Nee, streng zijn.

Dan aandraven, precies hetzelfde doen!

Loopt ie al nageeflijk? ik lees namelijk dat ie nog niet lang onder het zadel is.. Laat dat dan ook even achter wege, ook al doet hij dat al goed.. Hij moet éérst naar voren en dán pas naar beneden.

En ik ben zelf ook niet iemand die snel een zweep erbij pakt.. heb nu zelf een nieuw paardje die bijna 4 is, maar nu ong. 3 maanden onder het zadel, en ik rij nooit met zweep. Maar als ze dit soort acties gaan doen, dan moet dat gewoon.

Niet te lief meer proberen te zijn, jij bent de baas en niet hij!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:53

Een paard leert van herhalen, herhalen en nog eens herhalen. Dus 1 keer in de week is veels te weinig om een paard goed te beleren. Ga terug naar af en begin weer met longeren een keer of 4 in de week. Dan weer een ruiter erop, aan de longe om de hulpen weer even op z'n plaats te krijgen....ook 3 of 4 keer per week. Natuurlijk allemaal niet te lang. Tussendoor buiten zetten met vriendjes voor de broodnodige beweging. Spelen in de bak met het paard geeft ook weer een stukje vertrouwen en leert het paard voorwaarts gaan voor de stem.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 01:48

volgens mij issi verveeld. je zegt een paar maanden geleden begonnen... en nu nog aan de longe?
waarschijnlijk issi t moe, als je perse aan de lijn wil ga dan de bos op aan de lijn, ff wat anders, paard weer zin geven.

of als ik t zo ook even lees, je bent veel te zacht, pak hem eens aan, been is reactie. niet liggen sullen luisteren.
een paard beleren is niet van ff doen en al zeker niet met een zachte hand, het heeft consequentie nodig en soms ff die wat harde hand.

Armany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 09:06

Gisteren (eindelijk) weer eens lekker met Armany gewerkt. Onderweg naar de bak schrok hij ontzettend van een hond, maar in de bak was het weer rustig (dachten wij..). Iemand er op, die gaf het 'stappen' commando en legde lichtjes been aan.... en hoppa: 4 beentjes de lucht in. Voila, het stilstaan probleem was afgelopen :o later liep hij prima los door de bak in draf en stap, op de volte, hoefslag en diagonaal :D

wat ik heb gedaan met jullie tips is vooral het even terugpakken van de basis --> weer stemcommando's gebruiken. Ook heb ik een ervaren trainer gevraagd hoe zij vond dat Armany liep, zij raadde ons aan goed voorwaards te houden (met longeerzeewp) en dat beviel prima en komt zijn gangen natuurlijk ook ten goede.

moraal van het verhaal: Eigenlijk kan ik mijzelf wel voor mijn hoofd slaan. Het meeste van wat gezegd is en de tips die ik gisteren kreeg van de trainer, had ik mijzelf ook kunnen geven..... Ik ben weliswaar consequent, maar te voorzichtig nu het om mijn eigen paard gaat.... :+ *schaam schaam*.

bedankt voor jullie reacties!

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:05

Misschien moet je hem een keer na laten kijken door bijvoorbeeld ee fysiotherapeut? Veel paarden hebben als ze jong zijn een blessure die je niet ziet maar die wel naar boven komt als je iets gaat doen zoals rijden. Het kan bijvoorbeeld gekomen zijn door een val in de veulenwei of een schop door zijn moeder. En als hij een probleem heeft kom je er rijtechnisch niet doorheen.