Achterhand actiever maken -> Overgangen = Heet paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Achterhand actiever maken -> Overgangen = Heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 20:38

Beetje lange titel maargoed _O-

Ik zit dus met een probleem. Ik wil graag de achterhand van mijn pony actiever maken. Ik ben der al best een tijd mee bezig, hij word ook wel sterker, maarja, nóg sterker is altijd meegenomen.

Ik ben dus heel erg bezig met overgangen. Draf stap, stap draf (en dan vlot wegdraven), stap galop, galop stap (mee bezig), en ga zo maar door.

Maar het probleem is dus; Zodra ik dit een paar x achter mekaar heb gedaan, heb ik net een bommetje onder me. Dan kan ze nieteens meer stappen, alleen maar dribbelen, dus ontspannen draven zit er ook niet in. Als ik dan bijv SB of travers ed wil rijden, word het bijna een piaffe :=. Ze kropt zich dan helemaal op, drukt haar rug weg. En dat moeten we niet hebben natuurlijk. En als ik dan terug wil rijden, komt ze vreselijk tegen de hand.

En om haar weer rustig te krijgen, ben ik toch wel weer 20 minuten verder :=

Wat kan ik hier tegen doen? Of andere dingen om de achterhand sterker te maken?

__Astrid

Re: Achterhand actiever maken -> Overgangen = Heet paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:44

Beginnen met je overgangen, en als je voelt dat ze ook maar iéts van spanning opbouwt, voorwaarts-neerwaarts gaan rijden; der nek zo lang mogelijk maken, rugspieren laten gebruiken, ...
Als je voelt dat ze weer wat gekalmeerd is; terug langzaam oppakken (desnoods eerst wat overgangen is vw-nw rijden) en dan rustig terug opbouwen.
Begint ze weer te stressen, weer vw-nw; zodat ze inziet dat ze er niet hoéft voor te stressen, dat het ook gewoon rustig kan...
Succes!

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:45

Weetje ik heb precies het zelfde probleem met Moon,
zodra ik overgangen ed ga rijden word ze ook verschrikkelijk heet zij begint alleen te bokken of te steigeren :=

Ik volg dit topic ook dus even

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:46

Ik ook..

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:49

overgangen maken in de draf, of in de stap, dus wat verzamelen en dan wat gas, dit kan ook in de galop. Ik zet me paard op de volte en doe dan verzamelen-voorwaarts-verzamelen-voorwaarts. En dan 2 rondjes en dan weer wat anders doen. niet te lang achter elkaar. Ook kun je zulke dingen in figuren doen, in je sb, wijken, travers, appuyeren zulke dingen. Dit kan ook goed helpen voor de achter hand.
Ik zou niet te veel overgangen maken tussen gangen maar in gangen

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:53

Inderdaad schijnovergangen, en dan vooral terug dus verzamelen..
Van een goede SB of traver maak je ze achter ook sterker.
Volte's verkleinen :j
En inderdaad stap/draf overgang in SB :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:52

Je kan ook beginnen met alleen rustige overgangen (dus niet naar de galop). Probeer haar over haar tempo te laten stappen en halthouden, direct weer wegstappen over haar tempo en weer halthouden. Rij figuren en in elke hoek zorg je dat ze vlug weg stapt. Of verzamelen op de korte zijde en versnellen op de lange zijde en precies in de hoek versnellen zo schuift de achterhand er lekker onder. Probeer steeds in de hoeken haar te laten versnellen zodat dat achterbeetje er onder moet. Op het moment ben ik hier heel erg mee bezig met mijn Tinker. We zijn nog niet bij de galop, zij is dan wel wat slomer maar wordt er actiever van niet heter :) . Ik rijd altijd met lange teugels zodat ze lekker haar rug gebruikt en de ruimte ook neemt.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:11

Ik had dit ook heel erg met mijn pony.
Wat ik heb gedaan is gewoon verder gaan met overgangen en van achter actief houden, laat hem snel reageren op je been. Van voor ophoudingen maken zodat hij wat gedragener gaat lopen.
Je tempo niet overhaasten, jij moet de controle houden.
Gewoon erg veel spelen tussen hoofd/hals-houdingen en tempo. Laat hem niet door je hulpen heen donderen.
Succes!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 07:11

Bedankt voor de tips!

Ik ga er morgen wel weer rustig aan proberen te werken, lastig hoor zo'n heethoofd _O-

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:06

ik heb hier zelf niet zoveel ervaring mee, mijn paard wordt hier niet heet van alleen oplettend en soms doet hij net of iets waar hij al 10 keer langs is gekomen eng is, maar misschien als je wat meer schoudervoor of traver rijd, daardoor zal de achterhand ook eronder komen. Niet alleen maar op de rechte lijn maar ook een volte of zelfs kleine volte. Een overgang naar galop maken vanuit de traver, blijft de achterhand er beter onder. Probeer overgangen te maken van galop naar stap, op het moment van jouw hulp terug ook direct naar stap, geen dribbelpasjes of draf tussendoor, als hij dit goed doet is het wel vrij zwaar voor de pony. Dus dit afwisselen met makkelijk werk. Als je hiermee begint concequent hiermee werken, en houd er rekening mee dat dit veel spierpijn zou geven bij je pony.
Als je voelt dat de pony heter wordt na de overgangen, niet wachten totdat hij zich helemaal vastzet, meteen ander werk met hem gaan doen, bijvoorbeeld slangevoltes maken of kleine voltes rijden en zo door de bak slingeren dat hij op je let en indien mogelijk iets naar halsstreken komen.
In de overgangen je pony laten opletten hand eraan en benen eraan. Doorzitten als je in draf zit. Je zwaarder maken ophouding en hand ontspannen en been erbij houden. Zorgen dat hij direct actief stapt of draaft na een overgang terug.
Laatst bijgewerkt door sammie18 op 04-02-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:08

ontspannen draven zit er niet in omdat je zelf niet loslaat..........

zelf ontspannen en dan kan de het paard zijn activiteit in arbeid omzetten en voor je laten werken

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:25

Er is een verschil tussen fel rijden en gehaast rijden, waarschijnlijk ben je geneigd naar het laatste, waardoor je paard ook druk wordt. Je kan heel druk overgangen gaan maken, hup stap, hup draf, hup stap, hup galop, bam bam bam. Maar dan heb je heel veel spanning in jezelf en je paard.
Probeer de rust erin te houden en toch die snelle reactie op je been te krijgen. Blijf ontspannen zitten, geef kleine hulpen. En vergeet vooral niet te belonen als je paard het goed doet! Ik kan me ook voorstellen dat ze zonder beloning tussendoor wat onzeker wordt, ze moet immers iedere keer weer wat anders doen, wanneer is het dan goed?

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:31

Probeer je paardje gewoon "los" te laten van voren. Alles met je zit en benen doen. En wanneer je spanning voelt weer terug naar ontspanning (=stappen, lange teugel, relaxen) en met ontspanning weer oppakken.

Melanthe0396

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:13

Ben hier zelf ook nog erg mee bezig.
Enigste tip die ik je nu kan geven is blijf zelf rustig.
Hopelijk neemt je paard dit snel over

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 14:25

Ik krijg wel allemaal tips los laten, dat doe ik ook!

Ik ga er vanavond mee aan de slag!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:23

Misschien onbewust niet?
Ik dacht eerst ook 'dat doe ik ook!!!' en toen ging in mezelf opnemen (of iemand anders neemt jou op, ik zette gewoon mijn camera op de bakrand en zo op filmen drukken). Toen keek ik het terug en ik zag me toch fouten!! Alle fouten op geschreven en vaker terug gekeken en voor alle fouten een passende oplossing gezocht. Zowel langs het paard als op het paard en nu gaat het veel beter! :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 15:31

Dat zou idd nog best kunnnen. Ik ga ook niet ontkennen hoor, misschien doe ik het idd onbewust, of als ik er echt genoeg van heb ofzo.

Gister heb ik wel gereden, niet zo heel veel overgangen, maar ze liep gister echt lekker :+:

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:41

Misschien doordat ze zo lekker liep jij wat meer los liet en wat meer ontspande en daardoor dat ze lekkerder ging lopen. Ik merk het zo aan mijn pony als ik iets verkeerd doe. Ze geeft het direct aan met kleine signalen, maar die signalen moet je juist voelen en als je ze voelt kun je bekijken wat nou de oplossing is :) . Ook wijst mijn instructrice mij op dingen die ik zelf nog niet snap/voel of hoor.

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:46

Probeer eens als je spanning gaat voelen, de teugels wat langer te maken, en te zorgen dat je paard meer over de rug gaat lopen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 07:17

Waarschijnlijk zet je er teveel druk op in de overgangen, en kun je deze niet op tijd afvloeien. Dat probleem ligt vrijwel altijd bij jezelf.

Als jij een overgang terug rijdt en je maakt een ophouding, dan moet je kunnen stoppen met de ophouding zodra je paard terug komt in tempo. Dat kan dus bij een paard dat gevoelig reageert al bijna binnen een seconde zijn! Daarna ga je pas denken aan de overgang vooruit, en dan pas kom je met je been in.

Wat ik heel veel zie bij leerlingen is dat de ophouding te lang wordt aangehouden en men alweer met been inkomt terwijl de hand er nog aan is. Je paard krijgt dan allerlei dubbele signalen en een beetje sensibel paard gaat dan al snel over de rooie.

Er zit ook een duidelijk verschil in je handhulp voor een ophouding terug, en de hulp om de aanleuning/hoofd-halshuiding van je paard te kunnen regelen. Als jij daar geen onderscheid in kunt maken geeft dat ook gegarandeerd miscommunicatie bij je paard.

Ik zou er blij mee zijn dat je paard een beetje sensibel is, fijner dan eentje die je door het dak moet schoppen. Vraag je instructrice om wat extra hulp en uitleg bij het rijden van overgangen.

Veel succes!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 09:54

Met mijn eigen merrie heb ik dit ook heel erg.

Ik doe heel consequent zijn in wachten=wachten maar zodra ze wacht dan ook meteen loslaten. En heel goed opletten dat je geen hand en been tegelijk gebruikt.

Verder af en toe stappen tussendoor of even de hals laten strekken in draf maar ook daarbij goed op je tempo letten en geen pas sneller of langzamer dan dat jij wilt.