Struikelen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-08 17:34

Hej,

Ik rijd nu voor 2,5 week het paard van een vriendin van mij.. nou was dit de tweede dag dat ik gereden heb,
maar wat mij opvalt, is dat zó ongelovelijk veel struikelt! Verward
Net alsof z'n voorbenen te zwaar zijn, of gewoon niet oplet..

Heel raar, maar is er een manier waarop dit verbetert kan worden? ..

Of njah, tipsss?

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'


Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:38

Zijn de hoeven toe aan smid beurt. Loopt ie teveel op zijn voorhand?

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:39

is ze niet kreupel? Het kan ook zijn dat je te langzaam gaat en daardoor haar benen niet goed optilt.

Blog: !!Zoessies.nl!! Think positive!
Like ons op facebook ! Zoessies Facebookpage
All I pay my psychiatrist is the cost of feed and hay, and he'll listen to me any day.

jillie1994

Berichten: 1622
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Beetsterzwaag

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:47

Misschien loopt hij niet op zijn eigen benen? maar doe jij alles?
Mijn verzorg IJslander doet dit ook, gooi eens wat vaker de teugels los, en stuur volledig op je zit en benen,teugels los.
Struikeld hij nu nog steeds? Dan loopt hij niet goed op zn eigen benen en zul je dus steeds wat vaker de teugels laten vieren zodat hij het leert.
Dit heeft wel geholpen met mijn verzorg IJslander, ik deed eerst ook teveel met mn handen, nu dus ook niet meer.

Marianne, je was speciaal. Ik mis je! ;(

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:49

hoeven etc wel goed?

oefenen door balkjes te lopen kan er vor zorgen dat hij iig beter oplet waar hij zijn voeten neer zet?

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:54

hoefjes? Mijn vorig paardje had heel stijle hoeven vooraan, wat niet echt meer gecorrigeerd kon worden door hoefsmid...
Die struikelde ook vaak

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-08 21:13

Hij is vanmiddag nog naar de smid heen geweest. Hij heeft best hoog dressuur gelopen 8-tallen dacht ik. Maar, de eigenaren zijn best onervaren..

Balkjes heb ik vanmorgen gedaan, gewoon longeren en balkjes.. nou.. op een gegeven moment dacht ik dat hij bij het 4e rondje z'n nek zou gaan breken, dus dat werd ook niet wat..

Vind overigens wel dat het meevalt het lopen op de voorhand.. het is alleen wel zo, hij loopt heel snel aan de teugel.. maar dan komt hij ook meteen niet meer vooruit.. oO
En als je hem aanspoort valt ie helemaal uit elkaar.. als je dan veel bezig gaat met stelling vragen, afwenden, voltes rijden, voltes openen/verkleinen.. dan wordt het wel iets beter..

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

p0ny
Berichten: 107
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Het nestje

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 21:21

Hem wat meer laten werken zoals voltes rijden overgangen enzevoort. Ook kan je hem lekker voorwaarts houden. Anders zou ik toch maar even kijken naar de hoeven.

linneketeut

Berichten: 682
Geregistreerd: 10-12-05
Woonplaats: Netersel-zuid

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 23:11

NonaWen schreef:
Hij is vanmiddag nog naar de smid heen geweest. Hij heeft best hoog dressuur gelopen 8-tallen dacht ik. Maar, de eigenaren zijn best onervaren..

Balkjes heb ik vanmorgen gedaan, gewoon longeren en balkjes.. nou.. op een gegeven moment dacht ik dat hij bij het 4e rondje z'n nek zou gaan breken, dus dat werd ook niet wat..

Vind overigens wel dat het meevalt het lopen op de voorhand.. het is alleen wel zo, hij loopt heel snel aan de teugel.. maar dan komt hij ook meteen niet meer vooruit.. oO
En als je hem aanspoort valt ie helemaal uit elkaar.. als je dan veel bezig gaat met stelling vragen, afwenden, voltes rijden, voltes openen/verkleinen.. dan wordt het wel iets beter..


Juist, en dat is wat mijn pony ook doet, en daarom struikelt hij. Omdat hij niet actief is. Ook als hij nageeflijk is moet hij actief zijn, en je moet op tijd je handen ontspannen anders gaat hij hangen en dan krijg je het struikelefect. En zodra je je hand ontspant word het paard weer lang, ik ken het. Maar dan maak je weer een ophouding geef je been en geeft hij na, en ontspan je je hand weer. En zo blijf je dat herhalen, en als je dat voor elkaar hebt, dan rijdt je af en toe 1 of 2 passen naar voren (maar wel als hij nageeflijk is) om te kijken of je nog voldoende reactie hebt. Reageert hij niet dan moet je er consuquent een keer heel had met je benen tegen aan schuppen, maar op dat moment moet je hem voor ook niet tegenhouden want dan word hij bang omdat hij niet weet wat hij moet doen. En als je hem gewoon aanspoort dan moet je zorgen dat alles wat je er achter in rijd, voor opvangt. Dus wel een ophouding maken als je met je benen komt, zo krijg je ook een verzameld effect, en niet dat hij uit elkaar valt.

Donar (San Remo x Tango): B+34, L1+28, L2+11, M1+15
Diableur (Berlin): In training.
Darak (Quick Lauro Z x Rhodium): In training.
Evannah (Quick Lauro Z x Cupido): In training.
Eduard (Special D x Now or Never): Zadelmak.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 05:15

Weet je zeker dat hij altijd struikelt. Want anders zou ik toch eerder aan iets medisch denken.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-08 14:02

Dank je wel linneketeut zal dat s proberen..zal dat s proberen te doen

Njah, ik kan wel vanalles gaan doen.. maar het is niet mijn paard he.. maar van een vriendin, die nu 2,5 week op vakantie is..

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:18

Hebben ze hem/haar al lang? Struikelen kàn ook betekenen dat ze artrose aan 1 of 2 voorbenen hebben. Dierenarts een buigproef laten doen, of hem op een volte laten draven op "het harde". Als hij dan goed loopt zal het waarschijnlijk geen artrose zijn.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:52

Lijkt me niet dat je dat met een paard van een ander gaat doen. Wanneer je het niet vertrouwt zou ik gewoon niet rijden. Kan je ook niets verkeerds doen.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:57

Toen mijn paard dat ging doen bleek hij katrol te hebben.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:57

Dinopino schreef:
Lijkt me niet dat je dat met een paard van een ander gaat doen. Wanneer je het niet vertrouwt zou ik gewoon niet rijden. Kan je ook niets verkeerds doen.



hier ga ik helemaal in mee.

Niet gaan liggen aanklooien, stoppen met rijden en ik zou m gewoon heel rustig longeren.

Eline_Fergie

Berichten: 118
Geregistreerd: 10-05-08
Woonplaats: Over een paar dagen verhuizen!

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:44

Bij mijn paard werkt het goed om genoeg druk met mijn benen te geven. Zo heeft ze ´steun´ aan mijn benen, houdt ze een tempo aan en tilt ze haar benen goed op. Ik moet wel mijn been eraan houden en ervoor zorgen dat ze voorwaarts blijft, anders gaat ze sloffen en struikelt gemakkelijk. Ik zou niet meteen stoppen met rijden. Als je rustig kijkt of iets helpt en het paard niet overvraagt, kun je weinig verkeerd doen hoor!

Fergie is gelukkig weer thuis sinds dinsdagavond!! Ze stond sinds donderdagmiddag in de kliniek in Utrecht vanwege een hevige koliekaanval

S_haron
Berichten: 105
Geregistreerd: 04-03-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:54

Bij mij waren het ook de hoeven.. hij was aan de rechterbuiten kant veel te stijl! Naar de smit geweest en ijzers en nu gebeurt heb 'bijna' nooit mee.. behalve als hij echt niet oplet!

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:08

Merlijn schreef:
Hebben ze hem/haar al lang? Struikelen kàn ook betekenen dat ze artrose aan 1 of 2 voorbenen hebben. 1e:Dierenarts een buigproef laten doen, of 2e:hem op een volte laten draven op "het harde". Als hij dan goed loopt zal het waarschijnlijk geen artrose zijn.

Ik bedoelde het eerste voor de eigenaresse en het tweede voor nu; kun je direct zien of het echt mis is, dan moet je ook niet gaan longeren.

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:09

kan ook duiden op artrose

Wat mis ik m'n grote maatje:(

Plaatje1990

Berichten: 3946
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:33

Op eigen benen laten lopen! Dus veel schakelen en niet aan de voorkant (de mond komen ) want daar kan ze ook op gaan hangen..

Mama van EVA-LUNA, 15-11-2012 en LEVI, 11-01-2012

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-08 09:42

pff.. dit is wel even heel veel..

Ik zal eens kijken wat ik ermee ga doen..

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-08 18:59

Oké.. na de posts, over artrose en weet ik veel wat allemaal.. werd ik toch wel bang dat ik héél verkeerd bezig was en hem misschien wel zou beschadigen door te rijden. Dus heb ik vanmiddag maar even het inzicht en de mening van iemand anders erbij gevraagd, die er vrij veel verstand van heeft en daar ook wel vrij veel inzicht in heeft.

We hebben veel grondwerk met hem gedaan.. gelongeerd, zonder veel van hem te vragen of wat dan ook. En.. geen 1 keer gestruikelt!

Vanaf morgen ga ik heel veel bezig met grondwerk. En hij gaat veel meer op de wei. Van de eigenaren mag hij niet zoveel op de wei, maar 2 uur.. maar dat is gewoon té weinig..

Njah, ik denk dat het gewoon psychologisch is.. dat struikelen/verstappen van hem..

Appeltje Eitje - Fotografie & Vormgeving !
Benieuwd naar m'n werk en avonturen? Twitter!,Facebook! of Mijn vernieuwde website!

(n.) Meraki

'the soul, creativity, or love put into something; the essence of yourself that is put into your work'

ruth91

Berichten: 2142
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Alkmaar

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:07

mijn verzorgpaard struikeld altijd zorda hij op het gras loopt en ik er op zit, in de bak egt nooit! das ook best vreemd eigelijk..

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:19

Heeft dat ook een reden waarom het paard niet zo lang op de wei mag. Is hij gevoelig voor hoefbevangen bijvoorbeeld?

Eerlijk gezegd denk ik dat je het vertrouwen van de eigenaar wel beschaamd wanneer je je niet aan de afspraak houd. Hoe sneu ook voor het paard. Misschien kun je hem dan beter in de bak zetten.
Is mijn mening.

De hemel is voor een paard een ruiter met beide benen op aard.
The more real you get the more unreal the world gets. John Lennon
I think our society is run by insane people for insane objectives.

ikowtje

Berichten: 779
Geregistreerd: 12-01-06

Re: Struikelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:52

Ik zou zeggen te vele op de voorhand en te weinig op
eigen benen, maar iets met de hoeven zou ook
heel goed kunnen.

Is het een zware bak? of rijd je in een weide met hoog gras?
zijn natuurlijk ook weer factoren die meespelen.

Als hij het zonder ruiter niet doet, duid dit volgens mij ook er op dat hij te veel
op de voorhand loopt, met jou erop (jij rijd ook weer op zijn voorhand) struikelt hij daardoor
steeds.

Ik zou hem inderdaad ook niet meer op de weide zetten, waarschijnlijk is er best een reden voor.
Ook moet je de keuzes van de eigenaar respecteren, jij hebt er niets over te zeggen.
Als je dit graag wilt, kun je beter even de eigenaar opbellen.

Joris :+: en Billy :+:


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Manieki, moorcats en 32 bezoekers