Ik rij nu ruim een half jaar een leuke haflinger merrie van een jaar of 9. is jaren niet echt correct gereden, en ik probeer het nu weer een beetje op te pakken.
de eerste maanden ging dit best wel goed, liep er fijn doorheen, al was ze afentoe wel wat zwaar in de hand hoewel dat simpel was op te lossen door naar voren te rijden.
nu doet het probleem zich al een poosje voor dat ze gigantisch vastpakt op links, en er echt een strijd mee voert.
ik begin altijd gewoon met een lange teugel te stappen en te draven.. maar zodra ik de teugels aanneem, en haar naar beneden vraag(op 2 teugels) gaat ze gelijk vasthouden, en valt er niets mee te beginnen. ik laat dan juist los op die kant, en probeer haar doormiddel van been druk haar meer op de rechter teugel te krijgen (want die laat ze dus compleet los)
ook als ik de teugels alleen aanneem, en níet haar omlaag vraag.. zoekt ze wel zelf de aanleuning maar gaat ze meteen scheef lopen en vastpakken.
ik rij veel overgangen/schijn overgangen, ook probeer ik haar wat meer de ruimte te geven, of juist wat meer te ondersteunen. veel buigen naar beide kanten om haar wat losser te krijgen.. maar wát ik ook doe ze blijft vasthouden.
echter gaat íneens na zon 30 min de knop om. zonder dat ik iets verander qua rijden laat ze íneens los. en loopt ze als een zonnetje.. super fijne aanleuning, mooie lengte in de hals, heel fijn te sturen, en helemaaal niet zwaar in de hand.
hoe kan dit? en hoe kan ik haar fijner laten lopen? Tips tricks en andere weetjes zijn welkom! voor meer info, vragen staat vrij.
Ja misschien voor je erop gaat even gronwerk doen, niet zomaar rondjes laten lopen want daar bereik je niet veel mee, maar b.v aan een kortere lijn wat oefeningen met stelling en buiging doen en het achterbeen zien te bereiken. Ik begin meestal met mijn harkirige haf hiermee en doe dan nog wat oefeningen ernaast aan de teugel en dan loopt hij als een treintje als ik erop ga, mocht ik dan weer vast lopen onder het zadel , stap ik weer even af en vertel hem weer even wat ik ook al weer bedoelde, het is even geduld hebben ,maar het dier blijft er rustig bij en het kwartje valt ook eerder als ik het naast hem kan uitleggen. Gewoon lekker gym oefeningen doen , ga werken aan de schouder binnen en traver , dat zijn de basis oefeningen om je paard buigzaam en soepel en sterk te krijgen, Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl Sommige paadjes zijn diesels en moeten gewoon even lekker los gemaakt als je dat ernaast kan doen is dat voor jou en het paard veel fijner en je zal merken dat het onder het zadel dan ook soepeler gaat.