paard blijft ontzettend heet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard blijft ontzettend heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:29

Nou, ik heb een paard van bijna 5, een kruising fries!
Harstikke braaf, echt superfijn paardje. Zal nooit bokken of steigeren.

Nu zijn we ongeveer 4 maandjes bezig onder het zadel, en het gaat opzich echt hartstikke prima. Alleen, de eerste 20 minuten kan ik er niets mee! Ze blijft maar onder me uit lopen, wil met instappen de hele tijd wegdraven, en blijft gewoon ontzettend vlug!

Ik heb van alles geprobeerd: op zit terug te rijden, tegen haar praten, toch in de mond terugpakken, teugels juist los en gerust stellen...

Het probleem is dus: niets werkt!

Na ongeveer 15/20 minuutjes, is het van de ene op de andere seconde over! Ze laat haar rug los, zakt lekker, en ontspant! Dan loopt ze als een trein, zo ontzettend fijn!

Ze heeft absoluut geen pijn, het is gewoon vrolijk en frisheid!
Het terugrijden snapt ze gewoon nog niet zo goed.

Maar het is gewoon vandaag een beetje uit de hand gelopen waardoor ik echt even niet meer weet wat ik moet doen.
Ze staat al op maar een halve schep krachtvoer per dag, en vanaf vandaag is dat dus even tijdelijk teruggezet naar niets!

Graag wil ik tips van mensen die hetzelfde probleem hebben (gehad)!

Kom dus niet aan van: na laten kijken enzo, want dat is al gebeurd!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:32

En als je van te voren longeer? zodat de ergste drukte eruit is?

Anoniem

Re: paard blijft ontzettend heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:35

Tijdens longeren is er niets aan de hand, alleen stappen in het begin is ff lastig!

En het probleem is dus ook, dat ze erg schraal is geweest!

Ik zat eraan te denken om haar toch maar wat meer aan het werk te zetten, maar ik ben bang dat ze dan weer afvalt...

Ze is gewoon nog erg jong qua lijf, en doe het liever heel rustig aan, maar dat schiet zo ook niet op!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:37

en eerst even los gooien zodat ze wat uit kan dollen

en gewoon onbeperkt hooi geven, en zeker geen sport brok, als je dan voert een basis brok is voldoende

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:38

Dan gaat ze in een hoek staan, en rond kijken...

Onbeperkt hooi heeft ze al, basisbrok is ze per vandaag vanaf gehaald!

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:40

Ik heb dit probleem ook gehad met een paardje. Kon er ook sowieso het eerste kwartier niets serieus mee doen. Maar ik ging hem ook niet tegenhouden, want dan was het wachten tot de bom barstte. Ik ging gewoon 1 of 2 rondjes stappen en dan galloperen. Was voor hem een manier om z'n energie beter kwijt te kunnen, en hij werd meteen losser. Hield hem wel altijd op een grote volte, anders peerde ie 'm alsnog.

Ik kreeg toen op een gegeven moment een andere instructeur en die vond het absoluut niet kunnen dat ik meteen begon te galloperen, en dat het paard maar gewoon moest leren dat er aan het begin eerst ingestapt ging worden. Nou, heb er een flink aantal keren naast gelegen toen... Uiteindelijk gewoon m'n eigen manier weer opgepakt.

Longeren van tevoren heb ik 1 keer gedaan, toen was de buitenbak een beetje modderig en ik had wedstrijd. Had geen zin om met m'n mooie witte broek in de bagger te belanden. Als ik geen wedstrijd had gehad was ik er zo opgestapt :)

Ik zou proberen om dus die vrolijkheid en frisheid op een positieve manier te gebruiken. Succes!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:41

Probeer eens lekker van te voren wat grondwerk te doen met haar, of wat Freestyle. Dan is ze met haar concentratie bij jou en heb jij haar in de hand. Daar worden ze lekker los van en het is goed voor jullie beide :) . gewoon een half uurtje voor het rijden. Bij mij werkt het altijd erg goed, vanaf de grond tot in het zadel is ze helemaal met haar concentratie bij mij en lekker actief maar niet heet.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:41

en als je haar even opjaagt zodat ze echt haar overtollige energie kwijt raakt ,

oké basisbrok heeft ze al , tja dan maar even alleen op onbeperkt hooi, mijn jonge dier was ook nogal fris en ben hem de basisbrok van equiral gaan geven, weet niet of dat de oplossing was maar hij is wel rustiger geworden

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:43

Hoi Robijntjah, mijn jonge paard is ook zo'n hete :+
Super eerlijk, niet bokken of steigeren, maar wel gas op de plank :D Ik ben altijd bezig met terug rijden, ruuuustig. Hij wordt dit jaar 6, ben dus al 3 jaar bezig ;)
Ben helemaal geen Anky :o terugrijden op de zit vind ik heel moeilijk. Als zijn hoofd er naar staat lukt het prima, maar als dat niet zo is no way hosee...
Maar ik moet zeggen dat het steeds beter gaat, mijn instuctrice is gewoon heel rustig begonnen, galop zowiezo eerst weggelaten, daarna was ie helemaal hoteldebotel :D
Toen ik 4 maanden bezig was stuiterde ik nog rond door de bak ;)
Kan nu wel fatsoenlijk lessen, en hij begint nu te begrijpen dat "been" niet automatisch "harder" betekent. Wij komen er wel ;)

Wat een wereld van verschil is, is of ik met 2 man in de bak aan het rijden ben (liefst alleen :o ) of met 5 man. Mijn paard is erg onzeker, staat ook redelijk onderaan in de rang in de wei. Hij let dan dus op alle andere paarden die ook rond rijden en heeft moeite met zich te ontspannen.

Longeren vooraf: geen enkel nut bij die van mij :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:45

Ik wil voor haar jonge rug zowiezo gewoon dat ze lekker ingestapt is, maar het galoperen is ook niet echt een optie!

Daar zijn we echt nog niet aan toe, is voor haar zo'n moeilijke gang dat ze met mij erop zo onderuit kan schuiven!

Lekker laten draven doe ik wel eerst!

Ik heb trouwens het idee dat het of een balansprobleem is, of van de koude komt!

xmarliez schreef:
Probeer eens lekker van te voren wat grondwerk te doen met haar, of wat Freestyle. Dan is ze met haar concentratie bij jou en heb jij haar in de hand. Daar worden ze lekker los van en het is goed voor jullie beide :) . gewoon een half uurtje voor het rijden. Bij mij werkt het altijd erg goed, vanaf de grond tot in het zadel is ze helemaal met haar concentratie bij mij en lekker actief maar niet heet.

Dat is opzich een heel goed idee, maar hier heb ik doordeweeks echt niet altijd tijd voor...

Asfact: Ze krijgt trouwens ook senior priores, om wat aan te komen!

Ellen: Ik rijdt nooit met anderen in de bak, dus dat maakt ook geen verschil!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 00:46

Probeer eens om op een volte te gaan stappen, paard rechtgesteld houden dus geen enkele stelling, helemaal recht tussen twee teugels en twee benen, en dan de achterhand om laten stappen naar buiten. Heel rustig vol blijven houden en heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg onder het tempo laten stappen, tempo regel je op je buitenteugel. Echt supersupersuperlangzaam stappen. De druk op de buitenteugel niet lang vasthouden, steeds weer loslaten en het paard daarop laten zakken in de hals. Dan laat je haar langzamerhand steeds verder overstappen en je blijft als een mantra heeeel rustig en op heeeeel lage toon tegen haar praten. Het zal misschien eventjes duren maar ze gaat hierdoor ontspannen op een gegeven moment.

NOOIT, maar dan ook echt NOOIT je geduld verliezen en gewoon domweg doen of je gek bent en steeds weer langzaaaaaaaaaaaaaam tegen haar zeggen op heeeel lage toon met een bromstem en het woord langzaaaaaaaaam uitspreken, achter elkaar door. Net doen of je volslagen debiel bent dus en je NIET laten beinvloeden door haar hete gedrag. Gewoon stug volhouden en steeds weer ontspannen.

Je ontspant van deze oefening zelf ook heel erg en je paard ook, al zal het soms even duren. Als ze het eenmaal snapt zal ze uit zichzelf al beginnen als je opstapt.

Dit doe je op elke kant tien minuten en daarna draaf je heeeeeeeeeeeeeeeel langzaam aan.

Loopt ze door je hand heen, dan 1 keer een harde, korte ruk aan de buitenteugel en METEEN WEER LOSLATEN als ze daarop terugkomt en uitvoerig belonen met een hoge stem.

Ook al mislukt het honderdduizend keer, hou je geduld en hou vol.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:13

Mindfields: ik snap de oefening misschien niet helemaal goed :o

Bedoel je met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen en zo doorstappen, of echt doordrukken en op de andere hand de volte doorzetten?
Wil dat bij die van mij ook wel eens proberen :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:30

IKbenEllen schreef:
Mindfields: ik snap de oefening misschien niet helemaal goed :o

Bedoel je met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen en zo doorstappen, of echt doordrukken en op de andere hand de volte doorzetten?
Wil dat bij die van mij ook wel eens proberen :D

Nee, echt de achterhand naar buiten zetten en zo op dezelfde volte verder blijven stappen. Paard moet dus met de voorvoeten ongeveer op de lijn van de volte blijven, zonder stelling.

Buitenteugel begrenzen is hierbij heel belangrijk.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:02

hoi,

de oefening van mindfields lijkt me heel goed! Daarnaast rijden rijden en nog is rijden! Ik denk niet dat er een oplossing is waardoor het binnen een week over is.

je kan proberen om te beginnen op een kleine volte te stappen en die steeds groter te maken en zodra ze weer wegwilt een voltetje..
Shannon wilde in het begin ook alleen hard..dus dan begon ik ook met draven (aan de hand ingestapt en gelongeerd van te voor) ze werd vanzelf eerder rustig en dan steeds langere stapstukken mee pakken.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:10

Ik rij momenteel ook zo een hete merrie. Braaf, maar niet moe te krijgen en altijd enorm voorwaarts. Zij krijgt om te beginnen inderdaad ook weinig krachtvoer. Ten tweede loopt zij continu in de paddock, met toegang tot haar stal. Ten derde longeer ik haar flink voor ik er op kruip. En ten laatste heb ik van mij instructeur de raad gekregen om haar het eerste kwartier wat in haar waarde te laten. Dat wil zeggen, ze is nog jong, dus als ze een goed tempo aanhoudt, dan laat ik haar gewoon doen, zolang ze ondertussen ook goed werkt. Wil ze galopperen, dan mag ze dat ook. Als ik haar probeer te verplichten om eerst netjes in te stappen gedurenden vijf of tien minuten, dan wordt ze nog heter dan ze al was, dan begint ze te dribbelen, krult zich helemaal op en wordt een echt bommetje, als ik haar daarentegen het eerste kwartier haar tempo laat bepalen, dan kalmeert ze veel sneller en vertoont ze geen ongewenst gedrag. Het is niet zo dat ik haar zo haar zin geef, want het werkt wel degelijk! Ik negeer dat gedrag gewoon en laat ze haar energie kwijt spelen. Daarna kan je haar heel erg fijn werken, maar probeer haar niet te dwingen! Anders mag je het vergeten. ze is gewoon jong, en rijden op terug, daar heeft ze nog tijd genoeg voor!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:14

Precies dit heeft mijn paard ook. maar ja, dan denk ik op mijn beurt, wat is dan eigenlijk het probleem? Zo´n type paard moet gewoon even warm worden, en inlopen. Ze maken zich eerst nog een beetje druk over het rijden, de bak, van alles. En zodra ze dan warm en gestretched en ingelopen zijn, DAN kunnen ze pas echt lekker aan het werk. Maar dat kun je ze toch ook gewoon gunnen?

Ik rijd mijn paard de eerste 20 minuten gewoon alleen om hem warm te laten lopen, hij is dan erg kijkerig, erg voorwaarts en komt "heet" over. maar als je er niet druk over maakt, en dat gewoon voor lief neemt, dan gaat na 20 minuten de knop al weer op standje normaal en kun je gewoon lekker gaan rijden en is het het braafste paard van de hele wereld. Maak je er een strijd van, dan is het een heel gedoe.

dus .... laat hem gewoon die 20 minuten en pak hem daarna pas echt op. Heel normaal hoor.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er ook weleens aan erger hoor en denk Pfffff, moet dat nou weer. Maar aan de andere kant: hij heeft dat gewoon nodig, die tijd.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:23

Zo denk ik er exact over! Wat is nu eigenlijk het probleem? Het is haar karakter, zo is ze nu eenmaal en als ze ouder wordt, dan komt het heus wel in orde. Ik heb het al gemerkt met zeer veel ongewenste dingen bij paarden, als je er geen strijd van maakt en het probleem gewoon negeert, dan gaat het in 99% van de gevallen gewoon over. Zo heeft ze ook een periode gehad dat ze enorm met haar hoofd aan het schudden was. Ik heb haar tanden laten controleren, naar uitrusting gekeken en er was niks mis. Dus heb ik gewoon doorgereden, zonder hulpmiddelen om het haar af te leren en heb het gewoon genegeerd. Twee weken later was het over. Mensen maken volgens mij veel te snel problemen, waar er eigenlijk geen zijn. Het is inderdaad gewoon een type paard die dit nodig heeft. Mijn instructeur zei erover: "Je rijdt met een Porsche, behandel haar dan ook als een porsche!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:52

Ik weet wel dat het over gaat, maar het is gisteren dus een klein beetje uit de hand gelopen, waardoor ik erover aan het nadenken gegaan ben!

Want zodra ik nu dus ziek wordt of iets dergelijks, is er echt niemand die op mijn paard kruipt nu!

Noor: Bedankt voor de tips! Het praten als een mantra doe ik al sinds ze zo is idd!
Het stappen op de volte ga ik eens proberen, is ook wel goed voor het bevestigen van de hulpen denk ik!

Hier kan ik iig wat mee :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:15

Nee, maar ja, dan is je paard gewoon niet voor iedereen geschikt. Of leg even goed uit dan hoe je ermee om moet gaan, voordat iemand er op stap.

Bij mijn eigen paard hou ik de eerste 20 minuten maar 1 regel aan, waar hij niet vanaf mag wijken: je blijft in de gang die ik vraag en voor de rest zie je maar. Dus als ik draf vraag mag hij best hard draven of raar draven of onregelmatig draven, maar NIET aangalopperen. Meestal gaat hij dan dus erg hard draven, daar ga ik dan gewoon in mee, dan draven we bijvoorbeeld 10 minuten alleen maar grote voltes. Hij probeert dan wel om telkens aan te galopperen hoor, als hij erg fris is, maar DAT mag dan dus weer net niet. Zo weet hij: je mag gewoon even lekker je gang gaan, maar er blijven regels. Dat werkt voor ons het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:18

Dat doe ik dus ook idd!

Alleen moet ze van mij echt eerst 5 minuten losstappen, dit al een moeilijk punt, en ik wil gewoon dat ze weet: stap = stap! Maakt niet uit hoe hard ze stapt, zolang ze niet draaft vindt ik het prima!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:37

de mijne is ondertussen 20 en 9vd10 keer
is het opstappen en direct dribbel de dribbel
hij wil gaan (en dan bedoel ik niet ervandoor ) , wil dingen doen
liefste gelijk in galop weg , dat lijkt het makkelijkste
terwijl die daar eigenlijk dan nog niet soepel genoeg voor is
iig niet soepel genoeg voor mijn gewenste tempo :o

als ik m vanaf moment 1 aan het werk zet en veel afwissel
is het voor beiden het prettigste

is er wel een die niet moe word (des te meer adreline des te gekker) even longeren werkt bij hem dus averechts

als die echt heel erg is en ik daardoor te veel span
(leuke wissel werking krijg je dan 8-) )
dan doe ik eerst wat grondwerk
en daar probeer ik dan wel zoveel mogelijk rust in te houden

het kan enthousiasme zijn
het kan stijfheid/onbelance zijn (graag voor de baas willen werken maar nog niet goed weten hoe of nog net te stijf / koud om het goed te doen)
het kan ook karacter zijn
het kan ook jongheid in combi met het weer en jouw spanning zijn

probeer iig optestappen en 1e instantie goed gaan zitten en weinig druk , niet direct met benen aan of gespannen
zeker dat laatste kan gezien dat het al even duurt meespelen / averechts werken
als ze rustig staat / stapt rustig de dingen oppakken
laat je iig niet gek maken ;)

zet haar aan het werk zoals bv mindfields omschrijft
en blijf zelf zo rustig en ontspannen mogelijk

latnahc2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:44

Mindfields schreef:
Loopt ze door je hand heen, dan 1 keer een harde, korte ruk aan de buitenteugel en METEEN WEER LOSLATEN als ze daarop terugkomt en uitvoerig belonen met een hoge stem.

Ook al mislukt het honderdduizend keer, hou je geduld en hou vol.

|(

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:44

Die van mij is ook best onrustig in het begin. Wat ik eigenlijk altijd doe is gewoon meteen gaan draven aan een lang teugeltje, dan komt de spanning ervan af. Je kunt namelijk wel steeds "ruzie" blijven maken maar daar schiet je uiteindelijk toch niets mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:45

Als ik haar in draf een los teugeltje geef, gaat het gegarandeerd mis (dat heb ik namelijk geprobeerd). Dus dat is echt geen optie!

Wel probeer ik zo snel mogelijk de druk af te laten vloeien, en als zij ontspant ook mee te geven en toe te staan in mijn hand!

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:52

Van mijn instructeur, ik heb eigenlijk hetzelfde probleem, moet ik meteen werken. Dit wil zeggen oefeningen stappen, diep rond ronden. veel volte-werk. slange volte, kleine volte, links-rechts.
Nadat ze hier in los laat, mag ze gaan draven.

Wel moet ik altijd vriendelijk blijven; mijn geduld bewaren. Absoluut niet kwaad worden.