Gelpat op een springpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

francescalex

Gelpat op een springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:16

Hi,

Is het een wet om een gelpat te gebruiken als je gaat springen met je paard?

De ene zegt ja, de ander zegt nee.

Rijden met een gelpat, is voor mij minder plezierig.

Hoor graag julllie mening of jullie een gelpat gebruiken tijdens het springen en je ervaringen.

gr.

Fralex

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:18

Waar is dat voor nodig?
Wanneer je een goed passend zadel hebt, hoeft er, buiten een zadeldekje, niets onder.

Apple

Re: Gelpat op een springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:19

Hoezo zou het een wet zijn om te rijden met gelpad als je gaat springen?

Gewoon alleen gebruiken wat nodig is, als een gelpad nodig is dan een gelpad en anders niet.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:20

Hi maikeltje,

Vele zeggen dat het beter is voor zijn rug tijdens het springen.

Ik heb weinig ervaring om hierover te oordelen.

gr

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:21

Gelpat schrijf je met een d, Gelpad.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:24

Hi,

Eveneens professionele dressuurruiters zoals Imke Schellekens Bartels gebruiken een gelpat.

Voor mij is nog altijd de exacte functie ervan onduidelijk en het nut ervan.

Wanneer ik op een gelpat zit, heb ik minder contact met het paard, omdat er een extra laat tussen het zadel en het paard zit en en voel ik me minder stabiel.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:25

Ragdollcat, bedankt als ik jouw niet had (grapje)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 20:40

Hi Apple,

Dus je bedoelt een gelpad gebruiken als het paard last van zijn rug heeft?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:57

Moet zeggen dat ik nauwelijks springruiters zie met een gelpad, eerder met een bontje, maar dat is in de meeste gevallen ook onder het motto: het oog wil ook wat.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:04

Hi Pytje,

Ik woon in ITalie en daar is alles anders. Kwaliteit is minders van de instructeurs en zaken zijn anders geregeld.

In ITalie is het normaal dat bijvoorbeeld een paard de gehele dag in zijn box blijft. Ik ben het daar niet mee eens. Een paard hoort buiten.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:06

Als je zadel goed ligt, zou ik er zeker geen gelpad onder leggen. De hele ligging van het zadel kan namelijk drastisch veranderen als je er wel 1 onder legt.
Bij proffesionele ruiters die met gelpad rijden, (de meeste rijden inderdaad met bont) is er met het passen van het zadel rekening gehouden met de gelpad.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:12

prof ruiters hebben meestal 1 of 2 zadels die op alle paarden moeten passen. Dus dan is het wel begrijpelijk dat ze er iets extra's onder leggen (gelpad, drukverdeler, bontje e.d.)

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:12

hi Inoterry,

Eigenlijk heel duidelijk. Vandaag paste het gelpad ook niet onder mijn zadel. Daardoor treden drukverschillen op bij de rug van het paard. Ik voelde me net 5 cm hoger zitten op de rug van het paard en had minder gevoel met zijn rug.

Het rijden ging daardaar vandaag ook niet optimaal.

Het paard reageerd ook anders dan normaal.

Bedankt voor je reactie.

gr.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 21:14

In iedergeval iedereen bedankt voor jullie mening. Ik ben weer een stuk wijzer.

De gelpad kan de kast in of probeer hem morgen in te ruilen bij de winkel waar ik hem heb gekocht.

gr.

Fralex

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 21:18

je hebt verschillende soorten gelpads.. je hebt ook hele dunnen en die leg je eerst op de rug/huid dan het dekje dan het zadel dat is voor een paard met een gevoelige rug, dit word alleen niet heel vaak gebruikt.

Ik ben niet voorstander van dingen onder het zadel tenzij je zadel er beter passend van maakt... zo heb ik 1 zadel daar ik een bontje onderdoe omdat het anders niet stevig genoeg ligt dit zadel gebruik ik op meerdere paarden
maar heb voor 1 paard een zadel dat alleen op haar kan daar heb ik niks onder (nouh ja sjabrak wel) omdat het zo goed ligt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 21:39

Hoi fracescalex, hihi graag gedaan.

Gelpad kan beter niet gebruikt worden, want dat kan evengoed rare drukkingen geven, maar dat ligt ook weer aan het soort en afmetingen ervan.

Beter is een goed passend zadel, dan hoort daar niks onder te liggen.

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:24

Ik vind een gelpad zeker een must ook bij een goed passend zadel. De bolling van de rug veranderd van het paard wanneer het beweegt en springt. De geldpad zorgt voor meer bewegingsruimte voor de rug.

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:47

Hi Samwise,

Ik hoop dat vorige bokkers willen reageren op jouw standpunt, daar ik te weinig verstand heb van deze materie.

Als ik met een gelpad rij, heb ik minder gevoel met het paard. Veel gelpads zijn ook te klein voor het zadel is mij opgevallen.

gr.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:55

Alles wat je tussen een goed passend zadel legt en de paardenrug is in mijn optiek slecht, een shabrakje hoort er wel tussen. Ieder zadel met gewone wolvulling heeft na een sprong van een paard over een hindernis geloof ik 4 tot 6 galopsprongen nodig om zich aan te passen/ te herstellen. Omdat er tijdens de sprong en de landing veel druk komt op de voorzijde van het zadel. Als je dit wil voorkomen dan moet je een zadel met een flairsysteem nemen, deze passen zich tijdens de eerste galopsprong na de hindernis meteen aan. Dit is een tijdje geleden uit een onderzoek gekomen. Mijn zadelmaker heeft dit zitten vertellen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:55

Wat is een flairsysteem precies?

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:22

Citaat:
Ik hoop dat vorige bokkers willen reageren op jouw standpunt, daar ik te weinig verstand heb van deze materie.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt goed het verschil van rug-bolling/holling zien tussen de foto op stand en op de sprong.
Je kunt dit verschil ook goed zien door met je vingers onder de buik, op de plek van de singel, (hard)te drukken. Achter de schoft komt de rug dan centimeters omhoog. Dit is wat ook gebeurd op de sprong als het paard met veel ruggebruik springt. Maar ook wanneer een paard zich verzameld, bijv in piaffe.

Ik vindt dat een goede gelpad de rug iets meer bewegingsruimte geeft om zich te bewegen, dus om zich beter te gebruiken op de sprong.

Dat je minder gevoel hebt met je paard door die ene centimeter die de gelpad toevoegd kan, maar gaat voor mij niet op. Ik heb gevoel met mijn paard door het gevoel hoe het lijf zich beweegd en hoe ik het lijf in verbinding heb, die extra centimeter verandert voor mij daar niks door.

Succes met springen

francescalex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 19:28

Hi Samwise,

Goed onderbouwt en iets om over na te denken.

Hoop dat ander reageren nav jouw visie.

gr.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:43

Een flairsysteem is een luchtvulling voor je zadel, in plaats van de oorspronkelijke wolvulling worden er een soort luchtkussens ingebouwd. Ze worden opgevuld met lucht zodat het zadel optimaal op het paard ligt. Dit lucht past zich de hele tijd aan aan het paard en aan de ruiter. Voor verdere informatie kun je het beste even via google zoeken. In Nederland zijn een paar zadelmakers die werken met dit systeem en zij zullen wel info op hun site hebben staan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:09

Ah oke, dat dacht ik al. Heb een tijdje met een zadel gereden met zo'n systeem, maar vond het niet echt heel fijn. Allereerst moest mijn paard praktisch opnieuw zadelmak gemaakt worden (hij was toen 6 a 7) en ik kreeg iedere keer net een soort klapje na bij het staan (van lichtrijden).

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:11

ik ben niet zo voor gelpad... Je verliest deel van contact met het paard.