Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 13:43

Aangezien mijn paard erg dun is en weinig bespiering heeft wil ik me eigenlijk een beetje gaan richten op goede oefeningen zodat ze weer wat meer bespiering krijgt en op een juiste manier gaat lopen.
Momenteel is Sam nog behoorlijk uit balans, struikelt redelijk vaak en zet zich erg vast op rechts.
Omdat ze zo dun is wil ik haar eerst weer wat normale spieren terug 'geven'.

Ik heb de DA laten kijken en ze is verder hartstikke gezond maar ze moet heel wat kilo's aankomen.
Met Bokker ElCid heb ik een goed voedingsschema opgezet.

Maar nu dus wat oefeningen (het liefst aan de hand) om haar recht te richten en weer wat spieren op te bouwen.
Ze heeft vooral weinig bespiering in haar rug/schoft, op haar heupen en haar nek. Benen begint weer wat te komen.

Wie heeft goede oefeningen? :D

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:49

k heb altijd geleerd dat het voor ieder paard heel goed is om lekker uren lang te wandelen! Je bouwd een goede band op met je beestje en je paard leerd om op zijn eigen benen te lopen.

WAnneer je hem gaat longeren moet je constant overgangen maken zodat die sterker wordt en beter in balans. Wanneer die wat meer uithoudingsvermogen heeft en niet meer zo struikent kan je hem bv met pessoateugel (eventueel onder begeleiding) bijzetten om hem mooi over zn rug te laten lopen en achterhand sterker te maken.

Balkjes lopen of los laten springen is ook goed voor ze, mits die braaf is en niet de boel afbreekt want dan word het ook weer gevaarlijk..

Onder de man zou ik lekker beginnen met veel overgangen en figuren te rijden.. laat je niet verleiden om aan de kant die hij vasthoud meer druk te leggen, gewoon loslaten en met je benen je paardje sturen dan zal die uiteindelijk vanzelf je hand gaan zoeken..

Succes!

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:53

Basis basis basiswerk zou ik doen, rechtrichten, grote voltes, binnenhoefslag, progressieve overgangen dat soort werk. Net of je een jong paard aan het inrijden bent, veel richting voorwaarts neerwaarts werken.

Voor aan de hand heb ik niet zoveel ervaring dus ook niet zoveel tips. Ja, goed bijgezet longeren, zodat ze zelf haar spieren kan gaan ontspannen zonder jou erop, maar echt oefeningen heb ik daar niet voor. Pessoa is idd ook een goed hulpmiddel maar nu isschien og iets te pittig? Eerst losjes met touwtjes bijzetten?

Wanneer ze weer meer bij te zetten heeft merk je wel dat je wat verder kan gaan in de training. Maar vooralsnog zou ik het heel simpel houden, puur op ontspanning en rechtmaken.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:43

Oke, super! Dit zijn tips waar ik iets mee kan! Waarom ik mede aan de hand wil oefenen is omdat ik merk dat wanneer Sam niet in balans is, ik dat ook niet meer ben en het alleen maar een slecht effect geeft.

@ WowAmigo; Wat bedoel je precies met progressieve overgangen?

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:48

Ik lees ook even mee.

Ik heb gehoord dat Lange Lijnen werk ook goed is voor de bespiering :j

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:49

Ja heb ik over gehoord! Ga daar denk ik ook maar wat info over opzoeken, beter teveel dan te weinig! :D

Edit; ik heb het een en ander gevonden over lange lijnen dus ga daar denk ik ook maar eens mee aan het werk!
Verder zijn alle goede tips welkom! :D

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:32

Princesje schreef:
Oke, super! Dit zijn tips waar ik iets mee kan! Waarom ik mede aan de hand wil oefenen is omdat ik merk dat wanneer Sam niet in balans is, ik dat ook niet meer ben en het alleen maar een slecht effect geeft.

@ WowAmigo; Wat bedoel je precies met progressieve overgangen?


hihi, term uit het dressuurboekje :D (*deed even lekker belangrijk*)
Lekker voorwaartse overgangen draf-galop - draf maken, dus nog niet aan stap - galop of draf - halt beginnen!
Met lange lijnen kan je goed kijken hoe je paard beweegt. Is ook leuk om te doen.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 15:45

Hahaha oke :D ! Nou dan ga ik daar ook mee aan de gang. Heeft dat aan de lange lijnen net zoveel zin als onder het zadel?

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:25

Eerst voeren dat ie dikker is. Als je paard geen reserve heeft, bouwt ie toch geen spieren op. Nog sterker: paard gaat dunner en dunner worden, omdat ie de bouwstoffen die nodig zijn toch ergens vandaag wil krijgen. Geloof me, ben zelf jarenlang aan het klooien geweest met een paard wat niet dikker wou worden ;)

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 18:54

Ik geloof je op je woord Urielle! Maar ik merk nu al dat haar conditie echt enorm achteruit gaat en het is ook een paard wat graag wat wil doen. Stilstaan is niets voor haar en daar wordt ze echt een bommetje van. Wat kan ik daar dan aan doen? En zijn oefeningen in stap wel goed?

GirlyMelis
Berichten: 1586
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: Kamerik

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 18:58

Gewoon rustig de oefeningen opbouwen, inderdaad lekker wandelen is super goed voor een paard. En als je haar wat meer aanziet komen (hoeven geen spieren te zijn maar gewoon wat vet), dan kan je beginnen met wat moeilijkere/zwaardere oefeningen. Misschien vind ze het leuk om balkjes te lopen/te springen los in de bak ? Of eventueel aan de longe. Succes :D!

Faraon
Berichten: 231
Geregistreerd: 02-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:04

Lange teugelen is ook erg leuk plus een goede training voor je paard!

Volgens mij zijn er nog meer topics op bokt hierover dus als je het intypt bij de zoekmachine kom je vanzelf bij een heleboel info!

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:11

Bedoel je over LL? Want daar heb ik al een hoop over gevonden!
Balkjes vind ze wel redelijk dus ga daar wel wat mee oefenen zodat ze haar benen goed onder haar zet! En ik ga veel met haar wandelen, lijkt me ook een goed idee! :D

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:16

Ik weet het, ik heb er ook zo een. Het is nl. ook precies dat type paard wat zo snel dun wordt. :j
Goed voeren en verder denk ik niet dat rustig werk aan de lange lijnen, aan de hand wandelen, balkjes stappen aan de longe etc. veel kwaad kan, maar rustig opbouwen gewoon om lekker samen bezig te zijn en wat stoom af te laten blazen en zeker niet hard gaan werken juist om te spieren erop te zetten (wat ik deed :P ) . Eerst uitzoeken hoe ze gewicht krijgt en dan de bespiering erop zetten.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:49

Oke, want ik heb haar nu ongv. 2 maand en de vorige eigenaresse gaf echt veelte weinig. En zij gaf in 1e instantie aan dat het puur spierverlies was wegens weinig rijden. Dus ik ben fanatiek begonnen te rijden en deed eigenlijk elke dag wel iets met haar (zij reed maar 1x per week) en zo vliegen de kilo's er wel af. Plus dat ze geen juiste voeding kreeg! Maar ik ga je advies opvolgen en maar gewoon weer bij het begin beginnen :D want het ziet er nu zielig uit :\

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:37

Ik denk ook niet dat je hard aan het werk moet met je paard. Maar bijvoorbeeld 3x per week 20 minuutjes lekker losdraven zoals je met een 3-jarige zou doen, zou dat ook al teveel zijn?

Ik heb altijd het idee dat licht werk altijd wel goed is voor de doorbloeding van de spieren en de stofwisseling. Maar dat is mijn gevoel hoor, ik heb het zo extreem nog niet meegemaakt.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:51

Nou ik wil wel wat foto's plaatsen? Hebben jullie er even een beeld bij:

Afbeelding
Dit is haar schoft ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:43

Balkjes wat hoger van de grond leggen zodat ze echt omhoog moet stappen, is dat ook een idee?

AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:42

Goed bijvoeren inderdaad, korte maar goede activiteiten. Marstall voer is een tip, die komen gratis langs om het best passende voer bij je paard te zoeken. Met korte activiteiten bedoel ik onder het zadel instappen, veel overgangen daarna, veel voorwaarts. Tip: aan de hand uitstappen, zodat je de bespiering van de rug bevordert. Bij het uitstappen onder het zadel wordt meestal helemaal vrij gegeven van voor, het paard valt daardoor uit elkaar en loopt met slappe rugspieren rond.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:50

Oke en hoelang is het dan slim om te rijden?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:34

Ik zou gewoon iets van 20 minuutjes aanhouden. Even lekker warmdraaien, galopje meepakken (of niet) en weer uitstappen. Korte buitenritjes is ook lekker.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:48

Super, ga ik dat doen! Bedankt voor de tips :D

Femke16

Berichten: 833
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:05

nog een tipje. nooit te lang draven in het begin. Dat moet je eerst even opbouwen en is daarom geod dat je overgangen draf stap draf stap doet. Ik weet niet of hij al wat kan galloperen, maar ook dat niet te lang doen eerst. Op een gegeven moment steeds een beetje de grens verleggen van zijn uithoudings vermogen verleggen. Eerst moet je dus zijn spieren laten wennen aan werk en daarna pas zijn spieren verder door trainen. Daarom lijkt het ook lang te duren misschien. Maar, is wel de kortste manier.

Succes, wij zelf hebben nu ook een paard opstal die steeds minder bespiering krijgt. Jammer, maar helaas word ze daar ook niet mooier en blijer op. Heb echt medelijden met haar. Helaas kan ik er niks aan doen, want ik moet al mijn tijd die ik heb in mijn eigen paardje steken. :( Dus, echt, ik wens je onwijs veel succes! :D

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:08

Volgens mij zijn lange rechte stukken trouwens ook erg goed!
Goed voor de balans etc. dus bijv lange bospaden.

Sammetje_

Berichten: 2065
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: ♥ Op een heel mooi plekje ♥

Re: Dun paard zonder spieren, goede oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 18:25

Nou binnenkort kan ik makkelijk de utrechtse heuvelrug op dus dat gaat goed komen :D bospaden genoeg!

@ Femke; nouja het ziet er ook sneu uit maar het is een paard dat echt heel graag voor je wilt werken. En toen ik haar kocht leek het alsof het puur bespiering was dat ze mistte. Dus ik deed elke dag wel 'wat' maarja ze kreeg al zo weinig voeding dus ging het nog sneller achteruit :o maar! We gaan er nu aan werken. Ik longeer nu ongv. een kwartiertje balkjes en dan alleen draf en stap. Ze kan galop wel aan maar ze is onwijs snel moe en erg uit balans, voelt dan heel gek. Dus ga ik aangepast zitten en tsja, dat werkt niet echt super :Y) !

Maar bedankt voor alle tips nogmaals :D