1e keer opstappen iedere dag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mony

1e keer opstappen iedere dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:38

Hallo, ik had een vraagje. Misschien heeft iemand hetzelfde probleem.
We hebben pas sinds een maand een nieuw paard. Een andalusier van 11 jaar. Waarschijnlijk komt ze 2 jaar geleden uit spanje en is ze, tenminste met het vervoer, mishandelt geweest. Daarna is ze van mensen geweest die er een veulen uit hebben gefokt en een beetje mee hebben buiten gereden. Nou moest ze in het begin ook echt vertrouwen krijgen in ons. En nog steeds een beetje. Dat is schijnbaar ook kenmerkend voor andalusiers.
Ze is super lief onder het rijden. Je merkt dat ze wel nog veel moet leren. Maar ze schrikt nergens van, gaat er nooit vandoor en ik hoef maar iets dieper te gaan zitten en ze staat al stil. Ook wel een gevoelig paardje dus.
Nou is mijn enigste probleem het opstappen iedere dag. Dan gaat ze achteruit lopen, in een flink tempo en rondjes draaien. Als ik de teugels strakker doe gaat ze nog harder. Toen ik haar een keer een tikje gaf achter de singel raakte ze in paniek. Als iemand haar vasthoud draait ze ook door. Ik heb al eens 20 min mee lopen hinken en geduldig gedaan maar dat werkt ook niet. Het enigste wat werkt is een emmertje voer voor haar houden als afleiding. Dan kan ik gewoon opstappen. Als ik er eenmaal op zit doet ze ook geen stap verkeerd meer. En als ik na een tijdje rijden afstap kan ik zonder problemen opstappen. Zelfs mijn moeder met een krukje komt er zo op. Waarom doet ze dit en heeft er nog iemand tips? Ze doet het echt alleen maar de eerste keer iedere dag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:27

mona86 schreef:
Ik hoef maar iets dieper te gaan zitten en ze staat al stil. Ook wel een gevoelig paardje dus.
Nou is mijn enigste probleem het opstappen iedere dag. Dan gaat ze achteruit lopen, in een flink tempo en rondjes draaien. Als ik de teugels strakker doe gaat ze nog harder. Toen ik haar een keer een tikje gaf achter de singel raakte ze in paniek. Als iemand haar vasthoud draait ze ook door.

Zoals je zelf dus al aangaf, is je paardje heel gevoelig. Ze voelt iets meer gewicht op haar rug, en dan staat ze al stil.
Als je opstapt, hang je met je hele gewicht aan die gevoelige rug. Dat is niet echt fijn lijkt me zo.
Paard wilt hier dus van weglopen, wordt hier lichtelijk in belemmerd door de teugels en doet dus nog maar wat meer moeite.
Een gevoelig paard een tikje tegen de buik geven lijkt me ook niet zo handig.
En als iemand haar vasthoudt belemmert diegene haar helemaal in wat ze wilt, en draait dus door.

Wat wil je dus doen? Zorgen dat je haar zo min mogelijk belast in de rug. Pak hiervoor een krukje, stoel whatever. iets waardoor je niet hoeft te hangen.
Een extra trucje erbij is: In je linkerhand de teugels en de manen, in je rechterhand de rechterkant (aannemende dat je van links opstapt) van het zadel. Zo kun je met rechts tegendruk geven en hangt er zo min mogelijk gewicht aan één kant.

Hoop dat je er wat aan hebt!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:36

heel apart inderdaad,het klinkt net of ze je niet snapt,omdat ze verder zo lief en braaf is.het is haar vast anders aangeleerd of iets dergelijks.misschien juist met losse teugel,of eerst op stal?kan gevaarlijk zijn,maar ik zou het wel proberen.succes hoor,denk dat je creatief moet zijn,en als ze met veel ruimte daar misbruik van maakt,haar niet die ruimte geven lijkt mij.groetjes deess

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:37

Heb je misschien een ruime poetsplaats of stalgang waar je op kunt stijgen. In de bak heeft ze nl veel ruimte om weg te lopen.
Achteruit lopen vind een paard niet fijn. Als zij start met achteruitlopen kun je dat overnemen door haar zelf achteruit te dwingen, extra passen dus doorgaan waar zij stopt. Dit is wel een geduld kwestie en moet je in het begin vaak herhalen. Dus in een beperkte ruimte opstappen is makkelijker.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:41

diega schreef:
Achteruit lopen vind een paard niet fijn.

Hey diega, ik had hier toevallig zelf een topic over geopend. Kun jij mij misschien vertellen waarom paarden dit niet fijn vinden?

Verder is een paard ergens neerzetten waar hij geen plek heeft, symptoombestrijding. Verder denk ik dat ie dan helemaal flipt, aangezien de eerdere reacties op kleinere vormen van insluiten. Het paard heeft een reden waarom hij wegloopt, je wilt die reden weten en daar iets mee doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:42

Heb je al eens geprobeerd om de teugels gewoon helemaal los te laten hangen? Gewoon neerleggen op het zadel :) Volgens mij is dat in Spanje ook gebruikelijk.
Als ze dan gaat lopen zet je haar terug op de plek en probeert het opnieuw, zo lang totdat het lukt. Eerste dag ben je een tijd bezig, tweede dag zal het al sneller gaan :)

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 00:56

TS:lastig probleem. Ik had met mijn haflinger toen ze net ingereden was dat ze steeds ging lopen als ik op wilde stappen, ik ben toen een keer een half uur lang in mijn eentje er mee aan de slag gegaan door haar steeds weer haar rustig halt te laten houden en opnieuw te proberen. Na een half uur was ze het zat en kon ik opstappen. Hierna was ze ineens ook makkelijker met opstappen. Ik zou gewoon rustig blijven en er niet teveel een punt van maken. Rustig door blijven zetten tot ze er moe van wordt en ze stilstaat. En anders misschien met haar kont tegen de omheinig zetten? En misschien juist niet door iemand laten vasthouden. En natuurlijk niet te lang in de lucht hangen maar vlug opstappen ;) .

Citaat:
Ik heb al eens 20 min mee lopen hinken en geduldig gedaan maar dat werkt ook niet.]

Ehmm...? Daar kan ik me even niks bij voorstellen :D

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:08

Sassol schreef:
diega schreef:
Achteruit lopen vind een paard niet fijn.

Hey diega, ik had hier toevallig zelf een topic over geopend. Kun jij mij misschien vertellen waarom paarden dit niet fijn vinden?

Verder is een paard ergens neerzetten waar hij geen plek heeft, symptoombestrijding. Verder denk ik dat ie dan helemaal flipt, aangezien de eerdere reacties op kleinere vormen van insluiten. Het paard heeft een reden waarom hij wegloopt, je wilt die reden weten en daar iets mee doen.

Het is inderdaad symptoom beschrijving, de reden waarom hij wegloopt, die kom je waarschijnlijk niet te weten omdat ze het paard pas een maand in bezit heeft en het dus iets is uit het verleden. Omdat de TS aangeeft dat de tweede keer opstappen geen probleem is kun je dus in een vertrouwde omgeving = poetsplaats of stalgang opstappen en belonen dat misschien een paar keer herhalen en dan weer proberen buiten op te stappen of als dat mogenlijk is erop blijven zitten en via stalgang de bak inlopen.
Ik had nl zelf een paard dat met opstappen in de bak de kop tussen de knieen deed, giga bokken en daarna aan de haal en als ik op de poetsplaats opstapte no problem.
En flippen lijkt me niet, denk eerder dat hij door te stevig vasthouden flipt en in de poetsplaats met hoofd naar de muur hoef je hem niet zo te begrenzen met de teugels, want ik denk eerder dat daar het probleem zit.
Achterwaarts gaan betekend dat je de mindere bent in rangorde.

stalkarima

Re: 1e keer opstappen iedere dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:30

als ze snel achteruit gaat lopen kun je beter de teugels juist niet strakker nemen want dan is nhet een logische reactie om nog sneller in de achteruit te gaan door de druk in de mond, dus liever wat losser laten..
misschien kun je eerst wat met grondwerk beginnen??
vanaf de grond eerst er naast staan, daar waar je normaal op stijgt, gewoon wat aaien en goed belonen!! steeds meer naar achteren, tot je haar overal kan aaien.. dan langzamerhand ietsje naast haar springen.. geef haar je vertrouwen en laat ze rustig aan wennen.. evt door op een krukje te gaan staan haar te poetsen zodat ze aan het idee kan wennen dat je groter dan haar bent en omhoog komt... zulk soort dingen vanaf de grond veel trainen kan nog wel eens helpen, zonder dat je er daadwerkelijk op stapt.. puur voor het vertrouwen.

Maar het lijkt me een lastig probleem. ik wens je dan ook veel succes en hoop echt dat het goed gaat komen!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:35

Ik heb er ook een aantal gehad die dat deden/doen. Vaak zijn het jonge paarden. Ik zet ze dan meestal tegen de bakrand. En hou heel lichtcontact of zelfs klein boogje, en dan heb ik er geen problemen meer mee.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:29

Je schrijft dat ze het niet doet als ze wat te eten heeft. Nou, dan doe je dat toch?! Elke keer als jij op wilt stappen krijgt ze wat lekkers! Positieve beloning dus!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:40

Ik ben het inderdaad wel met Caroline eens. als ze rustig is met wat voer dan doe je dat toch lekker? Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;)
Ik zou inderdaad wel met een krukje opstappen, misschien doordat ze net van stal is haar rug inderdaad wat gevoeliger is. Ga inderdaad wat vaker op een krukje naast haar staan. Friemel een beetje aan de beugels en iedere keer dat ze stil blijft staan geef je haar een beloning. Stap met krukje op terwijl iemand anders haar een handje lekkers geeft. Stap dan op en dat ze daarna iets lekker krijgt. vervalt ze weer in oud gedrag, zet haar terug op de plek waar je begon en doe weer een stapje terug.

Ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:56

CarolineP schreef:
Je schrijft dat ze het niet doet als ze wat te eten heeft. Nou, dan doe je dat toch?! Elke keer als jij op wilt stappen krijgt ze wat lekkers! Positieve beloning dus!

Maar het lijkt me dat je toch ook op wilt kunnen stappen zonder dat je altijd iemand anders nodig hebt die met het voer klaar staat. Als ze zich trouwens door voer laat afleiden is ze ook niet echt bang ;) Ik zou eens proberen zonder iemands hulp op te stappen en dan net zolang te blijven proberen tot ze wel even blijft stilstaan en je op kunt stappen. Als ze elke keer dat ze begint achteruit te lopen voer krijgt versterk je het probleem alleen maar.

Edit: als het door gevoeligheid/pijn in haar rug komt zou ze het niet alleen bij de 1ste keer opstappen zijn, maar bij elke keer dat je op probeert te stappen ;)

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:29

Het is natuurlijk de bedoeling dat het probleem zich oplost. Maar voor nu lijkt het mij een mooi en vertrouwensvol begin. Zo'n probleem los je echt niet in een maandje op en zo heeft het paard geen negatieve ervaringen meer bij het opstappen.
Zo gaat ze het opstappen associeeren met iets fijns!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:35

Jah dat is inderdaad wat ik ook probeer te zeggen. Het hoeft ook niet persé angst te zijn, maar een verkeerde benadering kan het wel omzetten in angst dus je moet een middenweg vinden dat zij het fijn vindt en jij ook geen stress hebt bij het opstappen, want dat voelt ze natuurlijk ook.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 01:25

CarolineP schreef:
Het is natuurlijk de bedoeling dat het probleem zich oplost. Maar voor nu lijkt het mij een mooi en vertrouwensvol begin. Zo'n probleem los je echt niet in een maandje op en zo heeft het paard geen negatieve ervaringen meer bij het opstappen.
Zo gaat ze het opstappen associeeren met iets fijns!

Voer voor zijn neus houden is geen vertrouwensvol begin ;) En ik weet niet hoe ernstig het probleem is maar zoiets kan best in 1 maand opgelost worden als het niet een fysiek probleem is. Een verkeerde benadering kan het paard idd bang maken maar ik snap niet zo goed waarom je het met voer op moet lossen. Als je paard mét voer wel blijft staan denk ik dat je paard een loopje met je neemt. Het is natuurlijk best lastig om zoiets te beoordelen als je alleen maar een korte omschrijving hebt. Kan je er niet eens een filmpje van maken TS?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 01:30

Heb jeook al geprobeerd met iets anders op te stappen? Krukje, opstaphulp, bakrand?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:33

Vanaf een krukje lijkt me een goede tip.

Mijn merrie heeft het ook gedaan, tijdje nadat ze was ingereden. En daar is nooit iets verkeerds mee gebeurd...

Ik heb het ook eerst geprobeerd op te lossen met maar gewoon achteruit laten lopen, zelf nog achteruit zetten, enz. Dat hielp echter niets.

Uiteindelijk ben ik zonder mankeren (was het beetje beu :+ ) opgestapt zonder ook maar een pas weglopen af te wachten. Toen maakte ze wel even een héééééééle bolle rug, maar daarna was het wel over.

Bij sommige paarden is het ook spanning van het opzadelen. Heb je al eens geprobeerd om heel rustig aan te singelen en haar daarna even te longeren?

M4non

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:25

Ik heb het zelfde probleem meegemaakt, het is een vooral kwestie van erg consequent zijn. Dus aanpakken als ze begint te lopen enz. maar het is ook erg belangrijk dat als ze even blijft staan je haar beloont doormiddel van je stem, dit werkt erg makkelijk. Succes!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:58

Zolang jezelf consequent blijft moet het vanzelf overgaan. En belonen als ze wat goed doet. Paarden bij ons hebben dit ook wel eens gehad en soms ben je een half uur bezig voor hij eindelijk stil staat. Je moet ze niet het gevoel geven dat je ze dwingt want dan gaan ze juist fout gedrag vertonen. Daarom is afleiden met wat lekkers op zich niet verkeerd, zolang je het op den duur maar zonder kan.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:54

TS,

Misschien heb je er wel helemaal niets aan, maar je zou dit verhaal kunnen lezen.
Ik heb zelf een merrie waar ik helemaal niet meer op kon stappen en dat hebben we stapje voor stapje kunnen afleren in 1 dag. 1,5 uur bezig geweest, maar sindsdien nooit meer problemen gehad. Nu geef ik altijd nog een klein beetje biks zodra ik goed zit als ze braaf stil staat (wat ze altijd doet) en dan is zij ook weer helemaal trots op zichzelf.

Let wel, mijn probleem was een stukje heftiger, dus wie weet kan jij iets sneller door de stappen heen, maar voor ons was het echt een uitkomst :)

http://www.2moons.nl/cheyenne.html

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:37

Bedankt alvast voor jullie reacties. Ik ga eens het een en ander uitproberen. Ik laat nog wel wat weten.

Nitoucheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:21

Ik heb vroeger ook een probleem gehad met opstappen bij mijn merrie en ook alleen maar de eerste keer van de dag, eenmaal ik erop zat was ze braaf en kon ik zo weer op en afstappen na 5 minuutjes te rijden. Ze wou dus bij het opstappen niet stilstaan, ging ervandoor, trippelen... druk opleggen door strenger te zijn of door ze vast te laten houden maakte alles alleen maar erger en dan ging ze steigeren en wegspringen. Tot we een "compromis" gesloten hebben: haar laten stappen bij het opstijgen (maar draven mag ze niet!), eerst liep er dan iemand langs maar nu doen we het alleen, je wordt er handig in om op die manier op te stijgen. Het is misschien niet de ideale manier maar zo kan zij de spanning laten wegvloeien en is ze ineens de rust zelve. Dit doen we nu al verschillende jaren en ik merk de laatste tijd dat ze af en toe blijft stilstaan bij het opstijgen, zonder dat ik het van haar verwacht (en mocht ik iemand in de buurt hebben die haar kan vasthouden dan blijft ze ook rustig staan).

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:26

mischien raar hoor dat ik dit zeg maar kun je die mensen niet ff bellen waar die eerst van was?
vragen hoe hun dat deden?

mony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:18

Hallo, ik heb het een en ander uitgetest. Maar het helpt als ik haar van te voren even longeer. Dan is de ' spanning' eraf. Ze is dan niet echt gek, maar ze is bang wat er gaat gebeuren heb ik in de gaten. Ik denk dat ze vroeger flink mishandelt is geweest, want toen mn lesgeven voor het eerst met een longeerzweep in de buurt kwam stond ze helemaal te trillen. Echt zielig. Eens kijken hoe het nu gaat lopen...