Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiimmiie

Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:24

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 1,5 maand een eigen E pony.
Maar heb al 3 wedstrijden gereden en steeds
wel winst maar mn middendraf heb ik altijd een 4.
Maar ik weet dat die het kan!
Toen de vorige eigenaar haar voor reed echt een prachtige middendraf.
En twee instructrises rijden ook een prachtige middendraf.
Het ligt ook echt aan mij..
Ik baal er ontzettend van en heb zaterdag weer wedstrijd.

Hij is ook niet altijd even goed aan het been.
Dus ik rij veel overgangen etc.
En schijnovergangen.

Nou ik hoop dat jullie tips hebben want ik weet mezelf echt geen raad..

* Ik moet er wel bij zeggen dat ze altijd met vrij lange sporen is gereden
bij de vorige eigenaresse. ( 3,5 cm )
Laatst bijgewerkt door kiimmiie op 05-01-09 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam79

Re: Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:32

En die overgangen, echt consequent gereden. Dus op 1 beendruk reactie en niet zoiets van 'o ja we moesten in draf...'. Dat had die merrie van mij steeds. Nu ben ik heel erg duidelijk bezig met 1 beendruk (binnenbeen op de singel en lichtjes druk met alleen mijn binnenbeen). Voor de galop gebruik ik ook 1 beendrukje (buitenbeen duidelijk achter de singel en nu zo vanuit stap in galop!).
Verder dus ook niet tevreden zijn met 'een beetje middendraf'. Als jij middendraf vraagt, moet je beessie hierop ook duidelijk reageren. Met mijn lekkere rustige (en behoorlijk trage) friese merrie moet het kwartje ook altijd even vallen. Dan duidelijk op beide benen druk en je buik/navel vooruit drukken en alleen op die hulp moet ze reageren. Doet ze dit niet, dan krijgt ze een activerende tik met de zweep achter de singel/op de flank. Daarna geeft de middendraf geen problemen meer.
En o ja, denk om je teugels. Die moet je niet meteen naar je toe halen als er wel een verruiming komt. Dan rem je de reactie af. Dus handen naar voren zodra er reactie komt!
In de training gaat dit nu bij ons prima. Komend weekend maar es even zien of dit ook in de proeven getoond kan worden Knipoog
Succes!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:32

probeer eens wat er gebeurt als je groter en krachtiger gaat staan met lichtrijden. en daarna weer kleiner. en als je naar stap wilt nog kleiner.

De bewegingen goed leren aanvoelen wil ook wel eens helpen. wat je kunt oefenen is in de verlichte zit gaan staan en draf en voelen welk been wanneer zakt. je zel merken dat als het buiten voorbeen wordt opgetilt je binnenbeen zakt en andersom. Probeer dan ook aan te sporen als je staat ipv zit. Dan kun je het binnenachterbeen actiever maken.

Ik heb ooit eens iemand horen vertellen dat je je eigelijk moet inbeelden dat je op een zijlboot zit die lekker vaart maakt. de achterkant zakt en de voorkant komt omhoog. Als je je dat gevoel kan inbeelden kan je dat helpen bij je midden/uitgestrekte draf.
Heb je misschien foto's/filmpje?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:46

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:52

let op je lichtrijden, probeer meer zelf te doen en minder afhankelijk te zijn van je paard. Je ziet dat als hij van tempo verandert jij de kluts kwijt bent met lichtrijden. Oefeningen is bijvoorbeeld 4 passen lichtrijden, 4 passen blijven staan, 4 passen doorzitten, etc. Probeer ook eens bewust aan te sporen als je staat ipv zit. aansporen als je zit spoor je aan op het buitenachterbeen, ipv binnenachterbeen, en probeer alleen hulpen te geven daar waar nodig en niet constant. Let er ook op dat je handen onafhankelijk worden van je lichaam, deze beiden moeten andere bewegingen maken. Je hand moet de mond van het paard volgen en je lichaam het lijf van het paard. nu is het ook nog wel zo dat je op sommige punten erg je hand met je lijf meebeweegt.

Wat betreft de middendraf, probeer groter te gaan lichtrijden, stop er zelf dus meer energie in en eis dit ook van je paard.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:53

Ja is ook héél erg lastig. Vooral in het begin. Dan moet je op al je hulpen letten. Doe ik niet te veel/te weinig, geef ik wel de juiste hulp, is dit de reactie die ik wil, .... Daarna gaat het bij mij gelukkig steeds meer vanzelf. Gewoon doorzetten, moet echt gaan lukken!

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:56

Kun je niet aan de vorige eigenaar vragen hoe zij het deed? Misschien gaf zij net even een andere hulp als jij...je weet het niet!

Nog een tip voor je...hoeken doorrijden!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 11:56

Bedankt voor de tips..
Ik drijf ook erg veel aan. Dit ook met de
gedachten omdat die anders langzamer wordt.
Ik weet dat teveel andrijven ook niet goed is!
Vandaag is ze lekker vrij en ga deze week hard aan de slag met haar..

Het is trouwens ook heel lastig, vind het doorzitten ook heel moeilijk.
Ze zit zo vervelend.. Maar zit ze lekkerder als ze actief & ontspannen draaft.
Of heel rustig en beetje tegen de hand.
Het eerste toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:59

Het is natuurlijk heel belangrijk dat het paard goed aan de hulpen is, anders kun je hem ook niet explosief laten strekken Lachen
In de training probeer het op te bouwen met kleine stukjes, bijvoorbeeld tussen F-B een paar passen, op B weer terug, B-M weer een paar passen, op M weer terug. Dat je paard flitsend leert reageren op je beenhulp. Of korte diagonalen bijv. En zoals gezegd is: weg is ook echt weg, niet sukkelig wat harder draven en niet op het zesde verzoek Knipoog

Als je in je proef rijdt, zet hem voor je de hoek inrijdt wat in schoudervoor, verzamel hem in de hoek door, rij exact op de letter weg, stel recht en rij dan weg. Overval je paard niet met je hulpen. In de B hoeft hij geen hele diagonaal, dus neem de gelegenheid om het op te bouwen met een hoogtepunt op X. Geef de opgebouwde spanning niet aan de voorkant weg, hou gewoon je normale contact maar geef door het kantelen van je bekken icm je beenhulp aan dat je paard mag vertrekken. Als je hem voor te los laat, gaat je paard lang worden en uit elkaar vallen. Denk eraan hem tijdig terug op te vangen, leer je paard aan dat hij op je zit moet reageren daarin, zodat je niet in zijn mond moet gaan pakken als hij het moeilijk vindt om terug door te sluiten op het achterbeen. Probeer dus veel verschil te tonen ook in het terugkomen. Werk het dan weer netjes af door je paard weer voor te bereiden op de hoek. Een laatste aandachtspunt is dat je zelf in het goede ritme lichtrijdt, zodat je hem niet uit balans brengt door zelf te storen. Sommige ruiters gaan sneller lichtrijden dan het paard loopt, dat is niet handig Haha! Want voor je paard is dat juist erg moeilijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:03

Voor het doorzitten, kleine stukje en dan een paar pasjes. Het zal waarschijnlijk makkelijker zitten in een klein dribbeldrafje, maar je wilt het natuurlijk netjes kunnen in een voorwaartse ontspannen draf, dus lekker oefenen. Oefening baart kunst!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 12:05

@ Urielle..

Bedankt voor de tips, ik heb hier veel aan.
Dus je zou als die niet op een licht beenhulp
meteen reageert een klein tikje geven om haar
even wakker te schudden?
Vind het echt een lastig punt net zoals doorzitten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:21

idd 1 of 2 keer licht aandrukken en dan tikje. Je moet even laten merken dat je het echt meent. en niet van plan bent 10x voor niets aan te sporen. Ik zeg de kinderen altijd de pony moet moe worden niet jullie Tong uitsteken vinden ze altijd erg leuk.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 14:43

Bedankt..
Nog meer tips/handigheidjes?

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 18:38

nobody??

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:43

Een paard wat ik rijd vind de middendraf ook erg moeilijk. Het is nu een stuk beter geworden. Vraag het tijdens het oefenen thuis net wat dieper (niet met de kin op de borst maar net wat minder opgericht), dit paard vind het voor zichzelf een fijne houding waardoor ik haar beter kan laten verruimen. Als ze het in deze houding goed doet vraag ik wat meer oprichting en probeer het dan nog een keer. Moet zeggen dat het al een heel stuk is verbeterd. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat dit bij jouw paardje ook de goede manier is om het eruit te krijgen. En wat iemand al eerder zei, vraag de vorige eigenaresse of iemand anders die de middendraf er wel uit krijgt om tips en hulp. Succes ermee!!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:29

eerst terug nemen, en dan meer drijven

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:35

En vergeet niet; Middendraf is verruimen en dat betekend dus niet dat je vlugger moet. Eigenlijk moet het ritme juist hetzelfde blijven en moet je pony alleen grotere passen nemen. Je begint je eerste middendraf goed, maar doordat je door blijft drijven gaat je pony na een paar passen ineens vlugger lopen en neemt weer korte passen. Probeer te voelen wanneer ze verruimt en onderhoud die pas, maar blijf niet drijven!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:47

Wat staan hier mooie tips tussen, ik heb er ook moeite mee, ik probeer hem goed terug te nemen,goed bij elkaar te rijden, en dan weg.. en idd, weg = weg, ik geef hem ook heel heel klein beetje meer ruimte aan de voorkant...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:13

er staat hier ook een tip tussen van het dieper instellen, de middendraf wil je juist van voren laten rijzen, stel je hem dieper in, zou je hem juist de grond in rijden, dus niks aan je hoofd halshouding veranderen, liever iets omhoog, maar niet de achterkant vergeten.. mijn jonkie snapt er ook niks van.. Dus ik dacht hey intressant topic Haha!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:22

Ook ik heb moeite met de middendraf. Ook altijd 5jes. Dus ga dit even volgen. Vind dat er goede tips worden gegeven. Maar je moet toch ook je hand ietsje mee naar voren doen om hem de ruimte te geven? Dit doe ik met de middenstap ook altijd wat. Die gaat ook altijd iets beter als de middendraf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 13:24

Ja moet wel een klein beetje openen, om hem ruimte te geven om te verruimen. Maar dit is maar een heeeeel klein beetje, eigenlijk is het alleen een hulp waarmee je zegt; ga maar. Wanneer je teveel geeft valt je paard uit elkaar en heb je weer het volgende probleem.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 18:17

Bedankt voor de tips! Ik ga het zo oefenen....

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:35

Ook hier even een stipje, die van mij snapt het ook niet helemaal. Hij is wel goed aan het been alleen galopeerd hij altijd aan in plaats van de verruimen. En die van mij valt ook vaak helemaal uit elkaar dus er is niet echt veel van te merken dat het een poging is tot middendraf. Ik ga in over 2 weken ongeveer starten in de B, dus ook ik wil graag nog wat tips over hoe ik de middendraf kan verbeteren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 18:39

Let goed op je hulpen! Je hulpen voor middendraf zijn totaal verschillend van die van galop. Ga geen overdreven hulpen geven als je geen reactie krijgt, dan krijg je namelijk vaak de verkeerde reactie.
Dus gelijke druk en verbinding houden van voren, gewicht gelijk of iets op binnen, benen op de singel houden en met 2 benen licht aandrijven voor een middendraf.
Binnenhand iets open in verhouding tot de buitenhand, gewicht gelijk of iets naar buiten, buitenbeen achter de singel, hulp met binnen óf buitenbeen (is nogal verschillend per ruiter met welk been er een hulp wordt gegeven) voor galop.
Als je dit altijd zo doet, kan je paard de hulpen minder makkelijk door elkaar halen.
Neem in het begin ook vooral genoegen met 2 passen van 3 cm verruimen en beloon hem daarvoor! Belonen met stem en ook belonen door hem weer terug te nemen naar zijn arbeidsdraf. Zo heel rustig uitbouwen. Niet boos worden, niet veel drijven, niet verkrampen, niet persé een Sunrise-draf willen rijden.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:24

Hoe ik het geleerd heb: Paardje eerst heet maken (been, ophouding, been ophouding) zodat ze willen lopen maar niet mogen. Daarna gewoon teugels een milimetertje naar voor, nog een keertje been, en ze zijn weg. Zelf met je zit tijdens het lichtrijden goed meegaan. En pas starten als je al rechtgesteld bent op de diagonaal, als je al start wanneer je paard nog gebogen is lukt het toch niet. Door iets te verzamelen op de korte zijde lijkt het ook dat je paard iets ruimer gaat.