Galoperen: gewicht in de beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Galoperen: gewicht in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 13:42

Ik heb een probleem en ik werk er al weken aan met m'n instructrice. Toch heb ik het gevoel nog steeds niet te pakken en ik vraga me af of jullie misschien nog tips of oefeningen hebben om te helpen dit op te lossen.

Hte probleem is niet zo heel dramatisch, maar het maakt het rijden wel lastiger. Het komt eigenlijk alleen voor in de galop, zowel links als rechtsom. Het probleem is dat ik niet samen kan stijgen en landen met mijn paard in de galopsprong. Ik blijf goed in het zadel, en eigenlijk alles van de knie naar boven is goed, maar daar houdt het op: Als ik galopeer is het net alsof ik geen onderbenen meer heb Tong uitsteken

Ik verlies m'n beugels niet, maar ik kan ook niet echt m'n voeten er echt in zetten. Hierdoor is het erg moeilijk om te voelen hoe en wanneer mijn paard opspringt en landt. Ik doe erg hard m'n best en heb waarschijnlijk al kilometers gegalopeerd waarbij ik hierop lette, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Bijkomstigheid is dus dat ik op het verkeerde moment aandrijf (namelijk bij de landing, in plaats van bij de afzet). Ik ben me hier niet bewust van en kan het dus ook niet 'precies andersom' doen, zoals m'n instructrice zegt.

Bij de tweede helft van het filmpje kun je goed zien wat ik bedoel (vanaf 1.42): http://www.youtube.com/watch?v=QXj1AOLhOcs
en nog een fimpje met wat meer galop (wel wat ouder): http://www.youtube.com/watch?v=lFB4Nwmx ... annel_page

Kennen jullie het probleem? weten jullie wat ik eraan kan doen?

(Btw, in de verlichte zit heb ik hetzelfde probleem. Hoewel ik dan wel meer op mn beugels steun, heb ik nog geen geveol in mn onderbenen).

Kaka

Re: Galoperen: gewicht in de beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 16:44

Meestal sla ik deze vraag over: wat gebeurt er als je je beugels iets korter doet. Zoiets simpels zou bij jou wel de oplossing kunnen zijn omdat je knie laag genoeg ligt en het probleem op het eerste gezicht puur in je onderbeen lijkt te zitten.
Wel valt me op dat je je voet (of eigenlijk je knie of misschien zelfs wel je hele been vanuit je heup - dat kan ik niet zien op de filmpjes) erg naar buiten draait. Probeer daar eens verandering in te brengen en kijk of dat helpt. Ik ben er nog niet helemaal achter wat het naar buiten draaien van je knie lichamelijk voor effect heeft, maar ik weet van mezelf dat als ik mijn tenen te ver naar buiten draai, mijn beenhouding instabiel wordt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:08

Ja, op dat oudere filmpje rij ik inderdaad als charlie chaplin Knipoog Op het eerste filmpje valt het wel mee. Ik let er tegenwoordig wat meer op, maar het correct aanleggen van m'n been (met de hamstring naar achteren) is geen oplossing voor dit probleem.
Beugels korter heb ik ook geprobeert, maar ook dat werkt niet en zet ook nog eens m'n heup op slot, waardoor m'n hele been niet meer gaat.

Dus die tenen naar buiten is al minder (zeker als ik les hebt, want dan wordt er extra op gelet Knipoog ), maar is niet dé oplossing voor dit probleem (al draagt het misschien wel bij).

Het rare is ook dat het alleen in de galop zit; in draf en draf doorzitten heb ik dit probleem totaal niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:20

Gaaf filmpje trouwens.
Wat me opvalt is dat e erg onrustig met je onderbenen ben, erg ver naar voren steekt met je benen als je overgangen maakt ,
Dat kan ook het probleem zijn in de galop, je hoeft in principe geen steun te zoeken in je beugels, juist niet, maar als je je onderbenen mooi stil kan houden zullen je voeten ook beter in j ebeugels blijven en constant aanvoelen.
Je bent erg leuk bezig met je paardje, maar ik mis het rechtrichten een beetje, dus de techniek, als je paard beter in balans leert lopen, zul je merken dat jij ook beter en rustiger kan blijven zitten en misschien zelfs die onderbenen stil kan houden, je paard toont erg scheef.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:34

De grond was bevroren in het eerste filmpje (en ongelijk) en we hadden al een paar dagen niet meer gereden. Paard is inderdaad nog steeds behoorlijk scheef (nniet zo erg als hij was).
Het probleem is ook niet het steun zoeken in de beugels, maar meer dat ik geen controle heb over m'n onderbeen en dus ook geen geiwicht kan plaatsen in de beugels (bv. tijdens overgangen), waardoor ik mn paard niet voldoende begrens en ook nog eens tegenzit in de beweging.

Maar je slaat precies de spijker op de kop midgie; dat is nu precies het probleem Knipoog

rechtrichten zijn we elke keer met rijden intensief mee bezig en wordt steeds beter, maar het kost wel tijd en gaat een beetje met vallen en opstaan vanwege spierproblemen. De grootste wokkel die er nu nog zit, zit in de schoft naar rechts.

EDIT: Als je dit filmpje bekijkt (toen waren we al een half jaar bezig met rechtrichten, toen was hij nog schever), zie je hoe het een jaar en een aantal maanden geleden was (let vooral op de pas rechtsachter). (let niet op het doel van het filmpje verder, het was voor school. Ik kan ook echt niet rijden verder Tong uitsteken): http://www.youtube.com/watch?v=5IKp5IWU ... annel_page (vanaf 1.09)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:41

Gewicht houden op de beugels moet wel.Klemmen met de knieën is juist niet goed.
Als ik het filmpje zo zie lijkt het ook dat je niet kan zitten doordat je met je boven benen je zelf omhoog drukt.Draai je gehele been vanuit de heup naar binnen,zit daarbij dan ook op je de binnenkant van je been,niet op je kont in een stoelzit.Ook al kom je terug uit een overgang,hou je onderbenen gesloten om je paard.Beugels zou ik toch een gaatje korter doen,met springen zeker wel een gat of 4 korter.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:46

Ik spring niet in de winter. Heb op de filmpjes trouwens ook 2 verschillende zadels. Ik klem niet met mn knieën (deed ik vroeger maar niet meer) en heb meestal vooral last van spierpijn aan de buitenkant van m'n been (dan klem je toch niet?).
Ik zal iemand nog eens vragen te filmen met de beugels 1 en 2 gaten korter, maar ik weet dat ik dan vast komt te zitten in mn heup en nog meer in stoelzit kom (heb errug lange benen Tong uitsteken). Ik zal er dan ook extra op letten dat ik mn hele been wat naar binnen draai, maar ik weet uit de les dat het niet helpt;
Ik heb gisteren les gehad en we zijn hier zeker een kwartier mee bezig geweest (gelukkig is mn paard goed in conditie :p), maar ik kreeg het niet voor elkaar (en ik heb toch echt een hele goeie instructrice die hier heel streng op let).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 17:49

Je zou wat meer kunnen proberen naar voren te gaan zitten , wat meer op je boven benen en dan heel bewust je benen erg lang maken maar wel heel ontspannen laten hangen, ook je beven benen ontspannen zodat je je paard ook niet belemmert in zijn rugspieren, wat meer naar binnen gaan zitten als het waren , blij je ook beter in balans in de overgangen en zullen ej benen ook minder naar voren vallen zeg maar.
Leer je heupen aan je paard zijn achtebenen/beweging t egaan plakken dan zul je hem niet storen in zijn beweging en daar ook veel beter op kunnen reageren in overgangen en tempo wisselingen.
Het rechtricht verhaal, vind je het niet leuk om aan de hand recht te richten, want hij loopt echt uit balans, zeker het stukje draf op straat zeg maar in het filmpje, loopt hij in zijn eiegn balans en dat is puur een kwestie van het hoofd op de juiste wijze stellen om zo contrple te gaan krijgen over het binnen achterbeen en daardoor de balans van je paardje om te zetten om jou in een goeie houding te kunnen dragen en je dan ook beter kan laten zitten,
Het is idd niet makkelijk en zeker kost het heel veel tijd, maar je bent zo leuk bezig zo zonder zadel en bit , dat moet ook lukken om op deze manier je paard in een mooie houding te laten lopen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:59

Die draf op staat was wederom op bevroren grond. Dan ben ik wat voorzichtiger en ga ik hem niet dwingen in een bepaalde positie te lopen (vanwege pezen en banden), kans op blessures op zo'n harde ondergrond is gewoon wat groter.

We doen rechtrichten aan de hand. In ieder geval schoudervoor (travers krijg ik er niet op aan de hand; hij freakt helemaal en gaat steigeren. Ik ben er nog niet uit waarom). Hier hebben we ook les in gehad.
probleem is dat hij op zoveel plaatsen kronkels heeft dat hij aan de hand vaak aan alle kanten uitbreekt en je dus al met z'n tweeën moet zijn om dat te corrigeren (ik heb maar twee handen Tong uitsteken ). In overleg met m'n lesgever hebben we toen dus besloten om er toch maar op te kruipen om zo efficienter te kunnen zijn.

Ik weet dat die scheefheid voor een groot deel bijdraagt aan het probleem, want hij draagt me gewoon nog niet genoeg. Echter, die drie passen dat het me wél is gelukt liep hij wel goed (typisch weer Tong uitsteken ). Ik denk dus dat het één bijdraagt aan het ander en als ik dit voor elkaar krijg ik weer een nieuwe opening heb.

Dat naar voren zitten ga ik proberen, daar heb ik gisteren ookal wat mee geëxperimenteerd. M'n vriend gaat morgen al m'n probeersels filmen. Nog meer suggesties om te proberen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:03

Ja met de 3 passen dat het wel lukt moet je al heel erg blij zijn, juist het recht lopen ook op bevroren onder grond is erg belangrijk, het is voor een paard erg moeilijk om in zijn eigen balans een ruiter te dragen die ook niet in balans zit,
Dus b.v met het buiten rijden, zou je ook wat stelling kunnen vragen om het achterbeen wat meer onder jou gewicht te kunnen plaatsen.
Ga lekker aan de gang met je eigen zit, haal die uit zijn rug. werk aan de juiste stelling.
De traver is gewoon oefenen en oefenen en gymmen en gymmen, als de schouder binnen al lukt zou je hem vanuit daar aan de hand zelf wat voor hem en meer naar de hoefslag te gaan lopen en op zijn halswerveld duwen zodat zijn achter kant vanaf de wand komt, daarna kun ej aan de juiste buiging gaan werken, om hem als hij vanuit achter vanaf de wand komt stil te zetten en juist te buigen en dan proberen weg te stappen en dat steeds weer oefenen , en dan zul je zien na een paar weken zal het ineens goedgaan, het kwartje moet vallen , eerst bij jelzef en dan kun je het over brengen naar je paard.
Sucses .

probo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:05

misschien helpt het als je je beugels vast maakt aan je singel dan voel je je beugels meer.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 07:10

misschien helpt het als je je beugels iets korter doet?
ik weet het ook niet hoor het is zomaar een ideetje.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 08:28

Ik ga vandaag experimenteren met beugels korter, maar ik kreeg via de Pm ook de tip ze langer te doen (ik weet dat ik met kortere beugels stijver ga zitten).

@Midgie: Hij kan wel travers onder het zadel. Maar als ik ernaast sta en op dat reflexpunt druk, kan hij opeens niet meer voorwaarts en komt hij omhoog. Hij snapt het gewoon niet en vindt het ontzettend stressvol, dus we doen het met kleine stapjes.
Normaal gesproken rij ik op de rechte lijnen ook iets schoudervoor naar links om hem rechter te maken. Alleen op dit filmpje dus niet :p

@Probo: Doe ik niet, lijkt me erg onveilig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:34

wat je ook kunt proberen is om ze echt veel korter te maken en in een beetje verlichte zit te gaan galopperen. Dan moet je wel in je beugels gaan staan, en zo kun je het gevoel opbouwen. Ook erg leuk om zo overgangen naar draf te rijden, goed voor je balans.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:54

Ik ken het van de traver niet snappen, die van mij walste gewoon door de omheining heen, maar nu na een aantal maandjes gaat het kwartje vallen.
In ieder geval sucses , heb je geen instructrice die jou kan helpen?
Maar zou zeggen ga het eens proberen met je zit te verandere, vooral zonder zadel oefenen b.v met BBp anders ga je glijden, ga je paard leren voelen, niet knijpen met je benen, laat die hangen ook in de overgangen, want mensen gaan vaal onbewust knijpen , porbeer je daar eens op de concentreren, op het niet knijpen, dus tempo vragen met je zit en gedachten en niet met je benen, desnoods een aanwijsstokje om het achterbeen te starten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 09:20

Tsja, ik heb zelf het idee dat het meer vanuit m'n heup komt dan m'n bekken, vandaar dat rijden zonder zadel geen effect heeft (daar had ik het met mn instructrice over, omdat dan alle oefeningen veel beter lijken te gaan als ik freestyle rij). Ik knijp dan ook totaal niet met mn benen, maar til ze juist op heb ik het idee. En dat is ook niet de bedoeling.
Misschien is het ook gewoon een kwestie van nog meer meters maken...

Dat travers aan de hand, ik denk dat het uiteindelijk wel gaat lukken, maar we doen het gewoon rustig aan en op zijn tempo Lachen

@Lielle: In verlichte zit heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Het is niet zozeer het gewicht in de beugels, als het verliezen van de controle over m'n onderbeen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:25

als je je gewicht echt in je beugels hebt, kan je onderbeen niet meer slingeren want daarvoor is het dan te zwaar. Maar dan moet je ook wel je beugels 5/6 gaten korter maken, en niet met dressuurbeugels in verlichte zit gaan rijden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 09:32

Ik zal het proberen. Vanmiddag ga ik vanalles proberen en wordt het gefilmd (ook voor mezelf). Kunnen jullie het resultaat van jullie tips bewonderen Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:50

Fijn dat je filmpjes hebt, leuk paard ook! Ja Wat ik zie op de filmpjes: in het eerste filmpje lijk je niet lekker in balans te zitten, je voeten komen soms bijna voor je paard uit... je kukelt een beetje achterover. In de tweede helft en in het tweede filmpje kun je ook zien dat je hand een beetje onrustig is, die hotst op en neer en je zou bijna denken dat je je vasthoudt aan de teugels. Zelf schrijf je dat het nog het meest lijkt alsof je je knieën optrekt, dat is een hardnekkig probleem (weet er alles van Rolleyes ) Alles duidt er m.i. op dat je ergens spanning hebt. Zou je een paar zitlessen kunnen krijgen van je instructeur en je samen verdiepen in centered riding? Dat lijkt me voor jou heel nuttig Lachen Veel succes en plezier met je mooie paard!

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 08:22

Ik ben het met hestejente eens. Als ik naar de filmpjes kijk zie ik dat je toch nog niet echt stevig met je bips in het zadel blijft. Je komt met elke galopsprong iets uit het zadel. Zitlessen voor een onafhankelijke zit zou ik adviseren. In stap en draf zie ik namelijk wel ontspanning in je lijf maar in de galop zie ik toch wat spanning in je lijf. Probeer niet je benen los te gooien maar je bekken en niet je rug vast te zetten. Vang daar de beweging van je paard mee op ipv met je benen.
Heel veel succes

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 09:12

Ik heb dus al bijna 2 jaar Centered Riding les van Monique Leblanc. Ik heb juist wel het idee dat ik goed in het zadel zit met mn kont. Ik kom iig niet los van het zadel, dat weet ik zeker!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 10:50

Ik denk ook dat dat het probleem niet is, de manier hoe jij met je paard rijd kunnen een hoop hier een puntje aan zuigen, maar denk als je juist je zit wat meer naar je bovenbenen verplaatst dat je onder benen juist stiller en mooier naar beneden hangen.
Met het centered riding houden ze geen rekening met de balans van het paard, maar dat is juist het belangrijkste om jou fijn te laten zitten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:11

Mijn instructrice wel. Die heeft namelijk ook de orun gedaan en een aantal cursussen rechtrichten en klassieke dressuur. Ik heb echt alle vertrouwen in de expertise van mijn instructice, maar dit issue duurt nu al zo lang en ik loop op mezelf steeds vast. Vandaar deze topic.

Ik denk dat je gelijk hebt over m'n bovenbenen, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Ik heb de filmpjes van gisteren nog op de camera staan, die doe ik straks. Nu ga ik even longeren (want hij liep gisteren niet echt fijn).

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:53

midgie schreef:
als je paard beter in balans leert lopen, zul je merken dat jij ook beter en rustiger kan blijven zitten en misschien zelfs die onderbenen stil kan houden,

Ik denk inderdaad ook dat je je balans probeerd te houden op het paard en dat dit probleem hierdoor komt.
Want als je met zadel rij, vind ik het al minder

groetjes! Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:05

Ts, ik snap je frustratie, je bent al twee jaar bezig met een goede instructrice en nog lukt er iets niet Ach gut Aan de band tussen jou en je paard ligt het zo te zien niet, ik lees dat je 'm aan het rechtrichten bent en ik weet van jou dat jij dressuurmatig heel goed bezig bent. Is het niet wat om naast CR op een andere manier je lichaam te trainen? Iets van pilates, om je bewust te maken van je lichaam en het sterker te maken? Zo kun je ook je bovenbeenspieren aanpakken Knipoog Heb je hier wat aan?