Hte probleem is niet zo heel dramatisch, maar het maakt het rijden wel lastiger. Het komt eigenlijk alleen voor in de galop, zowel links als rechtsom. Het probleem is dat ik niet samen kan stijgen en landen met mijn paard in de galopsprong. Ik blijf goed in het zadel, en eigenlijk alles van de knie naar boven is goed, maar daar houdt het op: Als ik galopeer is het net alsof ik geen onderbenen meer heb

Ik verlies m'n beugels niet, maar ik kan ook niet echt m'n voeten er echt in zetten. Hierdoor is het erg moeilijk om te voelen hoe en wanneer mijn paard opspringt en landt. Ik doe erg hard m'n best en heb waarschijnlijk al kilometers gegalopeerd waarbij ik hierop lette, maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar.
Bijkomstigheid is dus dat ik op het verkeerde moment aandrijf (namelijk bij de landing, in plaats van bij de afzet). Ik ben me hier niet bewust van en kan het dus ook niet 'precies andersom' doen, zoals m'n instructrice zegt.
Bij de tweede helft van het filmpje kun je goed zien wat ik bedoel (vanaf 1.42): http://www.youtube.com/watch?v=QXj1AOLhOcs
en nog een fimpje met wat meer galop (wel wat ouder): http://www.youtube.com/watch?v=lFB4Nwmx ... annel_page
Kennen jullie het probleem? weten jullie wat ik eraan kan doen?
(Btw, in de verlichte zit heb ik hetzelfde probleem. Hoewel ik dan wel meer op mn beugels steun, heb ik nog geen geveol in mn onderbenen).
Op het eerste filmpje valt het wel mee. Ik let er tegenwoordig wat meer op, maar het correct aanleggen van m'n been (met de hamstring naar achteren) is geen oplossing voor dit probleem. 

Wat ik zie op de filmpjes: in het eerste filmpje lijk je niet lekker in balans te zitten, je voeten komen soms bijna voor je paard uit... je kukelt een beetje achterover. In de tweede helft en in het tweede filmpje kun je ook zien dat je hand een beetje onrustig is, die hotst op en neer en je zou bijna denken dat je je vasthoudt aan de teugels. Zelf schrijf je dat het nog het meest lijkt alsof je je knieën optrekt, dat is een hardnekkig probleem (weet er alles van
) Alles duidt er m.i. op dat je ergens spanning hebt. Zou je een paar zitlessen kunnen krijgen van je instructeur en je samen verdiepen in centered riding? Dat lijkt me voor jou heel nuttig
Aan de band tussen jou en je paard ligt het zo te zien niet, ik lees dat je 'm aan het rechtrichten bent en ik weet van jou dat jij dressuurmatig heel goed bezig bent. Is het niet wat om naast CR op een andere manier je lichaam te trainen? Iets van pilates, om je bewust te maken van je lichaam en het sterker te maken? Zo kun je ook je bovenbeenspieren aanpakken