tongproblemen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muiltjes

tongproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 18:59

Jongen die bij mij stage loopt, moet een "werkstuk" maken over een rijtechnisch probleem en met daarbij behorende oplossingen. Nu zijn we beide op het TONGPROBLEEM uit gekomen. Wat hebben jullie ervaren en wat kunen de oplossingen en oorzaken zijn.

Persoonlijk heb ik er dus ook een, die ook al is hij ontspannen zijn tong zo net niet naar buiten steekt. Hij gooide hem er niet over maar wel net zo dat je hem wel niet ziet. Nu vertelde me iemand om appelstroop op het bit te doen, en wat denk je het werkt!

Wat hebben jullie voor rijtechnische tongproblemen, en hoe los je dat op zonder"snoepjes".....

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door muiltjes op 13-12-08 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Re: tongproblemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:10

Tongproblemen zijn vrijwel altijd gebitsproblemen.
Je moet je voorstellen dat de mondholte geheel gevuld is met tong. Dan moet er nog een bit in en moet de tong ergens heen; naar achter en korter, dus breder worden. Hierdoor komt de tong tegen de randen van de kiezen in de onderkaak aan te liggen. Zijn deze scherp dan ontstaat het bekende probleem van de tong uit de mond.
Omdat voorkomen beter is dan genezen; laat voor het beleren het gebit nakijken.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:21

Dit hou ik even bij. Ik heb tegenwoordig ook een tongprobleem met mijn knollie...Helaas alleen nog geen oplossing gevonden. Hoewel ik de appelstroop nog niet heb geprobeert!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:21

Tong problemen zijn idd of door tanden of door de ruiterhand, wat het meest voorkomende probleem is.
Zou zeggen lees het boekje "Metaal in de mond" eens , dan kun je zien wat er gebeurd in de mond/tong/lagen door verkeerd bit gebruik.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:03

mijn verzorghaf deed dit ook vaak,
ik heb een ander bidje geprobeert en het was over!

Dus het lag werkelijk aan het bid Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:05

Een ander bit wil vaak nog eens helpen. Bijvoorbeeld een bit met een tongboog. Maar het is lastig om het juiste bit te vinden.

muiltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 20:31

verder niemand?

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:50

Ik heb ook een paard met een tongprobleem. Ze heeft echter toen ze een veulen was haar kaak gebroken gehad. De kaak is vervolgens scheef gegroeid waardoor haar tanden scheef op elkaar staan en de mond kleiner is. Het heeft dus in haar geval niets te maken met aanleuningsproblemen of spanning. Heb ook al een aantal bitten geprobeerd maar dat helpt allemaal niets. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, maar ik hoorde wel dat er een mogelijkheid is om hier dispensatie voor aan te vragen bij de KNHS mits je een DA verklaring hebt. Ook schijnt een DA de tong in te kunnen spuiten zodat deze niet meer gebogen kan worden en het paard de tong dus niet uit de mond kan hangen. Ik weet hier echter nog niet het fijne van dus dat ga ik nog uitzoeken.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:24

ozzie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:06

Mijn paard heeft ook een (groot) tongprobleem. Het is begonnen met zijn tong over het bit doen met rijden. Lepelbit ingedaan en toen kon zijn tong er niet meer overheen. Vanaf dat moment doet hij zijn tong naar buiten en dan het liefst helemaal.

Tanden, vanaf het begin van rijden, altijd door goede tandarts na laten kijken, geen problemen. Hij is erg druk in zijn mond. Zodra hij maar een bit ziet begint hij al te smakken en schuimen. Allerlei soorten bitten geprobeerd maar maakt niet uit. Zelfs tijd zonder bit gereden en dan ook gooit hij zijn tong eruit.

Rug na laten kijken maar niets "raars" kunnen vinden en ook maakt het hem niet uit of er druk op de teugels zit of dat hij gewoon helemaal "los" aan een lang teugeltje loopt, de tong komt er regelmatig uit. Het is wel zo, dat als hij helemaal ontspannen is en lekker aan het werk dat de tong bijna niet meer eruit komt. Ik denk dus dat het bij mijn paard om een stukje gewoonte en een stukje spanning gaat.

Mijn "oplossing" was om me er maar niet te veel meer van aan te trekken en geen dressuurwedstrijden meer te starten, want je wordt wel erg depri van alleen maar TONG op je startcoupons en daardoor lage punten!! Ik start nu endurance wedstrijden en het bevalt me prima. Ik rijd hem wel weer met bit, heb je toch iets meer mogelijkheden met rijden.

O ja, als laatste. Mijn paard "duimt" ook op zijn tong. Heeft hij altijd al gedaan en ik heb hem vanaf dat hij 1,5 jaar jong was (hij wordt nu 13). Hij doet het vooral als hij het naar zijn zin heeft, als je lekker staat te kroelen en poetsten of als hij lekker gegeten heeft. Hij doet zijn tong tussen zijn onder en boven tanden en gaat dan staan sabbelen (met kwijl en al). Ik heb wel eens gedacht, misschien heeft hij een te lange tong maar ik weet niet of dit kan.

Succes met jullie werkstuk(ken).

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:23

Haai

Ik had het ook met een van mijn merrie's
die deet tijdens het rijden op de rechterhad de tong links der over heen
toen zij iemand probeer een scholings of corektie bit
maar daar het zelfde die lebber ging der gewoon over heen

mijn oplossing was simpel helaas {niet voor iedereen}
het kwam bij mij voornamelijk dat ik buiging vroeg met rechts en links niet toe stond
dus kon ze niet anders dan der over heen doen
weer dus als ze het doet dat het degelijk aan mij licht
en ik te sterk ben

bijdeze mijn merrie klooit ook altijd voor het rijden met haar toch in de ronte
en als we dan beginen is het weer weg
suc6 met je werk stuk

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:34

Een (goede) tandarts erbij is natuurlijk eerste werk.
Dan ook kijken met een (goede) instructeur of het niet rijkunstig op te lossen is.
Met de bitten is het vaak uitproberen, ik heb goede ervaringen met het rechte kunstof bit van harry's horse. Ik had een paard dat te veel met de tong aan het friemelen was, soms optillen, soms de lippen aan de ene kant van zijn mond te ver open en de tong er dan net een beetje uit. Met het rechte bit was dit opgelost het ligt meer op de tong dan op de lagen en voor dat paard werkte het heel goed.

yantra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 23:00

Ik heb net een nieuw paard op proef, wel met een tong probleem, hij steekt m van voren naar buiten, niet een beetje, maar helemaal.Ga er wel wedstrijden mee rijden als het over zou gaan, dus bitloos is geen optie, buiten dat zou dat bij dit paard niet echt veilig zijn voor mij gezien zijn karakter.

Ik weet dat het een aanleunings probleem is, hij is in het verleden ook met veeeeel te harde hand gereden.

Nu heb ik een happy mouth bitje(na 3 verschillende goede bitjes te hebben geprobeerd) en ga ik weer opnieuw proberen of hij het bitje weer opnieuw wil accepteren, begin gewoon weer bij de basis en veel voorwaarts neerwaarts rijden en van achter uit aktiveren, hopen dat ie uiteindelijk gaat nageven en aanleuning gaat zoeken.

Is alleen nog 1 dingetje, heb m 3 maanden op proef en weet niet of het dan over is, heeft iemand misschien buiten dat ik hem zo rijdt als boven vermeld nog een ideetje om het weg te krijgen.

En jaja, koop geen paard met een tong probleem, heb m ook nog niet gekocht, alleen als het in 3 maanden praktisch over is. Maar dit is zo'n goed paard, dat het het proberen waard is.
Hij is net naar de fisio geweest en naar de tandarts, daar was alles ok. Heb ook een super instructeur, dus dat advies hoef ik ook niet..

Hoop een goed advies te krijgen...

Groetjes

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 11:24

Hmm eerste keer L1 volgende commentaar op de coupon:

Op ieder onderdeel heb je een punt aftrek gekregen omdat je paard continu met de tong uit de mond loopt, erg jammer...

Ik geloof dat ik toch weleens serieus met een dierenarts ga praten over eventuele mogelijkheden want had nu slechts 176 punten :(

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:10

Je hebt speciale rubbere 'tonglepels' die je aan het bit kunt bevestigen, hierdoor kunnen ze de tong er moeilijker overheen gooien en van buitenaf is er niks te zien;)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:13

Het vervelende is dat ze de tong naar buiten laat hangen doordat ze een scheve mond heeft, maar ze gooit de tong niet over het bit dus zal een tonglepel helaas geen zin hebben :) Toch bedankt voor de tip!

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:20

Die komt toevallig morgen ;) Maar toch ook bedankt voor de tip! Er werd mij verteld dat je ook tandpasta op het bit kunt smeren. Dat ga ik ook eens proberen...

yantra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 01:40

De tonglepel is allen voor als ze de tong over het bit gooien, dat doet mijn paard niet, hij hangt alleen z'n tong eruit, aan de voorkant, dus niet opzij...

karleylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 10:15

Hallo!
Mijn paard (fjord) heeft helaas ook een tongprobleem.
Ik heb hem nu 5 jaar en hij steekt zijn tong nu denk ik 3 jaar uit. Hij gooit hem niet over het bit heen, maar steekt hem uit een beetje schuin naar links.
We waren bezig met wedstrijden maar zijn hierdoor gestopt.
Ik heb de tandarts al 2x laten komen.
Ik heb al veel verschillende bitjes geprobeerd.
Ik heb een nieuw zadel gekocht, ook die een paar keer laten controleren.
Rubberen tonglepel geprobeerd.
Ik heb een goede instructeur.
Mijn paardje doet het wel iets minder, omdat het rijden nu best goed gaat, maar hij doet het nog wel.
Ik sta open voor tips, ideeen etc.

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:47

Mijn zus haar pony laat ook altijd haar tong eruit hangen.
Wij hebben alles na laten kijken. Tanden, rug en een ander bit etc...
Niks helpt (Nog altijd niet).
Ze is ondertussen al 23 jaar en gooit al, sinds ze ingereden is, haar tong naar buiten.
Meeste mensen denken dat het haar ontspant of helpt concentreren.

Gelukkig krijgen wij geen punten af op wedstrijden (We rijden western).

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:51

@BuckyLove__: als ze het al zo lang doet is het waarschijnlijk een gewoonte geworden. Miss zat haar vroeger iets niet lekker maar nu wel, alleen zit het er zo in om dat te doen dat het automatisch gaat.. Miss wat zoetigheid op het bit smeren, dat het dan langzaamaan minder wordt..

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:00

We weten niet wat er vroeger met haar is gebeurd ofzo, een kennis van mij denkt dat ze verkeerd is ingereden ofzo.
We willen er eigenlijk niks meer aan doen want ze is met 'pensioen' en rijden eigenlijk alleen nog maar buitenritten

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:29

Er zijn verschillende tongproblemen, zoals de tong over het bit gooien, de tong recht eruit steken, of hem aan de zijkant uitsteken.

LAAT HET PAARD WEL EEN KEER GOED NAKIJKEN DOOR TANDARTS, FYSIO EN EEN ZADELMAKER ALS HIJ DIT VERTOONT!!

De eerste is vaak een uitweg als er teveel druk op mond wordt gevraagd, of bijvoorbeeld gestresst rijden dan hou je meestal ook iets meer vast. Meestal is dit makkelijk te verhelpen door een tonglepel of soms een ander bitje.

De tong recht uitsteken, is meestal iets van stress, druk of een zadel wat niet helemaal lekker ligt. Ik laat mijn zadel regelmatig nakijken en mijn vhz past egt uitstekend, maar heb nu een dressuurzadel met luchtvulling naast mijn vhz zadel met wolvulling, Nu is het zo goed als over. Alleen als ik hem hele moeilijk dingen vraag, dan doet hij nog wel eens heel iets zijn tong naar buiten. Als ik hem van een uitgestrekte galop terug vraag naar een verzamelde galop, wat heel moeilijk is, deed hij het gegarandeerd maar is nu al weer bijna over omdat ik dit veel op een ontspannen manier heb getraint. Hierdoor vind hij het nu niet zo moelijk meer en kan hij omgaan met lang en kort maken van zijn lichaam.

Paarden welke de tong aan de zijkant eruit steken heb een serieus probleem, meestal erger als de andere twee gradaties. Het paard zit meestal vast of houd zich vast in de rug hals en nek of een aanleuningsprobleem. Dit is meestal de fout van de training van het paard.

Als een paard lang zijn tong uit steekt dan kan dit ook gewenning worden.

Vroeger werd er nog weleens over gegaan tot het chirurgisch verwijderen van een stuk van de tong, dit mag niet overigens. En sommige mensen maken de tong vast met een panty. Los het probleem rijtechnisch op en grijp niet naar dit soort dieronvriendelijke praktijken.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 18:48

Ik heb n friese jaarling hengst, bijna 2 jaar, hij wordt dus nog niet gereden en heeft ook niks met het bit te maken gehad, maar hij heeft wel vaak zijn tong uit zn mond hangen. Kan dit geen vorm van ontspanning zijn?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:14

Mijn paard heeft weleens op stal als hij water heeft gedronken, zijn tong er heel iets uit halen en dan lekt hij een beeje, hij laat een klein beetje water uit zijn mond lopen over zijn tong. Dit soort dingen lijkt mij inderdaad ontspanning.