Enkele weken geleden kwam er bij ons op de pony-club een paardje te koop.
Een 6 jarige ruin met een sprong, magnifiek.
Ik heb proef op hem gereden en na een half uur was het zowel voor mij als voor J-P (mijn instructeur) duidelijk dit paardje was voor mij!
Helaas werd hij weer uit de verkoop terug getrokken omdat het meisje waarvan hij is nog een laatste kans kreeg van haar ouders. Nu komt hij vrijwel zeker weer te koop maar wanneer??? (Te lang verhaal.)
Maar het meisje is tot op heden niet komen rijden dus rijd ik Niops 2x in de week in de les.
Ik mag hem dus niet buiten de lessen om rijden of grondwerk met hem doen, helaas, dus zijn mijn mogelijkheden om zijn "problemen" aan te pakken nogal beperkt.
Niops is voornamelijk gebruikt op mee naar buiten te gaan en om over hindernissen heen te springen. Maar ze is vergeten om ook "dressuurmatig" met hem aan de slag te gaan met als gevolg dat hij nog zeer op zijn voorhand loopt en de teugels als steun gebruikt.
Als ik de teugels langer laat dan gaat hij steeds harder en harder alsof hij naar die teugel toe wil. Als ik de teugels op maat heb dan gaat hij er op hangen, zo erg dat als ik mijn handen open hij struikelt om zijn evenwicht terug te vinden. Hij loopt dus absoluut niet op eigen benen en volledig op de voorhand.
Wat ik op dit moment doe is hem zoveel mogelijk op mijn zit rijden en proberen om mijn teugels zo lang mogelijk te houden.
Verder rijdt ik hem zo diep mogelijk door de hoeken (het geen hij heel vreemd vind hij dacht dat de piste ovaal was)
Maar wat kan ik verder doen zonder de andere te hinderen?
Ik kan niet van mijn plek gaan omdat ik dan de gene die moet springen hinder ik heb 2 op de 3 rondjes een extra paard lengte op te versnellen en te vertragen omdat er dan een paard tussen uit is.
Hij loopt wel al iets beter (ook volgens J-P) maar ik zou graag wat meer doen.
Dus heeft iemand verder nog ideeën e/o tips wat ik op dit moment zou kunnen doen.
O ja hij wordt (al 2 jaar) met een gogue gereden.
Merci, Martina