Jong paard met slof?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:56

Ik ben niet tegen het goed gebruiken van en slof en ook niet bij een jong paard. Wat ik en veel groter probleem vind in jou verhaal is dat het paard een uur gewerkt wordt dit is veel te veel voor een jong pard zeker als hij rond gereden wordt.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:03

Als je een paard van 3,5 al aan de slof zet, wat blijft er dan in GN nog van over als ie 6 is????????

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:07

Als je hem met die slof goed traint dan blijft er een fijn gereden paard over ook als hij twaalf is.
Je kunt een paard goed rijden met slof en je kunt ook een paard kapot rijden zonder.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:10

Maakt ook niet uit of dit soort mensen met slof of zonder rijden,
het blijkt wel dat ze weinig gevoel voor paarden hebben en het dier zonder slof ook kapot krijgen.
Verder sluit ik me helemaal bij Katja aan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:54

Katja schreef:
Als je hem met die slof goed traint dan blijft er een fijn gereden paard over ook als hij twaalf is.
Je kunt een paard goed rijden met slof en je kunt ook een paard kapot rijden zonder.

Ik heb het vermoeden dat mensen die een uur rijden op een jong paard weinig verstand hebben van paarden en waarschijnlijk ook niet met slof kunnen rijden. WAarom hangen ze er niet gelijk ook nog een dun stangetje in.......

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:10

Mmm... nu krijg ik helemaal een schuld gevoel, dus zal ik het gelijk maar even vragen. Mijn paardje wordt in Juni 4 en is sinds Augustus "onder het zadel". Heel lang een beetje lalala gestapt en een beetje gedraafd. Toen heeft hij een ongeluk gehad en heeft zo een 6 weken stil gestaan. Ik denk dat ik sinds Oktober/November ongeveer weer met hem bezig ben. Ik heb nu 1x per week een half uur les en met losrijden en dergelijke zit ik soms toch wel op 3 kwartier redelijk intensief werk (beetje rond lopen en we proberen hem nu ook iets meer in zijn lichaam te laten inbuigen). Galop doe ik met hem nog niet onder het zadel, dus het is voornamelijk stap en draafwerk. Ik rijd hem sinds kort 3x per week (inclusief les) en dat was tot voor kort 2x per week (incl. les).

Het plan is om hem deze zomer een paar maandjes uit het werk te halen en op het land te zetten zodat hij nog even gewoon een kleuter kan zijn.

Is dit te veel?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:23

Nee, dat is niet veels te veel, zeker aangezien je maar drie keer per week er op zit.
Wel zou ik snel het galop werk oppakken.
Daar worden ze zo snel veel beter van!
Balans en souplesse gaan dan echt hard vooruit.
Ik galoppeer juist erg veel met jonge paarden.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:29

Ik wil eigenlijk pas met de galop beginnen als ik hem een beetje redelijk met vertrouwens in het bos kan rijden... Dan hoeft hij de bochten niet te nemen. Galopwerk doe ik overigens wel aan de longe, maar onze (overdekte) longeerkraal is vrij klein, dus daar was ik niet zo heel blij mee. Met beter weer kan ik binnenkort gelukkig weer de buiten kraal pakken, die een stuk groter is.

Het weinige galop werk wat ik gedaan heb tot nu toe ging voornamelijk alleen maar -hard- (hi). Ik vind het niet zo prettig om dit te doen als er ook nog andere mensen in de bak aanwezig zijn, dus er is niet zo heel veel gelegenheid geweest tot nu toe. Ik zal het eens met mijn instructeur bespreken Lachen

En bedankt... je hebt mijn schuldgevoel heel kundig opgelost Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:43

Sjuimpje schreef:
Nee, dat is niet veels te veel, zeker aangezien je maar drie keer per week er op zit.
Wel zou ik snel het galop werk oppakken.
Daar worden ze zo snel veel beter van!
Balans en souplesse gaan dan echt hard vooruit.
Ik galoppeer juist erg veel met jonge paarden.

good point! galop is zo'n onderschat onderdeel! Dat zegt Jef Jansen ook in een interview: een galop maakt het paard sterker en soepeler. Ook al gaat het niet zo goed in het begin omdat het paard te hard gaat wegens gebrek aan balans, toch oefenen. Desnoods tijdens een buitenrit MITS je kunt vertrouwen op een goedwerkende rem. Uiteraard niet in je eentje oefenen, maar met iemand anders op paard erbij waar het jonge paard op kan steunen.
Maar mensen beginnen vaak veel te laat aan de galop in een training. Zonde, ze laten een hoop liggen zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:45

Mucky, je instructeur zal hetzelfde zeggen als Sjuim, wedden? Knipoog. Het is wel heel goed om rekening te houden met je stalgenoten, maar als je aankondigt dat je even een rondje bonanza meepakt, dan kunnen zij best even rekening met jou houden toch? Galop wordt alleen maar beter door galop, dat is nu eenmaal zo. Als je in de bak galoppeert, is het helemaal niet erg om de hoeken wat te ronden, dat maakt het wel makkelijker.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:48

Ja, zo doen ze dat ook op onze stal, waar geregeld jonge paarden ingereden worden. DAn gaat de rest op de binnenhoefslag om ruimte te geven en dan laat je die ander gewoon effe galopperen. Is heel normaal om iemand effe die gelegenheid te geven.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 15:04

Lov kent mijn instructeur veel te goed Knipoog

Ik heb zo het idee dat ik binnenkort maar eens aan die galop ga beginnen... vooral nu het zo mooi weer is wordt dat makkelijker... minder druk in de bak enzo...

Jammer genoeg is niet iedereen altijd even sociaal wanneer het op jonge paarden aankomt... soms heb ik echt van die dingen dat ik denk "Hallo, ik zit hier op een 3.5 jarige knol hoor" als je voor de zesde keer weer eens afgesneden wordt, of er continu iemand in halve rengalop om je heen aan het racen is...

Gelukkig heb ik een heel braaf paard, toch Lov? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:41

Ja Mucky, hij is heeeel erg lief. Maar wel een beetje dom Haha!.
Nee hoor grapje. Hij is hartstikke braaf en heel lief. Je treft het met zo'n dier.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:45

Zeg maar gerust heel erg dom hoor... weet ik zelf ook wel Knipoog

'Tis maar goed dat ze geen IQ test doen bij de EFO Haha!

Leuk ook, toen ik tegen mijn dierenarts zij "Hij is wel een beetje dom" en hij antwoordde "Tsja, maar hij is wel heel erg lief, toch?" ipv "Valt best mee hoor...". Grapjas...

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:51

Mag het nu weer 'on topic'? Misschien kan iemand me uitleggen WAAROM iemand een 3,5 jarige met slof rijdt? Dat ie te sterk wordt, wat wordt daar precies mee bedoeld? Gaat ie pullen of gaat ie er van tussen, of nog wat anders? Mijn gevoel zegt gewoon dat het erg fout is omdat je je paard niet leert op z'n eigen benen te lopen. Ik kreeg al op m'n kop van m'n instructrice toen ik een jong paard wat te veel probeerde te sluiten. Ik snap dat ook wel, soms zie je jonge paarden, die worden vanaf het begin in een bepaalde houding getraind en komen er dan niet meer uit; je kunt ze niet meer verlengen of verkorten. Daarom denk ik dat zo'n jonkie met een slof rijden niet goed is, maar wellicht zit er helemaal naast?

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:05

Nog steeds geld dat ieder hulpmiddel zo sterk inwerkt als de hand van de ruiter. Ik ben er stellig van overtuigd dat er mensen zijn die een 3.5 jarige heel goed met slof kunnen rijden en daar ook echt hun voordeel mee kunnen doen (zowel voor paard als ruiter). Het kan net dat aanwijzinkje zijn dat het paard nodig heeft om te begrijpen wat er van hem gevraagd wordt, als je je slof kundig gebruikt zal dit niet zo een probleem zijn... Het probleem als zodanig is dat er maar heel weinig mensen zijn die -goed- met een slof kunnen rijden, afgezien of het paard jong is of niet. Een slof wordt (mijn insziens) erbij gepakt als "wondermiddel", instant result, yadda... Zelf vind ik het veel "stoerder" dat ik, of mijn 3,5 jarig paardje al dat soort fratsen niet nodig hebben.

Wat betreft dat oppakken en in de houdig laten lopen... tsja, ik denk dat dat een keuze is die ieder voor zich moet maken. Ik hou er persoonlijk niet zo van om jonge paarden lang op hun voorhand door te laten kachelen. Op het moment loopt mijn paardje heel erg lekker en probeer ik hem wel gewoon vanaf dat ik erop zit om hem lekker rond te rijden, vind -ik- veel beter voor zijn rugspieren en dergelijke en hij moet gewoon weten wat er van hem verlangd wordt. Maar ik heb ook wel lesjes gehad dat ik alleen maar met een losse teugel heb gereden, puur omdat ik te veel met mijn hand zat te klooien en hij ook nog even lekker tegen mijn been in omhoog kwam. Ik kan nou niet echt zeggen dat hij problemen heeft met verruimen of verkorten, of het op lengte maken van zijn hals... Bovendien vraag ik me altijd af hoe je een beetje lekker kan rijden als je paard maar loopt te lalalala-ohzaternogiemandopmijnrug-en, maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Een paard wat met slof gereden wordt omdat hij te "sterk" wordt is waarschijnlijk zo erg op de hand gereden dat hij maar vrolijk terug is gaan trekken en dan zijn ze toch net even iets sterker dan dat nietige mensje op hun rug.

Ik denk dat mensen met jonge paarden zich te veel fixeren met het rond/aan de teugel plaatje... en niet goed snappen dat aan de teugel niet in de krul trekken is, maar juist voortkomt uit ontspanning... Bovendien is het bij een jong paard (bij ieder paard trouwens) heus niet zo erg als hij eventjes zijn neus naar voren steekt... Ik vind bijvoorbeeld een regelmatig tempo veel belangrijker Lachen

Is dat weer 'on topic' genoeg?

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:29

muckypup schreef:
Wat betreft dat oppakken en in de houdig laten lopen... tsja, ik denk dat dat een keuze is die ieder voor zich moet maken. Ik hou er persoonlijk niet zo van om jonge paarden lang op hun voorhand door te laten kachelen. Op het moment loopt mijn paardje heel erg lekker en probeer ik hem wel gewoon vanaf dat ik erop zit om hem lekker rond te rijden, vind -ik- veel beter voor zijn rugspieren en dergelijke en hij moet gewoon weten wat er van hem verlangd wordt. Maar ik heb ook wel lesjes gehad dat ik alleen maar met een losse teugel heb gereden, puur omdat ik te veel met mijn hand zat te klooien en hij ook nog even lekker tegen mijn been in omhoog kwam. Ik kan nou niet echt zeggen dat hij problemen heeft met verruimen of verkorten, of het op lengte maken van zijn hals... Bovendien vraag ik me altijd af hoe je een beetje lekker kan rijden als je paard maar loopt te lalalala-ohzaternogiemandopmijnrug-en, maar dat zal wel persoonlijk zijn.
..................
Ik denk dat mensen met jonge paarden zich te veel fixeren met het rond/aan de teugel plaatje... en niet goed snappen dat aan de teugel niet in de krul trekken is, maar juist voortkomt uit ontspanning... Bovendien is het bij een jong paard (bij ieder paard trouwens) heus niet zo erg als hij eventjes zijn neus naar voren steekt... Ik vind bijvoorbeeld een regelmatig tempo veel belangrijker Lachen
Is dat weer 'on topic' genoeg?


Ik ben bijna beledigd (niet echt hoor), ik kachel niet zomaar wat rond op de voorhand, juist niet. Mijn jonkie heeft zo'n mooi nekje, die krult gewoon uit zichzelf. Wat is er dan makkelijker om even door te sluiten, het ziet er direct geweldig uit - maar hij gebruikt z'n rug dan dus niet voldoende. Laag en lang (wat niet hetzelfde is als lalala rondkachelen op de voorhand / zit er nog iemand op m'n rug) is voor hem dus hard werken (en juist niet rondkachelen). Ik blijf wel ondersteunen en de achterhand activeren, maar laat het aan de voorkant meer wegvloeien naar beneden. Ik weet niet of ik het goed uitleg hoor, ik denk dat we het wel eens zijn. Het heeft er denk ik ook erg met de bouw en het temperament van je paard te maken.

manic

Berichten: 6989
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:42

Ik zei ook niet dat dat bij -jou- zo was, maar dat veel mensen denken dat hun paard lekker "voorwaarts neerwaarts" loopt terwijl het paard lekker op de voorhand kachelt...

Ik denk ook wel dat we het eens zijn... Lachen En de opmerking was zeker niet persoonlijk bedoelt Lachen

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:18

Boos! Boos! hoe verpest je de rug van een jong paard, een paard leert op die manier niet om de achterhand te gebruiken alleen maar om strak in een krul te lopen, waardoor de passen op de duur korter worden hij zn passen niet kan afmaken en in plaats van vooruit gaat alleen maar achterruit. Waarom rijdt ze hem niet gewoon goed los, veel figuren overgangen, draf verruimen en daarna iets verzamelen , dan word een paard vanzelf soepel in zn rug en nagevelijk op de juiste manier. de moter van een paard zit toch in de kont, van achter naar voor rijden eerst voorwaarts rijden en dan opvangen met je buitenhand werkt 10 x beter en je paard gaat langer mee dan op zo'n manier

groetjes

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:27

Nimmy schreef:
. Waarom rijdt ze hem niet gewoon goed los, veel figuren overgangen, draf verruimen en daarna iets verzamelen , .............


Tja, in principe ben ik het met je eens, maar om nu een 3,5 jarige te verzamelen................lijkt me ook niet goed komen.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:58

Je kunt je paard slecht rijden met slof en zonder slof en omgekeerd.

En een 3jarige aanrijden met een slof lijkt me niet bepaald fijn werken. Maargoed, ieder zijn manier, de mijne is het niet.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:17

Destinietje schreef:
Maar buiten is het een ander verhaal. Hij is dan met vanalles bezig, en de rem werkt ook vaak niet helemaaaal naar wens. Voor mijn eigen (en het verkeer om me heen) veiligheid, doe ik er dan een slof aan.


Daar heb ik ook last van met die van mij!
Ik ben eraan gewend, ik kan haar [met moeite] inhouden buiten, wat ik overigens een beetje zat word naar 4 jaar..., maar er moet iemand anders op rijden met koninginnedag! En die houd haar dus NIET!
Wat ik ga doen is:

Tegen mijn zin in, toch een slofteugel eraan zetten..
Dan is ze toch wat rustiger en makkelijker te houden..

sorry OFF-TOPIC

boemel

Berichten: 8428
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:45

Zoals ik al schreef rijden ze op de stal waar mijn paard staat altijd alle paarden met slof. Daar komt bij dat ze de meeste paarden met slof en martingaal rijden. Zou die martingaal nou echt nog zin hebben?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:52

Katja schreef:
Als je hem met die slof goed traint dan blijft er een fijn gereden paard over ook als hij twaalf is.
Je kunt een paard goed rijden met slof en je kunt ook een paard kapot rijden zonder.


Sorrie, maar uit het verhaal blijkt niet echt dat er deskundig mee omgegaan wordt. Omdat het beest niet in de krul wil, moet het maar kwaadschiks, met slof. Ik denk ook niet dat dat is wat jij bedoeld. Het is geen hulpmiddel om een krulletje te kweken!