Niet voor het been :-/

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Niet voor het been :-/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 14:58

Tsja, ik heb dus ook dit probleem op mijn nog jonge paardje (3.5). Het wisselt echt heel erg af en als ik hem er (eindelijk) doorheen rij, loopt hij echt super en ben ik helemaal trots op hem en dergelijke... Het is alleen soms zo ontzettend moeilijk om hem er doorheen te rijden.

Ik ga nu dus maar even verder wauwelen over hoe het voelt enzo.

In stap gaat het over het algemeen prima. Lekker losstappen aan een lang teugeltje, waarmee hij dan lekker vlot doorstapt. Dan pak ik hem langzaam op, waarmee hij op een relatief lange teugel vrij makkelijk rondloopt, maar zodra ik hem wat korter pak begint hij tegenwoordig toch behoorlijk zijn hals eruit te drukken. Hier kan ik hem vrij makkelijk doorheen rijden, en in stap kan ik hem dan ook behoorlijk doorrijden.

Maarja, dan de draf. Tegenwoordig valt hij al vrij vlot terug naar een lager tempo, en van de week liep hij echt gewoon te sukkelen. Op het moment dat ik mijn been aanleg, voel ik hem gewoon echt letterlijk terug komen. Het is dus niet eens zo dat er weinig tot geen reactie is, maar het voelt alsof hij zich helemaal bol maakt, en ieder moment kan gaan bokken/springen. Dit heb ik al eens eerder tijdens mijn les gehad en toen hebben we een tijd lang alleen maar overgangen gereden en geschakeld zonder verder op zijn houding te letten.

Schakelen en overgangen zal ik nu dus weer heel veel moeten gaan rijden. Dit valt me echter best zwaar. Ik merk dat ik toch wel wat wijfelachtig ben wat betreft het aanpakken als hij zich zo bol maakt en tik hem dan ook niet zo snel naar voren. Het versnellen/verruimen gaat dus ook niet zo lekker.

Het is voornamelijk iets wat zich bij mijn rechterbeen voordoet. Als ik hem daar eenmaal doorheen heb (moet ik vaak eerst boos op mezelf worden) is de minste gerinste beenhulp al genoeg voor hem om alles te doen wat je vraagt, en dan is het echt een superpaard.

Gisteren heeft mijn instructeur op het monster gereden, en die duwde hem er dus -wel- doorheen onder nogal wat protest (beetje bokken) en daarna ging hij dus ook echt lopen.

Heeft iemand mischien nog een goede tip of een truuk? Ik zou graag meer lessen willen hebben om dit probleem aan te pakken (Omdat ik gewoon beter rijd tijdens de les) maar ik denk niet dat dat nu echt haalbaar is... Boos!

Beetje lang verhaal zo... sorry Knipoog

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:24

Misschien heb je dan niet eens meer les nodig maar gewoon iemand die vanaf de grond zegt dat je je been er aan moet houden en reactie moet eisen. Kan iedereen zijn volgens mij. Ik heb dat ook dat ik dingen vergeet terwijl ik aan het rijden ben. Je zelf dwingen consequent te zijn, is niet makkelijk maar ja.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 17:09

gewoon heel erg goed en concequent oefenen iedere dag weer. gewoon goed been eraan en zorgen dat hij voor het been is, door gewoon iedere keer weer te blijven herhalen ook al komt ie er dan boven uit. dapper door zetten en vooral rusig blijven. concequentie is het belangrijkste bij jonge paarden en blijf hier vooral geod mee bezig. ga zo door en niet opgeven.