Fijn voorwaarts tijdens losrijden, proefje op de handrem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Fijn voorwaarts tijdens losrijden, proefje op de handrem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 14:28

Voordat jullie zeggen het ligt aan jezelf, dat weet ik Tong uitsteken

Ik heb met mijn 3 jarige een tijdje het probleem gehad, dat hij niet fijn voorwaarts was, dat is nu netjes opgelost. We zijn nu een paar keer op wedstrijd geweest en iedere keer weer is hij fijn voorwaarts bij het losrijden, maar tijdens het proefje loopt hij weer op de handrem. Ik snap dat ik waarschijnlijk iets doe waardoor hij denkt dat hij op de handrem kan gaan lopen, maar mijn vraag is, hoe los ik dat nu op, afgelopen proef heb ik hem achter zijn vodden aangezeten en toen was hij grotendeels heel goed voorwaarts, maar misschien hebben jullie nog meer tips.

Wat doe ik al,

ik rij maar 20 min. los, daarin schakel ik continue en dan gaat het super, als ik de ring in rij, probeer ik ook eerst een rondje flink te schakelen, om vervolgens aan mijn proefje te rijden..

Tips zijn welkom Haha!

ellen82

Re: Fijn voorwaarts tijdens losrijden, proefje op de handrem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:10

Goed dat je al weet dat het aan jezelf ligt! Nu kun je het gaan oplossen.
Bij dat eerste rondje in de ring, blijft het dan goed gaan of komt 'ie dan ook al terug? Als 'ie daar goed blijft dan heb ik eigenlijk als enige tip: in de proef óók blijven schakelen. Gewoon blijven rijden zoals je thuis en met losrijden ook doet. Dan maar af en toe wat punten laten liggen doordat het niet helemaal constant is.
Succes Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:14

ik vind 20 minuten echt losrijden voor een eenvouig B proefje wel veel hoor. Is je paardje (jong als die is, met nog niet zo lang concentratie vermogen) het niet gewoon beu?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:21

Qimm schreef:
ik vind 20 minuten echt losrijden voor een eenvouig B proefje wel veel hoor.

Een B proef kan net zo moeilijk zijn als een Z2 proef hoor! vind dus niet dat je omdat je "maar" B rijdt niet hoeft los te rijden. Trouwens 20 min is niet echt lang hoor, paard kan denk ik heus wel volhouden om 30 minuten te lopen, dat zal die thuis tijdens de training ook wel doen.

ik heb hetzelfde probleem ook gehad en heb het idd ook opgelost door veel te schakelen in de proef. probeer je paard te verrassen want het zijn meesters in herkennen van vaste onderdelen. je kan beter 3x op wedstrijd gaan en dan doen alsof je losrijdt in je proef als maar achter zn vodden aanzitten want dat wordt op den duur erg vermoeiend hoor!
wat ik dus deed was de eerste proef gebruiken om goed aan je been te zetten, en dan je tweede proef gebruiken om het verschil en de verbetering te zien. in de klasse B gaat het om de basis!

Succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:22

Nee hoor, hij is het dan nog lang niet beu, als ik hem korter los rijd bokt hij me er in de proef nog bijna af, en die 20 minuten is echt niet alleen maar keihard aan het werk. Het is vooral al schakelend overal langs rijden zodat hij lekker veel ziet en leert dat niks eng is, thuis loopt hij vaak een half uurtje, en draait daar ook zijn hoef niet voor om.

Bij het schakelen in de ring voor mijn proefje begint hij al met terug komen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:24

Met onze merrie van 12 heb ik dit zelfde probleem. Ik ben mij er ook bewust van dat dit volledig aan mijzelf ligt. Waar ik achter kwam (wijze tip van een kennis) is dat ik de proef meer aan het 'overleven' ben als daadwerkelijk aan het 'rijden'.
Wat ik er nu zelf aan doe? Gelukkig is het in het winterseizoen meestal maar 1 proefje, dus die leer ik uit mijn hoofd. Op deze manier hoef ik minder aandacht bij de voorlezer te hebben en kan ik meer gaan 'rijden' in de proef. Afgelopen weekend ging dit super! Marije bleef de gehele proef duidelijk voorwaarts! Alleen jammer dat er dan nog wel wat spanning was, waardoor de onderdelen niet helemaal mooi waren afgewerkt. Maar goed, we moeten toch ergens aan blijven werken Knipoog
en over het losrijden? Onze merrie moet gewoon eerst een ruim kwartier instappen, wisselen stelling en buiging en meer van die zaken. Daarna nog even draven en een galopje meepakken. Dus die 20 minuten zijn in mijn opzicht niet té veel. Dit kan per paard heel erg verschillen. Maar dit voel je zelf toch het beste aan.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Succes Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:26

Misschien is dat wel een goede oplossing, het proefje uit mijn hoofd leren... Nooit bij nagedacht, nu is het wel zo dat mijn vader heel duidelijk leest, en ik dus eignelijk nooit echt hoef te luisteren, het gaat min of meer vanzelf...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:29

Had even in je profiel gespiekt, maar je lijkt kwa uiterlijk erg op mij. Wel grappig hoor.
Ik ben ook 1.75, zwaar van postuur (93 kg) en kan ook zo heerlijk voorover duiken
als ik last van mijn rug heb Haha!
Hé succes met je wedstrijden! Moet lukken, want je bent nog niet zo lang 'los'
met je paardje. En hou er plezier in hoor, komt allemaal goed met je mooie beessie!

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 15:34

Als hij bij het eerste rondje al wat terug komt ga je daar dus al anders rijden. Blijf je dan meer op de hoefslag terwijl je anders misschien veel wendingen rijdt? Probeer uit te zoeken wat je anders gaat doen.
Ik heb zelf ook heel lang gedacht dat ik te lang losreed, of te veel deed met losrijden. Bleek dat ik juist te weinig deed, eigenlijk helemaal niet reed. Nou is die van mij al een stuk ouder en dus ook gewend meer te doen, maar binnen de mogelijkheden geldt hetzelfde.
Proef uit je hoofd rijden heeft mij inderdaad heel erg geholpen. Onbewust was ik toch veel meer bezig met luisteren dan ik dacht. Merk aan mezelf ook altijd dat ik in de les ook minder echt kan voelen en rijden omdat ik dan ook aan het luisteren ben. Als je moet luisteren is dat toch tijd die je anders aan rijden kunt besteden Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 15:39

Met mijn les heb ik er geen last van, dan loopt hij juist super fijn.. Ik denk inderdaad dat ik bij het inrijden van de ring al dat ik iets anders ga doen, maar kan niet vinden wat...

mirjam, dat het goed komt, ben ik wel van overtuigd, ik probeer het juist nu al tegen te gaan waardoor het niet zo is dat ik over een tijdje het eruit moet halen..

Toch proberen dus om nog meer te schakelen.. Mag je ook schakelen in je proef in de grijze vlakken zeg maar??

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:52

Ik zou zeggen gewoon doen. Het hoeft ook helemaal niet groot te zijn, als er maar reactie is en dat je paard weet dat 'ie op moet blijven letten. Ik doe het in ieder geval wel als ik vind dat het nodig is. Je kunt beter even schakelen waardoor de rest van je proef beter is dan niet schakelen en de rest van de proef op de handrem rijden Lachen Ik heb er in ieder geval nog nooit iets van gehoord. Denk ook dat een goede jury het wel kan waarderen. Tenslotte is er op dat moment een probleem en heb jij het gesignaleerd en opgelost!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 16:56

Dit probleem heb ik ook wel eens (gehad). Kreeg van m'n instructrice de tip om heel "klein" los te rijden. Vooral buiten als je erg veel ruimte hebt heb je de neiging om '' groot'' te gaan rijden, lange lijnen en lekker voorwaarts. Als je dan ineens in een kleine baan moet manouvreren komen ze erg terug. Dus bij het losrijden al klein rijden en daarin reactie vragen. Ook moet je bij het losrijden wat over hebben zodat je in de proef nog genoeg over hebt.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:00

Ik heb een tijd precies hetzelfde gehad! Wat ik ook probeerde tijdens de proef ze reageerde totaal niet op mijn hulpen. Kreeg zelfs een keer reactie van de jury, ze hadden van mijn proef genoten maar het duurde wel eeeeeeeeeeeeeerg lang Tong uitsteken Ik heb dus ook dat ik tijdens de proef niet durf te rijden zeg maar. Ik durf geen tik te geven met de zweep of even goed been te geven en dat is denk mijn valkuil. Mijn pony denkt dat namelijk gelijk, hee makkie ik ga lopen klieren en ik krijg niet eens op mijn donder. Ik durf nu meer te gaan rijden en het gaat al stukken beter. Ik kreeg trouwens op een gegeven moment ook zo'n angstgevoel van tevoren van oh god als ze nu maar wel gewoon voorwaarts is...

Ik denk trouwens dat schakelen niet gewenst is tijdens een proef. Aangezien de draf die ze vragen arbeidsdraf moet zijn vaak (in een B proef dan) en ze willen ook een paard zien die constant is in zijn gangen en als jij steeds gaat schakelen zien ze dat niet...

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:03

ik heb het zelfde probleem. Met inrijden lekker voorwaarts en actief en dan ook de middendraf. In de proef moet ik bijna door de buik heen drukken met been om haar in middendraf te krijgen. Wellicht is dat klein inrijden wel een oplossing. Ga het zaterdag uit proberen. Ik merk wel dat ik met mijn paardje echt niet langer dan 15 minuten moet inrijden, ze heeft zoveel wedstrijdspanning dat ze zich er snel moe maakt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:06

Ik denk dat je jezelf meer achter de broek moet zitten. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, maar ik ben er wel achter dat ik zelf in de proef veel te afwachtend ben. Daar waar hij met losrijden wel een keer een "schop" krijgt ga ik in de proef veel te veel zitten wachten. Tja, en die van mij doet het echt niet uit zichzelf! Als ik niet streng rij maakt hij er een potje van en klost hij maar wat door de baan. Verder wil ik in de proef teveel aan de voorkant gaan zitten peuteren. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Ik probeer nu mezelf streng toe te spreken voor en tijdens de gehele proef: "zitten! en rijden! hand voor! binnenhand ontspannen! en rijden blijven! licht en lucht! en rijden!" De paar keren dat me dat gelukt is ging het in de proef ook veel beter. Als mijn paard maar merkt dat het mij menens is blijft hij ook beter bij de les. Ik krijg hem in de proef nog vaak lang zo fijn niet als thuis, maar als ik maar streng ben voor mezelf wordt het wel een stuk beter. Mijn nadeel is echter dat als het één wedstrijd goed gaat ik de volgende wedstrijd alweer te makkelijk ben en weer te afwachtend ga rijden, met als gevolg het gevoel dat mijn paard op de handrem zit en ik hem elke pas vooruit moet drijven. Dus nu moet dat strenger voor mezelf worden nog een gewoonte worden die ik elke wedstrijd toepas.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:06

@Roxx: jou verhaal klinkt zo bekend! Ik blijf ook de hele tijd tegen mezelf praten inderdaad. Blijven rijden, binnenbeen, hand voor enz. Vind het zo grappig om te lezen dat er meer mensen zijn die dat doen. Mijn vader vind het maar raar Lachen Het helpt wel!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:49

Hihi, nou, ik doe het in de proef niet hardop hoor! Wel eens als ik alleen aan het rijden ben. Bloos

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:00

Dit is volgens mij een zo vaak voorkomend probleem! Mijn vriendin en ik zijn allebei nog niet zo lang aan het wedstrijd rijden en hebben er allebei last van. Mijn dochter trouwens ook met een van haar pony's. Een deel van het probleem is ook wel dat je paard ineens weg moet van de andere paarden. Volgens mijn instructie zit de oplossing zoals hierboven al een paar maal gezegd is in het meer rijden. Niet alleen in de proef maar ook al in het losrijden. Lekker lopen is niet genoeg, je moet inderdaad wat over hebben. En hij moet 200% met z'n aandacht bij jou zijn, dan heeft hij geen tijd om te denken aan enge dingen in de ring, of andere paarden etc.

Weet uit ervaring dat het makkelijker gezegd dan gedaan is. Ik kreeg de tip om eens een paar keer kort achter elkaar op wedstrijd te gaan, niet te denken aan de punten, en hem er in de ring eens flink aan te zetten zodat hij leert dat ie ook in de ring voor me moet werken. Ik ga het denk ik maar eens proberen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:16

met mijn paard heb ik dat ook gehad..
later ging het wel beter..
maar 20 minuten is helemaal niet zo lang ja?
ik rijd mijn paard zo'n beetje een uur los. dat is ook nodig bij haar.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:20

Heeft je paard misschien verlatingsangst?
Bij mij op de manege staat een paard dat precies zo als jouw paard is Ja
Hij heeft (of eigenlijk had, want hij is er inmiddels grotendeels overheen) verlatingsangst. Hij vindt het gewoon niet prettig om in zijn eentje te zijn Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:21

ik heb dit probleem ook gehad
het was mij eigen schuld. tijdens de proef zette ikmn schouders vast waardoor ik mijn paard zat tegen te werken.
ook was de basis niet optimaal.

oplossing: erg goed les nemen en ontspanne op wedstrijd zodat scouders loslaten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 22:33

Ik ga inderdaad ook vooral tijdens het doorzitten in mijn proef anders zitten waardoor de linker galop aangaloperen nog wel eens de mist in gaat. De basis is ook nog niet optimaal, maar dat hoeft ook niet bij een driejarige vind ik, we gaan puur voor de ervaring en als we scoren is dat prachtig.. Goed les heb ik al..

Ik ga wel nu in mijn proef toch duidelijk blijven en ik denk dat het klein losrijden zeker een hele verbetering kan zijn Haha! Ga ik allemaal eens uitproberen Haha!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 07:34

Wat ook een punt kan zijn, is dat je zelf (miss) onbewust gaat klemmen in de proef. Want ja, dan moet het toch wel echt gebeuren! Verder kan je ipv steeds schakelen, is je paard leren dat hij niet hard op je beenhulp gaat, maar dat hij achter activeert. Zo kun je in je proef (als hij de impuls wat kwijt is,) achter even activeren, zodat hij niet harder gaat, maar achter er wel beter onder zet. Zo ga je niet de hele proef hard-zacht. Maar een proef betekent niet dat jij 'liever' moet gaan rijden. Duidelijk en consequent zijn met wat je doet, en als je wat doet, maak het dan af.

Die tip van het kleine losrijden vind ik zeker de moeite waard om te proberen!

Succes ermee! Lachen

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 11:28

Anandi, wat jij zegt is precies wat ik probeer te doen Haha! Het gaat gelukkig steeds beter en vandaar dat het klein losrijden best wel eens heel goed zou kunnen helpen Haha!

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 16:44

Roxx schreef:
Ik denk dat je jezelf meer achter de broek moet zitten. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, maar ik ben er wel achter dat ik zelf in de proef veel te afwachtend ben. Daar waar hij met losrijden wel een keer een "schop" krijgt ga ik in de proef veel te veel zitten wachten. Tja, en die van mij doet het echt niet uit zichzelf! Als ik niet streng rij maakt hij er een potje van en klost hij maar wat door de baan. Verder wil ik in de proef teveel aan de voorkant gaan zitten peuteren. Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is?

Ik probeer nu mezelf streng toe te spreken voor en tijdens de gehele proef: "zitten! en rijden! hand voor! binnenhand ontspannen! en rijden blijven! licht en lucht! en rijden!" De paar keren dat me dat gelukt is ging het in de proef ook veel beter. Als mijn paard maar merkt dat het mij menens is blijft hij ook beter bij de les. Ik krijg hem in de proef nog vaak lang zo fijn niet als thuis, maar als ik maar streng ben voor mezelf wordt het wel een stuk beter. Mijn nadeel is echter dat als het één wedstrijd goed gaat ik de volgende wedstrijd alweer te makkelijk ben en weer te afwachtend ga rijden, met als gevolg het gevoel dat mijn paard op de handrem zit en ik hem elke pas vooruit moet drijven. Dus nu moet dat strenger voor mezelf worden nog een gewoonte worden die ik elke wedstrijd toepas.

Alsof ik mijzelf zie rijden met jou verhaal...