kijkerig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

kijkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 15:04

hoi

mijn paard is heel erg kijkerig, let vaak op alles behalve op mij.
daarbij komt ook nog doordat hij zo erg kijkerig is hij niet erg ontspannen is en zijn rug en nek kaak spieren erg spant, daardoor kan ik niet goed met hem aan de gang( aan de teugel ed is ook erg moeilijk loopt liever met zijn kop in de lucht ) waarschijnlijk heeft dit ook te maken met het geen dat hij nog best jong is 5 en nu ongeveer 1 1/2 jaar onder het zadel is. als ik op de manege rijdt (dus tussen 4 muren) kan hij zich beter concentreren en loopt ie gewoon super, maar aangezien ik alleen een buitenbak heb heb ik er vrij weinig aan.(afgelopen weken wel veel op de manege gereden vanwege sneeuw e.d mare om da nou iedere dag te doen kost nog al wat)

nu wou ik dus vragen of jullie wat tips voor me hebben zodat zijn concentratie wordt is. rijdt al veel figuren met hem en helpt enig sinds.

alvast bedankt marloes


AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:09

Veel oefenen en trainen en zodra hij gaat kijken naar iets meteen aan het werk zetten zodat hij op jou moet gaan letten.. gewoon stug doorgaan. Ik heb hetzelfde gehad met mijn paard en sinds ik les ben gaan nemen is hij bijna niet meer kijkerig. Omar struikelde ook altijd over zijn eigen benen omdat hij zo om zich heen zat te kijken. Ik dressuur nu met hem en zet hem aan het werk, rij veel overgangen en figuren e.d. en het gaat nu veel beter.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:00

Martingaal omdoen zodat je nog wat te vertellen hebt als ie zn hoofd omhoog steekt, en hem zelf bezig houden, veel overgangen maken enzo.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 20:58

jah heb ik al.
enne vandaag had ik weer gereden (moet wel zondag wedstrijd heb er zin in) en het ging eigenlijk heel erg goed maar had mijn training wa anders aangepakt als normaal, veel stap werk ed en dingen waar ik normaal als ie ontspant doe en het ging gewoon heel erg lekker duzze morguh weer.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:47

gooi eens her en der wat balken in de bak. Moet ie in ieder geval opletten waar ie loopt. Enneh gewoon stevig aan het werk zetten. 23 uur per dag heeft ie vrij, kan ie best een uurtje op jouw letten.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 07:04

Gewoon lekker laten doorlopen en flink aan het werk zetten dan moet ie wel opletten!
Wij hebben ook een paard die dat een beetje heeft maar die vind dressuur zoiezo al best moeilijk.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:50

Guinni schreef:
Gewoon lekker laten doorlopen en flink aan het werk zetten dan moet ie wel opletten!
Wij hebben ook een paard die dat een beetje heeft maar die vind dressuur zoiezo al best moeilijk.


mee eens. en vooral ook niet met je paard meekijken. JIJ bepaalt waar zijn aandacht ligt!!!!!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:58

Veel spannende dingen doen, zodat hij alles normaal gaat vinden.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:18

Ik deed een jaar geleden als hij kijkerig was een beetje afwachtend maar nu weet ik dat ik daar niks mee op schiet en ik zet hem meteen licht aan het werk nu zodat hij meteen lekker kan werken en bezig word gehouden.

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:27

enge dingen niet uit de weg gaan.
Maar juist veel enge dingen doen.
En dan rij je daar zelf brutaal op af of langs af, net wat je wilt.
Maar niet alles weg zetten wat wel eens eng zou kunnen zijn.

Hang eens ergens je jas neer.
Leg een baal stro in de bak enz enz

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:30

Je niks van aantrekken en gewoon doorgaan met het werk. Ik heb de mazzel dat Marca het meest kijkerig is op het laatst en dus wel eens de bak niet uit wil omdat er vast iets engs schuilt. Ik ga dan gewoon op mijn kont zitten en vraag aan haar hoe graag ze naar bed wil. Ik doe verder niets ik ga gewoon zitten en laat het innitiatief aan haar over. Tegenwoordig is ze een stuk makkelijker

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:35

Dat heb ik ook met mijn paardje, je moet proberen (ik weet het ut is moeilijk) er geen aandacht aan te geven. Je paard merkt de kleinste spanningen in jouw lichaam al, en daar kan hij dan misbruik van gaan maken, als jij iets ziet liggen bij de bak ofzo, en je denkt dat hij daarvan gaat schrikken, dan heeft hij het meteen door. En geloof me dan zal hij het nog gaan doen ook.
Voor wat betreft dat je paard zijn hoofd in de lucht gooit, kan je inderdaad een martingaal voor gebruiken, maar als ik jou was zou ik dat niet doen (alleen als het echt nodig is) en proberen je paard voorwaarts neerwaarts te rijden. In het begin is het erg moeilijk, maar je moet de moed niet laten zakken. Ik kan het weten, want ik heb precies hetzelfde probleem gehad, maar ik kan je zeggen dat het steeds beter gaat !!!
Zorg er ook voor dat JIJ je paard bezig houd, veel overgangen, figuren rijden enzo en niet dat HIJ jou bezig houd, als je hem goed aan het werk zet heeft hij geen tijd om 'enge' dingen te gaan zoeken
Veel Succes Zilly

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 08:57

Mijn pony doet dat ook heel veel. Als ik met haar rijden ga (dressuur oefenen) leg ik altijd wat balken in de bak waar ik dan af en toe over heen ga zodat haar kopie weer wat bij het werk is. 1 keer in de week ongeveer maak ik wel een buitenrit zoadt ze niet altijd dressuur hoeft te doen. nou veel suc6 met het rijden!

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 13:10

Net als wat de ander al adviseren, heel veel overgangen, en figuren rijden. Bv. op een lange zijden, 2 keer naar voren rijden, i.p.v de hele lange zijden, en proberen veel overgangen op je zit te rijden. Zo min mogelijk met je handen, want daar kan hij weer aan gaan hangen, of ergere, een stuge mond krijgen.

Mocht je paard aan de kanten springen, of overal heen kijken, hoe moeilijk het ook is, geen aandacht aan geven!! Jij bent met je oefeningen bezig. ALs je namenlijk op je paard gaat letten, vergeet je waar je eigenlijk mee bezig was, en ga je ook minder rijden, en dat is precies wat het paard dan wil. Onder zijn werk uitkomen.

Ik weet hoe moeilijk, en frustrerend dit is. Soms heb ik echt zin, om mijn paard te blindoeken, en oorstoppers in te doen, zodat hij nergen meer van kan wegsprigen.

Aan de andere lant weet ik ook, dat als ik mijn paard goed bezig hoe, en niet boos op haar word (want dan vergeet je te rijden), dat ik door weer en wind kan rijden zonder dat ze ergens van schrikt.

Suc-6 metje paard!!

A good horse is never a bad color.......


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 10 bezoekers