lompe galop

Moderators: A_nouk, goldenarrow, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

STELLAlover

lompe galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 15:07

Stella is nu ongeveer een jaar ingereden, en ik kan nogsteeds niet galopperen in de bak (20x40) Boos! ! Ze wil zo keihard, dat ze de teugels uit mijn handen trekt en in de hoeken bijna (of helemaal) onderuit gaat. Als ik haar longeer en laat galopperen gaat ze ook hard, maar blijft ze wel overeind. Ik denk daarom dat het aan haar evenwicht ligt.
Wie weet hoe ik Stella kan leren RUSTIG te galopperen Verward Verward

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:48

Ik zou het op de volgende manier proberen aan te pakken. Je zet haar eerst op de volte... Daarna maak je rustig een overgang naar de galop. Op het moment dat ze gaat racen, wat je ook doet haar op de volte houden. Eenmaal op die volte, ga je die volte proberen steeds kleiner te maken, waardoor ze waarschijnlijk rustiger gaat galoperen, als ze dan op het tempo is die jij vereist, ga je langzaam die volte wat groter maken. Let hierbij wel op dat zodra de volte groter word, ze niet weer harder gaat. Zo kun je die volte langzaam steeds groter maken, totdat je de hele bak weer gebruikt. Maak hierbij veel gebruik van een diepe rustige zit, probeer je handen zo stil mogelijk te houden (niet vast zetten) en maak je benen lang.

Ik kan me best voorstellen dat ze als ze zoals je zegt, de teugels uit je handen rukt, het je ook niet lukt haar in de galop op de volte te houden. Ik zou zeggen begin dan door iemand haar te longeren, terwijl je er zelf op gaat zitten en voer vervolgens hetzelfde principe uit. Gaat dit goed kun je dus de stap nemen naar zelf rijden.

Let wel, dit is niet iets wat je snel verhelpt, het zal waarschijnlijk even duren voordat je je haar in een rustige galop hebt.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:52

Als je haar op de volte zet, vooral je buitenteugel en buitenbeen eraan houden, anders valt ze terug of neemt ze nog een loopje met je.

Ik ben met Knilles ook aan het oefenen, die deed precies hetzelfde. Zn achterhand is niet ontwikkeld genoeg om een korte galop te houden, maar dat gaat nu steeds beter.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:10

probeer de galop van te voren goed voor te bereiden. Eerst in draf op een kleine volte op de zit goed terug rijden. Diep zitten (probeer door je paard heen te willen zakken) en benen eraan om haar van achteren te activeren. Dus een beetje proberen naar die verzamelde draf te willen rijden. (alsof je een overgang wilt maken naar de stap, maar toch voldoende been eraan houden dat dit dus niet gebeurd) Blijf op een kleine volte. Op dit moment kun je de hulpen gaan geven voor de galop: binnen been op de singel, buitenbeen erachter, zorg dat je recht boven je paard blijft zitten, niet scheef hangen, ophoudinkje met de buitenteugel en hij springt als het goed is aan. Nu probeer je op de kleine volte te blijven. Zodra jij voelt dat hij uitelkaar wil vallen neem je hem gelijk terug in diezelfde rustige draf en begin je weer van vooraf aan. Miischien is het in het begin maar 1 pas in de galop goed, geeft niet, gewoon belonen en weer opnieuw. Als je het op deze manier rustig blijft oefenen en met elke goede pas tevreden bent kun je het steeds meer onder controle houden en uitbouwen. Elke keer een beetje dus.
Veel succes.

DianaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:29

Hoihoi,

Moeilijk hoor, maar ik denk dat heeel veel jonge, pas ingereden paarden hier moeilijkheden mee hebben.

Ik dan natuurlijk niet beoordelen wat er precies gebeurt, omdat ik dat niet kan zien uiteraard. Verward

Maar zeer waarschijnlijk gaat je paard eerst harder draven, valt dan in galop en trekt daarbij aan de teugels.? Als ie er dan ingevallen is, is het tempo veel te hoog en gaat ie bijna plat door de bocht. ?

Wat volgens mij belangrijk is, is dat jij als ruiter dooooodstil blijft zitten op je paard. Dus niet naar achteren leunen bij verhoging van tempo, niet je handen omhoog doen, niet de teugels uit je handen laten trekken of jezelf naar voren laten trekken. Alleen maar je galophulp blijven geven en niets veranderen. In de galop zelf ook zo stil mogelijk blijven zitten. Dus met andere woorden; aan je zit (lees evenwicht) nix veranderen. Je paard heeft jouw stabiliteit nodig om zelf ook stabiel te kunnen worden.
De bochten zijn vaak het moeilijkst voor je paard. Een buitenrit met lange stukken galop rechtuit kan ook goed helpen.

Misschien is achter een ander (beetje vlot galopperend) paard aan galopperen een optie? Met je stem werken (net als bij longeren) en goed belonen (met je stem, niet met je hand) als het ietsjes beter gaat.
Als je zelf beter kunt blijven zitten, kun je ook beter met je zit inwerken, zoals je in de draf doet.

Toedeloet
DianaL

Je paard is je spiegel.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:47

Ik ken het probleem Pablo gaat ook als een kamikaze de bak door. Cool

Wat heel belangrijk is is dat je goed naar achter blijft zitten, je benen lang. Hou je buitenteugel als tempoteugel aan dus niet aan trekken maar meegaan maar hou hem eraan! Verder kun jij je paard ook heel erg helpen met je gewicht, dus als je merkt dat ze teveel naar binnen valt ga jij met je gewicht naar buiten. Probeer anders eens een paar meter van de hoefslag af te galoperen zodat ze niet op het hek kan leunen qua evenwicht.

Ik hoop dat je er wat mee kan, veel succes!

Roos

SuperDet nu M + 27 pr 203 Z + 9 pr 226.5 vaardigheid M + 9!! SMW klasse 2 + 9
Toppers in spe: Catey & Keshya!

STELLAlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-03 16:03

Harstikke bedankt voor jullie tips! *LOL*
Als de bak weer wat droger is ga ik het zeker allemaal uitproberen! *LOL*
En dan maar hopen dat ik mijn beesie om kan bouwen tot normaal rijpaard.
Ik longeer haar de laatste tijd trouwens veel, en daarmee gaat de galop al beter.

Groetjes Betty

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 16:14

Hoi, medeClydesdale-eigenaar Haha! , leuk dat je er ook bent hier op bokt !

Ik heb met Duncan gelukkig niet hetzelfde probleem als jij, maar herken het wel van een van de Shiredames. Volgens mij is het voornamelijk een kwestie van het evenwicht en dat ze er meer handigheid in moet krijgen. Dus oefenen, oefenen en oefenen Knipoog . Van voor begrenzen en goed drijven, een beetje de hoeken afsnijden mag nog best in het begin.

Het valt niet altijd mee,die grote knollen he ? Haha!

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 23:21

Ons jonkie is het tegenovergestelde. Een keer of tien onder het zadel geweest, maar gallopeert super makkelijk. Dit dier is van zichzelf al behoorlijk in balans en mijn zusje is ook niet echt zwaar Haha!
Ze is weleens lastig met aangalloperen en stuiteren kan ze ook wel leuk, maar hard gaan doet ze niet *LOL*

Alle oplossingen die ik kan bedenken staan volgens mij hierboven al Haha! Met mijn paard heb ik het ook zo opgelost, die ging ook zo idioot hard...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie