Niet stilstaan bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:15

Hallo,

Sinds kort verzorg ik een fries. Hij is 3 jr en dus nog niet veel gewend. Hij is verder superbraaf alleen stilstaan bij 't opstijgen snapt ie niet.. Ik heb 'm al eens in een hoek gezet, maar als ik er dan NET opzit vliegt ie alsnog in galop weg.
Hoe kan ik dit oplossen?

ilsse

Re: Niet stilstaan bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:18

ik heb dit ook gehad alleen dan niet zo extreem als jij, ze rende bij mij in draf weg en in een hoek zetten hielp ook niet. Goed volhouden en rustig belonen helpt vaak erg goed. ik hou dan de binnenteugel vaak kort en dan draaid hij om je heen als je op wil stappen. zo kun je makkelijker opstappen. Vol houden en over een maandje ofzo komt t wel goed, was bij mij ook zo

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:20

Ik denk dat je het op en afstappen vaak moet oefenen met iemand erbij. Die hem eerste stantie vast houd en dan er alleen maar bij staat en blijven op en afstappen totdat hij het niet meer doet.

En het lijkt me het slimste om dit te doen wanneer hij het minst heet is dus juist voor het rijden en nadat je net gereden hebt.
Ik weet niet of het werkt hoor , verder ook geen verstand van , maar misschien kun je het proberen..

Suc6 !!

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:21

ohja en je kunt gewoon tijdens t rijden vaak proberen om op en af te stappen, veel oefenen en belonen als ie t goed doet, of in de richting komt

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:22

Misschien kun het oefenen met iemand die hem vast houd.

Anders zou ik het ook niet weten.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:23

Super!! Bedankt voor de snelle reacties, zal morgen even met de tips aan de slag Lachen

eeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:07

mijn merrie doet dit ook wel eens. erg irritant ze vliegt dr niet vandoor ofzo, maar gaat al stappen dan.
dan zet ik haar gewoon in de achteruit. en weer stil laten staan.
als zij weer gaat lopen hup weer achteruit. dit doe ik net zo lang tot dat zij van mij mag stappen.
en werkt bij mij wel

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:09

sinds vorige week doet mijn pony het ook, best vervelend
ik kom er wle makkelijk op ofzo hoor, maar ze loopt na achteren.
vraag iemand om het paard vasttehouden of zet hem ergens neer zodat als hij na achterenloopt???? dat hij dan ergens tegen aanloopt tegen de muur of bakrand ofzo dan kan hij ook niet verder

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:11

Omdat het een jong paard is, eerst iemand vast laten houden, die haar ook echt stil laat staan. Als dat goed gaat, kun je er daarna zelf ermee aan de slag gaan. Pas wegstappen ophet moment dat ze echt stil heeft gestaan. Veel oefenen, rustig blijven, veel belonen als het goed gaat. Binnenteugel strakker houden kun je idd ook toepassen, doe ik zelf ook bij paardjes die niet stil willen staan. Maar dat lost je probleem niet op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:23

Nou ik zou zeggen , gewoon maar even niet rijden dan, als een paard wegschiet als je erop zit is het dier bang, zorg dat het dier je vertrouwd, dan is het opstappen ook geen prbleem lijkt me,

3 jaar is gewoon nog erg jong, zeker voor een friesje, neem de tijd en wees geduldig, hoe belangrijk is het rijden voor je ??
Je kan beter eerst gaan werken aan het vertrouwen.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:25

dat had ik eerst ook met mijn pony, ik ging na het rijden een paar keer op en af stappen tot hij braaf stond staan;)

chrissie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:27

Dit probleem ontstaat vaak omdat je het paard niet eerst goed leert om stil te staan en halt te houden.Natuurlijk vrij normaal bij een jong paard hij moet alles nog leren.Dus je moet vooral niet gelijk wegstappen.Verder de binnenteugel heel kort houden voordat je opstapt,met zijn hals gebogen blokkeer je zijn achterhand al voor een groot gedeelte,dus in galop wegspringen kan dan zoiezo al niet.En waarschijnlijk blijft hij dan ook rondjes lopen als je er op zit en dat laat je gewoon toe je houdt je binnenteugel gewoon strak, je wacht totdat hij stopt en dan laat je de binnenteugel los.En als hij dan weer gaat lopen binnenteugel weer aannemen rondjes laten lopen tot hij stopt en dan teugel weer geven.Zo leert hij ook dat een lossere teugel niet betekent dat hij mag lopen.Dit heb ik van een filmpje van youtube,en het werkte bij mij goed op een manegepony!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:28

Veel oefenen tijdens het rijden en erg consequent zijn. Dus paard moet ook commando stil blijven staan, ook bij het poetsen, ook bij het wandelen, ook bij longeren.
Mijn paardje heeft deze vreselijke gewoonte ook. Zij houdt het gelukkig alleen bij draaien en drentelen. Ik zet haar continu op de plaats terug, en herhaal dit tot ze stil staat. Wanneer ze achteruit gaat lopen, dan laat ik haar een heel eind achteruit lopen en zet haar wanneer dat kan tegen de bakrand, in de hoop dat ze dat in het vervolg niet meer gaat doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:29

@ Midgie, hij hoeft natuurlijk niet bang te zijn he... Paard dat ik een tijd heb gereden had gewoon heel veel energie en had gewoon de rust niet in zn reet om stil te staan. Het was hem dan ook nooit aangeleerd door de eigenaar, die reed jachten en vond het maar wat gaaf om een "wilde knol" onder zn kont te hebben (beest was heel niet wild, maar zag er altijd zo uit omdat hij niet stil kon staan). Gewoon met veel geduld en rust het opstappen oefenen, maar als het wel uit angst voortkomt, zou ik idd zoals midgie zegt, aan het vertrouwen gaan werken.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:34

De mijne had dit in het begin ook heel sterk. Hij rende niet weg, maar stapte gewoon vrolijk door zodra ik mn voet in de beugel had.
In de dit geval moet je consequent zijn!
De tip van eerst met iemand anders erbij te oefenen lijkt me heel nuttig. Zou ik zeker n paar keer proberen.

Ik heb zelf erop geoefend door telkens als hij nog maar wilde voortwandelen, meteen mn voet uit de beugel halen en hem ook op zn plek zetten ( stemhulp).
En zo tig keren tot hij netjes bleef stilstaan tot ik erop zat en hem dan uitbundig beloond.
Gaat nu super. Ik stap steeds op met krukje ( ivm zijn rug). ik zet het krukje ernaast, hoef de teugels niet eens meer vast te nemen, en hij blijft netjes staan tot ik erop zit en hem het 'commando' geef om te stappen.

Succes!!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:21

joyce2 schreef:
@ Midgie, hij hoeft natuurlijk niet bang te zijn he... Paard dat ik een tijd heb gereden had gewoon heel veel energie en had gewoon de rust niet in zn reet om stil te staan. Het was hem dan ook nooit aangeleerd door de eigenaar, die reed jachten en vond het maar wat gaaf om een "wilde knol" onder zn kont te hebben (beest was heel niet wild, maar zag er altijd zo uit omdat hij niet stil kon staan). Gewoon met veel geduld en rust het opstappen oefenen, maar als het wel uit angst voortkomt, zou ik idd zoals midgie zegt, aan het vertrouwen gaan werken.

Zeker hoeft het geen angst te zijn, maar vaak bij zo`n jong dier wat eigenlijk nog niet aan een ruiter toe is, is het onzekerheid en/of angst.
Het is vaak jammer dat het zo vaak niet bij de opvoeding word geleerd aan jonkies, je kan er gewoon heel leuk een aparte oefening van maken toch.
Doe ik tenminste wel ., ook al bij mijn 2 1/2 jarige, ik zet er een krukje naast en ga erop staan , vind hij heel erg gezellig kan op deze manier aan alles wennen ook aan het krukje wat gewoon heel belangrijk is bij het opstappen voor elk paard jong of oud Knipoog

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:31

Idd veel oefenen en eerst met iemand ernaast die hem vast houd. En als hij stil blijft staan met opstijgen overdreven belonen

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:54

Gisteren stond ie stil Haha!

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:59

Mijn haflinger deed dat ook is nu 3,5 jaar en is het nu afgeleerd en blijft mooi staan als een brave pony.
mijn methode:
ik ging er eerst naast staan en hof 10 keer me been op en als hij braaf bleef staan gaf ik hem elke keer een klopje als beloning
dan 10 keer je voet in de stijgbeugel en ook als hij braaf was elke keer e klopje
dan 10 keer je optrekken in het zadel en trug na elke keer een klopje als hij het braaf deed

en dan erop en klaar is kees

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:59

@ TS; Je geeft zelf al aan dat het paard het stilstaan en opstijgen niet begrijpt. Het is dus een kwestie van het paard leren stil te staan bij het opstijgen. Het paard is nog jong, dus is het toch ook niet te verwachten dat hij dit al meteen zou kennen.
Veel vertrouwen geven, zodat dit geen vlucht gedrag word/blijft. Belonen bij elke keer dat het wel goed gaat, en het heel erg rustig aan doen. Is het voor jou mogelijk om iemand te helpen bij het opstijgen, die dus het paard voor je vast kan houden? Op die manier zal het ook al veel gemakkelijker gaan.

Edit:
berdien85 schreef:
Gisteren stond ie stil Haha!

Super!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 16:42

Ja dat is wel mogelijk.. Ik ga 't gewoon weer proberen, mocht ie toch niet stilstaan dan vraag ik er idd iemand bij.
Bedankt voor alle tips! Lachen

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:40

Ik heb het vroeger ook gehad, wij deden opstappen, als ie ondertussen gaat lopen gelijk weer afstappen, ook als je bijvoorbeeld een been in de beugel hebt en hij gaat lopen, gelijk er weer uithalen. Zo leert hij het snappen, succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:49

Het is een jong paard en hij begrijpt niet wat de bedoeling is. Jij kunt hem dit goed leren. Ik zou eerst nog een aantal keren oefenen met iemand erbij die hem dan vast kan houden. Ook vaak even oefenen tussen het rijden door. Heel veel herhalen tot het een gewoonte word en hij gewoon blijft staan. En zoals al eerder gezegd goed belonen als hij het goed doet.

Futurrre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:55

Intressant topic
Ik heb dit zelfde probleem, alleen als ik me binnenteugel strakker doe laat mijn paard zich gewoon vallen

Oplossing daarvoor?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:57

Citaat:
Het is een jong paard en hij begrijpt niet wat de bedoeling is.

Dat hoeft dus helemaal niet.
Ik leer een paard altijd stil te staan.. dat is mijn eerste vereiste met beleren.
Niks is irritanter dan jonge paarden die weg lopen tijdens het opstappen.

En er dan vervolgens als een raket vandoor gaan of een serie bokken geeft..
Nee, stil staan, en daarna gewoon rustig weg stappen.. dat is 1 van de basis dingen.