Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:22

Ik had al even kennis met haar gemaakt. Vierjarige merrie, van een jong meisje die het dier zelf wel even zou beleren. Er was vanalles mis gegaan en na een hele zomer vol miskleunen werd ik aangeklampt. Het probleem was dat het dier panisch wegschiet zodra je een voet in de beugel zet. Oorzaak daarvan is al achterhaald. Zodra de jeugdige amazone trachtte op te stappen, moest ze net even te lang aan het zadel hangen waardoor het paard een paar passen verzette. In plaats van door te zetten, ging het meisje als het ware steppend met het peerd meelopen en al snel was het onheil geschied.
Ik heb er vanavond even een half uurtje aan besteed. We hadden afgesproken in een binnenbak, voor het paard bekend terrein. Het viel me meteen op dat er tussen zadel en schoft nog geen cm. ruimte zat en ik heb dat gezegd. Dat werd meteen van de tafel geveegd, het dier krijgt pas een nieuw passend zadel als het is uitgegroeid. Sjezus nog an toe. Net of ik een vooruitziende blik had gehad, ik had twee zadels meegenomen en heb het dier eerst maar eens van een passend zadel voorzien......
Eerst even aan de hand door de bak gelopen en ze ontspande na een paar minuten. Ze ontspande al snel. Longeerlijn eraan, ging eerst niet, na vijf minuten liep ze alsof ze niet anders had gedaan.
Volgende stap. Voet in de beugel, ik dacht, ik red het wel en wilde even gaan liggen over het zadel. Paniek, ze begon gelijk te blazen, kop erop, pompen, en zette af. Ik heb het gepresteerd om een minuut te blijven hangen maar toen ik met mijn hoofd rakelings langs de bakrand scheerde ben ik eraf gesprongen, heb het dier uitbundig geprezen en beloond en even twee minuten met haar gelopen.
Daarna heb ik er even twee mannen bijgehaald, eentje om de longe vast te houden, eentje om mij er bliksemsnel op te gooien, zonder druk uit te oefenen door in een beugel te gaan staan en op te stappen. Kwestie van even én supersnel en vastberaden te werk gaan, niet zonder gevaar maar soms moet het even zo.
Goed, ik was zelf wel rustig en ik zat voor het dier er erg in had. Ze deed drie stappen maar omdat ze het al vaak had gewonnen van haar bazin, ging ze toch even bokkend in de aanval. Longeerder liet op mijn commando de lijn vieren, ik zette haar op de hoefslag en kreeg haar rustig in stap. Na zes meter zocht ze zelf mijn hand op en al was ze erg rillerig, ze deed het dan toch maar.
Even paar keer de bak rond gestapt op een hevig zwetend dier, maar naarmate de meters vorderden, werd de stap langer.
Beloond, afgestapt, vriend erbij die haar níet op de hals klopte maar krabde terwijl hij haar goed vasthield. (Meest geruststellende aanraking voor stresskipjes)
Voet weer in de beugel vanaf een afstapje, ze zette de kop erop en zou er vandoor. Hoooooo maar, braaf!
Ze bleef ietwat gespannen staan, maar ze bleef staan, dus er in een wip op, en belonen. Zo ben ik nog twee keer op en afgestapt, onderwijl nog een paar rondjes gereden en het ging als een zonnetje.
Het zal nog even duren voor het allemaal van een leien dakje gaat, maar dat is niet erg.
Ze moet gewoon even door hebben dat het niet eng is als er een ruiter op gaat zitten.
Maar zo zie je maar weer wat voor verknipt gedrag een jong dier kan aanleren, als je ze totaal verkeerd verfiguurzaagd!

Wordt vast nog wel vervolgd. Om privacyredenen zullen er geen foto's worden geplaatst.

Marigold

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:26

even meelezen. Lachen
ik kan zelf geen paarden ohz beleren, maar vind het wel interressant om te lezen hoe je het aanpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:30

Dank je Marigold. Mijn aanpak varieert van paard tot paard en omdat dit dier al had geleerd hoe het er onderuit kon komen om te worden bestegen heb ik gelijk even door moeten pakken. Aan het eind van mijn sessie die nog geen 20 minuten heeft geduurd, accepteerde ze het al prima dat ik ging zitten. Ze moet leren dat het niet eng is als er iemand op gaat.
Eerlijk gezegd denk ik dat het totaal niet passende zadel ook voor onnodige stress heeft gezorgd.
Pluspunt van vanavond: ze probeerde wel weg te rennen maar heeft niet gebokt en ook niet gesteigerd, en dat is heel wat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:46

Leuk he die corrigeerpaarden............ triest! je zou zo een eigenaar toch het liefst iets aan willen doen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:56

Je haalt me de woorden uit de mond, Kim. Er is werkelijk niets fout gegaan eigenlijk, en gelukkig maar, al heb ik nog wel even na zitten denken over mijn poging om er overheen te hangen, waardoor ze afzette met een sneltreinvaart.
Ik ga de eigenaresse ook gelijk beleren want die zei bij elke stap die het paardje niet naar genoegen zette: foei meisje toch, dat is stout, dat vindt de tante ook niet goed. Jaja, aaie poeske, aaie poeske, rotkat, zeggen wij dan op zijn Fries.
De vader is inmiddels overstag, dat er een beter zittend zadel moet komen. Amazone wilde het zadel van vanavond even van me lenen tot peerd volledig was uitgegroeid en uitgezwaard maar aangezien ik Sint niet ben heb ik gelijk nee gezegd. Kopen mag maar lenen niet.
Ik denk dat het ongeveer drie weken vergt om de schade te herstellen bij dit paard..... en dan wel door er vijf keer in de week mee bezig te zijn. Het dier moet ontdekken dat rijden leuk kan zijn, het beestje heeft totaal geen verkeerd karakter, is alleen godsgruwelijk verwend en ontzettend verpest.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:01

Heerlijk zoiets, not.
Je gaat de mensen toch zeker ook wel heropvoeden?
Ik zeg niet dat ik foutloos blijf, absoluut niet, maar sommige mensen zou je echt wat doen, dier weet zich waarschijnlijk ook geen raad meer. Gelukkig is hij nog jong en is het nu nog relatief gemakkelijk te corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:05

Reken maar, DL. Zowiezo ga ik de toekomstige berijdster ook inrijden Haha! en ze weet het nog niet, maar de kans is groot dat ook zij er na het weekend op gaat, of ze dat nou leuk vindt of niet!
Het beest kan het niet helpen inderdaad en is gelukkig nog jong.
Ik heb er aan één kant een grote hekel aan dat het zo moet, want in feite wordt je genoodzaakt om een dier eerst te breken en helemaal terug naar af te helpen.
Met deze komt het allemaal wel goed, dat weet ik zeker. Alleen het had niet gehoefd als ze er gelijk met inrijden iemand bij hadden gehaald. Erg jammer dus!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:06

peerd is projectje nummer een, en ik kan je verzekeren dat de eigenaar projectje nummer twee is....... en peerd kan het even slecht hebben bij me....... maar de eigenaar die krijgt het viervoudige op dr brood Lachen Meeste mensen vinden me ook niet echt in het rijtje aardige mensen thuishoren dan Knipoog

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:06

Ik lees even mee! Vind het heel geod wat je doet! en inderdaad een passend zadel is al geen goed begin....

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:08

Weer zo'n typisch geval van mensen die denken even een paard te beleren.
Hebben mensen nou echt niet door dat er zooooooveeeeel fout kan gaan als je niet weet wat je doet of wat je moet doen?

Wie weet.. als ze deze les verwerkt heeft, kan je morgen zo opstappen.. (beetje overdreven snel, maar heb vaker zulke plotselinge omslagen mee gemaakt)

Heel veel sukses in ieder geval..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:11

paarden zijn meesters in het zich aanpassen Lachen dus dat kan heel goed............ daarom is het ook zo zaak om de eigenaar te scholen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:12

Ik heb al gemerkt dat de amazone mij ook een regelrechte bitch vind. Ik heb dus gezegd, ja je vind mij niet aardig, maar je paard laat mij wel opstappen en jou niet, dus zo erg kan ik niet zijn Haha!
Chantal ik doe dit echt alleen maar in belang van het dier! Ik vind het zo sneu dat zo'n onwetend dier voor het uberhaupt echt is ingereden, in feite al is afgeschreven, althans, zonder hulp van buitenaf.
Femmefatale, ik ga er morgen zowiezo weer heen en acht de kans groot dat ik er zo weer op kan.
Ik moet even lachen, ze hebben per ongeluk hun eigen zadel in mijn auto laten liggen en ik heb het zadel wat ik heb gebruikt, ook net opgeborgen. Voor het moment even een geruststelling, want omdat het vakantie is, achtte ik de kans al groot, dat die knutselwuppie het morgen zelf voor de koffie weer even teniet zou doen.....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:19

ik wens je sterkte.....
vaak als je weer buiten beeld bent [na al je werk dus] vallen die meiden weer terug in de oude gewoonte. Verdrietig
ik hoop echt dat je blijvend doordringt bij die meid.

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:20

Ik hoop het ook maar lees nu al op haar Hyves dat haar paard vanavond is mishandeld. Ik weet dus niet of er nog hoop is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:21

Triest............ triest voor het paard............. heel triest voor het paard............

getver, wat een stomme eigenaren heb je ook! Bizar!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:22

suleilitha schreef:
Chantal ik doe dit echt alleen maar in belang van het dier! Ik vind het zo sneu dat zo'n onwetend dier voor het uberhaupt echt is ingereden, in feite al is afgeschreven, althans, zonder hulp van buitenaf.

Dat begrijp ik! Daarom vind ik het juist zo goed van je! Inderdaad erg sneu voor het paardje dat ie op zo een jonge leeftijd al zo bang is omdat hij verkeerd is 'ingereden' !

Edit: Heb geen idee of er nog hoop is, vind het erg zielig voor paard! Heeeel erg triest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:24

Ik ga morgen wel met de vader praten, hopend dat die het snapt maar hier zakt mijn broek dus vanaf. Als die meid zich even opscherpt en meewerkt heeft ze binnen een maand niet alleen een supermooi paard, want het is echt een beauty met geweldig gangwerk maar ook nog eens een supergoed paard, goed voor jaren wedstrijdplezier en ook goed voor jaren buitenritten!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:25

Hoop alleen dat het niet het ene oor in en het andere oor uit gaat..... heel veel succes morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:26

Ik doe mijn best en heb nog een troef in handen, de toekomstige instructrice van deze mini- Paris Hilton......

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:27

dat is inderdaad al iets.. als die het er maar blijf inhameren hoop ik dat het goed komt want zoals jij er beschrijf klinkt ze als een toppaard!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:28

suleilitha schreef:
Ik hoop het ook maar lees nu al op haar Hyves dat haar paard vanavond is mishandeld. Ik weet dus niet of er nog hoop is.

méén je niet!
ik hoop dat de ouders wijzer zijn, je doet je best voor het dier,
op haar manier gaat het helemaal mis, dat is nu wel duidelijk..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:31

Ik hoop alleen dat de ouders echt dachten waar ze mee bezig was, want anders is er met de ouders ook geen beginnen aan... maar sowieso als je kind nog heel jong is laat je der toch niet zelf een paard inrijden... teminste ik zou dat niet doen.. tenzij ze meerdere paarden góed heeft ingereden dat is een ander verhaal...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:34

Het punt met dit kind is dat ze haar ouders moeiteloos onder de tafel bekt, maar ik heb de vader net even gesproken en er is nog hoop Haha!
Ik ken meiden van veertien, vijftien die ik zo onder begeleiding, dus zo snel mogelijk de les in, een paard zou laten inrijden. Maar dat zijn van die grietjes die vanaf hun driewielertijd tussen de paarden rondlopen en ook weten wat er in een paard omgaat!

haffjechip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:39

ik lees ook even mee vind het altijd zo zonde
dat mensen zo eigenwijs zijn en het wel even zelf gaan
doen. succes

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:40

Even leeggehaald... was aan het posten in een verkeerd topic... Bloos
Laatst bijgewerkt door Tallout op 21-10-08 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt